Köpa mc-batteri

Är på jakt efter litiumbatteri. Tips mottages gärna på någon i Gbg trakten eller på nätet som har bäst pris/batteri ? Ska sitta i en rejshoj utan generator, så bör klara hård körning ; )

Last edited:
Last edited:
Köpte ett feltema batteri till min KTM 990 eftersom så många rekommenderade dom , det funkade hyfsat så länge det var varmare är 5gr ute men så fort det kröp under det blev det jobbigt & man fick underhålls ladda batteriet dagtid på jobbet för att vara säker på att den ska starta när man åker hem .
Bytte till ett EXIDE från xlmoto & den är mer lättstartad nu när det är 0 grader än när det var 20gr med ett feltema batteri .

Biltemas hoj batterier funkar inte till tungstartade hojar...dåligt CCA som fan.
Riskokare för finåka i +20 duger dom väl fint för.

Ett Yuasa YTX skall man ha till riktiga hojar , efter 5-7 år är det lika dåligt som ett Biltema
som nytt:hihi
Då fick jag en gång under en vintertältningsrunda ta ur batteriet och ställa det på gasköket
i en kastrull med vatten och värma det:tummenupp

MDS battery i UK är bra leverantörer

Köpte ett feltema batteri till min KTM 990 eftersom så många rekommenderade dom , det funkade hyfsat så länge det var varmare är 5gr ute men så fort det kröp under det blev det jobbigt & man fick underhålls ladda batteriet dagtid på jobbet för att vara säker på att den ska starta när man åker hem .
Bytte till ett EXIDE från xlmoto & den är mer lättstartad nu när det är 0 grader än när det var 20gr med ett feltema batteri .

Har ett Feltema (deras dyraste modell) i min Ducati. Då jag har larm som suger batteri så underhållsladdar jag så fort den står orörd mer än 10 dagar. Har även testat att ha lyset på en hel dag och springa igång hojen på jobbet men det batteriet är inne på sitt tredje år och funkar fortfarande. Finns säkert bra mycket bättre men för den skitpengen är jag inte missnöjd ännu.

Men vad tror ni om att köra på 4s RC-bils LIPO batteri på 4-5 Ah? Tänkte prova det i min Rotax Max kart som inte heller har nån generator. Finns ju alternativet att köra på LiFe med (något lägre toppspänning tror jag) om det är bättre? Nån som vet/tycker något? Man får ganska mycket kräm/kg batteri och det är inte speciellt dyrt.

LiPo skall du inte ha i mc/bil - fel i laddspänning och det brinner bra...desutom grillar du ballarna,får ljus röst,skäggväxten upphör och du börjar spanar på håriga bringor :3freak istället för :tuttar

Mc/bilbatterier och så använder en haverisäker LiFePo4 kemi som pallar misshandel

Det är klart att du kan köra LiPo i en generatorlös sak däremot

LiPo skall du inte ha i mc/bil - fel i laddspänning och det brinner bra...desutom grillar du ballarna,får ljus röst,skäggväxten upphör och du börjar spanar på håriga bringor :3freak istället för :tuttar

Mc/bilbatterier och så använder en haverisäker LiFePo4 kemi som pallar misshandel

Det är klart att du kan köra LiPo i en generatorlös sak däremot

hahaha den upplevelsen kan vi spara :tummenupp Känns som det är en del nya termer att tänka på.. Är detta ett LiFePo4 som pallar hård körning på bana utan generator ?

http://www.mcweb.se/mc-delar-tillbehor/mc-batteri-och-laddare/mc-batteri-ytx9-bs?externalsearch=1

hahaha den upplevelsen kan vi spara :tummenupp Känns som det är en del nya termer att tänka på.. Är detta ett LiFePo4 som pallar hård körning på bana utan generator ?

http://www.mcweb.se/mc-delar-tillbehor/mc-batteri-och-laddare/mc-batteri-ytx9-bs?externalsearch=1

Shido är samma som biltema säljer (fast det står biltema på), Det är LifePo4 men står bara Lithium Ion på själva batteriet. Om du kan leva med annan etikett får du same shit till annat pris hos biltema

Har du inte generator kan du ju köra rc LiPo pack , då är det lungt men absolut inte med generator - då är det LiFePo4 som gäller.

Oki tack, nu är jag med.. Blir att kolla upp detta mer noga än jag först trodde :tummenupp

Min personliga erfarenhet av biltema. Batteri nr 1 skula fungera efter nån månad. Nr 2 funkade, sen djupurladdades det. Scooter stått still i 6/7 månader, går inte att ladda up till full styrka. Sen har jag ett som fungerar som det skall. Tärnings kast med b temas. Dock sparar du bara kvitto o byter ut gamla i värsta fall.

Eller så spar man tid och köper ett märkesbatteri från första början istället för och vela omrking som ett hjon.

Iaf om man har en lite mer tungstartad hoj , haha tror du Jörgen skulle få igång sin HD fast han hade 10 Biltema accar på hög , tveksamt - CCA på Biltema är skit.

Men som sagt för sommaråkaren fungerar det bra på lättstartade hojar och detta finns det 100 tals vittnesmål på sidan om

Kravet på batteriet beror ju på vad det ska göra. Ska batteriet
A) Starta hojen ? (eller du startar med rullar som på motoGP)
B) Bara hålla igång hojen under drift ?

A) Ska batteriet starta hojen måste det kunna avge mycket ström under kort tid, kallas ibland CCA.
(Trots att CCA Cold Cranking Ampere är strömmem vid batteritemperaturen 0 grader F eller -18C ! . Men om man använder en av metoderna för att ta fram CCA för blybatterier till Litiumbatterier (nämligen valfri batteritemperatur = hög, tex +50C), ja då får Litiumbatterier ett "fint" CCA värde !)
Läs Jörgens erfarenheter i inlägg 4894 i den här tråden, ett blybatteri med CCA 310 fungerar bättre som startbatteri än ett Shorai med CCA 540
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtr%E5d-quot-J%F6rgens-Sportster-quot/page164

Blybatterier för användning till start tål inte djupurladdning för de är uppbyggda med tunn blyplåt för att få stor yta=högt CCA. Och är alltså INTE lämpliga för att driva elen i en hoj utan generator. Djupurladdning förstör snabbt ett "startbatteri".

Litiumbatterier kan ge om det är tillräckligt varmt ge med även lågt antal Ah tillräckligt med ström för att starta hojen.

B) Bara hålla igång elen i hojen, tex bränslepump, ECU osv under drift? Ja då ska du ha ett batteri som förhoppningsvis kan djupurladdas. Utan att skadas.
Tex Biltema 80409 4,5Ah Bly 1,8kg eller Biltema 80177 5Ah 0,9kg
Det går alltså att spara ungefär 50% vikt eller 0,9kg för 5Ah på att välja Litiumbatteri.
Om batteriet inte ska användas till en startmotor !

Bästa inlägget i den här ämnet tycker jag är #42 skrivet av FSN. Med förslag från Hobbyking.
Lycka till ! Går det så går det !

Last edited:
Kravet på batteriet beror ju på vad det ska göra. Ska batteriet
A) Starta hojen ? (eller du startar med rullar som på motoGP)
B) Bara hålla igång hojen under drift ?

Blybatterier för användning till start tål inte djupurladdning för de är uppbyggda med tunn blyplåt för att få stor yta=högt CCA. Och är alltså INTE lämpliga för att driva elen i en hoj utan generator. Djupurladdning förstör snabbt ett "startbatteri".

B) Bara hålla igång elen i hojen, tex bränslepump, ECU osv under drift? Ja då ska du ha ett batteri som förhoppningsvis kan djupurladdas. Utan att skadas.
t !
Duktigt att Du orkar svara på samma alltid återkommande frågor.. :Bugar:Bugar:Bugar

TS kanske har noterat att det till bil/husvagn finns "startbatterier" och "fritidsbatterier" och att de ser likadana ut? På utsidan..och att de har helt skilda egenskaper betr djupurladdning?
Startbatteri har du i bilen för att dra runt startmotorn. Kortvarig "arbetsinsats"
Fritidsbatteri har du som energikälla i efterföljande husvagn för att driva TV/radio belysning etc ).. Här betydligt långvarigare arbetsinsats..

Ett par tre djupurladdningar på ett modernt underhållsfritt batteri leder det direkt till skrotlådan..:mad:
Då jag är lite disträ ibland så använder jag helst gammaldags underhållskrävande "blöta blyackar" de tål mer misshandel:D

Vad nu detta tillförde...:D

Duktigt att Du orkar svara på samma alltid återkommande frågor.. :Bugar:Bugar:Bugar

TS kanske har noterat att det till bil/husvagn finns "startbatterier" och "fritidsbatterier" och att de ser likadana ut? På utsidan..och att de har helt skilda egenskaper betr djupurladdning?
Startbatteri har du i bilen för att dra runt startmotorn. Kortvarig "arbetsinsats"
Fritidsbatteri har du som energikälla i efterföljande husvagn för att driva TV/radio belysning etc ).. Här betydligt långvarigare arbetsinsats..

Ett par tre djupurladdningar på ett modernt underhållsfritt batteri leder det direkt till skrotlådan..:mad:
Då jag är lite disträ ibland så använder jag helst gammaldags underhållskrävande "blöta blyackar" de tål mer misshandel:D

Vad nu detta tillförde...:D

Att ett blybatteri som klarar starta hojen. Ett STARTbatteri. INTE är lämpligt för att användas på en hoj utan generator. Bekräftar du :tummenupp
(Verkar som du har egen erfarenhet ! Annars hade du nog inte använt kommentaren :mad: )

Så när #space valt att jaga efter ett lämpligt Litiumbatteri, då jagar #space på rätt spår ! :tummenupp

Enligt min erfarenhet; 'ligger LiPo-batterier normalt rejält över den nominella spänningen. Det kan vara så att det är snällare mot din Kart att köra med ett 3-cellers High Voltage LiPo (LiHV) istället.

Så kan det vara, tror du elektroniken får stryk av högre spänning? 4S är om jag inte minns fel 14,8V och sen är det väl även lite mer än så när det är nyladdat? 3S 11,1V. Låter inte det lite klent? Är det då inte bättre att köra på 4S LiFePo4 på 13,2V?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back