Isåka olja.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Halloj!

Tänkte bara hör om ni kör med någon annan olja på vintern? (i så fall vilken?)
Tänkte att man kanske vill ha en olja med lägre viskositet då hojen antagligen hinner bli ganska kall mellan åken..

Mvh

Tror inte det finns någon olja som är Jaso-godkänd som är under
10w- i viskositet. Är inte din koppling så känslig, så kan du ju alltid testa med en bilolja.

Men om vi tex tar Biltemas 10w-40 Racing helsyntet, så är den flytande ner till -33.
Så tar man det bara lite piano med varmkörningen så är det inga som helst problem.

Jag kör på Q8 SBK Racing 15-50 och har en KTM lc4 - 02.

Funkar bra i min men polarens -04 går dåligt på den.

Det är en bra olja, men den kinematiska viskositeten är betydligt högre, än i den olja jag nämnde ovan.

Om det är anledningen till att hojen går dåligt eller inte, vet jag ej,
men det är ingen optimal vinterolja.

Tänk även på att många motarder och crossar mår bra av ett ngt större munstycke på vintern.

Jag skulle köra 15W40 el 10W-40 isf 15W-50 med den hojen. Iaf i dessa dagar med under -10C. Men är man osäker är det ju bara att kolla i manualen. Oljor för olika lufttemperaturer brukar anges.

Tar man det bara lite lugnt vid varmkörningen så hoppas jag inte att det blir några problem. Vi täcker ena kylaren för att få upp kylartempen till dryga 70C, men motorblocket blir dock kallare än vid sommarkörning (det kyler ganska bra mot blocket vid -15C). Gissar på att det skiljer 15-20C i oljetemp (hand mot blocket metoden).

Kör på SBK racing och det tog nästan en timma att byta olja när den var kall (nej jag fick inte igång den innan oljebyte pga elstart på en ktm 450 funkar sådär utan hjälpbatteri vid -15C). 20 min för att sirapen skulle kolla ut, 10 min pill, och 20 min för att hälla på ny sirap :)

Hur stor skillnad är det egentligen på 10w-40 och 15w-50 om man har i bakhuvudet att 15w-40 får man gratis och 10w-40 får man betala för? :)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back