Det mesta om 25kW strypkit

Bra skrivet! Det är dock inte alltid det finns färdiga strypsatser att köpa rakt av... Den som äger en motorcykel som det inte går att få tag på färdiga strypsatser till gör istället på följande vis:

Ta med motorcykeln till en firma som är auktoriserad att utföra bänkningar avsedda för registreringsbesiktningar (för oss sörlänningar funkar yamahacenter hbg, för att nämna ett exempel. Ring bilprovningen och fråga om just din verkstad är auktoriserad), ange önskad effekt och be dem att tillverka och montera en strypning samt bänka din motorcykel med strypningen i, be om intyg på processen (bänkpapper och ett monteringsintyg), betala för det utförda arbetet, boka in regbesiktning, medtag papper och motorcykel till det avtalade mötet, få den nya effekten inskriven i regbeviset, betala, klart. Blir lite dyrare än att beställa färdiga strypkit och montera själv, men finns det nu inga färdiga grejer så får man väl nöja sig med detta. Och det är inte hur dyrt som helst, tror jag betalade ca 3k för min hoj (inklusive regbesiktningen). Och det funkar garantera, inget strul med någonting.
 
Hittade ett strypningskit från motofreakz.de till en 660 SMC. Dock så skiljde sig tygodkännande numren:

e12*92/61*0009* var vad man skulle ha enligt strypningskits-beskrivningen.

E12*92/61*0001*04 var det jag hade på hojjen, vet ni om det skiljer nånting så att en montering skulle vara omöjlig eller är det skitsamma ? :)
 
Hittade ett strypningskit från motofreakz.de till en 660 SMC. Dock så skiljde sig tygodkännande numren:

e12*92/61*0009* var vad man skulle ha enligt strypningskits-beskrivningen.

E12*92/61*0001*04 var det jag hade på hojjen, vet ni om det skiljer nånting så att en montering skulle vara omöjlig eller är det skitsamma ? :)

Leta reda på verkstadsmanualer (alt nån som kan dom olika årmodellerna) och kolla om det skiljer nåt på insuget/förgasareb mellan modellerna, gör det inte det så lär det ju vara lungt.

Strypkitet brukar ju vara en bricka som ska monteras i insuget med en viss diameter och en skruv på förgasaren som gör att trottelspjället inte går att öpnna mer än hålet i nya brickan för att inte motorn ska bluddra om du gasar på för mycket, så är det inte stora förändringar mellan årsmodeller så borde det ju passa.

edit:det enklaste måste ju vara att fråga nån som kan (tex ktm-återförsäljare) om strypkit till -04 borde passa till -09.

edit2:Boris JR här på SH verkar ju vara en hejare på ktm, kanske PMa honom o höra om han vet?
 
Last edited:
De provkör alltså inte motorcykeln? Kan ju vara skönt om man slipper lasta av den om man kommer med släp :)
 
Reg.besiktningen går på 880 kr. Tanten i telefonen hade koll på det där med vägningen, vägning behövs ej vid strypning. Däremot behövs det ifall man ska ta bort strypningen i framtiden (kostar alltså lite mer med vägningen).
 
Reg.besiktningen går på 880 kr. Tanten i telefonen hade koll på det där med vägningen, vägning behövs ej vid strypning. Däremot behövs det ifall man ska ta bort strypningen i framtiden (kostar alltså lite mer med vägningen).

Bokade nyligen regbesiktning till min hoj och fick då priset 1180 kr. Tyckte det var konstigt men jaja. Kom sen att tänka på vägningen, ringde tillbaka och frågade om priset verkligen stämde. Tänkte att de trodde att den skulle vägas också. Men de hade inte bokat någon vägning till mig och gav mig priset 880 kr istället. Får väl se vad det landar på när det väl är dags.. :va
 
Bokade nyligen regbesiktning till min hoj och fick då priset 1180 kr. Tyckte det var konstigt men jaja. Kom sen att tänka på vägningen, ringde tillbaka och frågade om priset verkligen stämde. Tänkte att de trodde att den skulle vägas också. Men de hade inte bokat någon vägning till mig och gav mig priset 880 kr istället. Får väl se vad det landar på när det väl är dags.. :va

Ni tänker väl på att ni som har 595 eller mer cc och 40kw ~54hk eller mer kan köra upp som tung från och med 1april?

Bara så att ingen missat den infon...
 
Ni tänker väl på att ni som har 595 eller mer cc och 40kw ~54hk eller mer kan köra upp som tung från och med 1april?

Bara så att ingen missat den infon...


Ja hur ligger det till med det?:va
Förändringen gäller väl bara vad som klassas som "obergränsad mc" vid uppkörning? Man måste väl fortfarande köra strypt tills man är 20/21?
Fan vad lost jag blev nu...:gnissla
 
Ja hur ligger det till med det?:va
Förändringen gäller väl bara vad som klassas som "obergränsad mc" vid uppkörning? Man måste väl fortfarande köra strypt tills man är 20/21?
Fan vad lost jag blev nu...:gnissla

Så vitt jag förstått så gäller det bara vid uppkörning att från och med 1april 2011 så gäller 595cc och 40kw som tung mc.
Parallellt gäller de gamla reglerna.
 
Det ser ut som Alphatechnik och fungerar säkert utmärkt. Det viktiga är att E nummret matchar.
 
Ser att det var ett tagsen någon skrev i denna tråden men jag hade tänkt att beställa en strypningsats till min hornet och undrar om mitt typgodkännandenummer stämmer med strypningssatsen?

På motofreakz hemsida står det såhär:Se till att alla dessa data med data från din bil dokument överens:
Förändring i prestanda för Honda CB600F Hornet PC36 typ 2002 - med ABE eller E-nummer: E3 * 92/61 * 0101 * på 70 / 71KW 25kW

Och typgodkännandenummret för min hoj är:e13*92/61*0101*00

Detta borde väll fungera?

Tacksam för svar
 
Går det inte att fixa till ett gasstop istället för ett dyrt fabriksgjort strypkit?

Man fixar ett gasstop hemma, åker till verkstad och får ett intyg, bokar sedan en besiktning?

Eller kan man åka direkt till besiktningen??
 
Går det inte att fixa till ett gasstop istället för ett dyrt fabriksgjort strypkit?

Man fixar ett gasstop hemma, åker till verkstad och får ett intyg, bokar sedan en besiktning?

Eller kan man åka direkt till besiktningen??
Det ska vara möjligt. fixa gasstop, åka till verkstad och kör hojen i en bromsbänk för att se hur mycket hästar den har, fixa intyg sen besikta.

Ett fabriksgjort stryptkit (från mc-kompaniet) och reg.besiktning kostar runt 2500 :-, att göra ett eget gasstop, bänkköra hojen och sen besikta kan dra iväg i pris :näsblod
 
Jag strypte min cb600f -02 i veckan köpte samma kit som ahlpa säljer men direkt från tyska handlaren med intyg för cirka tusenlappen... Montera lätt som en plätt och inga problem att besikta.
 
Har en lite invecklad fråga angående stryp mc. ska försöka förklara så gått det går.
Om jag innehar en låt oss säga ninja 900 som är reggad 25kw men strypningen ej är monterad.Och ska ta lektioner samt köra upp på den cyckeln, för A Obegränsad. Är det något som körskolor/uppkörningsinstruktören kollar hur mc´n är reggad?.
Hoppas ialf nån förstår vad jag är ute efter samt har svar på frågan.
 
Last edited:
Ja, de kollar. Men med de nya reglerna går den inte in under A2-definitionen så det kanske går bra ändå?
 
A2 (mellanklass)
maxeffekt 35 kW
vikt/effektför-hållande max 0,2 kW/kg
får endast strypas från max dubbla effekten

Och en Ninja 900 lär ju ha mer än 70kW original... Eller?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top