Irrationaliteten i aktiemarknaden

Exakt vad ska SpaceX tjäna pengar på? Vilka kunder kommer betala för deras produkter?

Uppfinningar som inte är uppfunna ännu?
I dagsläget är det väl främst uppskjutningar (de är absolut billigast om du vill skjuta upp något i omloppsbana), satellitinternet och AI-teknologi som genererar intäkter, ca 19 miljarder dollar förra året. Sen får vi se vad de eventuellt kan ha att komma med i framtiden.
Plus 10% totalt för mig, men investerar av rymdintresse

Starlink tjänar skibra!



https://www.cnbc.com/2026/05/21/spacex-starlink-growth-profit-nasdaq-ipo.html
Nice :tummenupp Ja, samma här. Och jag tror absolut på uppgång på lång sikt, om/när SpaceX hittar på något stort där uppe.

Skitbra är väl i och för sig att ta i, det är absolut mycket pengar och det är förvisso SpaceX största inkomstkälla men intäkterna var väl typ "bara" tio miljarder dollar förra året vilket är ganska långtifrån vad bolaget i sig ska vara värt och i dagsläget går de till och med back så... Men som sagt, låt oss hoppas att de kommer på något bra patent som gör att aktien skjuter i höjden. Vem vet, kanske blir det SpaceX som knäcker nöten kring snabbareänljusetshastighetrymdfärder eller en sann artificiell intelligens, och om något av det väl händer så ska man nog vara jävligt glad ifall man äger ett papper eller tre vid det laget för sen lär de bli dyra... :yoparty Nåja, man kan ju få drömma iallafall :gnissla :hihi
 
I dagsläget är det väl främst uppskjutningar (de är absolut billigast om du vill skjuta upp något i omloppsbana), satellitinternet och AI-teknologi som genererar intäkter, ca 19 miljarder dollar förra året. Sen får vi se vad de eventuellt kan ha att komma med i framtiden.

Nice :tummenupp Ja, samma här. Och jag tror absolut på uppgång på lång sikt, om/när SpaceX hittar på något stort där uppe.

Skitbra är väl i och för sig att ta i, det är absolut mycket pengar och det är förvisso SpaceX största inkomstkälla men intäkterna var väl typ "bara" tio miljarder dollar förra året vilket är ganska långtifrån vad bolaget i sig ska vara värt och i dagsläget går de till och med back så... Men som sagt, låt oss hoppas att de kommer på något bra patent som gör att aktien skjuter i höjden. Vem vet, kanske blir det SpaceX som knäcker nöten kring snabbareänljusetshastighetrymdfärder eller en sann artificiell intelligens, och om något av det väl händer så ska man nog vara jävligt glad ifall man äger ett papper eller tre vid det laget för sen lär de bli dyra... :yoparty Nåja, man kan ju få drömma iallafall :gnissla :hihi
Med tanke på att SpaceX investerar i LLM så är chansen att de kommer skapa någon banbrytande "riktig" ai obefintlig. Däremot, för att bygga datacenter i rymden så måste de lösa kylningsproblemet i rymden, vilket om de lyckas med kan vara något de kan tjäna fläskiga pengar på med patent. Men eftersom att ingen löst det problemet på 60 år tvivlar jag på att SpaceX gör det inom överskådlig tid.
 
Med tanke på att SpaceX investerar i LLM så är chansen att de kommer skapa någon banbrytande "riktig" ai obefintlig. Däremot, för att bygga datacenter i rymden så måste de lösa kylningsproblemet i rymden, vilket om de lyckas med kan vara något de kan tjäna fläskiga pengar på med patent. Men eftersom att ingen löst det problemet på 60 år tvivlar jag på att SpaceX gör det inom överskådlig tid.
Jaa, alltså grundproblemet i AI - Hypen som jag ser det, är att LLM inte är AI . Trots att det kommit att definieras som det.
Men det var ju en annan tråd. :glömdet

Frågan är när / om allmänheten inser det.
 
Jaa, alltså grundproblemet i AI - Hypen som jag ser det, är att LLM inte är AI . Trots att det kommit att definieras som det.
Men det var ju en annan tråd. :glömdet

Frågan är när / om allmänheten inser det.
LLMer är AI, men AI är inte vad folk tror. AI är beteckningen på mjukvara som löser problem på ett annat sätt än algoritmer, typ. Det är ett skitdumt namn, men det är 50+ år gammalt.
Det innefattar en massa saker som inte är Hollywood-AI, sig m beslutsträd, nevrala nätverk, graftraversering, ruttoptimering och sånt.
LLMer är bara ett jävligt stort nevralt nätverk med extra heurestik och massor av marketing. Och i praktiken är de allihop bara statistiska approximatorer.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top