Utförligt svar. Vad tror du kommer ge störst avkastning/tillväxt de kommande 5 åren?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
S&P 500 ger som säkert bekant en helt annan bild, och där ingår de aktier som ofta påstås vara övervärderade, vilket de inte gör i Dow Jones så detta blev en klassisk äpplen och päron. Grattis till äpplet!
Du kan kolla vad han trodde om Nvidia när de kostade 100 USD.Utförligt svar. Vad tror du kommer ge störst avkastning/tillväxt de kommande 5 åren?
Ja jag bara undrade, jag har gjort liknande köp, tex Kinnevik.Jadu, det var rätt längesen nu och jag köpte dem under en dåvarande svacka och trodde inte de skulle sjunka ännu mer... Tänkte väl att ett såpass väletablerat företag borde vara rätt safe på lång sikt, men det sket sig onekligen...![]()
som tur var var det inga stora pengar jag gick in med.
Du kan kolla vad han trodde om Nvidia när de kostade 100 USD.
(Svaret finns i tråden).
Varningsklocka deluxe.
Utförligt svar. Vad tror du kommer ge störst avkastning/tillväxt de kommande 5 åren?
Det är ju rena spekulationer man har att gå på, det bästa man kan göra är väl att sprida ut investeringarna så att man inte har alla ägg i samma korg. Mina electrolux har avkastning på -50% såhär långt, och det känns ju absolut lite tråkigt i och för sig, men när man betänker att jag bara gick in med typ 2000kr så känns det inte lika farligtJa jag bara undrade, jag har gjort liknande köp, tex Kinnevik.
Titta på graferna, det finns 2-3 tillfällen då pe varit så höga som nu för Dow och inte heller grafen för S&P gav Markus stöd för sitt påstående.
Ett av dessa tillfällen var vid millennieskiftet med it-bubblan.
Det tog runt 15 år innan omx hade hämtat sig för den som köpte på den toppen. Utdelningar ej inräknade.
Nästa tillfälle var krisen 2008, och då tog det 6 år.
Det tredje tillfället var i samband med pandemin som dels inte var skapad av finansiella imperfektioner och dels räddades av att världen tryckte pengar som aldrig förr. Det raset hämtade sig därför extremt snabbt men jag vet inte riktigt om pandemin ska ses som nåt finansiellt scenario. Och dessutom har det inte varit helt problemfritt att det trycktes så mycket pengar som därför snabbt tappade värde.
Det var ju alltså egentligen inte börsen som gick upp på egen kraft utan pengarna som tappade värde relativt kapitaltillgångar.
Och till Markus behöver jag väl förtydliga att denna text inte är en prognos om vad som ska ske de närmaste 5 åren.
Jag presenterar bara historiken och om du ser någon prognos från den så är det dina egna tolkningar som du själv får ta ansvar för.
Har dysterkvistarnas årsmöte äntligen tagit slut nu?Spacex är blankad till 29% nu. Det är ganska extrema siffror.
![]()
Blankningen i SpaceX ökar kraftigt | Placera.se
Omkring 185 miljoner SpaceX-aktier är nu blankade, motsvarande cirka 29% av den fritt handlade aktiestocken och ett värde på omkring 25 miljarder dollar.www.placera.se
Och Markus, det här inlägget är inte någon analys och prognos om framtiden för bolaget. Bara en stark varningsflagga.
Finns det någon 10 års period där man inte hade velat vara på börsen?Problemet är väl att alternativen inte är särskilt attraktiva heller…. Obligationer har knappast hängt med inflationen, guld och enskilda bolag är lite väl smalt, osv.
Dessutom är det precis lika svårt att pricka toppen vid inköp som vid försäljning, så de där ROI-scenariona är inte applicerbara på huruvida man bör investera i aktier idag.
98-08 eller 29-39 kanske?Finns det någon 10 års period där man inte hade velat vara på börsen?
Eller på bostadsmarknaden för den delen?
LLMer är AI, men AI är inte vad folk tror. AI är beteckningen på mjukvara som löser problem på ett annat sätt än algoritmer, typ. Det är ett skitdumt namn, men det är 50+ år gammalt.
Det innefattar en massa saker som inte är Hollywood-AI, sig m beslutsträd, nevrala nätverk, graftraversering, ruttoptimering och sånt.
LLMer är bara ett jävligt stort nevralt nätverk med extra heurestik och massor av marketing. Och i praktiken är de allihop bara statistiska approximatorer.
98-08 eller 29-39 kanske?
Llmer kommer aldrig bli mer än vad de är idag. Vi kommer se en krasch på ai haussen igen, precis som vi gjorde med expertsystem för en handfull årtionden sedan, och så kommer marknaden att vara stendöd et tag tills alla glömt det och vi får nästa hausse på en ny teknik.Du har definierat ai som den ai vi ser idag och den är ju dummare än Trump.
Utvecklingen går väldigt snabbt så ai kommer att vara nåt annan inom en ganska snart framtid och nåt helt annat om 20 år.
Llmer kommer aldrig bli mer än vad de är idag. Vi kommer se en krasch på ai haussen igen, precis som vi gjorde med expertsystem för en handfull årtionden sedan, och så kommer marknaden att vara stendöd et tag tills alla glömt det och vi får nästa hausse på en ny teknik.
Jag misstänker att vi inte kan skapa agi utan att hårt binda mjukvaran til hårdvaran, som exempelvis genetiska program som körs på samma hårdvara varje generation så att signalläckage i hårdvaran blir en del av den optimerade funktionen, men då kommer programmet inte kunna köras på andra system.
Nej, jag har hela tiden pratat om LLMer och hur de inte kan bli mer än vad de är nu. Vill man ha något mer än vad LLMer är så måste något annat användas. AI är ett samlingsord som i princip bara betyder att ett program löser ett problem i ett icke ändligt antal steg.Du blandar äpplen och päron nu så mycket att jag inte orkar förklara mig mer.
Enligt Gemini:98-08 eller 29-39 kanske?
Skönt, tack.Du blandar äpplen och päron nu så mycket att jag inte orkar förklara mig mer.
|
|
HJC stärker kundrelationen
Pressrelease från HJC Helme... |
|
|
Sportsterbygge i nästa nummer
I Allt om MC nummer 8 komme... |
|
|
Dags för gräsgasa hos Hydet
Den 1 augusti kör Hydet MC ... |