Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Köpte ett feltema batteri till min KTM 990 eftersom så många rekommenderade dom , det funkade hyfsat så länge det var varmare är 5gr ute men så fort det kröp under det blev det jobbigt & man fick underhålls ladda batteriet dagtid på jobbet för att vara säker på att den ska starta när man åker hem .
Bytte till ett EXIDE från xlmoto & den är mer lättstartad nu när det är 0 grader än när det var 20gr med ett feltema batteri .
LiPo skall du inte ha i mc/bil - fel i laddspänning och det brinner bra...desutom grillar du ballarna,får ljus röst,skäggväxten upphör och du börjar spanar på håriga bringoristället för
Mc/bilbatterier och så använder en haverisäker LiFePo4 kemi som pallar misshandel
Det är klart att du kan köra LiPo i en generatorlös sak däremot
hahaha den upplevelsen kan vi sparaKänns som det är en del nya termer att tänka på.. Är detta ett LiFePo4 som pallar hård körning på bana utan generator ?
http://www.mcweb.se/mc-delar-tillbehor/mc-batteri-och-laddare/mc-batteri-ytx9-bs?externalsearch=1
Har du inte generator kan du ju köra rc LiPo pack , då är det lungt men absolut inte med generator - då är det LiFePo4 som gäller.
Duktigt att Du orkar svara på samma alltid återkommande frågor..Kravet på batteriet beror ju på vad det ska göra. Ska batteriet
A) Starta hojen ? (eller du startar med rullar som på motoGP)
B) Bara hålla igång hojen under drift ?
Blybatterier för användning till start tål inte djupurladdning för de är uppbyggda med tunn blyplåt för att få stor yta=högt CCA. Och är alltså INTE lämpliga för att driva elen i en hoj utan generator. Djupurladdning förstör snabbt ett "startbatteri".
B) Bara hålla igång elen i hojen, tex bränslepump, ECU osv under drift? Ja då ska du ha ett batteri som förhoppningsvis kan djupurladdas. Utan att skadas.
t !
Duktigt att Du orkar svara på samma alltid återkommande frågor..
TS kanske har noterat att det till bil/husvagn finns "startbatterier" och "fritidsbatterier" och att de ser likadana ut? På utsidan..och att de har helt skilda egenskaper betr djupurladdning?
Startbatteri har du i bilen för att dra runt startmotorn. Kortvarig "arbetsinsats"
Fritidsbatteri har du som energikälla i efterföljande husvagn för att driva TV/radio belysning etc ).. Här betydligt långvarigare arbetsinsats..
Ett par tre djupurladdningar på ett modernt underhållsfritt batteri leder det direkt till skrotlådan..
Då jag är lite disträ ibland så använder jag helst gammaldags underhållskrävande "blöta blyackar" de tål mer misshandel
Vad nu detta tillförde...![]()
Fan vad bra. Då skall jag genast beställa ett sånt här (fast 4Ah) till Go-karten. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__38501__Turnigy_6600mAh_4S_14_8V_60C_Hardcase_Pack.html ...
Enligt min erfarenhet; 'ligger LiPo-batterier normalt rejält över den nominella spänningen. Det kan vara så att det är snällare mot din Kart att köra med ett 3-cellers High Voltage LiPo (LiHV) istället.
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |