#Olsson# skrev:
2302643 Vad har gasen med saken att göra? Stäng av motorn och frirulla genom kurvorna så inser du att gasen inte riktigt är med i sammanhanget.
Nehe, så om vi skickar iväg hojen, utan förare, så kommer den att stanna ståendes upprätt efter ett tag, eller?
Självklart behöver vi gas för att hojen skall bli rullandes med svarta sidan ner annars funkar inte det hela, så till vida, du inte står still och balanserar med hjälp av din kropstyngd som du måste flytta för att balansen skall bibehållas!
#Olsson# skrev:
Nej. En hoj funkar mer som en aerodyn och inte som en bil. Det laterala accet är en funktion av lutningsvinkeln men ej hastigheten. Kursändringshastigheten påverkas av lutningsvinkeln och hastigheten. Det räcker med att sänka hastigheten för att kursändringshastigheten skall öka - trots bibehållen lutningsvinkel.
Jag vet inte vad en aerodyn eller lateral acceleration är, förklara!?
Vad jag vet är dock att om man slår av gasen, och inte ger en styrinput, dvs. vrider på styret, så förändrar det mitt valda spår och initialt kommer hojen att resa sig lätt för att, varefter farten minskar, inta större och större lutningsvinkel tills jag ligger ner.
Detta åskådliggörs bäst UTAN inverkan av förare. Eftersom vi människor ibland omedvetet gör små korrigeringar för att bibehålla huvudet upprätt i syfte att behålla vår balans. Dvs. sitter man kvar finns inga garantier för att man verkligen inte påverkar motorcykeln med tyngdpunktförflyttning (hand, vinkling av överkroppen mm.).
#Olsson# skrev:
Jo främst det men även last. (Det står tydligt i T.Foale's böcker)
Ok, man slutar aldrig att lära!
Nu måste jag ju köpa T.Foales böcker också!
För jag vill veta HUR en koefficient förändras beroende på just last. Jag som trodde en koefficient, mer eller mindre, var konstant.
#Olsson# skrev:
Nej det är inte tappat grepp (4/5 av singelolyckorna kördes av med däcken i kontakt enl. VV)men du har ju själv varit orolig för ökad last, nu när du säger att vi inte är i närheten varför kan vi då inte lasta mer?
Lätt acceleration innebär ökad last men med en fördelning baserad på skillnaden mellan anläggninsytorna fram kontra bak. Dvs. det CSS/SMC förespråkar. Främst för att det ger flera fördelar än nackdelar.
1.) Hojen upplevs som stadigare (känslan påverkar föraren positivt)! Föraren känner sig trygg vilket positivt påverkar vårat sätt att agera/köra/hur vi upplever situationer.
2.) Med rätt acc. (lätt sådan) bibehålls spåret/lutningsvinkeln som valts. Med för mycket eller för lite gas förändras spåret och lutningsvinkeln till något som föraren inte längre har kontroll på (i initialskedet). Ex. hur många cm och åt vilket håll förändras spåret när gasen slås av med 1/3, hur mycket vid 2/4, hur mycket vid 3 mm osv.
3.) Markfrigången påverkas positivt!
Vad är nackdelarna, mer än lätt ökad hastighet och därmed belastning på däcken. men eftersom vi så otroligt sällan är i närheten av gränsen och i majoriteten av fallen är långt ifrån så anser jag att fördelarna med lätt acceleration övervinner nackdelen! En personlig reflektion!
Självklart finns situationer när lätt acclerartion INTE är rätt. Det finns INGET beteende som är 100% korrekt i ALLA situationer!
Om jag som förare har skrämt upp mig själv så till den milda grad att jag triggar alla överlevndasreaktioner pga. att jag upplever hastigheten som för hög, oavsett om den är det eller ej. Dvs. faran behöver inte vara verklig/reell för att jag skall bli rädd. Det räcker att jag UPPFATTAR det som farligt!
Under detta scenario funkar i stort sett ingenting och jag KOMMER att slå av gasen. Jag kanske till och med bromsar mitt i kurvan. Och är jag tillräckligt rädd klarar jag heller inte av att bromsa korrekt ens rakt fram. Risken är överhängande att jag bromsar för mycket eller för litet eller inte alls. Helt enkelt för att vi inte styr våra rörelser med lika god precision som när vi INTE är rädda/upplever fara.
Dvs. under denna situationen slår jag/vi av gasen rent instingtivt/reflex. Det är INGET vi behöver LÄRA IN! Vi gör det i alla fall vare sig det är bra eller inte!
#Olsson# skrev:
Nej jag menar att om trycket(ej last) mellan däck/väg är lika på båda däcken så är det balanserat och de släpper vid samma laterala acc.
Vad är det då som gör att en bil med breda däck klarar högre kurvhastigheter än en bil med mindre kontaktyta?
#Olsson# skrev:
I ingången till kurvan är ju lutningen relativt liten varför skulle däcket tappa fäste då? Om du har ett däck som klarar 1G och lutar hojen så du uppnår ca 0.7G lateralt - har du även runt 0.7G tillgängligt för bromsning. (att gaffeln trycks ihop är bara bra - då vet du att den fungerar)
Vad händer med gaffeln mellan det att du slutat bromsa och du uppnått begärd nedläggningsvinkel? Den trycks ihop, eller hur? Vilket visar att framdäcket har fått ökad last!
Japp, att gaffeln trycks ihop visar att den jobbar, inte att den är rätt justerad och att gaffeloljan dämpar så mycket som vi vill. den kanske dämpar FÖR mycket (kompressionsdämpning) vilket ytterligare ökar belastningen på däcket. Bottnar gaffeln ökar belastningen markant (chockartat) och vi riskerar tappa väggreppet! Men detta är en HELT annan diskussion!
#Olsson# skrev:
Nej men det är trots allt 7.06 km/t/s. Du har tidigare sagt att man bör gasa genom HELA kurvan.
(
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2299202&postcount=38)
Om nu vid entry, man inte är nöjd med den höga hastigheten och bedömer den kanske vara för hög för att man ska klara max lutning, kanske runt apex ca 1 sekund senare - varför vill man då ha 7.06 km/t högre hastighet där? Det är en gåta för mig.
Hojkörning har mycket med känsla att göra, eller hur!?
Känner vi oss väl till mods och om vi inte påverkas av krafter som stör oss så upplever vi oss säkra/säkrare, åt minstånde gör jag det!
Om du upplever hastigheten som för hög så finns inget i hela världen som kan få dig att lägga på lätt acceleration. Du/jag KOMMER, vare sig vi vill eller ej, att slå av gasen, eller hur?
Hmm, på vilket sätt förändrar vår hastighet vår maximala lutningsvinkel på motorcykeln?
Vi kan väl luta den lika mycket oavsett hastighet. Dock med undantaget att vi kraschar om vi har för LÅG hastighet!
Vore det inte bättre att, i stället för, komma in med en så hög hastighet att vi redan i ingången till kurvan känner obehag/rädsla att vi sänker hastigheten en aning så vi känner oss säkra?
Hur mycket lägre måste hastigheten vara för att vi skall känna oss bättre till mods?
-20 km/h, -10 km/h, -5km/h eller räcker det med -3 km/h?
Ganska mycket mindre, så till vida vi inte vesäntligt överstigit vår gräns, med avseende på hastighet, för när vi känner oss otrygga. Men vid normal körning utan störande moment så som bilar som kör ut framför oss, älgar som står "parkerade" eller annat "oberäkneligt" står runt hörnet, så behövs nog en väldigt liten hastighetssänkning för att vi skall känna oss bättre till mods!?
Lätt acceleration förespråkas genom hela kurvan eftersom det ger fler fördelar än nackdelar i betydligt fler fall än vad gasavslag gör!
// Niklas