Irrationaliteten i aktiemarknaden

Japan har fått försvara sin yen bla genom att sälja amerikans bonds och köpa egna.
KOSPI har gått ner 22% i juli (var ner 33%) pga ras för två tech-aktier som stod för över 50% av totalen.
Amerika har 40 fantasilljoner i skuld.
Energikris pga Mellanöstern.
Allt fler hävdar en "korrigering" (och ja, olyckskorpar finns 20 på dussinet).
Jag sålde just BC (AJ!) och flyttade till guld (backat av fysiskt).

Hur ser ni på läget?

Hur ser ni på läget?
Absolut ingen aning.
Det är svårt i de bästa tider att tajma marknaden. (Om man inte sitter på sådan makt att man kan styra den, *host*Amerikas folkvalda*host*). Och just nu är det ju extra volatilt.

Jag brukar försöka, och har fått bäst resultat, genom att köpa krisande bolag där jag inte tror på någon konkurs. Men vad vet jag egentligen, jag är ju egentligen luspank.

Japan har fått försvara sin yen bla genom att sälja amerikans bonds och köpa egna.
KOSPI har gått ner 22% i juli (var ner 33%) pga ras för två tech-aktier som stod för över 50% av totalen.
Amerika har 40 fantasilljoner i skuld.
Energikris pga Mellanöstern.
Allt fler hävdar en "korrigering" (och ja, olyckskorpar finns 20 på dussinet).
Jag sålde just BC (AJ!) och flyttade till guld (backat av fysiskt).

Hur ser ni på läget?

Jag har länge haft guld i portföljen, främst för att det tenderar att röra sig i motfas med börsen men det steg så snabbt att jag lämnat guldet helt, risken är stor att det faller mycket mer.
Jag bytte till olja för ett knappt år sedan men oljan är ju inte heller särskilt stabil just nu så jag viktar successivt ner där också. Man vet aldrig vad Trump ska hitta på imorgon.

Vilket iofs kan vara en anledning till att ha olja i portföljen. Men begränsat.

Man kan ju inte räkna fram vad guld borde vara värt för guld producerar ju noll så diskonterat nuvärde på en guldtacka är ju egentligen noll.

Jag har länge haft guld i portföljen, främst för att det tenderar att röra sig i motfas med börsen men det steg så snabbt att jag lämnat guldet helt, risken är stor att det faller mycket mer.
Jag bytte till olja för ett knappt år sedan men oljan är ju inte heller särskilt stabil just nu så jag viktar successivt ner där också. Man vet aldrig vad Trump ska hitta på imorgon.

Vilket iofs kan vara en anledning till att ha olja i portföljen. Men begränsat.

Man kan ju inte räkna fram vad guld borde vara värt för guld producerar ju noll så diskonterat nuvärde på en guldtacka är ju egentligen noll.
Det jag sett är framförallt 3 skäl/rykten.
1- Kina köper och tar hem fysiskt guld.
Skälet till detta för att man vill få fram "rätt" värde på guld genom att stänga handel med pappers-guld. Guld skulle då kunna vara en rival till $ som världsvaluta.
2- Hos centralbankerna har guld gått om dollar som den största reserven.
Detta då man inte "litar" på USAs valuta pga den enorma statsskulden.
3- USAs statsskuld.
Bara räntan på skulden börjar bli mer än man kan hantera. Kan bli devalvering a la 1933 eller mjukdevalvering a la 85. => Skulden blir mindre.

Allt förstås spekulationer jag hittat på nätet.
Men allt fler för fram dem känns det som.

Till det bör läggas AI-bubbla och kommande energikris vilket borde stärka fasta värden som guld, silver osv.

Framtiden är svårt att gissa så vi får se...🤷

Det jag sett är framförallt 3 skäl/rykten.
1- Kina köper och tar hem fysiskt guld.
Skälet till detta för att man vill få fram "rätt" värde på guld genom att stänga handel med pappers-guld. Guld skulle då kunna vara en rival till $ som världsvaluta.
2- Hos centralbankerna har guld gått om dollar som den största reserven.
Detta då man inte "litar" på USAs valuta pga den enorma statsskulden.
3- USAs statsskuld.
Bara räntan på skulden börjar bli mer än man kan hantera. Kan bli devalvering a la 1933 eller mjukdevalvering a la 85. => Skulden blir mindre.

Allt förstås spekulationer jag hittat på nätet.
Men allt fler för fram dem känns det som.

Till det bör läggas AI-bubbla och kommande energikris vilket borde stärka fasta värden som guld, silver osv.

Framtiden är svårt att gissa så vi får se...🤷
Enligt Musk senaste intervju i The Economist ! Så behöver vi faktiskt inga pengar om 10 ÅR bara så du vet! AI tar över..:cool: Låter väl bra? :va

Nu till veckan, den sjätte, kommer den första batchen av "låsta" aktier i SpaceX låsas upp.
Och index-fonder kommer automatiskt möta den ökade mängden aktier tillgängliga i SpaceX med köp.
Ska bli spännande att följa. 😊
Bra beskrivet i detta kort klipp:

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form