Jag kan bara köra rakt fram...

Gottschalk skrev:
2293748 Kom ut till Lycke så ska Martin lära dig att köra :tummenupp
Jag har lycke raceway precis vid mig = perfekta kurvor o inge grus !!!!

Jag hakar också gärna på nån dag. Den enda "roliga" vägen jag kört än så länge är runt mölndal, härryda, härskogen osv så det hade varit kul att testa nån ny runda...

RocketQueen skrev:
2293546 Näää, sälj den inte. Gå en kursen i vår istället. Det måste jag göra. Jag kan inte heller svänga. :rolleyes:
På mig sitter det mycket i huvudet. Får hjärnsläpp ibland i kurvorna. Måste verkligen gå en sån kurs. :)

Jag kan varmt rekomendera körning på Gokart-bana.
Det kan låta tråkigt att köra på en så liten bana, men prova så ska ni se att det är skitkul.
Jag och många andra runt Uppsala, Stockholm, Västerås och andra närliggande orter kör på Rörken strax utanför Uppsala
http://www.smc-uppsala.org/rorken/rorken.html
Det är både nyttigt och som sagt skitkul.
Körningen är uppdelad i 4 grupper, från nybörjare till "avancerat"
I nybörjargruppen för man tips av kompetenta instruktörer om hur man ska köra samt vilka fel man gör.
Alla är välkommna, oavsett tidigare erfarenheter, hojtyp eller kön.
Körningar är varje måndag mellan 18.00 - 22.00 (eller tills det blir mörkt).
En stor fördel att köra på Gokartbana är ju att det inte är så höga hastigheter som på stor bana

En liten rekomendation bara: kom i tid, senast 17:30. Det är rysligt populärt och kan vara svårt att få möjlighet att åka om man kommer senare.
//Garfield

Avarage skrev:
2299202 Ditt svar var jättebra beskrivning som kanske kan vara till hjälp. Men jag har en liten synpunkt på det du skrev.

Har du prövat att i det läget "släppa" styret?
Vad händer?

Fortsätter hojen, själv, att vrida styret mer och mer och mer utåt eller "faller" framhjulet innåt?

Svar:
- Efter att man nått rätt lutningsvinkel på hojen, genom sk. motstyrning, som i grund och botten går ut på att förskjuta tyngdpunkt på hoj+förare och låta jordens dragningskraft överta "jobbet" att luta hojen åt oss, behöver man INTE hålla i styret för att genomföra en hel sväng.

OM det inte var för att ... vadå??? :va
... gasreglaget sitter där!

Jordens dragningskraft kan vi inte påverka, den drar ALLT ner mot jordens centrum i all oändlighet. Vilket innebär att om vi inte gör något för att motverka jordens dragningskraft efter att vi nått den lutningsvinkel vi vill ha så kommer jordens dragningskraft obönhörligen se tiull att vi kraschar. Taskigt va! :näsblod

Därför lägger vi på lite gas för att stabilisera hojen och bibehålla lutningsvinkel samt valt spår. Vilket görs med lätt acceleration genom HELA kurvan!

It´s as simple as that! :tummenupp

Lycka till med träningen!
// Niklas

Exakt. Ville bara inte lägga in för mycket fakta som bara förvirrar, för det var just detta som JAG en gång satt och tänkte på då jag helt plötsligt "slutade kunna köra motorcykel!" :lol

Jag tror jag skrev nåt i stil med: "balanserar hojen genom att styra ÅT det hål l man ska.

För man har ju TVÅ möjligheter att häva det pågående fallet.

1. Mer gas (som du säger)
2. Mer medstyrning (så hojen vill resa upp sig)

Sen finns det kombinationer av dessa i all oändlighet som i sig beror på kurvradier, om radien är jämn eller nyper, öppnar upp osv....

Det är iaf många finesser på ett spett!

Garfield skrev:
2299419 Jag kan varmt rekomendera körning på Gokart-bana.
Det kan låta tråkigt att köra på en så liten bana, men prova så ska ni se att det är skitkul.
Jag och många andra runt Uppsala, Stockholm, Västerås och andra närliggande orter kör på Rörken strax utanför Uppsala
http://www.smc-uppsala.org/rorken/rorken.html
Det är både nyttigt och som sagt skitkul.
Körningen är uppdelad i 4 grupper, från nybörjare till "avancerat"
I nybörjargruppen för man tips av kompetenta instruktörer om hur man ska köra samt vilka fel man gör.
Alla är välkommna, oavsett tidigare erfarenheter, hojtyp eller kön.
Körningar är varje måndag mellan 18.00 - 22.00 (eller tills det blir mörkt).
En stor fördel att köra på Gokartbana är ju att det inte är så höga hastigheter som på stor bana

En liten rekomendation bara: kom i tid, senast 17:30. Det är rysligt populärt och kan vara svårt att få möjlighet att åka om man kommer senare.
//Garfield

En kompis till mig brukar köra där och har starkt rekommenderat det. Jag tror faktiskt jag kommer åka dit nån måndag nu på semestern. Man blir ju bara så nervös när det är så mycket folk men eftersom det finns en lugn grupp så behöver man ju egentligen inte vara det.
Jag har märkt att jag är så sjukt stel med min hoj. Så var man inte när man körde på skolan. Skillnaden var väl att man är så mycket mer rädd om sin egen hoj. :rolleyes: Näää, jag får allt ta mig i kragen och dra dit och köra lite. :)

#Olsson# skrev:
Vad är det som är ostabilt som måste stabiliseras,

Prövat slå av gas mitt i en kurva???

- Hur påverkar det stabiliteten på hojen, känns det stabilare/bättre eller mindre bra/ostabilare?

- Hur påverkar det spåret du valt, tar hojen ett vidare eller tightare spår?

- Hur påverkar det belastningen på framdäcket, blir det större eller mindre belastning fram?

- Hur påverkar det markfrigången, bättre eller sämre markfrigång?

Om du inte vet, eller tror dig veta, pröva och känn efter hur DU upplever det!

#Olsson# skrev:
och på vilket sätt gör lätt acceleration att det blir stabilt,

- Pröva och känn efter så får du svaret!

#Olsson# skrev:
och sist - varför ska man öka hastigheten genom en hel kurva? Om folk ökade hastigheten genom en hel kurva, så skulle dem som redan har för hög hastighet i ingången hamna i diket. :hihi

Lek med tanken på att det jag skriver stämmer och att allt jag räknar upp ovan är nackdelar man får om man kör med avslag på gasen i en kurva.

- HUR kan vi då undvika dessa nackdelar?

- Om vi kommer in i en kurva med, som vi uppfattar det, för hög hastighet. Vilket ger oss bäst förutsättningar att klara kurvan, gasavslag eller lätt acceleration?

- Hur kan folk, som du skriver ovan, åstadkomma lätt acceleration genom HELA kurvan UTAN att krascha?

// Niklas

Kenya skrev:
2299401 Säkert någon som gett dig tippset men sök på google efter "full kontroll motstyrning" så kommer du att hitta en pdf som heter "full kontroll" berättar om hur varför cykeln svänger bl.a. kanske är lite lättare om man läst denna :confused:

Bra tips! :tummenupp

// Niklas

Dr.Bike skrev:
För man har ju TVÅ möjligheter att häva det pågående fallet.

1. Mer gas (som du säger)
2. Mer medstyrning (så hojen vill resa upp sig)

Hur känns hojen med gasavslag där du dessutom ger styrinpuls för medstyrning mitt i en kurva?

Hur påverkar en extra styrinpuls belastningen på framdäcket, ökar eller minskar belastningen fram?

Belastningen ökar, eller hur!?

Rätt körteknik bygger på EN styrinpuls för att åstadkomma den nedläggningsvinkel vi behöver för att direkt efter mötas med lätt acceleration!

Jag håller med dig om att ALLT för mycket teknik och teoretiskt snack kring HUR saker fungerar lätt kan förvirra och ställa till oreda i våra hjärnor, inkl. min (tyvärr :huvet ).

Samtidigt är det oerhört viktigt att vi lär oss förstå vad vi gör och HUR vi gör det. För om vi inte är medvetna, dvs. kan styra det med våran hjärna HUR skall vi då kunna bli bättre på att göra det?

Mvh!
// Niklas

OLJEKYLD GSXR skrev:
2293483 Du ska gå SMCs Broms och kurvkurs, alla försäkringar gäller och du får mycket bantid med bra instruktörer som berättar de olika övningarna. Gör det NU så kommer du uppleva glädjen med hojåkningen.
När är nästa SMC kurv o stoppkurs?
Har vart medlem i SMC i 2 år men inte utnyttjat ett skit av det :huvet

Avarage skrev:
2300121 Prövat slå av gas mitt i en kurva???
Jag körde 20 mil idag. Acc, släppa gas och bromsa mitt i kurva.

- Hur påverkar det stabiliteten på hojen, känns det stabilare/bättre eller mindre bra/ostabilare?
Stabil - opåverkad, känns bra. Ska det kännas på något annat vis?

- Hur påverkar det spåret du valt, tar hojen ett vidare eller tightare spår?
Hojen tar inget eget spår, jag styr hojen dit jag vill och avsett spår. Däremot om jag i ingången redan justerat avsedd hastighet och därefter accelererar - så blir det ett vidare spår. Detta p g a ökad hastighet och min motvillighet att kompensera med nödvändig brantare lutningsvinkel p g a lateralt acc börjar nu ställa krav på bra fäste, som jag kanske inte har.

- Hur påverkar det belastningen på framdäcket, blir det större eller mindre belastning fram?
Lasten ökar på framdäcket om tyngdpunkten förskuts frammåt.

- Hur påverkar det markfrigången, bättre eller sämre markfrigång?
Kanske mätbart sämre markfrigång men inget som skapar problem.

Om du inte vet, eller tror dig veta, pröva och känn efter hur DU upplever det!
Jag upplever det ungefär såhär - Om hastigheten är för hög, in't fan accelererar jag. :D

- Pröva och känn efter så får du svaret!

Lek med tanken på att det jag skriver stämmer och att allt jag räknar upp ovan är nackdelar man får om man kör med avslag på gasen i en kurva.

Vad är nackdelarna och vad är det som är ostabilt? Fördelen är att hastigheten minskat från t ex 100 till 90 och inte ökat från 100 till 110. Om nu inte kromsläde-stöd eller liknande kan släpa i så föredrar jag att i en situation med oönskat hög hastighet i en kurva, reducera hastigheten och inte öka den. Logiskt?

:tungan :yoparty :brinnerup :lol *ler*

#Olsson# skrev:
2301435 Jag körde 20 mil idag. Acc, släppa gas och bromsa mitt i kurva.

Hojen tar inget eget spår, jag styr hojen dit jag vill och avsett spår. Däremot om jag i ingången redan justerat avsedd hastighet och därefter accelererar - så blir det ett vidare spår. Detta p g a ökad hastighet och min motvillighet att kompensera med nödvändig brantare lutningsvinkel p g a lateralt acc börjar nu ställa krav på bra fäste, som jag kanske inte har.

Jag upplever det ungefär såhär - Om hastigheten är för hög, in't fan accelererar jag. :D

Vad är nackdelarna och vad är det som är ostabilt? Fördelen är att hastigheten minskat från t ex 100 till 90 och inte ökat från 100 till 110. Om nu inte kromsläde-stöd eller liknande kan släpa i så föredrar jag att i en situation med oönskat hög hastighet i en kurva, reducera hastigheten och inte öka den. Logiskt?

Kocken skrev:
2293944 Åk till en stor parkering eller nåt annat öppet område utan saker ivägen, sen kör du runt runt och tränar nerlägg och placering på hojen. Det gjorde jag och en polare och vips! så hade man gjort sin första knäskrapning, du får också en bra känsla för hur mycket du kan svänga och lägga ner hojen. :tummenupp
M säkert :hihi

Hemläxa för Olsson :tummenupp

Full Kontroll

Läs och begrunda. Det har jag gjort. Dock först när man satte det hela i praktiken med SMC som myntet verkligen trillade ner.

Så ni som inte varit på bana (gokart eller race), se till att ta chansen. Det är väldigt kul och dessutom mycket lärorikt.

#Olsson# skrev:
Jag körde 20 mil idag. Acc, släppa gas och bromsa mitt i kurva.

Japp, inget konstigt med det. Så länge vi inte kör på gränsen av däckens kapacitet under gällande förhållanden (ren torr asfalt, grus mm.) så kan vi ju göra mycket mer än om vi kör straxt under eller PÅ gränsen, eller hur!?

#Olsson# skrev:

Jag kan inte tala om för dig vad du skal känna eller inte. Det du upplever upplever du vara sig det stämmer med vad jag eller någon annan upplever i samma situation, eller hur!?

Men de flesta brukar uppleva hojen MER stabil/stadig (kalla det vad du vill) under acc. än under gasavslag. Extra tydligt blir detta i låg hastighet så som vid hårnålar (serpentinböjar i alperna).

#Olsson# skrev:

Vilket innebär att du medvetet påverkar (dvs. styr) samtidigt eller i direkt anslutning till gasavslag. För gaffeln trycks ihop mer eller mindre (konventionell sådan BMW har ex. en annan lösning som reducerar denna effekt) vilket påverkar vår styrvinkel. Inte i förhållande till ramen men i förhållande till framdäckets anläggningsyta. Med ökad belastning på framhjulet, som en mer ihoptryckt gaffel innebär, rätar hojen, initialt, upp sig något. Dvs. tar ett vidare spår.

Varefter hastigheten sjunker minskar centrifugalkraften och jordens dragningskraft "vinner" genom att vår lutning ökar till krasch. OM vi inte ger gas för att bibehålla förhållandet dessa två krafter emellan.

Om hojen gör något annat än detta innebär det att du som förare påverkar styret du håller i!

Med ytterligare en styrinput, som du beskriver att du gör, vad händer med belastningen på framdäcket, ökar det elkler minskar det?

Svar: Det ökar!

Är det säkrare eller mindre säkert att mitt i en kurva öka belastningen fram?

#Olsson# skrev:

Vi, åt minstånde jag, har ju redan konstaterat att ökad belastning på framhjulet är inget jag/vi vill ha eftersom det ökar risken frör att vi skall "tappa" framdäcket.

#Olsson# skrev:

Inte mer än att du ökar just belastningen på framdäcket. Vilket naturligtvis enbart ger dig problem om du är i närheten av gränsen för däckens förmåga att "hålla i".

Eller om du skrapar i hojen vilket då gör att du kommer skrapa i den ännu mer/hårdare vilket kan ge om inte annat en obehagskänsla. Är det fasta delar kan det dessutom öka risken för att tappa fästet på ett eller båda hjulen.

#Olsson# skrev:

För hög för vad?
För hög för motorcykeln?
För hög för däcken att klarar av?
Eller för hög för dig som förare?

Om hastigheten är för hög, oavsett för vad, har vi som förare gjort ett misstag, eller hur?`
Vi är inga robotar, varken du eller jag, och vi GÖR misstag vare sig vi vill eller inte. Dessutom gör ANDRA misstag som påverkar oss, tyvärr.

Men i majoriteten av alla singeolyckor med dödlig utgång kraschade mc:n utanför vägbanan vilket innebär att vi, när vi blir rädda, inte ens försöker ta motorcykeln med tillhörande däck till gränsen för vad den klarar av, vilket KANSKE skulle kunna rädda vårat liv.

Varför gör vi inte ett ordentligt seriöst försök?

Vi kör ju inte medvetet ihjäl oss, så till vida det inte är självmord. Och det är min fasta övertygelse att alla dessa stackars förlorade själar har gjort allt de förmår i den stressade situation de bafann sig i.

Men det är också min fasta övertygelse att vi människor styrs av reflexer (sk. överlevnadsreaktioner) när vi blir rädda/skrämda. Och vissa av dessa är direkt livsfarliga för oss som motorcyklister eftersom det innebär att vi som förare jobbar MOT motorcykelns konstruktion och gör det svårare än vad det är.

EN av dessa överlevndasreaktioner vi som mc-förare har (SR1) är just gasavslag vilket jag ovan har beskrivit några av nackdelarna med. Kan det inte vara värt att träna lite på detta för att, i möjligaste mån, lära in ett så korrekt beteende som möjligt?

#Olsson# skrev:

OK, här kommer nu förklaringen till VARFÖR det är säkrare med lätt acceleration än gasavslag i en kurva:

- Hur stor viktfördelning (%) har en mc (genomsnitt) mellan fram/bakhjul vid stillastående?
Svar: Ca. 50/50

- Vilket av fram/bak-däcken är bredast fram eller bak?
Svar: Bak

- Vilket däck har störst anläggningsyta fram eller bak?

- Vilket däck klarar mest belastning fram eller bak?

- Hur är fördelningen, i %, på anläggningsytan fram/bak?
Svar: ca. 40/60

- Om vi accelererar kraftigt var hamnar majoriteten av all belastning fram eller bak?

- Om vi slår av gasen vilket däck får då ta den största belastningen fram eller bak?
Svar: Fram

- Hur kan vi, i en kurva, åstadkomma en belastning som motsvarar 40/60 när vi vid stillastående har en viktfördelning (belastning) som motsvarar ca. 50/50?
Svar: Med lätt acceleration

Logiskt eller hur!? :tummenupp

- Hur mycket acceleration skall vi då ha?
Svar: Ca. 0,1 - 0,2 G :hihi

Och hur f..n skall vi veta det då?
Bra fråga, och inte speciellt lätt att svara på. Kanske kan vi få känsla för det genom att köra på ex. en bana och i en bestämd kurva bestämma oss för att köra tillräckligt långsamt att vi kan göra vad vi vill med gasen utan att köra av. Och sedan pröva oss fram tills vi träffar de referencpunkter som vi tagit ut. Och göra en jämförelse mellan de olika sätten vi hanterar gasen på.

Tempot måste dock vara så lågt att vi känner oss trygga även med kraftig acc. och det tar ett tag att bli så exakt i vår instyrning att vi ger exakt samma styrimpuls på exakt samma ställe varje gång.

En annan variant kan vara att pröva i en väldigt lång kurva, ex. kvarböjen på Kinnekulle ring eller flera av böjarna på Anderstorp.

Belastningen vi flyttar med gasen motsvarar ca. 70 - 75 kg på en mellanstor mc. Vilket är helt fantastiskt om man tänker efter. Hur lång tid tar det att gå från gaspåslag - gasavslag - gaspåslag igen?
Otroligt kort tid eller hur?

Med, och här kommer det :rolleyes: ,"A twist of the wrist" flyttar vi en massa motsvarandes en normalstor mans kroppsvikt!

Värt att tänka på!

Vad är då lösningen på problemet som vi motorcyklister hamnar i till och från. Nämligen att vi kör så fort att vi upplever det som att vi inte klarar av kurvan?

Ja, ser man till hur motorcykeln och däcken är konstruerade så finns ju inget annat svar än att vi måste sluta skrämma oss själva. Och eftersom det är den upplevda hastigheten i kombination av andra faktorer, så som väggrepp, andra trafikanter mm, som skrämmer oss (kräver en del för att erkänna men vi har nog alla varit med om det både en eller flera gånger skulle jag tro) så har vi inget annat val än att minska vår ingångshastighet till den nåvån när vi själva inte längre känner osäkerhet!

Observera att jag skriver om "upplevd hastighet" vilket INTE är samma sak som reell hastighet. Upplevd hastighet är i allra högsta grad individuell. Den reella (verkliga) hastigheten har en tendens att öka varefter vår erfarenhet ökar dock. Dvs. med erfarenhet och träning ökar den verkliga, mätbara, hastigheten vid samma upplevda hastighet.

Låter det som floskler och flummigt? :gnissla

Kan förstå det! Men det ligger lite i det! Jag orkar/hinner bara inte vidareutveckla det här med vår syn som är "boven" i dramat om vår upplevda hastighet. Och vad vi kan tänka på/träna på för att vi skall reducera den upplevda hastigheten. Det går men kräver en del träning!

Over and out for now! :D

// Niklas
//

Avarage........[/QUOTE skrev:
Inte funderat på att skriva en bok i ämnet :tummenupp

Stabilitet eller ostabilitet vid avslag tycker Jag inte kan upplevas vid (för mig) normal landsvägsåkning då man kör med stora säkerhetsmarginaler.
Denna upplevelse blev väldigt tydlig för mig för ett antal år sedan på Kinnekulle.....
Första gången där - För hög fart på start/mål rakan - Hoppsan vad det nyper under/efter bron - Avslag.....
Rekomenderas inte för svaghjärtade :)

//B

RocketQueen skrev:
2299807 En kompis till mig brukar köra där och har starkt rekommenderat det. Jag tror faktiskt jag kommer åka dit nån måndag nu på semestern. Man blir ju bara så nervös när det är så mycket folk men eftersom det finns en lugn grupp så behöver man ju egentligen inte vara det.
Jag har märkt att jag är så sjukt stel med min hoj. Så var man inte när man körde på skolan. Skillnaden var väl att man är så mycket mer rädd om sin egen hoj. :rolleyes: Näää, jag får allt ta mig i kragen och dra dit och köra lite. :)
Du är så välkommen så!
Det tar inte läng stund så har du inte tid att va nervös längre, för de e så mkt folk som är härliga att snacka med där och när du kör kommer du snart att vara för koncentrerad för att ens se att det är några som står och kollar:)

rBy skrev:
2300185 När är nästa SMC kurv o stoppkurs?
Har vart medlem i SMC i 2 år men inte utnyttjat ett skit av det :huvet
Klicka på SMC School-loggan uppe i högra hörnet är på sporthoj.com, läs sedan vilka kurser som är, vart de är och om de är fullsmockade redan:)

Eller så klickar du på länken i min signatur:)

Bear skrev:
Inte funderat på att skriva en bok i ämnet :tummenupp

Finns redan flera som dessutom är skrivna av människor som VERKLIGEN kan detta med vad som händer med en mc när vi gör olika saker och VARFÖR den skall köras på ett visst sätt.

En av dem är Keith Code som just skrivit böckerna "Twist of the wrist" vol. I & II. Jag kan definitivt rekommendera vol. II en mycket bra bok!

Vill man dock läsa på Svenska finns "Full kontroll" som är skriven av NMU, Norges motsvarighet till SMC. En publikation som går att ladda hem gratis, i form av en pdf-fil, på nätet.

Bear skrev:
Stabilitet eller ostabilitet vid avslag tycker Jag inte kan upplevas vid (för mig) normal landsvägsåkning då man kör med stora säkerhetsmarginaler.
Denna upplevelse blev väldigt tydlig för mig för ett antal år sedan på Kinnekulle.....
Första gången där - För hög fart på start/mål rakan - Hoppsan vad det nyper under/efter bron - Avslag.....
Rekomenderas inte för svaghjärtade :)

//B

Visst är det så. Det märks extra tydligt i extremsituationer!
Skönt att höra att det gick bra i alla fall!

Mvh!
// Niklas

TinaTjejen skrev:
2301950 Du är så välkommen så!
Det tar inte läng stund så har du inte tid att va nervös längre, för de e så mkt folk som är härliga att snacka med där och när du kör kommer du snart att vara för koncentrerad för att ens se att det är några som står och kollar:)

Tack! Det låter bra! Nu tror jag att jag vågar mig dit. hehe :)

TinaTjejen skrev:
2301950 Du är så välkommen så!

Klicka på SMC School-loggan uppe i högra hörnet är på sporthoj.com, läs sedan vilka kurser som är, vart de är och om de är fullsmockade redan:)

Helt otroligt att närmsta smc-bkk-kurs för stockholmare är
i karlskoga 24 mil enkel väg? Behöver man fullbana för broms o kurvkurs ?

Att det sen kostar 1400:- för att få 300:- billigare försäkring hos folksam
gör att det för min del känns lite trist att det iaf kunde varit närmare,
har inte släp eller bil med dragkrok.

Skulle gärna gå en kurs bara för nyttigheten att gå den men inte om den ska
kosta mig minst 2000:- bara i anm.avgift och soppa för resan dit, då är inte
bilhyra/bilsläpshyra inkluderat, kan iofs köra hojen dit iaf ;)
men 24 mil dit + heldag på banan och sen sätta sig o köra 24 mil hem igen
ajdå.

Hoppas verkligen att vi kan få till nån typ av bana i sthlm men som en del
säger: har du inte råd att åka på bandagar har du inte råd att köra mc...

cleaner skrev:
2302114 Helt otroligt att närmsta smc-bkk-kurs för stockholmare är

ajdå.

Trist att det medför vissa kostnader. Men att hyra bana, ambulans och läkare kostar tyvärr också. Därav 1200 - 1300 kr. Priset varierar dock mellan bana/län men ligger runt 1000 - 1500 kr/dag beroende på bana/län.

Banorna ligger tyvärr också där dom ligger och skall du vänta tills det byggs en fullstor bana i närheten av Stockholm lär du tyvärr få vänta.

Försök se det som en investering i dig själv. Förhoppningsvis får du en helt annan körupplevelse efter genomförd kurs!

Mvh!
// Niklas

cleaner skrev:
2302114 Helt otroligt att närmsta smc-bkk-kurs för stockholmare är

ajdå.

Till att börja med så kan jag säga att jag själv brukar köra till Kinnekulle a 28 mil, köra en hel dag och köra hem igen a' 28 mil. Nu är det ju så att jag såg till att ha dragkrok på bilen jag köpte och har tillgång till en släpa med.
Hade jag inte haft det så hade jag kört bankörningar ändå.

Det hålls ju på och jobbas för en bana i Enköping, men det tar ju tid eftersom alla ska säga sitt innan nått blir gjort.
Orkar du inte ta dig till Karlskoga eller Linköping, som är Sthlm:arnas närmsta banor, prova då några tillfällen på Rörken(Uppsala), Tuvängen(Södertälje), Rörberg(Gävle) lr Pepparrotsbanan(Enköping) och så ska du se att du lär dig massor! Sen kommer du tycka det är värt massor att gå en kurs på en större bana. Jag har haft massor av deltagare som har åkt längre än 24 mil t&r på hoj för en lr två dagars kurs på bana.

Det kostar att ha ambulans på plats, banhyra, milersättning för instruktörer o.s.v. Därav priset.
Annars kan du köra på en vanlig bandag med exempelvis racingworld.se, actionpics.se, trackworld.se eller liknande, de brukar kosta runt 700:-.
De är också bra, men de är inte en kurs och även dem håller till i Karlskoga, Götene eller på Gotland bl.a. så hur du än gör är b&k kvällar/dagar på gokartbanorna det närmsta alternativet du har... :gnissla
Fler arrangörer och bankörningar finns på bankorning.com.

RocketQueen skrev:
2302110 Tack! Det låter bra! Nu tror jag att jag vågar mig dit. hehe :)
Goodie!
När ses vi? :banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma