Jag kan bara köra rakt fram...

Avarage skrev:

När hastigheten sjunker i sväng minskar inte centrifugalkraften - det är svängens radie som minskar.

Angående den ökadade lasten på framdäcket så minskar friktionskoefficienten vilket påverkar greppet negativt. Men som vanligt måste man väga fördelar mot nackdelar, t ex ökad framdäcklast tillsammans med kanske (-10) km/t mot kanske +10 km/t med bibehållen last.

Friktionskoefficienten minskar med ca 10% med 100% ökning av lasten på däcket. Hur mycket ökad last blir det på framdäcket vid en typiskt och kontrollerad gasreducering? Det blir från >0 till kanske 10-20% eller så. Det är inte linjärt men med 10% för en dublerad last är det rimligt att med 20% ökad last, minskar friktionskoefficienten i storleksordningen med ett par procent. Väg ett par procent förlust i friktion mot hastighetsskillnaderna det innebär eller väg ett +/-0 acc med 0 i greppförluster. Själv förlorar jag gärna ett par procent friktionskoefficient mot kanske 10-20 km/t i transformatorkurvan.

Avarage skrev:
- Hur kan vi, i en kurva, åstadkomma en belastning som motsvarar 40/60 när vi vid stillastående har en viktfördelning (belastning) som motsvarar ca. 50/50?

Ekipage har inte en 50/50 fördelning, men en tydligt ökad last på bakhjulet under färd, det är huvudorsaken till att man har bredare däck bak. Den typiska 50/50-fördelningen(sporthojar) är utan förare. Med 100% anpassade kontaktytor till viktfördelningen blir det mest logiska att bibehålla lastfördelningen lika genom kurvan. Hur mycket acceleration behövs för det?

Du unviker att ta med den hastighetsökning som det innebär men även de förluster i tillgänglig lateral däckkraft som fås(friction circle) när du accelererar. Det är en geometrisk sak men lite förenklat så kan du inte bibehålla lateral kraft om du stjäl däckresurser att användas för acceleration.

Smartswede skrev:
2301701 Dock först när man satte det hela i praktiken med SMC som myntet verkligen trillade ner.

Om jag gör vad de försökte tuta i folk på SMC-kursen så skulle jag inte ha någon hoj längre.

Last edited:
#Olsson# skrev:
2302211 Om jag gör vad de försökte tuta i folk på SMC-kursen så skulle jag inte ha någon hoj längre.

Varför? Vad hade ledit till du vurpat?

Jag har kvar bägge mina mc iaf. efter 4st SMC-kurser i år. Beror de på jag inte lyssna på dem då alltså? :tomten Som glad amatör så kändes det väldigt rätt det SMC lärde ut. Stabilare och säkrare körning. Iofs är det kanske lite annorlunda om man ska bli riktigt snabb på bana.

Hur ska man köra om man inte bör köra som SMC lär ut?

Avarage skrev:
2302033

Vill man dock läsa på Svenska finns "Full kontroll" som är skriven av NMU, Norges motsvarighet till SMC. En publikation som går att ladda hem gratis, i form av en pdf-fil, på nätet.

Har läst den och tycker den, tyvärr, är riktigt dålig, skall försöka prova på "a twist of the wrist" till vintern. Jag är tyvärr väldigt dålig på att läsa mig till kunskap utan jag föredrar att få prova mig fram med hjälp av duktiga instruktörer på bana.

//B

Smartswede skrev:
2302279 Varför? Vad hade ledit till du vurpat?

Jag har kvar bägge mina mc iaf. efter 4st SMC-kurser i år. Beror de på jag inte lyssna på dem då alltså? :tomten Som glad amatör så kändes det väldigt rätt det SMC lärde ut. Stabilare och säkrare körning. Iofs är det kanske lite annorlunda om man ska bli riktigt snabb på bana.

Hur ska man köra om man inte bör köra som SMC lär ut?

Självklart finns det delar som stämmer bra med verkligheten men eftersom det hoppas över så mycket, så saknas det antingen områden eller så slinker det in generaliseringar som fungerar i vissa situationer men blir katastrof i andra. Så blir det med allt komplext som förenklas ned till något lätt-ätligt som kan "sväljas" på en dag.

#Olsson# skrev:
2302211 När hastigheten sjunker i sväng minskar inte centrifugalkraften - det är svängens radie som minskar.

Jordens dragningskraft gör sig gällande och drar ner hojen till den ligger ner (dvs. krasch) om vi inte motverkar den kraften vilket vi kan åstadkomma med gasen! Rätt eller fel?

I och med minskad hastighet, som blir resultatet efter ett litet tag, lutar hojen mer, pga. jordens dragningskraft och därmed svänger hojen snävare dvs. radien blir mindre.

#Olsson# skrev:
Angående den ökadade lasten på framdäcket så minskar friktionskoefficienten vilket påverkar greppet negativt.

Vad är det som gör att friktionskoefficienten ändras för att lasten på ett däck ändras? Har inte friktionskoeffricienten med material att göra?

#Olsson# skrev:
Men som vanligt måste man väga fördelar mot nackdelar, t ex ökad framdäcklast tillsammans med kanske (-10) km/t mot kanske +10 km/t med bibehållen last.

Vi pratar extremfallet nu när vi är precis på gränsen för vad däcken klarar av i förhållande till underlaget. Och de flesta av oss kör på asfalt som i majoriteten av fallen är torr. Hur ofta är vi i närheten av denna gräns över huvud taget?

Är det verkligen tappat väggrepp som gör att folk kör av i singeolyckorna och dör?

#Olsson# skrev:
Ekipage har inte en 50/50 fördelning, men en tydligt ökad last på bakhjulet under färd, det är huvudorsaken till att man har bredare däck bak.

Viktfördelningen skiljer hojar emellan. Och defintivt ekipagen emellan eftersom vissa kör sporthoj endast med kreditkortet som last. Andra drar på semester med frugan och släpvagn bak. Och en tredje puttrar söndagsturer i maklig takt bakåtlutad.

Men ser man till majorteten av de hojar som är inblandade i dödsolyckor så är viktfördelningen utan förare ganska nära 50/50. Om sedan föraren sätter sig på och lutar sig fram till styret så är vi fortfarande inte så långt från 50/50. Det kan kanske vara 46/54 eller 52/48 men inte 40/60. Skulle man börja accelerera med ett hojekipage som redan INNAN acceleration har 40/60 skulle den bli väldigt känslig för gupp/ojämnheter i fram.

#Olsson# skrev:
Den typiska 50/50-fördelningen(sporthojar) är utan förare. Med 100% anpassade kontaktytor till viktfördelningen blir det mest logiska att bibehålla lastfördelningen lika genom kurvan.

Menar du att kontaktytorna är anpassade efter viktfördelningen på en stillastående hoj?

Om så är fallet:
- Varför skulle man konstruera en hoj så?

#Olsson# skrev:
Hur mycket acceleration behövs för det?

För att bibehålla samma belastning som fordonet har när mc+förare står still krävs noll acc. men också noll retardation. Dvs. det som i vardagligt tal kallas "flytgas" eller "grundgas". Dvs. ingen påverkan från motorn på bakhjulet what so ever.

#Olsson# skrev:
Du unviker att ta med den hastighetsökning som det innebär men även de förluster i tillgänglig lateral däckkraft som fås(friction circle) när du accelererar. Det är en geometrisk sak men lite förenklat så kan du inte bibehålla lateral kraft om du stjäl däckresurser att användas för acceleration.

Ok, "tillgänglig lateral däckkraft" är något nytt för mig.
Men vi pratar under, som jag redan påpekat, om mycket extrema situationer när vi är på gränsen av däckens kapacitet. En situation som vi mycket sällan befinner oss i men som vi samtidigt inte VET när vi når.

Leker vi med tanken att vi har en ingångshastighet direkt efter instyrning innebär, även med gaskontroll, maximal belastning av vad däcken klarar. Så kommer vi, om kurvan är tillräckligt lång och allt annat är 100% lika som vid ingången (banking/väglutning, underlag, vår lutningsvinkel, utan påverkan från förare + ev. pass.) att till slut acelerera oss över gränsen för vad däcken klarar vilket medför krasch!

Men det kan också vara som så att vi pga. gasavslag, som du rekommenderar, belastar framdäcket så hårt att vi redan direkt i ingången till kurvan, när gaffeln trycks ihop pga. av belastningen, tappar greppet fram.

Vilket väljer du?

#Olsson# skrev:
Om jag gör vad de försökte tuta i folk på SMC-kursen så skulle jag inte ha någon hoj längre.

Hoppas inte du tolkar det jag skriver som 100% acceleration med 160 hk på bakhjulet. För då har du verkligen missförstått det jag försökt framföra. En acceleration med 0,1 - 0,2 G är INTE speciellt mycket!

men det kanske har räckt för dig vid flera tillfällen för att du skall ha kraschat medan du nu har klarat dig tack vare att du slog av gasen, eller?

Nåväl, du kör som du gör och du tror på den körstil du har. den har ju uppenbarligen funkat, du lever ju eller hur! :tummenupp

Jag har å andra sidan kört med förmodligen en delvis annorlunda körstil och lever jag med, tur är väl det! :tummenupp

Att förkovra sig och lära sig bli säkrare mc-förare är aldrig fel. Var och en får själva avgöra vad som fungerar för dem. Vissa har medfödd talang och lär sig själva och det funkar alldeles utmärkt för dem! Andra behöver lite hjälp på vägen. Det viktiga, oavsett hur man lär, är att man är öppen och mottaglig för förändring annars lär man ALDRIG om.

// Niklas

Bear skrev:
2302342 Har läst den och tycker den, tyvärr, är riktigt dålig, skall försöka prova på "a twist of the wrist" till vintern. Jag är tyvärr väldigt dålig på att läsa mig till kunskap utan jag föredrar att få prova mig fram med hjälp av duktiga instruktörer på bana.

//B

Vi är alla olika vad gäller lärandet. Men det som vi VET fungerar på de flesta är om man kan kombinera:
- Se
- Höra
- Känna/göra

När det gäller "Twist of the wrist" rekommenderar jag dock Vol. II som är mer anpassad för oss gatåkare.

Lycka till!
// Niklas

#Olsson# skrev:
2302399 Självklart finns det delar som stämmer bra med verkligheten men eftersom det hoppas över så mycket, så saknas det antingen områden eller så slinker det in generaliseringar som fungerar i vissa situationer men blir katastrof i andra. Så blir det med allt komplext som förenklas ned till något lätt-ätligt som kan "sväljas" på en dag.

Hur lång utbildning och hur djupgående i teorin krävs för att man skall bli en skickligare motorcyklist?

Om inte en dag gör någon skillnad hur många dagar behövs det?
Hur många har då råd? För hyra av bana/läkare/ambulans/boende/mat kostar och det är deltagaren som måste betala!

Skall man nå majoriteten av dem som vill/behöver utbildning KAN man inte bli för djuplodad, delt tar det tid, dels stjäla det fokus från det viktiga. Den självupplevda mc-körningen där man får pröva sig fram.

Det är uppenbarligen så att den utbildning som SMC tillhandahåller av instruktörer som jobbar idéellt fungerar bra för vissa, ganska många om man läser den feedback vi får från deltagarna. Men det vore ju skammligt om vi skulle konkurrera ut ex. CSS eller andra företag som jobbar professionellt med detta, eller?

En förutsättning för lärande, oavsett, är dock att man är öppensinnad och mottaglig för förändringar. Är man inte det skall man nog fundera både en eller två gånger innan man spenderar pengar/tid på en utbildning!

Mvh!
// Niklas

Mina kommentarer nu får du absolut inte ta som någon som helst
personlig kritik för det är det inte :pannkyss
:Bugar för ditt engagemang.

TinaTjejen skrev:
2302204 Nu är det ju så att jag såg till att ha dragkrok på bilen jag köpte och har tillgång till en släpa med.
Hade jag inte haft det så hade jag kört bankörningar ändå.

Hade inte hoj när jag köpte bil ;)

TinaTjejen skrev:
Det hålls ju på och jobbas för en bana i Enköping, men det tar ju tid
eftersom alla ska säga sitt innan nått blir gjort.
Håller med, är ju ingen högt uppsatt politiker som vill köra på bana
så då tar det tid :huvet

TinaTjejen skrev:
Orkar du inte ta dig till Karlskoga eller Linköping, som är Sthlm:arnas närmsta
banor, prova då några tillfällen på Rörken(Uppsala), Tuvängen(Södertälje),
Rörberg(Gävle) lr Pepparrotsbanan(Enköping) och så ska du se att du lär dig massor!
Kostnad är inte samma sak som orka iofs då :7peta

TinaTjejen skrev:
Sen kommer du tycka det är värt massor att gå en kurs på en större bana.
Jag har haft massor av deltagare som har åkt längre än 24 mil t&r på hoj för
en lr två dagars kurs på bana.
Jo men deras rygg kanske pallar för 48 mil + heldag på bana :(

TinaTjejen skrev:
Det kostar att ha ambulans på plats, banhyra, milersättning för instruktörer o.s.v. Därav priset.
så hur du än gör är b&k kvällar/dagar på gokartbanorna det närmsta alternativet du har... :gnissla
Fler arrangörer och bankörningar finns på bankorning.com.
Priset på kursen emotsätter jag mig eg inte för, utan jag tycker det är
extremt märkligt att smc-STOCKHOLM inte kan anordna broms&kurvkurs
på närmare plats än 24 mil.

smc-uppsala ordnar iofs i uppsala rörken, duger garanterat för mig
såg jag nu :) Verkar ha nån skum instruktör på rörken dock ;)

Ses väl där nån måndag då :)

Dr.Bike skrev:
2299726 Exakt. Ville bara inte lägga in för mycket fakta som bara förvirrar, för det var just detta som JAG en gång satt och tänkte på då jag helt plötsligt "slutade kunna köra motorcykel!" :lol

Jag tror jag skrev nåt i stil med: "balanserar hojen genom att styra ÅT det hål l man ska.

För man har ju TVÅ möjligheter att häva det pågående fallet.

1. Mer gas (som du säger)
2. Mer medstyrning (så hojen vill resa upp sig)

Sen finns det kombinationer av dessa i all oändlighet som i sig beror på kurvradier, om radien är jämn eller nyper, öppnar upp osv....

Det är iaf många finesser på ett spett!

He he...

det är ju just därför som hela körningen blir minst sagt orolig när farten in i kurvan är så hög att man inte kan "stötta" med gasen. Avslag genom en kurva kan ju få den mest stabila hoj att börja uppträda nervöst.

Avarage skrev:
Jordens dragningskraft gör sig gällande och drar ner hojen till den ligger ner (dvs. krasch) om vi inte motverkar den kraften vilket vi kan åstadkomma med gasen! Rätt eller fel?

Vad har gasen med saken att göra? Stäng av motorn och frirulla genom kurvorna så inser du att gasen inte riktigt är med i sammanhanget.

Avarage skrev:
I och med minskad hastighet, som blir resultatet efter ett litet tag, lutar hojen mer, pga. jordens dragningskraft och därmed svänger hojen snävare dvs. radien blir mindre.
Nej. En hoj funkar mer som en aerodyn och inte som en bil. Det laterala accet är en funktion av lutningsvinkeln men ej hastigheten. Kursändringshastigheten påverkas av lutningsvinkeln och hastigheten. Det räcker med att sänka hastigheten för att kursändringshastigheten skall öka - trots bibehållen lutningsvinkel.

Avarage skrev:
Vad är det som gör att friktionskoefficienten ändras för att lasten på ett däck ändras? Har inte friktionskoeffricienten med material att göra?
Jo främst det men även last. (Det står tydligt i T.Foale's böcker)

Avarage skrev:
Vi pratar extremfallet nu när vi är precis på gränsen för vad däcken klarar av i förhållande till underlaget. Och de flesta av oss kör på asfalt som i majoriteten av fallen är torr. Hur ofta är vi i närheten av denna gräns över huvud taget?

Är det verkligen tappat väggrepp som gör att folk kör av i singeolyckorna och dör?
Nej det är inte tappat grepp (4/5 av singelolyckorna kördes av med däcken i kontakt enl. VV)men du har ju själv varit orolig för ökad last, nu när du säger att vi inte är i närheten varför kan vi då inte lasta mer?

Avarage skrev:
Menar du att kontaktytorna är anpassade efter viktfördelningen på en stillastående hoj?
Nej jag menar att om trycket(ej last) mellan däck/väg är lika på båda däcken så är det balanserat och de släpper vid samma laterala acc.

Avarage skrev:
Leker vi med tanken att vi har en ingångshastighet direkt efter instyrning innebär, även med gaskontroll, maximal belastning av vad däcken klarar. Så kommer vi, om kurvan är tillräckligt lång och allt annat är 100% lika som vid ingången (banking/väglutning, underlag, vår lutningsvinkel, utan påverkan från förare + ev. pass.) att till slut acelerera oss över gränsen för vad däcken klarar vilket medför krasch!

Men det kan också vara som så att vi pga. gasavslag, som du rekommenderar, belastar framdäcket så hårt att vi redan direkt i ingången till kurvan, när gaffeln trycks ihop pga. av belastningen, tappar greppet fram.
I ingången till kurvan är ju lutningen relativt liten varför skulle däcket tappa fäste då? Om du har ett däck som klarar 1G och lutar hojen så du uppnår ca 0.7G lateralt - har du även runt 0.7G tillgängligt för bromsning. (att gaffeln trycks ihop är bara bra - då vet du att den fungerar)

Avarage skrev:
Hoppas inte du tolkar det jag skriver som 100% acceleration med 160 hk på bakhjulet. För då har du verkligen missförstått det jag försökt framföra. En acceleration med 0,1 - 0,2 G är INTE speciellt mycket!
Nej men det är trots allt 7.06 km/t/s. Du har tidigare sagt att man bör gasa genom HELA kurvan.

(http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2299202&postcount=38)

Om nu vid entry, man inte är nöjd med den höga hastigheten och bedömer den kanske vara för hög för att man ska klara max lutning, kanske runt apex ca 1 sekund senare - varför vill man då ha 7.06 km/t högre hastighet där? Det är en gåta för mig.

Last edited:
Det var många fina inlägg om mina problem. Skall läsa "Full kontroll" och sedan försöka hitta en fin ledig plats i krokarna och leka lite. Tråkigt nog insåg jag att jag inte har semester den 3 aug när det var b&k kurs på Gelleråsen och någon annan hittade jag inte. Får lita på Gottschalk och lycke raceway, det kan säkert ge något.

TinaTjejen skrev:
2301950 Du är så välkommen så!
Det tar inte läng stund så har du inte tid att va nervös längre, för de e så mkt folk som är härliga att snacka med där och när du kör kommer du snart att vara för koncentrerad för att ens se att det är några som står och kollar:)

Klicka på SMC School-loggan uppe i högra hörnet är på sporthoj.com, läs sedan vilka kurser som är, vart de är och om de är fullsmockade redan:)

Eller så klickar du på länken i min signatur:)
Oki :tungan

cleaner skrev:
2302544

Ses väl där nån måndag då :)

Du längtar redan va? ;)

Jag tycker att du ska prova några måndagar och se/träna upp vad ryggen kan hålla för.

Ang. bandagar så kan man alltid gå ihop några deltagare om bil och släpa så sjunker kostnaderna till 50% :banana
Men de glömde jag förståss skriva:rodnar

När vi ändå är inne på bil så kan jag säga att inte jag inte hade börjat köra bana när jag köpte bilen med dragkroken:)

Vi ses på måndag hoppas jag då! Kom gärna fram och presentera eder, för risken är att jag inte hittar dig bland alla karlar..hm.. nåja förväxta pojkar, ibland deltagarna :D

RocketQueen skrev:
2302940 Jag åker till Gotland nu och kommer hem typ den 26. Men måndag efter det! 31/7. Då kommer jag. Är du där då tror du? :)
Det är ganska troligt:)

#Olsson# skrev:
2302643 Vad har gasen med saken att göra? Stäng av motorn och frirulla genom kurvorna så inser du att gasen inte riktigt är med i sammanhanget.

Nehe, så om vi skickar iväg hojen, utan förare, så kommer den att stanna ståendes upprätt efter ett tag, eller?

Självklart behöver vi gas för att hojen skall bli rullandes med svarta sidan ner annars funkar inte det hela, så till vida, du inte står still och balanserar med hjälp av din kropstyngd som du måste flytta för att balansen skall bibehållas!

#Olsson# skrev:
Nej. En hoj funkar mer som en aerodyn och inte som en bil. Det laterala accet är en funktion av lutningsvinkeln men ej hastigheten. Kursändringshastigheten påverkas av lutningsvinkeln och hastigheten. Det räcker med att sänka hastigheten för att kursändringshastigheten skall öka - trots bibehållen lutningsvinkel.

Jag vet inte vad en aerodyn eller lateral acceleration är, förklara!?

Vad jag vet är dock att om man slår av gasen, och inte ger en styrinput, dvs. vrider på styret, så förändrar det mitt valda spår och initialt kommer hojen att resa sig lätt för att, varefter farten minskar, inta större och större lutningsvinkel tills jag ligger ner.

Detta åskådliggörs bäst UTAN inverkan av förare. Eftersom vi människor ibland omedvetet gör små korrigeringar för att bibehålla huvudet upprätt i syfte att behålla vår balans. Dvs. sitter man kvar finns inga garantier för att man verkligen inte påverkar motorcykeln med tyngdpunktförflyttning (hand, vinkling av överkroppen mm.).

#Olsson# skrev:
Jo främst det men även last. (Det står tydligt i T.Foale's böcker)

Ok, man slutar aldrig att lära! :tummenupp
Nu måste jag ju köpa T.Foales böcker också! :huvet :banana
För jag vill veta HUR en koefficient förändras beroende på just last. Jag som trodde en koefficient, mer eller mindre, var konstant.

#Olsson# skrev:
Nej det är inte tappat grepp (4/5 av singelolyckorna kördes av med däcken i kontakt enl. VV)men du har ju själv varit orolig för ökad last, nu när du säger att vi inte är i närheten varför kan vi då inte lasta mer?

Lätt acceleration innebär ökad last men med en fördelning baserad på skillnaden mellan anläggninsytorna fram kontra bak. Dvs. det CSS/SMC förespråkar. Främst för att det ger flera fördelar än nackdelar.

1.) Hojen upplevs som stadigare (känslan påverkar föraren positivt)! Föraren känner sig trygg vilket positivt påverkar vårat sätt att agera/köra/hur vi upplever situationer.

2.) Med rätt acc. (lätt sådan) bibehålls spåret/lutningsvinkeln som valts. Med för mycket eller för lite gas förändras spåret och lutningsvinkeln till något som föraren inte längre har kontroll på (i initialskedet). Ex. hur många cm och åt vilket håll förändras spåret när gasen slås av med 1/3, hur mycket vid 2/4, hur mycket vid 3 mm osv.

3.) Markfrigången påverkas positivt!

Vad är nackdelarna, mer än lätt ökad hastighet och därmed belastning på däcken. men eftersom vi så otroligt sällan är i närheten av gränsen och i majoriteten av fallen är långt ifrån så anser jag att fördelarna med lätt acceleration övervinner nackdelen! En personlig reflektion!

Självklart finns situationer när lätt acclerartion INTE är rätt. Det finns INGET beteende som är 100% korrekt i ALLA situationer!

Om jag som förare har skrämt upp mig själv så till den milda grad att jag triggar alla överlevndasreaktioner pga. att jag upplever hastigheten som för hög, oavsett om den är det eller ej. Dvs. faran behöver inte vara verklig/reell för att jag skall bli rädd. Det räcker att jag UPPFATTAR det som farligt!

Under detta scenario funkar i stort sett ingenting och jag KOMMER att slå av gasen. Jag kanske till och med bromsar mitt i kurvan. Och är jag tillräckligt rädd klarar jag heller inte av att bromsa korrekt ens rakt fram. Risken är överhängande att jag bromsar för mycket eller för litet eller inte alls. Helt enkelt för att vi inte styr våra rörelser med lika god precision som när vi INTE är rädda/upplever fara.

Dvs. under denna situationen slår jag/vi av gasen rent instingtivt/reflex. Det är INGET vi behöver LÄRA IN! Vi gör det i alla fall vare sig det är bra eller inte!

#Olsson# skrev:
Nej jag menar att om trycket(ej last) mellan däck/väg är lika på båda däcken så är det balanserat och de släpper vid samma laterala acc.

Vad är det då som gör att en bil med breda däck klarar högre kurvhastigheter än en bil med mindre kontaktyta?

#Olsson# skrev:
I ingången till kurvan är ju lutningen relativt liten varför skulle däcket tappa fäste då? Om du har ett däck som klarar 1G och lutar hojen så du uppnår ca 0.7G lateralt - har du även runt 0.7G tillgängligt för bromsning. (att gaffeln trycks ihop är bara bra - då vet du att den fungerar)

Vad händer med gaffeln mellan det att du slutat bromsa och du uppnått begärd nedläggningsvinkel? Den trycks ihop, eller hur? Vilket visar att framdäcket har fått ökad last!

Japp, att gaffeln trycks ihop visar att den jobbar, inte att den är rätt justerad och att gaffeloljan dämpar så mycket som vi vill. den kanske dämpar FÖR mycket (kompressionsdämpning) vilket ytterligare ökar belastningen på däcket. Bottnar gaffeln ökar belastningen markant (chockartat) och vi riskerar tappa väggreppet! Men detta är en HELT annan diskussion! :D

#Olsson# skrev:
Nej men det är trots allt 7.06 km/t/s. Du har tidigare sagt att man bör gasa genom HELA kurvan.

(http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2299202&postcount=38)

Om nu vid entry, man inte är nöjd med den höga hastigheten och bedömer den kanske vara för hög för att man ska klara max lutning, kanske runt apex ca 1 sekund senare - varför vill man då ha 7.06 km/t högre hastighet där? Det är en gåta för mig.

Hojkörning har mycket med känsla att göra, eller hur!?
Känner vi oss väl till mods och om vi inte påverkas av krafter som stör oss så upplever vi oss säkra/säkrare, åt minstånde gör jag det!

Om du upplever hastigheten som för hög så finns inget i hela världen som kan få dig att lägga på lätt acceleration. Du/jag KOMMER, vare sig vi vill eller ej, att slå av gasen, eller hur?

Hmm, på vilket sätt förändrar vår hastighet vår maximala lutningsvinkel på motorcykeln?

Vi kan väl luta den lika mycket oavsett hastighet. Dock med undantaget att vi kraschar om vi har för LÅG hastighet! :hihi

Vore det inte bättre att, i stället för, komma in med en så hög hastighet att vi redan i ingången till kurvan känner obehag/rädsla att vi sänker hastigheten en aning så vi känner oss säkra?

Hur mycket lägre måste hastigheten vara för att vi skall känna oss bättre till mods?
-20 km/h, -10 km/h, -5km/h eller räcker det med -3 km/h?

Ganska mycket mindre, så till vida vi inte vesäntligt överstigit vår gräns, med avseende på hastighet, för när vi känner oss otrygga. Men vid normal körning utan störande moment så som bilar som kör ut framför oss, älgar som står "parkerade" eller annat "oberäkneligt" står runt hörnet, så behövs nog en väldigt liten hastighetssänkning för att vi skall känna oss bättre till mods!?

Lätt acceleration förespråkas genom hela kurvan eftersom det ger fler fördelar än nackdelar i betydligt fler fall än vad gasavslag gör!

// Niklas

Akn78 skrev:
2294550 Hade ju vart bra att slippa åka till Stockholm från Göteborg för att ta en kurs, Anderstorp eller Falkenberg eller allra helst i Borås som du skrev hade ju vart grymt. För min del handlar det mer om rädsla för att vurpa cykeln och skrapa mina halvförsäkrade kåpor, jag tror inte man skadar sig så mycket vid en vurpa på ren asfalt i 50-60 km/h men jag som aldrig provat kan naturligtvis ha fel!

Jag är så feg, rädd och harig och vill inte styla, vill bara svänga.

Särskilt med tanke på att det finns kurvor mellan Göteborg och Stockholm vilket skulle göra att du inte kom fram...

47

Akn78 skrev:
2294550 För min del handlar det mer om rädsla för att vurpa cykeln och skrapa mina halvförsäkrade kåpor, jag tror inte man skadar sig så mycket vid en vurpa på ren asfalt i 50-60 km/h men jag som aldrig provat kan naturligtvis ha fel!

Jag är så feg, rädd och harig och vill inte styla, vill bara svänga.

Jag bromsade omkull mig i 40km/tim och kan säga att det gör ONT. Även om inget gick sönder i kroppen.
Det var 1990 i oktober (innan uppkörningen) så jag har kört omkring med den spända rädslan läääääänge.

Nu har jag äntligen gått en kurs på en helg i maj och ska till Gelleråsen 5-6/8 (jag hade tur att få plats). Nu börjar jag lära mig.
Dessutom ska jag skaffa en nyare mc, istället för 83:an jag har nu.
Nyare chassie och bromsar gör det lättare för mig att lita på grejorna. För jag kan mer än jag tror.

Åk med folk som låter dig slappna av och lära dig i din takt. Håll dig från dem som gastar på dig att du är för långsam. Farten kommer allt eftersom!!!!!!

Lycka till!!!
Du fixar det här!!!!

ceicli skrev:
Åk med folk som låter dig slappna av och lära dig i din takt. Håll dig från dem som gastar på dig att du är för långsam. Farten kommer allt eftersom!!!!!!

Lycka till!!!
Du fixar det här!!!!

Helt rätt! :tummenupp :klappar

// Niklas

47 skrev:
2304414 Särskilt med tanke på att det finns kurvor mellan Göteborg och Stockholm vilket skulle göra att du inte kom fram...

47

:hihi :lol :D Jag skulle få ta bilen med släp efter, annars hade det aldrig gått!

ceicli skrev:
2304566 Jag bromsade omkull mig i 40km/tim och kan säga att det gör ONT. Även om inget gick sönder i kroppen.
Det var 1990 i oktober (innan uppkörningen) så jag har kört omkring med den spända rädslan läääääänge.

Nu har jag äntligen gått en kurs på en helg i maj och ska till Gelleråsen 5-6/8 (jag hade tur att få plats). Nu börjar jag lära mig.
Dessutom ska jag skaffa en nyare mc, istället för 83:an jag har nu.
Nyare chassie och bromsar gör det lättare för mig att lita på grejorna. För jag kan mer än jag tror.

Lycka till!!!
Du fixar det här!!!!

Så sant! Men nu gjorde du mig rädd för att det skall göra ont att ramla oxå så nu är jag både rädd om mig själv och cykeln! Ähhh, det skall nog lösa sig, läste lite i boken igår och åkte ut och testade på egen hand och man förstår ju att lär man sig tekniken motstyrning så kan man nog lära sig köra mc en dag!

Det börjar bli för långa inlägg nu :hihi så jag försöker välja ut ett huvudspår. Att acca lätt genom kurva känns superstadigt, tryggt och allt det du säger. Jag försöker göra så nästan alltid och håller med i allt positivt du nämner om det. Det enda jag reagerade på var att det tycks skapas någon regel runt detta och att retardation skulle vara något allmänt stort problem och som man måste undvika. Ibland är det rätt och även en nödvändighet, t ex för att minska hastigheten. Du tycks instämma nedan. :tummenupp

Avarage skrev:
2304407 Självklart finns situationer när lätt acclerartion INTE är rätt. Det finns INGET beteende som är 100% korrekt i ALLA situationer!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman