Jag är total sämst.

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Badger, jag har kört en hel del, både som deltagare och instruktör, så jag känner till debatten internt. Tro mig, vurpstatistiken under fjolåret, bland deltagare så väl som instruktörer, var vinterns stora "snackis". Har Du kört någon kurs i år? Jag tror och hoppas att något av debatten syns i praktiken, ute på kurserna. Så jag lovar Dig att vi rannsakar oss - hur skulle verksamheten annars kunna bli bättre?

Som SGM redan påpekat - vi instruktörer är en ideellt arbetande samling motorcyklister som känner för att dra vårt strå till stacken, varken mer eller mindre. Det gör också att vi vurmar och dras till olika sorters körning. Och det är därför steg 5 och 6 är så bra - de deltagare och instruktörer som brinner för banåkning har äntligen en gemensam kanal när det kommer till teorier och hur man rent praktiskt tar sig genom banan så snabbt som möjligt medan man håller konkurrenterna bakom sig.

För den kunskapen har inget med landsvägsåkandet att göra, där är vi nog alla rörande eniga:)

Balansgången mellan en mycket snabbare förare som har örnkoll på vad han/hon pysslar med och en som ligger på gränsen av sin förmåga är tydlig men kräver lite erfarenhet för att identifiera. Och vissa deltagare vägrar, trots påpekanden, envist att ändra sitt beteende. Och så vurpar man, medan instruktören ägnar sig åt andra deltagare. Andra ser hur säkra ut som helst, sedan inträffar något som stör rytmen och det olyckas med en vurpa.

Vi vill ju absolut inte tappa bort de som redan är bra på att köra men vill ha en verktygslåda för fortsatt utveckling. Men förhindra onödiga vurpor på grund av lite för stora horn lite för snabbt.

Balansgång är knepigt. Men vi gör vår bästa och Ni kan vara säkra på att vi funderar mycket kring hur vi kan utveckla och förbättra verksamheten för motorcyklister, medlemmar och medtrafikanter:)

Helt seriöst, det här skiter instruktörer i i de flesta fall i, kan bli någon eller till och med flera tillsägelser men instruktörer väljer att ha de här personerna kvar på körningarna och låter "banan plocka av dom" istället.

Att instruktörer går i försvarställning förvånar mig inte men här bör SMC göra en del självrannsakan och bli betydligt sakligare och inte låta en "kund" som har pyntat en slant köra bara för att denne har betalat. Det finns även skyldigheter och inte bara rättigheter.

Som du säger försäkringsskyddet är på nåder ....

Last edited:
Vad sa jag om däck? Du får större marginaler mot sådan här skit med däck som är avsedda för detta. . . . . . . Inget ont om gatdäck men lär dig köra först så du inte behöver marginalerna som riktiga däck ger dig.

Om du med "riktiga däck" menar racedäck, hur tänker du då?

I det tempo en total noob halkar runt lär de bli alldeles för kalla och sämre än gatdäck iaf efter ett par varv. Don efter person liksom.

Iaf jag åker ju hellre runt på kalla gatdäck än kalla racedäck.

För dig kanske det är världens grej att du ligger och sinkar coola snabba killen bakom dig, det blir stressande osv. Medans killen bakom fullständigt skiter i dig och bara väntar på ett safe ställe att köra om. Man gör lite större grej av det än vad det är tror jag :)

Precis så är det ju, och vi tejpar speglar av den anledningen, skit i det som är bakom, fullt fokus framåt, de som är snabbare tar sig om ändå. :)

Om du med "riktiga däck" menar racedäck, hur tänker du då?

I det tempo en total noob halkar runt lär de bli alldeles för kalla och sämre än gatdäck iaf efter ett par varv. Don efter person liksom.

Iaf jag åker ju hellre runt på kalla gatdäck än kalla racedäck.

Jag har kört sen juni 2008 till mitten 2010 på mönstrade racedäck på bana och gata utan värmare så jag anser jag har lite erfarenhet i ämnet, det enda dom är sämre på än gatdäck är livslängd när det gäller banåka!

På gata har de en längre uppvärmningstid och kallnar snabbare men det har med körsättet att göra, på bana grundvärmer du dom så du kan köra minst lika snabbt som gatdäcksåkarna på ett par varv, kallnar gör dom inte för du kör ju.

De funkar i tempo från 1.50 på åsen och neråt iaf., det som är mest känsligt är snabba tempoändringar men även det funkar om man kan köra, däcken blir lidande då man river sönder dom då.

De jag kört mest är pirelli och metzler, sc1-k1 fram och sc2-k2 bak men även dunlops mönstrade, inget framhjulssläpp pga kalla däck än.

Har direkt från depån i första böj utan värmare klippt på full broms och vikit in för att inte köra på en gatdäcksåkare som bromsade omkull sig, inget släpp.........detta var i början av mitt banåkande så jag var inte snabb eller hade en aning om vad jag höll på med då.

Så, säg inte att det är sämre om du inte testat, jag har och det Är inte sämre.

Så, säg inte att det är sämre om du inte testat, jag har och det Är inte sämre.

Jag backar...

Jag har bara kört P One Competition B, men de tycker jag är halkiga kalla. Varma är de betydligt bättre än något gatdäck jag åkt dock.

Tycker bara att alla varnar för kalla däck, och att många däck kräver ett rätt högt tempo för att inte bli kalla, för någon som är precis i början av sin utveckling känns det (refererade) tempot väldigt långt bort.

Men, gammal är äldst :Bugar

Hur kan du citera mig utan att det syns bland mina svar?:va

Det kan ju ha varit så, orka förklara. Stirrig instruktör och en snubbe med ödmjuk approach inför en ny aktivitet (bana).

Du brukar väl ändå inte dra så förhastade slutsatser?

Det var nåt mer, hm. Just det, RaGaTa!:rolleyes:

Jag hoppas du skämtar lite med Anna, för att kalla henne ragata för detta:

"Du kan ju inte klandra SMC för att din skickliga kompis valt lugn grupp?? Fartgrupp väljer man själv i samband med anmälan på nätet, så det har han gjort helt på eget bevåg.
Sen är det på SMC precis som på universitetet, ridskolan, eller språkkursen. Man har ett utbildningsprogram man följer som är anpassat för hela gruppen. Visserligen med några individuella övningar, men fortfarande ihopsytt för en grupp, med en och samma koncept.
Om det inte passar så ska man inte gå en allmän kurs, as simple as that. Skräddarsydd utbildning får man skaffa PT för."

...skulle jag nästan kunna bli lite förbannnad över.

Ryck upp dig nu, mojja, du har ju skaffat dig fler erfarenheter på en halv säsong än vissa av oss fått ihop på tio år!

Det jag vill lära mig av dig m.fl är hur jag ska utrusta min hoj så den blir så billig som möjligt att få fart på om något händer.
Puckar sitter redan på, gb-skydd får det bli i julklapp, men sedan?
Ska man åka normalgata med kraschkåpor?
Jag har tänkt tvärtom, kraschkåpor ifall man sabbar original men det kanske är dumt?

Det jag gjort är kraschpuckar,kraschpuckar och bort med allt ljus+backspeglar. Intalat mig att funktion går före design på banhojen.

Klotar jag banhojen så kommer det bli billigas möjliga fix alltså gaffatejp till kåpor och sprayburk om man orkar till ram och riktade svingar o.s.v
Kommer endast handla det som behövs för att cykeln ska vara i mekaniskt toppskick.

Gammalt djungelordspråk:
"If u first don´t succeed, try and try again"

Jag hoppas du skämtar lite med Anna, för att kalla henne ragata för detta:

...skulle jag nästan kunna bli lite förbannnad över.[/COLOR]

Tror henne om lite mer distans än så, tror en av forumets vassaste replikörer om betydligt mer distans och humor än ca 90% av de som plägar skriva här.:tummenupp Din sista rad förvånar mig mig dock föga.

Last edited:
Det här är ju ett lysande exempel på precis det sätt att resonera och replikera jag vänder mig mot. Attityden presenteras i öppningsfrasen i ditt inlägg och säger ungefär allt. I det här fallet vet jag dessutom mer än du eftersom jag var där som intresserad och kunde dessutom få värdefull feedback både på plats och efteråt av berörda personer. Att jag har massor att lära är jag högst medveten om. Jag såg och hörde instruktören och fick en god inblick i hur det går till. Trist och inte vidare konstruktivt SGM. Att byta grupp när man redan vid bromsningen ser hur fel det är borde vara en självklarhet. En såpass rutinerad och duktig förare lär inte ha alltför svårt att ta in tipsen i ett lite högre tempo.

Jag har dock sett den här diskussionen för många gånger och har lite svårt att tro något nytt kommer. Anser att du låser läget med de förnumstiga antaganden du gör. Man kan väl säga att det inte lockar mig mer. Får se, kanske blir bana för mig också men då i annat sammanhang. Detta trots avsaknad av raceambitioner.

Skall du åka helt själv på banan då? Åk med annan arrangör lugn grupp som är mer medel åt snabb jämförelse med smc räkna med dekalbyten, omkörningar här och var, och bruna ränder i fillingarna:hihi Har du aldrig åkt bana, så är min rekomendation åk smc-kurs, eller smc bandag istället för att åka ut i depån och lipa, för det kan vara chockerande... för en nybörjare på banan så finns INGET bättre att börja med:):

Tror henne om lite mer distans än så, tror en av forumets vassaste replikörer om betydligt mer distans och humor än ca 90 av de som plägar skriva här.:tummenupp Din sista rad förvånar mig mig dock föga.

Ja, hon förtjänar verkligen att bli kallad ragata för ett sakligt svar, kanske rent av facit på problemet du lade fram, men du lade ju till en liten smiley där, så du är safe. :tummenupp

Ja, hon förtjänar verkligen att bli kallad ragata för ett sakligt svar, kanske rent av facit på problemet du lade fram, men du lade ju till en liten smiley där, så du är safe. :tummenupp

Prins Valiant?

Edit;

Glömde tydligen procenttecknet ovan. Ändrat nu.

Last edited:
Skulle aldrig sätta min fot på en bandag utanför SMCs regi.
Ett irrvarv av piloter med betydligt högre ambitioner än kunskap som åker runt o leker stålmannen.

Skall du åka helt själv på banan då? Åk med annan arrangör lugn grupp som är mer medel åt snabb jämförelse med smc räkna med dekalbyten, omkörningar här och var, och bruna ränder i fillingarna:hihi Har du aldrig åkt bana, så är min rekomendation åk smc-kurs, eller smc bandag istället för att åka ut i depån och lipa, för det kan vara chockerande... för en nybörjare på banan så finns INGET bättre att börja med:):

Nja riktigt så illa är det faktist inte..

Nu har jag bara åkt med två andra arrangörer så jag har ju inte världens koll. Men lugn/medel grupp brukar vara ganska hård bevakad av föråkare. Regler för hur och var man kör om finns och samtal tas med olydiga.
Inte lika hårt styrt som smc men nog hårt för att en som aldrig varit på bana innan ska känna sig lugn och säker.

Smc är grymt och hade jag kunnat göra om min bankarriär så hade jag valt att börja med smc för att få verktyg att arbeta med och slipa på när man åker med andra arrangörer.

Nja riktigt så illa är det faktist inte..

Nu har jag bara åkt med två andra arrangörer så jag har ju inte världens koll. Men lugn/medel grupp brukar vara ganska hård bevakad av föråkare. Regler för hur och var man kör om finns och samtal tas med olydiga.
Inte lika hårt styrt som smc men nog hårt för att en som aldrig varit på bana innan ska känna sig lugn och säker.

Smc är grymt och hade jag kunnat göra om min bankarriär så hade jag valt att börja med smc för att få verktyg att arbeta med och slipa på när man åker med andra arrangörer.

...det var nog inte riktigt menat åt ditt håll. :)

Då missar du många roliga bandagar med den inställningen..

Jag missar alla bandagar för jag kör inte asfalt längre :D
Men när jag gjorde så körde jag bara några gånger med andra än SMC o jag kan säga att man missar inte ett skit, det är samma banor fast 70-80% mindre chans för rena nötter på banan.

...det var nog inte riktigt menat åt ditt håll. :)

Nej jag vet.
Men jag tycker inte att andra arrangörer jag åkt med förtjänade den kritiken om jag ska vara ärlig.
Lugn/medel är inget problem för dom flesta att hänga med i och känna sig trygga med.

Det stora problemet för mig känner jag var att man lärde sig fel och att jag var tvungen att backa en del för att öva in rätt så att man kan fortsätta utvecklas framåt.

Önskar som sagt att jag hade börjat med smc för att lära in rätt och få tips och pekpinnar om vad man SKA jobba med och hur man SKA göra istället för att försöka lära sig själv och lyssna på både ove,petter och anders om hur dom tycker man ska göra.

Det kommer ta en stund nu att öva bort mina "felbetenden" detta hade jag sluppit ödsla tid på om jag gått kurs med smc från början och istället kunnat använda tiden för att öva in och slipa på det rätta betendet!

Men att påstå att det skulle vara förenat med bajsränder i kallingarna och tårar i ögonen för att man väljer att göra ban debut med någon annan än smc är att ta i tycker jag .

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!