Köpa mc-batteri

Så kan det vara, tror du elektroniken får stryk av högre spänning? 4S är om jag inte minns fel 14,8V och sen är det väl även lite mer än så när det är nyladdat? 3S 11,1V. Låter inte det lite klent?...
Ett 12V-system konstrueras normalt för att fungera i intervallet 10,8 V → 15,6 V. Den nominella LiPo-spänningen (3,7 V/cell) är den spänning batteriet har då det är laddat till 50% av kapaciteten. När batteriet är nyladdat; 'kan cellspänningen överstiga 4,15 V.
Ett 4-cells LiPo-batteri kan alltså ha en spänning som överstiger den systemen normalt dimensioneras för.
Vad händer då om vi tar ett 3-cellers LiPo-batteri? Den nominella spänningen är inte jätteintressant, utan det intressanta är hur mycket av kapacitet vi kan utnyttja innan spänning sjunker under den dimensionerande (10,8 V).
Spänningen är kraftigt beroende av strömuttaget, men om vi för ett ögonblick antar att vi belastar med 1C; 'då kommer vi att kunna utnyttja ~ 2/3 av kapacitet innan spänningen faller under 10,8 V.
1C är ett strömuttag som sannolikt räcker för att driva ett fordon som är igång, men du kommer att få puttstarta Karten. :(
 
Ett 12V-system konstrueras normalt för att fungera i intervallet 10,8 V → 15,6 V. Den nominella LiPo-spänningen (3,7 V/cell) är den spänning batteriet har då det är laddat till 50% av kapaciteten. När batteriet är nyladdat; 'kan cellspänningen överstiga 4,15 V.
Ett 4-cells LiPo-batteri kan alltså ha en spänning som överstiger den systemen normalt dimensioneras för.
Vad händer då om vi tar ett 3-cellers LiPo-batteri? Den nominella spänningen är inte jätteintressant, utan det intressanta är hur mycket av kapacitet vi kan utnyttja innan spänning sjunker under den dimensionerande (10,8 V).
Spänningen är kraftigt beroende av strömuttaget, men om vi för ett ögonblick antar att vi belastar med 1C; 'då kommer vi att kunna utnyttja ~ 2/3 av kapacitet innan spänningen faller under 10,8 V.
1C är ett strömuttag som sannolikt räcker för att driva ett fordon som är igång, men du kommer att få puttstarta Karten. :(

Puttstarta funkar inte, centrifugalkoppling. Men hur hög spänning blir det i ett 4S LiFePo4?
 
Puttstarta funkar inte, centrifugalkoppling. Men hur hög spänning blir det i ett 4S LiFePo4?

Högst så mycket som batteriladdaren ger ! Så har du en enkel laddare, tex,
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...ing/switchad-natadapter-15-v-(dc)-18-w-p44258
så blir det ca 15V.
Min , ger obelastad 15,2 Volt, dvs den laddar upp till 15,2 Volt.

Vill man ha lite mera koll på slutspänning och laddström tex
http://www.kjell.com/se/sortiment/e.../velleman-labbaggregat-0-15-v-(dc)-3-a-p44800
som ger max 15 Volt och laddar med upp till 3A (ställbart från ca 0,1 till 3 A) upp till 15 Volt.
Den undre gränsen för det är svårt ställa mindre än 0,1A exakt, egen erfarenhet och egentligen ointressant vid batteriladdning av ett MC eller Kartbatteri.
Är maxspänniningen ställd på tex 14,3 Volt, maxströmmen 0,5A med ett vanligt MC-blybatterí så sjunker laddströmmen ner mot 0,03A när batteriet är upp vid 14,3 Volt.
 
Last edited:
Last edited:
Högst så mycket som batteriladdaren ger ! Så har du en enkel laddare, tex,
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...ing/switchad-natadapter-15-v-(dc)-18-w-p44258
så blir det ca 15V.
Min , ger obelastad 15,2 Volt, dvs den laddar upp till 15,2 Volt.

Vill man ha lite mera koll på slutspänning och laddström tex
http://www.kjell.com/se/sortiment/e.../velleman-labbaggregat-0-15-v-(dc)-3-a-p44800
som ger max 15 Volt och laddar med upp till 3A (ställbart från ca 0,1 till 3 A) upp till 15 Volt.
Den undre gränsen för det är svårt ställa mindre än 0,1A exakt, egen erfarenhet och egentligen ointressant vid batteriladdning av ett MC eller Kartbatteri.
Är maxspänniningen ställd på tex 14,3 Volt, maxströmmen 0,5A med ett vanligt MC-blybatterí så sjunker laddströmmen ner mot 0,03A när batteriet är upp vid 14,3 Volt.

Har en Imax B6AC. Antar att den gör jobbet.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top