Bra idé!
1. Man bör ej kritisera demokratiska staters motangrepp ämnade att skydda civila medborgare utan att nämna att de lever under konstant hot från en ocean av ondska
2. Man bör ej kritisera våld mot terrorister om man inte entydigt tar avstånd från våld mot civila
Fyll på!
Mjo. visst.
Man kanske inte ska kritisera demokratiska staters motangrepp ämnade att skydda sina medborgare.
Men du har tydligen missat att det är just det som det handlar om.
Det är många som inte tycker att Israels attacker, bombningar och missilskjutningar på palestinier står i proportion till hotet och därför inte är att betrakta som ett rent försvar utan till en stor del hämndaktioner eller rena attacker.
Visst. Palestinierna kastar sten på Israeler och det är dumt. Ibland lyckas någon självmordsbombare ta med sig några Israeler och det är också dumt. Men dom grejorna som Palestinierna åtadkommer spelar i många fall inte i samma division som Israelernas raketattacker med Apachehelikoptrar mot Civila Palestinier, sjukhus och liknande.
Israelerna gör helt enkelt inget för att försöka minimera skador på civila vilket jag och många andra faktisk anser vara värt att kritisera.
För övrigt så tror jag att du blandar ihop begreppen.
Kritiserar man handlingar utförda av staten Israel så är det kritik mot Israel och deras utrikespolitik.
Kritiserar man Judar så är det judarna man kritiserar och då börjar det finnas risk för att man är antisemitisk men det hänger på på om man kritiserar enstaka företeelser inom religionen eller om man bara är emot religionen som helhet.
Judendom och Israel är inte ett 1:1 förhållande även om dom flesta Israeler säkert är Judar också och av den anledningen så är inte kritik mot staten Israel något som per default är att betrakta som antisemitism. Israel är staten och Judendomen är religionen.
För övrigt så anser jag att staten Israel har sin del av skulden i det aktuella läget därnere. Dom har inte direkt ansträngt sig för att komma överens i dom samtal som varit. Antagligen för att dom vet att dom har ett enormt övertag rent militärt.
Hade dom varit det minsta intresserade av fred så hade dom sett till att dra tillbaka sina bosättningar från dom områden som dom faktiskt inte fått av FN och framför allt sett till att inte bygga nya bosättningar på mark som faktiskt inte är deras utan tillhör Palestina då det är mark som dom inte fick. Dom borde hålla sig till sin mark helt enkelt. Israel har bosättningar på palestinsk mark som är ockuperad av Israel och det är inte att betrakta som en fredlig handling oavsett hur man vänder på det.
Vad som borde göras av omvärlden för att få till stånd en fred vet jag inte riktigt men jag misstänker att så länge som det finns både palestinier och Israeler så kommer dom att djävlas med varandra då dom är så djävla osams som dom är nu.