gluffis
Slowrider
Tror dom flesta går av i Trösen eller Ejjes på SMC körningarna jag vart på
Trösen på första varvet är en klassiker...

Trösen på första varvet är en klassiker...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skulle han satsat på att köra igenom framförvarande ekipage, som enligt den enda källa vi har, höll en betydligt lägre hastighet?
Går ni en kurs - gör det med prestigen lämnad hemma, och ta till er av infon, ni har slantat dyrt för en kurs, inte för en bandag.
..., ni har slantat dyrt för en kurs, inte för en bandag.
...och med det resonemanget kan man tvinga folk att puttra omkring i knapp styrfart utan att tillföra den dyrt betalande "adepten" ett skit. Har inte gått någon SMC-kurs men varit och kollat när kompisar kört. Det verkar vara lag att man ska gå igenom det mest elementära som dessutom sitter där sen urminnes. Fanns alltså 3 st på denna dag jag känner och har kört mer eller mindre med. Den odiskutabelt skickligaste av dem får puttra omkring med absoluta nybörjare och håller på att ledas ihjäl. Han framförde kritiken men jag tror inte han fick svar, ska kolla. Honom borde ni bjussa på en dag...i rätt grupp.
Skulle kunna skriva mycket om vad jag upplevde den dagen och varför jag inte är så hågad att lägga pengar där. Synpunkter och vink om det lämpliga i byte av grupp ignoreras, hur vänligt förslaget än presenteras.
Det finns folk som kan köra, har tillägnat sig kunskaper och vet vad de behöver träna på. Det bör ni vara lyhörda för och där brister det ordentligt utifrån vad jag sett och hört. Folk vilkas körförmåga jag känner till.
Det är ju rätt nice ändå. Pynta 1500-1800 en heldag ink. käk. Då kan man brassa helvet samt testa gränser och försäkring gäller!
Det är billigt!
Hade vanlig bandag oxå haft med försäkringsbiten med där arrangören garanterar att försäkringen gäller så hade det kunna säljas dyrare platser
Mina två korvören.
/Badger
Edit: mitt inlägg menas med snabb grupp då med tanke på ovan inlägg, för det där är ju bittert som ovan skriver
......... Har inte gått någon SMC-kurs men varit och kollat när kompisar kört. .......
.
du tycker inte försäkringspremierna är dyra ändå? Hur tror du det skulle funka om alla kunde erbjuda försäkring på sina dagar?
...och med det resonemanget kan man tvinga folk att puttra omkring i knapp styrfart utan att tillföra den dyrt betalande "adepten" ett skit...
...Det verkar vara lag att man ska gå igenom det mest elementära som dessutom sitter där sen urminnes. Fanns alltså 3 st på denna dag jag känner och har kört mer eller mindre med. Den odiskutabelt skickligaste av dem får puttra omkring med absoluta nybörjare och håller på att ledas ihjäl. Han framförde kritiken men jag tror inte han fick svar, ska kolla. Honom borde ni bjussa på en dag...i rätt grupp.
Skulle kunna skriva mycket om vad jag upplevde den dagen och varför jag inte är så hågad att lägga pengar där. Synpunkter och vink om det lämpliga i byte av grupp ignoreras, hur vänligt förslaget än presenteras.
Det finns folk som kan köra, har tillägnat sig kunskaper och vet vad de behöver träna på. Det bör ni vara lyhörda för och där brister det ordentligt utifrån vad jag sett och hört. Folk vilkas körförmåga jag känner till.
Som jag skrev, det är lätt att tycka en massa om man inte gått en kurs.
Anledningen till varför din polare fick åka i vad han upplevde var fel grupp, kan jag inte svara för, jag var inte där.
Man bokar ju in sig själv ändå när man bokar sin kurs, och är det full kurs kan det bli svårt att flytta runt elever, om det inte kan växlas, eller finns plats på banan / i grupper.
Anledningen till att man får traggla med sådant man kan, är ju att stegen är gjorda så, de bygger på varandra.
Det är heller ingen hemlighet att vi börjar med gaskontroll, motstyrning och broms i steg 1 - många fnyser åt det här, men ni skall bara veta hur pass många vassa gatåkare som har massor att jobba med (det har jag med, ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan).
Ytterst få, om någon, jag stött på, har haft örnkoll på gaskontroll och riktig, aktiv motstyrning på sin första kursdag. Panga kan de flesta grabbar, men med finess...njet...för man lägger ingen tid på tanke varför, och hur...utan när det rätar ut sig så är det full patte, så sitter man och svär över de som faktiskt kör med en tanke på kurvan där framme, att de inte håller stålet och pallnitar in (och missar apex med en mil gång på gång, med blicken fast låst på ytterkanten i utgången).
Som jag skrev, lämna prestigen hemma och lyssna...samarbeta med instruktören...så blir det genast mycket bättre.
Och vet man med sig att man har någorlunda tempo i kroppen (med marginaler över att prova nya saker), så bör man kanske inte boka in sig i lugn grupp, den är till för de som behöver ett lugnare tempo för att hinna med.
Det här är ju ett lysande exempel på precis det sätt att resonera och replikera jag vänder mig mot. Attityden presenteras i öppningsfrasen i ditt inlägg och säger ungefär allt. I det här fallet vet jag dessutom mer än du eftersom jag var där som intresserad och kunde dessutom få värdefull feedback både på plats och efteråt av berörda personer. Att jag har massor att lära är jag högst medveten om. Jag såg och hörde instruktören och fick en god inblick i hur det går till. Trist och inte vidare konstruktivt SGM. Att byta grupp när man redan vid bromsningen ser hur fel det är borde vara en självklarhet. En såpass rutinerad och duktig förare lär inte ha alltför svårt att ta in tipsen i ett lite högre tempo.
Jag har dock sett den här diskussionen för många gånger och har lite svårt att tro något nytt kommer. Anser att du låser läget med de förnumstiga antaganden du gör. Man kan väl säga att det inte lockar mig mer. Får se, kanske blir bana för mig också men då i annat sammanhang. Detta trots avsaknad av raceambitioner.
Frågan är snarare: Hur länge kommer försäkring gälla på SMC kurser?
Förra året krashade hej friskt på kurserna så man är rätt förvånad att det ännu inte har skett ngn reaktion. Ackumulerat så rör det här sig om miljonbelopp som sprids ut på försäkringstagarna.
Mången deltagare är där för att bli snabbare och vad f-n har det att göra med trafiksäkerhet...
Det påvisas en del inlärningssätt och de är helt rätt, för att bli säkrare blir man då snabbare. Det talas om tempo, inte fan är det roligt att köra i långsamt tempo, farten ska kännas "behaglig" och då går det betydligt fortare än på gatan för de flesta.....
Trafiksäkerhetsutbildning;...
Varför inte bara prova en kurs, och ge det en ärlig chans, utan förutfattade meningar?![]()
Håller med, jag är kär i Torparn i jämförelseDet är nästan omöjligt att köra ett varv på den banan utan att krascha i Ejjes. Har kraschat där fler ggr än de flesta aktiva RR piloter kraschar under hela "karriären"! Lagningar, bottnad gaffel, hård inbromsning, tvär kurva etc etc...
Hatar den kurvan mer än någonting annat!
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |