köp av importhoj

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Hej,

Vi funderar på att köpa en Suzuki SV650N som är importerad från Tyskland av en firma i Sverige. Cyckeln är en 2001:a och har endast gått 130 mil, skicket är nyskick.

Man blir ju lite fundersam varför en MC från 2001 endast gått 130 mil..är det vanligt att MC i Tyskland blir stående i butikerna (firman vi kanske köper från köper själva från en tysk mchandlare) eller är det något skumt som pågår.

Alla papper verkar vara i ordning och serviceboken är stämplad (vi ska ringa servicestället i .de och fråga dem)

Vad tycker ni, luktar det skunk om detta och är det något med denna modellen som man bör se upp med? (jag testade den och kunde inte känna eller höra något skumt) samt var kan vi kolla om den är stulen etc?

Tack på förhand

=Drex=
 
Om den endast har gått 130mil borde du ganska lätt kunna avgöra genom att titta på slitage på däck, handtag, bromsbeägg osv.
Det är vanligt att hojarna generellt gått längre i tyskland eftersom säsongen är längre, iaf i de södra regionerna. Ingen regel utan undantag dock.
 
Allt ser ut att vara splirrans, däck, drivpaket, belägg, skivor m.m

Men man blir ju lite misstänksam..
 
=Drex= skrev:
Allt ser ut att vara splirrans, däck, drivpaket, belägg, skivor m.m

Men man blir ju lite misstänksam..

Har den gått 130mil eller 1300mil syns det väldigt bra. Borde ju inte finnas en repa någonstans på hojen. Serviceboken borde inte vara mycket stämplad om den gått 130mil. Ett oljebyte och lite koll borde väl vara gjort och så.
 
=Drex= skrev:
Allt ser ut att vara splirrans, däck, drivpaket, belägg, skivor m.m

Men man blir ju lite misstänksam..

Ser ALLT ut att vara sprillans så borde det inte finnas nån större anledning till oro. Att byta ut alla slitdelar för att få det att se ut som om den gått färre mil kostar förmodligen mer än vad säljaren vinner på det högre pris han får för en hoj som gått mindre.
 
Är det på Sweden motorshop ?

Jag har sett att han har flera hojar som gått väldigt lite(obs ingen misstanke bakom) köpte min X11 -01 av honom med 98 mil på mätaren,förra året den var helt klart "ny" inte ett märke på skivor,fälgar,hjulmuttrar,oljeplugg osv och på det stora helt ny.

Vad som kan vara bra att veta är att i tyskland så kan man välja ganska fritt om man vurpar om man vill ha hojen reparerad eller få pengar för den.Därför kan den tex vara vält och inlöst,ett enkelt sätt att byta hoj på.

Sen finns det väl gott om Mc-handlare i tyskland som har problem att få såld sina hojar,med tanke på att det är ingen ekonomisk tillväxt överhuvudtaget i landet.Kort sammanfattat det går riktigt dåligt för tyskland ekonomiskt,hög arbetslöshet upp till 30% i vissa områden.

Så det kan ju lika gärna vara ett konkursparti från någon tysk mc-handlare.
 
De har förvisso längre säsong, men använder oftare hojen enbart som söndagsnöje (om det är fint väder). För transporter åks det bil... Men som sagt, inga regler utan undantag. Ser hojen fräsch ut, så köp. (Och spelar väl inte så stor roll om den gått 130 eller 1300 mil egentligen, så länge den ser fräsch ut, och funkar som den ska. Kan du ta det som sannolikt att det skulle kunna vara 130 mil, så kan det väl inte vara omöjligt att sälja den vidare sen.) Firman i Sverige borde ha kvar kopia på KFZBrief, där står namnet på förre ägaren, då kan du ringa och få en förklaring också. Om inte så lämnas originalet till VV vid registrering, det borde gå att spåra hos dem på något sätt? Men jag tror det är lugnt!
 
Alla papper te hojen finns, regbevis, servicebok m.m och vi köper den från en svensk firma som levererar vanligt köpekontrakt.

Skulle något siita sej så vet ja var hans brevlåda bor... :machinegu

Vi köpte den igår, hämtas söndag så nu blire väl lite sånt här för tjejjen:

:squid

Tack för alla svar!

/=drex=
 
=Drex= skrev:
Alla papper te hojen finns, regbevis, servicebok m.m och vi köper den från en svensk firma som levererar vanligt köpekontrakt.

Skulle något siita sej så vet ja var hans brevlåda bor... :machinegu

Vi köpte den igår, hämtas söndag så nu blire väl lite sånt här för tjejjen:

:squid

Tack för alla svar!

/=drex=

Lycka till med hojen! Jag tog hem min från Tyskland i våras. Den gick fint, men jag körde mig mätt på den. Vill ha mer, utan att egentligen ha behov utav det. Men det är djävligt kul!! :)
 
En fårga som kanske inte hör till frågan som ställs i tråden. Men måste inte en cykel ha gått minst 600 mil och vara 6 månader gammal för att räknas som begagnad? Hur tusan tar firman i fråga in dom i sverige?
 
antingen eller 6 mån eller milen
 
luka skrev:
En fårga som kanske inte hör till frågan som ställs i tråden. Men måste inte en cykel ha gått minst 600 mil och vara 6 månader gammal för att räknas som begagnad? Hur tusan tar firman i fråga in dom i sverige?


Ett företag måste ju i vilket fall betala moms på allt som dom köper och säljer,mens en privat person kan slippa undan detta.

Men det finns andra mer kriminella vägar att gå.
Tex att låta ett "tomt" företag ta in bilen och sälja den vidare till "någon" sen när man tagit in alla bilar så "råkar" denna firma gå i KK,vips har man blåst farbror staten på alla moms.

Vad som bör beaktas att moms bedrägerier är det som ger högre straff än tex mord och att man måste betala tillbaka alla pengar +ränta till staten.
Och ett trevligt litet näringsförbud på det.
 
Onewheeler skrev:
Ser ALLT ut att vara sprillans så borde det inte finnas nån större anledning till oro. Att byta ut alla slitdelar för att få det att se ut som om den gått färre mil kostar förmodligen mer än vad säljaren vinner på det högre pris han får för en hoj som gått mindre.

Eller så är du en fjolla :finger

Nä ja skoja bara snuttan :pannkyss
 
Last edited:
Hojjen ska regbesiktigas på fredag. Angående att den gått under 600 mil så har vi ett separat kontrakt med säljaren att säljaren garanterar att den går igenom besiktningen samt att säljaren betalar skattemyndigheten om det nu skulle utfalla moms på den (cirka 8kkr).

Långa Farbrorn: hur hanterade ni skattedelen? din hade ju bvara gått 98mil?

//=Drex=
 
Så här är reglerna så du lär åka på moms. Jag tog hem en -04:a som rullat drygt 1000 mil och de var väldigt noga med att kolla båda dessa parametrar.....

Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av fordonets pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader
 
=Drex= skrev:
Hojjen ska regbesiktigas på fredag. Angående att den gått under 600 mil så har vi ett separat kontrakt med säljaren att säljaren garanterar att den går igenom besiktningen samt att säljaren betalar skattemyndigheten om det nu skulle utfalla moms på den (cirka 8kkr).

Långa Farbrorn: hur hanterade ni skattedelen? din hade ju bvara gått 98mil?

//=Drex=


32 000 (i Tyskland?) låter som ett bra pris på hojen.
Men tänk dig nu för, om du står som registrerad första ägare så är det du som skall anmäla och betala moms på fordonet.

Frågan är inte om det skall betalas moms, för det skall det, utan frågan är om skattemyndigheten upptäcker ert ”momsbedrägeri”. Om det nu blir problem så får du hoppas att ert kontrakt är ”vattentätt” annars står du där meden skuld till staten.

Som sagt, gör som du vill men tänk efter en gång extra.
 
Finns ju svensksålda SV 650 på Blocket från 39.000 och uppåt.... förefaller som ett klokare köp
 
Jezzus va ni skrämmer upp mej :brinnerup

Vi har ju köpt fordonet av en svensk firma som är reggad i sverige och köpet är genomfört på den svenska adressen. Importerande part måste ju då bli den svenska firman som vi köper hojen av..eller..är det inregistrerande part som blir första ägaren även om det är vi som inte importerat den från ursprungslandet??

Kontraktet mellan oss är solitt så det är ok, strular det så :kulspruta jag honom


/D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top