Israel försöker ändra vår grundlag

Och så vaknade du också...

Du, om någon, som tycker och vet så väldigt mycket, borde väl för 17 kunna hålla isär nationalitet och religion?

Moget. :rolleyes:

Varför varför varför, så fort Israel kommer på tal som nation, ska religionen dras in i sammanhanget?

Så fort LANDET kritiseras går dom deras anhängare direkt i försvarsställning och spelar ut Judekortet och kommer direkt med en motanklagelse om nazistsympatier och antisemetism.

Det är rväl ingen som diskuterat religion här? Däremot är det så att den mesta, eller all, kritik bottnar i ett djupt rotat men väldigt beklagligt judehat i Europa. Den här tråden är ett ypperligt exempel, ingen hade brytt sig om frågan hade rört lögner om Norge och att norrmännen var upprörda. Men nu, nu vågar judarna kritisera oss?! Vi med våra fina rasbiologiska institut, ska vi behöva höra att våra sossetidningar är rena bajset? Fan, de borde ju attackera oss bara för att vi är så efterblivna att vi låtit en bajstidning likt Aftonbladet bli ett av landets största publikationer, fosfor över Bredäng för det tycker jag!

Problemet var bara att konstnären, Dror Feiler, är Israelfödd jude...

Du ser ju själv, du skriver att det är problem med israelfödda judar. Fy fan vad nasistisckt. :lol

Dror är en jävla ovårdad kommunist som ska ge fan i att glorifiera massmördare, Israels (tyvärr fd) ambassadör var en klok man, den nuvarande verkar vara en mjukis. :(

Konstigt att det alltid finns försvarare av Israel!

Nej det är inte konstigt, det är den enda demokratin i ett hav av muslimsk terror och medeltidsseder så det är faktiskt lätt som fan. Vad sägs om demokrati, åsiktsfrihet, och civilisation jämfört med muslimskt envälde, talibanregimer och offentliga hängningar. De är ett av få länder som står upp emot terror och inte skyddar terrorister utan istället bekämpar dem.

Last edited:
Nej det är inte konstigt, det är den enda demokratin i ett hav av muslimsk terror och medeltidsseder så det är faktiskt lätt som fan. Vad sägs om demokrati, åsiktsfrihet, och civilisation jämfört med muslimskt envälde, talibanregimer och offentliga hängningar. De är ett av få länder som står upp emot terror och inte skyddar terrorister utan istället bekämpar dem.

Fast... de är ju ganska så färgade av religion i Israel och då betyder det att de är dumma i huvudet och inget annat. Sen att de är bättre än alla muslimländer tillsammans säger ju faktiskt inte ett dugg :gnissla
Nu menar jag inte att diskutera detta och säga emot dig, jag ville bara ytterligare poängtera hur illa jag tycker om dessa länder som tror att de är bättre än någon annan pga deras religion, något Israel gör alldeles utmärkt, precis som alla andra.

Vad grundar du det påståendet på?

Får inte heller ihop det riktigt.. Kan det vara så att han är jude kanske? nja.. mina spekulationer är inget speciellt.

Har nog bara läst ett inlägg här än sålänge med "koppling" till jude hatande.. Och förresten, europa har väl aldrig haft något speciellt emot judar?

Om vi räknar bort tyskland då förstås, men där handlar man ju bara öl.

Så nej. Påståenden tagna ur luften är inget att lägga vid sig.

De gnuggar nog sina händer i Israel när de har hela den här historien att vända mot Sverige

fantastiskt att Israel bryr sig om vad en svensk skriver om Israel, på svenska förmodar jag, ex. hur många i världen kan svenska?, ifall det var sant det som påstods vem skulle man klaga hos då? IDF? vem skulle bry sig?

Israel anser tydligen att Sverige har makt.

fantastiskt att Israel bryr sig om vad en svensk skriver om Israel, på svenska förmodar jag, ex. hur många i världen kan svenska?, ifall det var sant det som påstods vem skulle man klaga hos då? IDF? vem skulle bry sig?

Mjaa Israelerna kan nog vara femjävliga på både det ena och det andra.. Men svenska. njaa, skulle inte tro det :D

Jaa Sverige har ju jättemaKT!!!11 haha, synd o säg det. Men det finns inget Sverige längre. Kortfattat: det var bättre förr. Även att jag inte var född.

När vi lät Nazityskland transportera trupper genom landet är också ett bra exempel på hur neutralt Sverige är. Förvisso kan det ju varit det som fick Düsken att ge fan i att anfalla oss men likväl föga "neutralt".

Neutrala hade vi kunnat kalla oss ifall vi bjudit alla andra länder på gratis(?) tågresor genom Sverige vid den tidpunkten. :tummenupp Men det verkar som att de andra länderna föredrog att ta flyget när de skulle någonstans...

Eller så är de bara ett gäng jävla lipsillar som inte tål när omvärlden kritserar de. Förresten så är det knappast någon här som VET att det som stod i aftonbladet inte är sant.

Billiga poäng och inget annat.

Att hänga våldtäktsmän eller mördare i tex Iran har inget med staten Israel att göra. Det är till och med något som många på det här forumet glorifierar (önskar diverse sätt att ta kol på diverse människor, kolla i kattmördartråden eller tråden som handlar om väldtäkt). Att man gör sådana saker offentligt har heller inget med Israel att göra och det i sig är på inget sätt ett tecken på hur folket i landet är på någon som helst plan. Avrättningar i USA är inte så hemliga eller slutna de heller, vill man kan man boka first row seat och njuta av showen med en näve popcorn.

Hav av terror är att ta i det med, det finns hot, daglig sådan mot Israel, men samtidigt så har även Israel sig själv att skylla. ingen sidan här är ensam ansvarig för att det är krig eller ensam kapabel att skapa fred, det krävs samarbete och där brister båda. Bosättare som härjar fritt är i min bok inget som främjar fred eller motarbetar terrorism. Men det kanske är OK, Israel är när allt kommer kring ett demokratiskt land...

Muslimskt envälde... Tja, vad ska man säga där. Ett muslimskt land är inte sämre per automatik enkom för att huvudreligionen är Islam, att du vill insinuera det är... lika billigt som artiklarna i aftonhoran. Sederna har heller inget med terrorism att göra, att tro så är befängt å det grövsta. Är man det minsta insatt inom Islam så ser man att det som sker idag inte har stöd i religionen, då både troende kristnar och judar enligt Koranen är trogna människor, vilket många inte tror och menar att de älskade "otrogna" är kristna och judar. Och civilisationsavsaknaden är skrattretandem, kort och gott.

Åsiktsfrihet finns i Israel.
Så länge den åsikten inte är emot staten Israel, judar eller på något sätt ställer judar i dålig dager. Vad beträffar andra länders medborgare har vi ju det välkända antisemitkortet som kastat fram till höger och vänster.

Vad beträffar terrorbekämpning: Ja, Israel bekämpar den, helt rätt. Men den föder aktivt fram nya terrorister med.

Problemet här är att Israel inte tål att kritiseras på något sätt. Görs detta så är man antisemiter av den värsta sorten, det är bara att titta runt lite. Detta är dock en naturlig reaktion för ett land vars folk nästan utrotas och som dagligen upplever hot. Men det kan lätt gå till överdrift, vilket är fallet med Israel. Ingen kritik tåls. Antingen är man för staten Israel eller så är man för dess utrotning.

Så är givetvis inte fallet. Du och jag kan sitta här och kritisera vilket land eller organisation som helst utan att ha det så svart eller vitt medan detta är helt omöjligt för Israel att föreställa sig.
Nu låter det som att jag enbart kritiserar Israel men så är inte fallet. Jag är inte på något sätt för Hamas eller hotet som Israel dagligen upplever, men det betyder inte att jag enbart ser ena parten som delaktig för hur det ser ut. Hamas har "bara" funnits i ca 30 år, konflikten har funnits betydligt längre, men då med andra deltagare, vilket tyder på att det är fler underliggande saker som påverkar, saker som inte nödvändigtvis du eller jag är medvetna om eller kan se.
Att lagar eller religion skiljer sig åt i länderna i området betyder dels inte att länder är sämre eller bättre, men heller inte att det är representativt för folket som bor i landet. Skilj på styre och folk, samt även religion och styre. Det är inte religionen som styr i tex Iran, det är styret som styr med religionen som ursäkt, stor skillnad där.

För att ta det som är idag, aftonhoran och dess spya som de stolt kallar journalistik: Vad aftonhoran gjort är att de lyckats vända bevisföringen och Israel, blind av ilska, har inte begripit det. De hade lätt kunnat kräva bevisen som aftonhoran har för att komma med ett sådant påstående, men så gör de inte. Istället kräver de diverse saker som strider mot grundlagen i Sverige. För annars är vi antisemiter.
Och paradoxalt nog borde Israel, som enligt dig är ett föredöme vad beträffar demokratiska värderingar, själv begripa bättre; att man inte kan tvinga sina åsikter på ett annat demokratiskt land.

De hade kunnat tillsätta en utredning, hell, de hade kunnat låtsas tillsätta en utredning och aftonhoran hade sjunkit som en tunna med cement i skiten de byggt. Men så gör de inte. Rationalliteten har försvunnit, logiken finns inte längre. Det man kör på är det man kört på och som man vet fungerar: antisemitkortet. Ibland är den befogad, men år av missbruk har urholkat begreppet och det är inget märkvärdigt längre.

Många här på forumet tycker att Israel gör fel, men det betyder inte att man är för terrorism, mot staten Israel, antisemit, ny/nazist, gul eller brun eller svart.

Förresten så är det knappast någon här som VET att det som stod i aftonbladet inte är sant.

Sant eller inte så har den Sverige/svenska regeringen väldigt lite med det att göra.

Eller så är de bara ett gäng jävla lipsillar som inte tål när omvärlden kritserar de.

Ja det var gnälligt, regeringen har ju sagt varken det ena eller andra(som jag fattat det) om artikeln.

Last edited:
Får inte heller ihop det riktigt.. Kan det vara så att han är jude kanske? nja.. mina spekulationer är inget speciellt.

...

Så nej. Påståenden tagna ur luften är inget att lägga vid sig.

Men det låter ju nästan som om det i så fall skulle vara förtal!

Är det kanske så att hans kritik bottnar i ett djupt rotat men väldigt beklagligt hat mot
människor med viss etnicitet eller regiös eller politsk åskådning.

Många här på forumet tycker att Israel gör fel, men det betyder inte att man är för terrorism, mot staten Israel, antisemit, ny/nazist, gul eller brun eller svart.

Helt rätt, det betyder det verkligen inte! Å andra sidan utesluter det inte antisemtism heller, och min farhåga grundar sig inte på att Israel kritiseras utan hur den kritiseras, när, av vem och varför.

Jag står fast i min åsikt. :)

...
Att påstå att staten Israel stjäl organ från palestinier är antisemitiskt eftersom det är uppenbart trams.
...

Det är klart att det inte är antisemitiskt.

Det är bekvämt att gömma sig bakom termen antisemitisk eftersom man vet att man har ett fritt 'get out of jail card' så fort man börjar härja om antisemitism men om påståendet så uppenbart är trams så säg det istället och bemöt det på samma sätt som man bemöter annat trams.

...

åsiktsfrihet...

Denna gäller naturligtvis bara om du har rätt åsikt, men jag är säker på att det var det du egentligen menade.

Finns det någon israeliskt sanktionerad lista över fri- och rättigheter som en modern demokrati bör innefatta, och på vilket sätt dessa fri- och rättigheter skall underkastas statlig kontroll? Eller hittar de bara på allteftersom?

Last edited:
Helt rätt, det betyder det verkligen inte! Å andra sidan utesluter det inte antisemtism heller, och min farhåga grundar sig inte på att Israel kritiseras utan hur den kritiseras, när, av vem och varför.

Jag står fast i min åsikt. :)
Givetvis är det så, det ena utesluter inte det andra, men tyvärr verkar många ändå jämställa kritik mot Israel med antisemitism istället för att lägga fokus på det viktiga; anledningen till varför kritiken existerar.

I detta fall är det rätt givet att hela cirkusen existerar pga en trångsynt idiot vars IQ understiger min skostorlek och som jag faktiskt tror är antisemit, men det betyder ju på långa vägar inte att Sverige är att hållas ansvarig för honom.

Men det låter ju nästan som om det i så fall skulle vara förtal!

Är det kanske så att hans kritik bottnar i ett djupt rotat men väldigt beklagligt hat mot
människor med viss etnicitet eller regiös eller politsk åskådning.

kan det vara så att han är avundsjuk? avundsjuk på att vi vågar kritisera och diskutera samtidigt?

Det där är nämligen en konst. Som inte många bemästrar.

Det är bekvämt att gömma sig bakom termen antisemitisk eftersom man vet att man har ett fritt 'get out of jail card' så fort man börjar härja om antisemitism men om påståendet så uppenbart är trams så säg det istället och bemöt det på samma sätt som man bemöter annat trams.

Denna gäller naturligtvis bara om du har rätt åsikt, men jag är säker på att det var det du egentligen menade.

Finns det någon israeliskt sanktionerad lista över fri- och rättigheter som en modern demokrati bör innefatta, och på vilket sätt dessa fri- och rättigheter skall underkastas statlig kontroll? Eller hittar de bara på allteftersom?

Förnedrande att diskussionen förs i denna tråd och inte i din originaltråd. :(
Visst är det bekvämt om det missbrukas, det gör inte jag i denna tråd i alla fall. Kolla första inläggen från Cro Magnongerna: "dem borde bombas", "jag säger ingenting för jag är nazist så det behövs inte" osv. Klart antisemitiskt och ingen skulle drömma om att föreslå bombmattor över Paris för att Sarkozy gnällde om något m Sverige, vilket han f.ö. gjorde nyligen om jag inte missminner mig. För övrigt är avsändaren något oväntad, dvs att missbruka ord. Hur många ggr har inte du och dina gelikar på SH hävt ur sig "brunt" så snart ingen vill se en total islamifiering av Europa? Många!

Ja, i Israel råder åsiktsfrihet t.ex. Det innebär att de bl.a. har en ganska stor "fredsrörelse" (trams så klart) som står strax till vänster om de förvirrade antisemiterna i denna tråd. Finns ju massor med fler exempel, men det vet du ju.

Kan det vara så att han är jude kanske? nja.. mina spekulationer är inget speciellt.

Huh, hemska tanke. :eek:

Last edited:
...ingen skulle drömma om att föreslå bombmattor över Paris för att Sarkozy gnällde om något m Sverige...

Och hur lät det när folk i mellanöstern gnällde på rondellhundar och karikatyrer?!
Jag måste nog ha drömt att det regnade kommentarer om bombmattor, glaskratrar och "göra parkeringsplats av hela skiten"...

Givetvis är det så, det ena utesluter inte det andra, men tyvärr verkar många ändå jämställa kritik mot Israel med antisemitism istället för att lägga fokus på det viktiga; anledningen till varför kritiken existerar.

Kritiken i sig är inte alltid till sin natur antisemitisk men att den över huvud taget existerar är ett uttryck för antisemitism - eftersom den alltid är onyanserad, obalanserad och demoniserande. Ingen kan kritisera Israel på allvar utan att nämna palestinsk terror i samma mening, varje gång palestinsk terror saknas i en kritiserande mening om israel så tyder det på antingen okunskap, arrogans eller hederlig antisemitsm. Check a box. ;)

...men det betyder ju på långa vägar inte att Sverige är att hållas ansvarig för honom.

Absolut inte, Sverige ska be Israel STFU och sparka vår genomusla ambassadör omgående. Det skrev jag redan från början.

Och hur lät det när folk i mellanöstern gnällde på rondellhundar och karikatyrer?!
Jag måste nog ha drömt att det regnade kommentarer om bombmattor, glaskratrar och "göra parkeringsplats av hela skiten"...

Du har en väldigt lustig definition på "gnällde". Nedbrända ambassader och upplopp är inte "gnäll".

Dessutom bad väl Sverige om ursäkt för de där bilderna? Vi (Regeringen till och med) stängde hemsidor som publicerade dem i alla fall, det passar väl ditt deomkratiska synsätt kan jag tro.

Last edited:
Vad lilla Sverige gör eller inte gör är i detta läge helt ointressant i det stora hela.

Ingen i Israel kommer att bry sig speciellt mycket över att en sensationstidning i Sverige skriver om något som är för absurt för att tas på allvar.

Däremot så skulle INTE Svenska regeringen kunna svälja stämpeln att de försökt tysta media, speciellt inte en sensationstidning som aftonbladet då detta skulle leda till omfattande repotage om allt och alla i regeringen.

Summa sumarum: Bildt ber inte om ursäkt, utan hänvisar till pressfriheten, ett vapen/mobiltele/transport kontrakt går till USA istället för Sverige och sen återgår allt till det normala igen.

Back