Irrationaliteten i aktiemarknaden

Apropå trådens rubrik igen. Karln är för helvete 94 år gammal, vad trodde dom? Att han skulle leva i 200 år och fortsätta jobba lika länge?


Berkshire Hathaway faller när den amerikanska förhandeln öppnar på måndagen, efter helgens besked om att den legendariske ledaren Warren Buffett ska kliva ned.
 
Är lite förvånad att världens börser rusar när det är mer krig än någonsin i Mellanöstern.
 
Den långa utvecklingen på.börsen med logaritmisk axel. För den som inte vet så ser alltså en exponentiell utveckling ut att vara linjär när.man gör y-axeln logaritmisk.
Drar vi ett brett streck med den breda penseln så ligger index alltså i topp på den kanalen.

Dollarn blir allt svagare och jag har svårt och tro att bolagsvinsterna ska stiga så jag tror att man ska lägga undan lite torrt krut för att kunna köpa mer vid eventuella nedgångar nu.

Men nu har jag klippt bort millenieuppgången som visar hur börsen kan gå starkt uppåt och långt utanför den kanalen som vi ser i grafen.

1000042842.jpg
 
Så vad tror vi om introduktionen av SpaceX? :va
Upp 25% nu.
Enligt många ganska övervärderat.
Själv vågade jag inte gå in. 🫣
 
Så vad tror vi om introduktionen av SpaceX? :va
Upp 25% nu.
Enligt många ganska övervärderat.
Själv vågade jag inte gå in. 🫣
Jag personligen tycker värderingen är helt verklighetsfrämmande, de går väl inte ens med vinst trots att de fått högvis med skattepengar?
Tror man på löftet om baser på mars har jag en bro att sälja.

Får se hur aktien rör sig när tidigare ägare plockat ut vinsten.
 
Jag personligen tycker värderingen är helt verklighetsfrämmande, de går väl inte ens med vinst trots att de fått högvis med skattepengar?
Tror man på löftet om baser på mars har jag en bro att sälja.

Får se hur aktien rör sig när tidigare ägare plockat ut vinsten.
Ja, ungefär så.

Det knuffade Elon över $1k miljarder gränsen.
Lite imponerande faktiskt.

Men ja, jag gissar på att när stora investerare plockar ut vinsten blir dom små lidande.
 
Så vad tror vi om introduktionen av SpaceX? :va
Upp 25% nu.
Enligt många ganska övervärderat.
Själv vågade jag inte gå in. 🫣
Jag köpte ett par papper och tänker spara dem, mest för att se hur det går och med en liten svag förhoppningen om att SpaceX någon gång i framtiden ska patentera någon revolutionerande teknik som gör att aktien skjuter i höjden. Går det som det gör med tesla, dvs att aktien fortfarande är värd ett par hundra dollar per papper efter ett par splittar, så får man igen många gånger pengarna, och om aktien mot förmodan och i värsta fall blir helt värdelös så har man förlorat ett par tusen. Det tänker jag kan vara en chansning värd att ta. Just nu känns det ju rätt bra, mina har gått upp 20% såhär långt. Vi får väl se vad som händer, på lång eller kort sikt.

Har inte fruktansvärt mycket sparat i aktier och ett par investeringar som exempelvis elektrolux har verkligen inte gått så bra på sistone, så den här grafen känns ju iallafall lite kul:
Screenshot_20260616_172537_Nordnet.jpg

Att gå från en bra bit under index till över på bara en dag är ju inte otrevligt :tummenupp
 
Last edited:
Gissar att någon/några insiders nu har gjort en hyfsad exit.
Fortfarande 20% upp efter denna dip.
Kommer det börja klättra igen? 🤔
 
Köpte en till på 150USD
Så typ plus minus noll nu då eller? :gnissla :hihi Jag ligger på svagt minus, köpte in mig innan den nådde högsta toppen men valde att behålla istället för att sälja då de låg som högst och nu är de nere på 10isch under vad jag gett i snitt. Men som sagt, för min del är detta främst en långsiktig chansning. Jag tror kanske inte riktigt på att aktien når 300 inom ett år som vissa analytiker verkar övertygade om, så jag hoppas inte direkt på snabba cash. Men den dagen SpaceX eventuellt tar patent på någon ny AI-teknik eller en revolutionerande raketmotor så kommer det nog ha känts rätt bra att ha köpt in sig för någonstans under 200usd/aktie. Och om detta inte sker så har man förlorat ett par hundra dollar istället... Tycker Elon kan ta och skjuta upp ett par raketer nu så ska det nog ta fart uppåt igen ska ni se :yoparty :banana
 
Jag såg nyss att usa's aktier är prisade till 35-40 ggr årsintäkten.
Skaplig bubbla...
 
Så typ plus minus noll nu då eller? :gnissla :hihi Jag ligger på svagt minus, köpte in mig innan den nådde högsta toppen men valde att behålla istället för att sälja då de låg som högst och nu är de nere på 10isch under vad jag gett i snitt. Men som sagt, för min del är detta främst en långsiktig chansning. Jag tror kanske inte riktigt på att aktien når 300 inom ett år som vissa analytiker verkar övertygade om, så jag hoppas inte direkt på snabba cash. Men den dagen SpaceX eventuellt tar patent på någon ny AI-teknik eller en revolutionerande raketmotor så kommer det nog ha känts rätt bra att ha köpt in sig för någonstans under 200usd/aktie. Och om detta inte sker så har man förlorat ett par hundra dollar istället... Tycker Elon kan ta och skjuta upp ett par raketer nu så ska det nog ta fart uppåt igen ska ni se :yoparty :banana
Plus 10% totalt för mig, men investerar av rymdintresse

Starlink tjänar skibra!



https://www.cnbc.com/2026/05/21/spacex-starlink-growth-profit-nasdaq-ipo.html
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top