Jag är total sämst.

  • Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Har alltid tyckt att kritiken mot smc's bankörningar saknar en bredare blick.
Det är inte VAD man gör på banan utan HUR man gör på banan som ger oss färdigheter att använda oss av i trafiken.
Tar du med dig de handlingar, beslut och reaktioner som du övat in i bantempo ut i trafikmiljö så har du nu en del marginaler till din fördel. Är inte det trafiksäkerhetsfrämjande?

Att man får skrapa puckar och köra så fort man vill och vågar för dagen är en bonus, samt umgänget och atmosfären på banan och i depå. Sjukt kul är det också, kanske är det just det som de flesta motståndare stör sig på...

Ser det som ett privilegium att denna möjlighet finns. Hoppas den möjligheten får leva vidare.

Personligen går det lite fortare på bana för varje år men också långsammare på gata :)
 
SMC har sitt försäkringsskydd på nåder tack vare försäkringsbolagens goda vilja och minne. För att kunna behålla den förmånen försöker instruktörerna hålla tillbaka i vart fall de mest uppenbara kraschlandidaterna.

Helt seriöst, det här skiter instruktörer i i de flesta fall i, kan bli någon eller tillochmed flera tillsägelser men instruktörer väljer att ha de här personerna kvar på körningarna och låter "banan plocka av dom" istället.


Att instruktörer går i försvarställning förvånar mig inte men här bör SMC göra en del självrannsakan och bli betydligt sakligare och inte låta en "kund" som har pyntat en slant köra bara för att denne har betalat. Det finns även skyldigheter och inte bara rättigher.


Som du säger försäkringsskyddet är på nåder ....
 
...och med det resonemanget kan man tvinga folk att puttra omkring i knapp styrfart utan att tillföra den dyrt betalande "adepten" ett skit. Har inte gått någon SMC-kurs men varit och kollat när kompisar kört. Det verkar vara lag att man ska gå igenom det mest elementära som dessutom sitter där sen urminnes. Fanns alltså 3 st på denna dag jag känner och har kört mer eller mindre med. Den odiskutabelt skickligaste av dem får puttra omkring med absoluta nybörjare och håller på att ledas ihjäl. Han framförde kritiken men jag tror inte han fick svar, ska kolla. Honom borde ni bjussa på en dag...i rätt grupp.

Skulle kunna skriva mycket om vad jag upplevde den dagen och varför jag inte är så hågad att lägga pengar där. Synpunkter och vink om det lämpliga i byte av grupp ignoreras, hur vänligt förslaget än presenteras.

Det finns folk som kan köra, har tillägnat sig kunskaper och vet vad de behöver träna på. Det bör ni vara lyhörda för och där brister det ordentligt utifrån vad jag sett och hört. Folk vilkas körförmåga jag känner till.

Du kan ju inte klandra SMC för att din skickliga kompis valt lugn grupp?? Fartgrupp väljer man själv i samband med anmälan på nätet, så det har han gjort helt på eget bevåg.
Sen är det på SMC precis som på universitetet, ridskolan, eller språkkursen. Man har ett utbildningsprogram man följer som är anpassat för hela gruppen. Visserligen med några individuella övningar, men fortfarande ihopsytt för en grupp, med en och samma koncept.
Om det inte passar så ska man inte gå en allmän kurs, as simple as that. Skräddarsydd utbildning får man skaffa PT för.
 
Har alltid tyckt att kritiken mot smc's bankörningar saknar en bredare blick.
Det är inte VAD man gör på banan utan HUR man gör på banan som ger oss färdigheter att använda oss av i trafiken.
Tar du med dig de handlingar, beslut och reaktioner som du övat in i bantempo ut i trafikmiljö så har du nu en del marginaler till din fördel. Är inte det trafiksäkerhetsfrämjande?

Att man får skrapa puckar och köra så fort man vill och vågar för dagen är en bonus, samt umgänget och atmosfären på banan och i depå. Sjukt kul är det också, kanske är det just det som de flesta motståndare stör sig på...

Ser det som ett privilegium att denna möjlighet finns. Hoppas den möjligheten får leva vidare.

Personligen går det lite fortare på bana för varje år men också långsammare på gata :)

Jag väldigt svårt att tro att de som har sjuk skoj på smc körningar är de som gnäller :) Men personlighet anser jag att smc är överskattat och alldelse för dyrt. Lär sig minst lika mycket på en vanlig bandag som kostar hälften så mycket.
 
Tråkigt att du körde omkull Mojje, men som tur var så verkade det går bra med dig.
 
Jag tycker SMC:s kurser är grymt bra!
Jag har gått alla stegen flera gånger och naturligtvis finns det saker som SMC kan göra bättre och vissa saker som jag tycker har varit direkt fel. Men det har varit undantag/enstaka instruktörer, och i det stora hela erbjuder SMC:s kurser något väldigt värdefullt för det stora flertalet på hoj.

Att det finns en kurs där försäkringen gäller där vi kan utvecklas och tänja på gränserna utan att riskera liv o lem är sjukt bra tycker jag. Dessutom fångar kursinnehållet upp det viktigaste för att utvecklas som säker mc-förare enligt mig, och är en bra inkörsport för de som egentligen hör hemma på banan o inte på gatan.

Är själv en av de som dragit ned på hojåkningen på gata/ kör lugnare och lägger mer tid på banan. Jag tror dessutom att SMC:s steg 5 o 6, om SMC gör rätt, kan bli ett av de största rekryteringsbaserna till svensk rr.

Nej, all heder åt SMC o deras kurser!
 
Jag har en känsla av att SMC är bra plantskola att åka bana på, sedan när man börjar tycka att det inte ger så mycket i förhållande till prislappen så kan man åka ett tag med alla andra. Och känner man sig lyxig kan man slanta på en Steg 4 med SMC och verifiera att man kan åka fortfarande ;) Jag har åkt med ett antal arrangörer och det är väldig skillnad på organisation. Det känns lika stor variation mellan dom olika SMC distrikten som mellan till exempel Banåkning.nu och Actionpics. Åtminstone sist jag åkte med dom...

Det ska tilläggas att det är väldig variation på SMC instruktörer men det är väl naturligt med tanke på mängden. Men tror aldrig någon sagt åt mig att jag kör för fort, mer 'du har betalat för o gasa, varför gör du inte det ?' ;)
 
Fan, nu blir jag sugen på att köra SMC-kurs.
Har onekligen ett antal år och mil under bältet men jag slutar aldrig att försöka utvecklas, får jag bara biljäveln såld så blir det en kurs eller två.

Fredrik (Som förmodligen får tipset att ta ett uppehåll från hojåkat någon vecka och sedan sluta helt...)
 
Jag tror dessutom att SMC:s steg 5 o 6, om SMC gör rätt, kan bli ett av de största rekryteringsbaserna till svensk rr.

Ja, för tusan!
Det är hit jag siktar i alla fall om jag når dit jag vill.

Lära sig åka fort på egen hand är inge bra, det har jag försökt inom MX och det blir så vansinnigt mycket man ska nöta bort när man väl börjar få tempo.
 
Ja, för tusan!
Det är hit jag siktar i alla fall om jag når dit jag vill.

Lära sig åka fort på egen hand är inge bra, det har jag försökt inom MX och det blir så vansinnigt mycket man ska nöta bort när man väl börjar få tempo.

Skoj att läsa den iakttagelsen! Det är exakt det jag själv hade mest jobb med i början, alla olater man lagt sig till med under tiden man "bara skulle åka lite för att bli lite bättre INNAN man åkte på en kurs". :crash

Samma problem hade jag med geggmopperiet. :3freak

Det är en del lirare man pratar med som inte riktigt vågar sig ut, just för att de tycker inte de är bra nog....att gå en kurs... :va Men det verkar vara en väg många av oss måste gå.
 
Skoj att läsa den iakttagelsen! Det är exakt det jag själv hade mest jobb med i början, alla olater man lagt sig till med under tiden man "bara skulle åka lite för att bli lite bättre INNAN man åkte på en kurs". :crash

Samma problem hade jag med geggmopperiet. :3freak

Det är en del lirare man pratar med som inte riktigt vågar sig ut, just för att de tycker inte de är bra nog....att gå en kurs... :va Men det verkar vara en väg många av oss måste gå.

Alla är vi olika, jag har lite svårt att känna mig bekväm på en vanlig bandag pga att jag lägger mycket energi på att få flyt mer än att bomba, jag känner mig kort och gott ivägen emellanåt.
(Min något introverta personlighet gör väl sitt till också förstås :hihi )

Härligt vecka väntar med två pass inbokade... :zpy
 
Alla är vi olika, jag har lite svårt att känna mig bekväm på en vanlig bandag pga att jag lägger mycket energi på att få flyt mer än att bomba, jag känner mig kort och gott ivägen emellanåt.
(Min något introverta personlighet gör väl sitt till också förstås :hihi )

Härligt vecka väntar med två pass inbokade... :zpy

För dig kanske det är världens grej att du ligger och sinkar coola snabba killen bakom dig, det blir stressande osv. Medans killen bakom fullständigt skiter i dig och bara väntar på ett safe ställe att köra om. Man gör lite större grej av det än vad det är tror jag :)
 
Skoj att läsa den iakttagelsen! Det är exakt det jag själv hade mest jobb med i början, alla olater man lagt sig till med under tiden man "bara skulle åka lite för att bli lite bättre INNAN man åkte på en kurs". :crash

Samma problem hade jag med geggmopperiet. :3freak

Det är en del lirare man pratar med som inte riktigt vågar sig ut, just för att de tycker inte de är bra nog....att gå en kurs... :va Men det verkar vara en väg många av oss måste gå.

Nu känner jag mig stolt och smart som vill gå kurser innan jag lär in massa felaktigheter, fick lite crashpuckar och grejer levererat förra veckan (om man gör en klantgrej i 3 blåst så räddar det nog en hel del) så nu ska jag försöka få ut lite semester och köra så mycket kurser o sånt jag kan :D
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top