Köpa mc-batteri

Felix skrev:
Alla stora twinnar är känsliga för kassa batterier, min falco var det bara att glömma att dra igång om inte batteriet var friskt. Hade jag varit dig hade jag handlat mig ett yuasa. Då vet man att hojen startar, en radfyra kan man ju kuta igång.. inte lika lätt med en twin.

Har prövat med min stånka, antingen var det vi som var jävligt kassa eller så var det jävligt svårt ..... antar att folk kommer att :kocko -förklara mig nu :tungan

Batteri depån i Kristianstad har mycket bra priser,inga dyra lokaler att holla så därmed billigare grejor

Jag ska ha 14 amp,,, sorry skrev fel det är Yuasa YTX14-BS som är orginal.

Polarn har en Gixxer 750 -98 och den vill ha 12 v 8 Ah.

Fråga: Kan man sätta i ett Biltema batteri med 12 v 10 Ah riskfritt?

jönsson skrev:
Batteri depån i Kristianstad har mycket bra priser,inga dyra lokaler att holla så därmed billigare grejor

Har du provat dessa batterier eller vet någon som gjort ?

Last edited:
Mogge70 skrev:
Polarn har en Gixxer 750 -98 och den vill ha 12 v 8 Ah.

Fråga: Kan man sätta i ett Biltema batteri med 12 v 10 Ah riskfritt?
Får det bara plats i batterilådan så ska det inte vara några problem med
att använda ett 10ah batteri

En fråga om amp

ytx14-bs denna märkning betyder väl att det är 14 amp på batteriet ?

Jag ringde till Oves motor i Olofström han sa enligt Aprilia så är det 12v & 12 amp till Falco. Kollar man på falco forum så verkar det som om det ska vara 12v & 14amp.

Någon som vet ?

Gixxer skrev:

Jag ringde till Oves motor i Olofström han sa enligt Aprilia så är det 12v & 12 amp till Falco. Kollar man på falco forum så verkar det som om det ska vara 12v & 14amp.

Någon som vet ?

Har du ingen instruktionsbok/manual...det har jag, står på näst sista sidan eller ngt?

Gixxer skrev:

Någon som vet ?

börja med att skilja på AMP och Amperetimmar (aH)..... Det skall inte spela någon roll om det är 12aH eller 14 aH.....

Josafan skrev:
börja med att skilja på AMP och Amperetimmar (aH)..... Det skall inte spela någon roll om det är 12aH eller 14 aH.....

Ja du ser jag är kass på detta :kocko :tungan

Enligt instruktionsbok
12v - 12Ah

Last edited:
Jag har en CTEK 3600 och den funkar kanon. Finns på (http://www.ctek.se/svensk/ctek_aterfors_se.htm) och kostar ca 700:-.
Alternativet är en Zafir90 som är i stort sett likadan men med något lägre kapacitet (läs på www.ctek.se). Zafir finns bara på Clas Ohlson och kostar 500:-

Klarar Biltemas slutna accumulatorer så höga startstömmar utan att krokna? De vanliga MC-batterierna är ju konstruerade för detta men knappast de slutna. Risken finns att de inte orkar skicka iväg samma kräm som ett vanligt batteri under svåra omständigheter (lite kyligare och kinkig hoj).

Jag gör ett försök att lyfta tråden. :)
Kan man ha underhållsfritt batteri i en hoj som inte har haft det från början? Jag menar, skiljer sig laddström och annat så att man inte kan byta typ utan vidare? Går det i så fall att konvertera hojen för underhållsfritt batteri?

...och slutligen: Är det värt att köra ett "gammaldags batteri hos biltema för 300 spänn, eller är ett Yuasa för 500 bättre. Nu vill jag veta vad ni VET, inte vad ni TROR! :)

Köpa batteri

Tips på ställe att köpa Batteri.
http://www.dapra.se

Köpte från dessa i somras inga problem. Har Duells sortiment fast mycket billigare. Skillde 300kr på mitt batteri.

Kolla Clas Ohlson också, de har några mc-batterier till bra pris också. När jag köpte där sist stod det "Made by Yuasa" på baksidan. :D

Jag har aldrig köpt ett originalbatteri och Biltema och Clas Ohlson har i alla fall hållt i flera år som jag haft hojarna kvar, hur länge mer de höll vet jag inte men jag upplever det inte som att de är sämre på något vis.

Det kan ju diffa någon millimeter eller amperetimme och om det inte är underhållsfritt men original var det måste man dra en ventilationsslang till undersidan av hojen men det är ju inget problem. De nya Biltema ser fina ut.

Ninjaboy skrev:
Det kan ju diffa någon millimeter eller amperetimme och om det inte är underhållsfritt men original var det måste man dra en ventilationsslang till undersidan av hojen men det är ju inget problem. De nya Biltema ser fina ut.

Tvärtom menade väl ja nu då :) . Det sitter icke-underhållsfritt på hojen. Vad krävs då för att jag ska kunna köra med underhållsfritt? Ingenting??

PacMan skrev:
Tvärtom menade väl ja nu då :) . Det sitter icke-underhållsfritt på hojen. Vad krävs då för att jag ska kunna köra med underhållsfritt? Ingenting??

Nej, då får du snarare ta bort slangen i stället.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back