Jag är total sämst.

  • Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Tror dom flesta går av i Trösen eller Ejjes på SMC körningarna jag vart på ;)

Trösen på första varvet är en klassiker...
 
Ryck upp dig nu, mojja, du har ju skaffat dig fler erfarenheter på en halv säsong än vissa av oss fått ihop på tio år!

Det jag vill lära mig av dig m.fl är hur jag ska utrusta min hoj så den blir så billig som möjligt att få fart på om något händer.
Puckar sitter redan på, gb-skydd får det bli i julklapp, men sedan?
Ska man åka normalgata med kraschkåpor?
Jag har tänkt tvärtom, kraschkåpor ifall man sabbar original men det kanske är dumt?
 
Lär de inte er köra på de där SMC-kurserna? :) Eller är det roadracing för allt vad tyglarna håller? :banana
Det är skönt att vurpa lite ju! Alltid lär man sig nåt.
 
Skulle han satsat på att köra igenom framförvarande ekipage, som enligt den enda källa vi har, höll en betydligt lägre hastighet?

Om man tvunget ska hålla på med att låsa blicken på framförvarande så är det nog till att ha material. Men som nån nämnde ...bred blick kan ju vara en alternativ lösning ;)
 
Eftersom det trollas lite (som vanligt här), och ifrågasättas vad vi gör på bana, etc. ;)


Kursverksamheten är absolut för att göra alla till bättre förare, och ge alla något att ta med sig att jobba vidare med.
Det sker på banor för att skapa repeterbarhet, och göra det så säkert som möjligt (du har samma kurvor, varv efter varv, och kan koncentrera dig på att göra rätt saker).
Och skulle det gå fel har du avåkningszoner och sjukvårdspersonal på plats.

Det hänger mycket på ett samspel mellan instruktör/elev om det skall bli en riktigt bra dag, vill eleven inte prova nya saker, utan panga bana, då brister det lite, men det är sällan det är så, iaf de gånger jag jobbat.
Man hittar alltid något tillsammans som man kan jobba vidare på.

Men har man aldrig gått en kurs är det ju lätt att tycka och tänka om vad vi håller på med. :crash

Går ni en kurs - gör det med prestigen lämnad hemma, och ta till er av infon, ni har slantat dyrt för en kurs, inte för en bandag.
 
Går ni en kurs - gör det med prestigen lämnad hemma, och ta till er av infon, ni har slantat dyrt för en kurs, inte för en bandag.

...och med det resonemanget kan man tvinga folk att puttra omkring i knapp styrfart utan att tillföra den dyrt betalande "adepten" ett skit. Har inte gått någon SMC-kurs men varit och kollat när kompisar kört. Det verkar vara lag att man ska gå igenom det mest elementära som dessutom sitter där sen urminnes. Fanns alltså 3 st på denna dag jag känner och har kört mer eller mindre med. Den odiskutabelt skickligaste av dem får puttra omkring med absoluta nybörjare och håller på att ledas ihjäl. Han framförde kritiken men jag tror inte han fick svar, ska kolla. Honom borde ni bjussa på en dag...i rätt grupp.

Skulle kunna skriva mycket om vad jag upplevde den dagen och varför jag inte är så hågad att lägga pengar där. Synpunkter och vink om det lämpliga i byte av grupp ignoreras, hur vänligt förslaget än presenteras.

Det finns folk som kan köra, har tillägnat sig kunskaper och vet vad de behöver träna på. Det bör ni vara lyhörda för och där brister det ordentligt utifrån vad jag sett och hört. Folk vilkas körförmåga jag känner till.
 
..., ni har slantat dyrt för en kurs, inte för en bandag.

Det är ju rätt nice ändå. Pynta 1500-1800 en heldag ink. käk. Då kan man brassa helvet samt testa gränser och försäkring gäller!

Det är billigt!

Hade vanlig bandag oxå haft med försäkringsbiten med där arrangören garanterar att försäkringen gäller så hade det kunna säljas dyrare platser

Mina två korvören.

/Badger

Edit: mitt inlägg menas med snabb grupp då med tanke på ovan inlägg, för det där är ju bittert som ovan skriver
 
Last edited:
Man kan inte riktigt dra hela SMC och alla dess kurser över en och samma kam - det är så många olika instruktörer och det skiljer sig från arrangemang till arrangemang.

Personligen har jag kört med SMC sedan jag övningskörde vilket har varit enormt lärorikt. Vissa instruktörer har dessutom rätt snabbt snappat upp att man är lite mer lagd åt racing än åt led-körning, vilket resulterat i enormt bra coaching med sänkta varvtider som resultat. Förändringen i varvtider kanske inte syns under kursdagen, men däremot när man bombar loss med annan arrangör.

Kör du däremot på 1:15 på Gelleråsen så kanske inte SMC är nåt för dig, även om jag själv har stora förhoppningar för "SMC Sport" som är inriktat mot blivande racepiloter. Det lilla jag kört med SMC Sport har varit över all förväntan. :yoparty
 
...och med det resonemanget kan man tvinga folk att puttra omkring i knapp styrfart utan att tillföra den dyrt betalande "adepten" ett skit. Har inte gått någon SMC-kurs men varit och kollat när kompisar kört. Det verkar vara lag att man ska gå igenom det mest elementära som dessutom sitter där sen urminnes. Fanns alltså 3 st på denna dag jag känner och har kört mer eller mindre med. Den odiskutabelt skickligaste av dem får puttra omkring med absoluta nybörjare och håller på att ledas ihjäl. Han framförde kritiken men jag tror inte han fick svar, ska kolla. Honom borde ni bjussa på en dag...i rätt grupp.

Skulle kunna skriva mycket om vad jag upplevde den dagen och varför jag inte är så hågad att lägga pengar där. Synpunkter och vink om det lämpliga i byte av grupp ignoreras, hur vänligt förslaget än presenteras.

Det finns folk som kan köra, har tillägnat sig kunskaper och vet vad de behöver träna på. Det bör ni vara lyhörda för och där brister det ordentligt utifrån vad jag sett och hört. Folk vilkas körförmåga jag känner till.

Som jag skrev, det är lätt att tycka en massa om man inte gått en kurs. ;)

Anledningen till varför din polare fick åka i vad han upplevde var fel grupp, kan jag inte svara för, jag var inte där. :)
Man bokar ju in sig själv ändå när man bokar sin kurs, och är det full kurs kan det bli svårt att flytta runt elever, om det inte kan växlas, eller finns plats på banan / i grupper.

Anledningen till att man får traggla med sådant man kan, är ju att stegen är gjorda så, de bygger på varandra.

Det är heller ingen hemlighet att vi börjar med gaskontroll, motstyrning och broms i steg 1 - många fnyser åt det här, men ni skall bara veta hur pass många vassa gatåkare som har massor att jobba med (det har jag med, ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan).

Ytterst få, om någon, jag stött på, har haft örnkoll på gaskontroll och riktig, aktiv motstyrning på sin första kursdag. Panga kan de flesta grabbar, men med finess...njet...för man lägger ingen tid på tanke varför, och hur...utan när det rätar ut sig så är det full patte, så sitter man och svär över de som faktiskt kör med en tanke på kurvan där framme, att de inte håller stålet och pallnitar in (och missar apex med en mil gång på gång, med blicken fast låst på ytterkanten i utgången).

Som jag skrev, lämna prestigen hemma och lyssna...samarbeta med instruktören...så blir det genast mycket bättre.

Och vet man med sig att man har någorlunda tempo i kroppen (med marginaler över att prova nya saker), så bör man kanske inte boka in sig i lugn grupp, den är till för de som behöver ett lugnare tempo för att hinna med.
 
Det är ju rätt nice ändå. Pynta 1500-1800 en heldag ink. käk. Då kan man brassa helvet samt testa gränser och försäkring gäller!

Det är billigt!

Hade vanlig bandag oxå haft med försäkringsbiten med där arrangören garanterar att försäkringen gäller så hade det kunna säljas dyrare platser

Mina två korvören.

/Badger

Edit: mitt inlägg menas med snabb grupp då med tanke på ovan inlägg, för det där är ju bittert som ovan skriver

du tycker inte försäkringspremierna är dyra ändå? Hur tror du det skulle funka om alla kunde erbjuda försäkring på sina dagar?
 
du tycker inte försäkringspremierna är dyra ändå? Hur tror du det skulle funka om alla kunde erbjuda försäkring på sina dagar?

Frågan är snarare: Hur länge kommer försäkring gälla på SMC kurser?
Förra året krashade hej friskt på kurserna så man är rätt förvånad att det ännu inte har skett ngn reaktion. Ackumulerat så rör det här sig om miljonbelopp som sprids ut på försäkringstagarna.

Mången deltagare är där för att bli snabbare och vad f-n har det att göra med trafiksäkerhet.

Det påvisas en del inlärningssätt och de är helt rätt, för att bli säkrare blir man då snabbare. Det talas om tempo, inte fan är det roligt att köra i långsamt tempo, farten ska kännas "behaglig" och då går det betydligt fortare än på gatan för de flesta.....

Trafiksäkerhetsutbildning; njae det beror lite på vad man nog har för definition, men däremot något annat trevligt är det och man är även skyddad ekonomiskt. Fantastisk verksamhet faktiskt:banana
 
Kanske inte helt on-topic nu, men det kanske fungerar för TS trots detta:)

Du har rätt i att tempot måste få vara tillräckligt högt för att övningarna ska fungera, Blueridge. Men inte så högt att deltagaren kör på hörntänderna och inte har någon kapacitet över, att ägna åt reflektion och analys över övningen eller det moment man jobbar med.

SMC har sitt försäkringsskydd på nåder tack vare försäkringsbolagens goda vilja och minne. För att kunna behålla den förmånen försöker instruktörerna hålla tillbaka i vart fall de mest uppenbara kraschlandidaterna. Det har Du kanske också förståelse för?

Oftast funkar samspelet mellan instruktör och deltagare, och tempot blir rimligt snabbt så att övningarna ger något. Ibland blir det fel, det finns andra som delar den upplevelse Du återger. Bland annat en ung förare som året efter att ha blivit "utslängd" från kursen vann Rookie-race i både Sverige och Finland.

Tack och lov är det inte vanligt, att döma av den feedback SMC och instruktörerna får. Bara man bokar upp sig och ställer sig i något så när rätt hastighetsgrupp vid förarmötet brukar det i slutändan bli bra:)

Att dela in körningen i enskilda beståndsdelar och reflektera över dessa och dess inverkan på framfart har oftast visat sig nödvändigt oavsett körkapacitet. Målet med kursen är ju i slutändan att deltagarna ska få med sig en liten verktygslåda för att analysera och förbättra sin egen körning. Samt ha en förståelse för de risker vi hanterar i trafiken likväl som hur vi bäst hanterar dem. Allt hänger ju i slutändan ihop.

Om det är "elementärt" eller "sitter sedan urminnes tider" är nog Du och kamraterna unika i Er kompetens. De allra flesta reagerar instinktivt på fara genom att stelna till, slå av gasen, styra in för tidigt, målfixera på förmodad avåkningspkt etc. Det är kanske inte rätt reaktioner när vi sitter på två hjul?

Jag hoppas Du testar igen och får en bättre bild av verksamheten. Det är fullt möjligt att utvecklas enbart genom bandagar och raceträningar, styrkan med kursformen är i slutändan att man i en liten grupp tillsammans tränar på, diskuterar kring och delar erfarenheter från samma moment.

Till Mojja - Det är bra att ta till sig och analysera en vurpa. Det har Du nu gjort. Se till att gå in i dagens och resten av säsongens körningar prestigelöst och att Du skyndar långsamt! Så mycket som Du bokat in Dig på kommer farten att komma men bygg upp den i lugn och ro utan att forcera Din utveckling. Ta färre risker, dyker "...det går nog..." upp i huvudet - slå av på tempot. Det hade i varje fall räddat mig från några av mina egna fadäser:)

Kort sagt - ha roligt! Efter egen och bästa förmåga.

Lycka till:)

...och med det resonemanget kan man tvinga folk att puttra omkring i knapp styrfart utan att tillföra den dyrt betalande "adepten" ett skit...
...Det verkar vara lag att man ska gå igenom det mest elementära som dessutom sitter där sen urminnes. Fanns alltså 3 st på denna dag jag känner och har kört mer eller mindre med. Den odiskutabelt skickligaste av dem får puttra omkring med absoluta nybörjare och håller på att ledas ihjäl. Han framförde kritiken men jag tror inte han fick svar, ska kolla. Honom borde ni bjussa på en dag...i rätt grupp.

Skulle kunna skriva mycket om vad jag upplevde den dagen och varför jag inte är så hågad att lägga pengar där. Synpunkter och vink om det lämpliga i byte av grupp ignoreras, hur vänligt förslaget än presenteras.

Det finns folk som kan köra, har tillägnat sig kunskaper och vet vad de behöver träna på. Det bör ni vara lyhörda för och där brister det ordentligt utifrån vad jag sett och hört. Folk vilkas körförmåga jag känner till.
 
Last edited:
Som jag skrev, det är lätt att tycka en massa om man inte gått en kurs. ;)

Anledningen till varför din polare fick åka i vad han upplevde var fel grupp, kan jag inte svara för, jag var inte där. :)
Man bokar ju in sig själv ändå när man bokar sin kurs, och är det full kurs kan det bli svårt att flytta runt elever, om det inte kan växlas, eller finns plats på banan / i grupper.

Anledningen till att man får traggla med sådant man kan, är ju att stegen är gjorda så, de bygger på varandra.

Det är heller ingen hemlighet att vi börjar med gaskontroll, motstyrning och broms i steg 1 - många fnyser åt det här, men ni skall bara veta hur pass många vassa gatåkare som har massor att jobba med (det har jag med, ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag kan).

Ytterst få, om någon, jag stött på, har haft örnkoll på gaskontroll och riktig, aktiv motstyrning på sin första kursdag. Panga kan de flesta grabbar, men med finess...njet...för man lägger ingen tid på tanke varför, och hur...utan när det rätar ut sig så är det full patte, så sitter man och svär över de som faktiskt kör med en tanke på kurvan där framme, att de inte håller stålet och pallnitar in (och missar apex med en mil gång på gång, med blicken fast låst på ytterkanten i utgången).

Som jag skrev, lämna prestigen hemma och lyssna...samarbeta med instruktören...så blir det genast mycket bättre.

Och vet man med sig att man har någorlunda tempo i kroppen (med marginaler över att prova nya saker), så bör man kanske inte boka in sig i lugn grupp, den är till för de som behöver ett lugnare tempo för att hinna med.

Det här är ju ett lysande exempel på precis det sätt att resonera och replikera jag vänder mig mot. Attityden presenteras i öppningsfrasen i ditt inlägg och säger ungefär allt. I det här fallet vet jag dessutom mer än du eftersom jag var där som intresserad och kunde dessutom få värdefull feedback både på plats och efteråt av berörda personer. Att jag har massor att lära är jag högst medveten om. Jag såg och hörde instruktören och fick en god inblick i hur det går till. Trist och inte vidare konstruktivt SGM. Att byta grupp när man redan vid bromsningen ser hur fel det är borde vara en självklarhet. En såpass rutinerad och duktig förare lär inte ha alltför svårt att ta in tipsen i ett lite högre tempo.

Jag har dock sett den här diskussionen för många gånger och har lite svårt att tro något nytt kommer. Anser att du låser läget med de förnumstiga antaganden du gör. Man kan väl säga att det inte lockar mig mer. Får se, kanske blir bana för mig också men då i annat sammanhang. Detta trots avsaknad av raceambitioner.
 
Det är ofrånkomligt att man blir snabbare, om man gör saker på rätt sätt, men syftet är inte att bli snabbare, det är att bli en säkrare förare.
För att trigga felaktiga beteenden, och rätta till dem, och tvingas göra rätt, måste man upp i ett visst tempo - och det är olika för alla elever.

Därav olika tempogrupper, och olika tempo i dessa grupper.

Det vi jobbar med, är att träna in beteenden som räddar oss från våra inbyggda överlevnadsreflexer, alla övningar och allt vi gör kommer tillbaka till det.

Vi tenderar att låsa blicken på det vi är rädda för, vi blir stela, vi svänger för tidigt, och för lite, vi släpper gasen, det rätar upp sig, vi går av i ytterkurva...en inte helt ovanlig variant på en singelolycka bland hojåkare.

Det är just det här vi arbetar med...och anledningen till att vi kör "smc-svängen" som många storfräsare här skrockar förnöjt över.

Inget av det vi lär ut går ut på att göra er snabbare.

Och just därför är det rätt viktigt att rannsaka sig själv...vad vill jag få ut av den här kursen, vill jag ligga på mitt maxtempo och inte lära mig något nytt, mer än att kanske riskera att skrämma mig själv / klota, eller vill jag ta något till mig?

Samarbeta med instruktörerna om/när ni går en kurs.

Får ni traggla med gaskontroll en förmiddag så finns det säkert en anledning till det... ;)
 
Det här är ju ett lysande exempel på precis det sätt att resonera och replikera jag vänder mig mot. Attityden presenteras i öppningsfrasen i ditt inlägg och säger ungefär allt. I det här fallet vet jag dessutom mer än du eftersom jag var där som intresserad och kunde dessutom få värdefull feedback både på plats och efteråt av berörda personer. Att jag har massor att lära är jag högst medveten om. Jag såg och hörde instruktören och fick en god inblick i hur det går till. Trist och inte vidare konstruktivt SGM. Att byta grupp när man redan vid bromsningen ser hur fel det är borde vara en självklarhet. En såpass rutinerad och duktig förare lär inte ha alltför svårt att ta in tipsen i ett lite högre tempo.

Jag har dock sett den här diskussionen för många gånger och har lite svårt att tro något nytt kommer. Anser att du låser läget med de förnumstiga antaganden du gör. Man kan väl säga att det inte lockar mig mer. Får se, kanske blir bana för mig också men då i annat sammanhang. Detta trots avsaknad av raceambitioner.

Varför inte bara prova en kurs, och ge det en ärlig chans, utan förutfattade meningar? :)
 
Badger - Du har rätt i att varje krasch är ett misslyckande. Som en reaktion på vurporna har organisationen börjat med steg 5 och 6 som en testverksamhet, för att erbjuda adrenalin- och speedjunkies ett enkelt sätt att prova på RR i form av " korpen".

Det kan antas att steg 1-4 i än högre grad kommer att fokuseras på trafikmiljön med tanke på den förändringen.

Tyvärr kan färdighetsutveckling som inte kombineras med ökad insikt om de risker som finns i trafikmiljön innebära att de ökade färdigheterna används för att öka farten i stället för marginalerna. Det är en betydande del av den kritik som myndigheter riktar mot SMC School och än finns tyvärr ingen statistik som bevisar motsatsen.

Personligen lägger jag mycket tid på att resonera med deltagarna kring detta. Att utveckla sin färdighet, gå ut och bomba sin favoritsträcka och vurpa är, förutom en ekonomisk och personlig tragedi, i slutändan en spik i kistan för organiserad färdighetsutveckling - om statistiken visar att vi i praktiken blir farligare trafikanter efter att vi tränat vår färdighet.

Så i slutändan ligger ansvaret hos oss alla som kör mc, deltagare såväl som instruktörer.

Jag hoppas på att någon gång få se statistik som styrker att färdighetsträning gör oss till bättre trafikanter. Men jag delar Din farhåga att statistiken kan visa på motsatsen.

Vem vinner eller förlorar på det? Vad händer när myndigheter inte får bukt med överrepresentationen i kraschstatistiken på "frivillig" väg?

Jag vet inte. Men det blir säkert inte bättre än idag...

Mina 2p, take it careful out there...

Frågan är snarare: Hur länge kommer försäkring gälla på SMC kurser?
Förra året krashade hej friskt på kurserna så man är rätt förvånad att det ännu inte har skett ngn reaktion. Ackumulerat så rör det här sig om miljonbelopp som sprids ut på försäkringstagarna.

Mången deltagare är där för att bli snabbare och vad f-n har det att göra med trafiksäkerhet...

Det påvisas en del inlärningssätt och de är helt rätt, för att bli säkrare blir man då snabbare. Det talas om tempo, inte fan är det roligt att köra i långsamt tempo, farten ska kännas "behaglig" och då går det betydligt fortare än på gatan för de flesta.....

Trafiksäkerhetsutbildning;...
 
Det är nästan omöjligt att köra ett varv på den banan utan att krascha i Ejjes. Har kraschat där fler ggr än de flesta aktiva RR piloter kraschar under hela "karriären"! Lagningar, bottnad gaffel, hård inbromsning, tvär kurva etc etc... :gråta
Hatar den kurvan mer än någonting annat!
 
Det är nästan omöjligt att köra ett varv på den banan utan att krascha i Ejjes. Har kraschat där fler ggr än de flesta aktiva RR piloter kraschar under hela "karriären"! Lagningar, bottnad gaffel, hård inbromsning, tvär kurva etc etc... :gråta
Hatar den kurvan mer än någonting annat!
Håller med, jag är kär i Torparn i jämförelse :fakta Vi ska ju inte snacka om fästet i kurvhelvetet när det regnar heller, man glider ju som en insmord smörklump i en het teflonpanna :mad:
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top