Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nejdå det är så kul att diskutera turbo :) Så länge du är säker på att den inte magrar ur på full last så är det ju lugnt, jag körde ju runt på min med en lambda och loggade lite innan jag mappade den och det visade sig att kompenseringen i sprut tillsammans med btr osv fungerade riktigt bra så då vågade man ju krana på redan innan mappningen.

Vad för sprut har du, pcv med laddtryckskompensering? isåfall kan du strunta i mcx grejer som är lite föråldrade egentligen. Du behöver större spridare och så köper du till dynojets lambda och display så är du hemma. Då kan du logga också, mcx grejer är ju egentligen megasquirtgrejer som är ombyggda och de behövs inte dubbla spridare med möjligheterna som en pcv har.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nejdå det är så kul att diskutera turbo :) Så länge du är säker på att den inte magrar ur på full last så är det ju lugnt, jag körde ju runt på min med en lambda och loggade lite innan jag mappade den och det visade sig att kompenseringen i sprut tillsammans med btr osv fungerade riktigt bra så då vågade man ju krana på redan innan mappningen.

Vad för sprut har du, pcv med laddtryckskompensering? isåfall kan du strunta i mcx grejer som är lite föråldrade egentligen. Du behöver större spridare och så köper du till dynojets lambda och display så är du hemma. Då kan du logga också, mcx grejer är ju egentligen megasquirtgrejer som är ombyggda och de behövs inte dubbla spridare med möjligheterna som en pcv har.

Jag försökte använda Powercommandern, med autotunern med lambdan + mcx-boxen (extraspridare i plenum)
Men har bara haft problem med dem från första början efter turbomonteringen.

Fungerande fint med sugmotor, men mcx boxen och pc5an går inte ihop.
Verkar störa varandra, nu kanske jag haft helt fel grundmapp men jag följde rådet i en
gammal tråd här på SH och gick back to basic, dvs tog bort all dynga inkl TRE-mod och nu verkar den gå rent.

Förmodligen har jag monterat dem för nära varandra, men orkar inte flytta om mer grejer nu å pillra.

Men jag hade för avsikt att göra precis som du, att använda lcd som afr koll och det.
Har tagit bort grejerna och lagt ut dem till försäljning och siktat in mig på mcx-lcd'n alt direkt en optimering i Piteå.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hmm ok, verkar inte som någon går fri från krångel med piggyback-sprut.. Jag överväger starkt att köpa maxxecu i vinter och bygga på, så har man plötsligt alla möjligheter till laddtrycksstyrning och inga begränsningar som med en gammal pc3 som jag är tvingad till att köra med..

Jag ställer mig lite skeptisk till mcx-grejerna utan att ens ha använt dem men jag har hört så många som haft så otroligt mycket krångel med störningar och som sagt det är ju MS-grejer som är ombyggda. Känns lite utdaterade numera om man kikar på vad t.ex maxxecu tillhandahåller för grejer.

Men åter till ditt, sålänge du kan övervaka att det inte börjar magra ur ordentligt så är det nog bara att köra, enda risken om du går åt andra hållet är väl att du slår igen stift tillslut men det ska nog mycket till.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Ingen idé att åka över ån för att hitta vatten, turbo andersson (upplands väsby) är närmre dig geografiskt och vet mycket väl vad han håller på med.

Hade jag varit dig, hade jag bytt spridare och mapsensor till pcv och satt ut en annons på mcx prylarna

Edit:
Från en som monterat bort mcx prylarna och håller på att koppla in ett link g4 istället (har dock stannat av pga andra saker)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Som Xyron säger, möjligheterna med pcv är så pass bra att mcx-grejerna är onödiga.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tackar för infon av er båda, man känner sig riktigt välkomnad här. Hojen fungerar och verkar hålla ihop nu iaf med mcx och original. Trots att jag inte bytt cyl-bultar och bara dragit toppen 52 nm. Men jag oljade in gängorna och var väldigt noga med rengöringen av packningsytorna.

Det är nästan så man skulle starta en tråd i efterhand, i stil med HayabusaMans manliga Hayaturbo:hihi nejdå, Men det var mer anpassningar än jag trodde innan om att montera ett sk färdigt kit.
Vidare: det tog ett tag innan jag förstod det där med att man måste belasta turbon för att bygga laddtryck, alltså på 1an och 2an märker man ju knappt att den är konverterad, men sen kommer "warp-speeden" så innihelvete.

Så vid mina första provkörningar satt jag och åkte runt i ett villakvarter med motorvarv och förstod inte varför det aldrig pyste :dummer
 
Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Annars funkar Link bra tycker jag, har kört 2 1/2 säsong med det, finns alla möjligheter till styrning av både det ena och det andra.
Kommer du till Kjula nästa helg så kan vi prata lite mer.
Trevligt att träffas förra helgen förresten.
Med vänlig hälsning
Peter
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ja absolut, tänkte försöka åka en sista hojtur dit innan man ska börja riva isär allt. Hoppas på bra väder den helgen :tummenupp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad är det som är så bra med de där styrboxarna link och autronic å sätta sig och dra ett helt elsystem? Jag är dock imponerad när man sett Anderssons och peterpains elsystem.


Bra film av Xyron också, hade missat den
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
kan någon förklara lite lagom ingående vad som är meningen med boxarna jag frågade om i ovanstående inlägg?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ah, jag missade ditt inlägg. Vet inte varför det är gillat av mig heller :va men hursomhelst: Fördelen är att du inte är bunden till originalsprutets begränsingar. Du kan egentligen inte bestämma något över ett originalsprut med undantag för vissa modernare men det är inga stora modifieringar man kan göra. En Pcv tar ju en befintlig signal och modiferar den. Man kallar denna typ av sprut för "piggyback" och det är en kompromiss som räcker upp till en viss nivå på trimmandet.

Vill man bygga värre grejer och kunna styra alla parametrar som man vill och ha en riktig laddtrycksstyrning mm. så behöver man ett eftermarknadssprut men det medför ju givetvis en del utmaningar som att dra kabelhärvan och triggers. Jag är nog påväg dit då jag är begränsad till den gamla pc3 som inte räcker längre än dit jag kommit nu. Får dock se vilket sprut det blir men det står mellan Link G4 och Maxxecu.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ah, jag missade ditt inlägg. Vet inte varför det är gillat av mig heller :va men hursomhelst: Fördelen är att du inte är bunden till originalsprutets begränsingar. Du kan egentligen inte bestämma något över ett originalsprut med undantag för vissa modernare men det är inga stora modifieringar man kan göra. En Pcv tar ju en befintlig signal och modiferar den. Man kallar denna typ av sprut för "piggyback" och det är en kompromiss som räcker upp till en viss nivå på trimmandet.

Vill man bygga värre grejer och kunna styra alla parametrar som man vill och ha en riktig laddtrycksstyrning mm. så behöver man ett eftermarknadssprut men det medför ju givetvis en del utmaningar som att dra kabelhärvan och triggers. Jag är nog påväg dit då jag är begränsad till den gamla pc3 som inte räcker längre än dit jag kommit nu. Får dock se vilket sprut det blir men det står mellan Link G4 och Maxxecu.
Ja, tänkte också på det...så bra var det inte :) Tackar, det var en bra guidande förklaring.
Hade kunnat googla ovanstående boxar men då får man nog upp annan info.

Jag behåller nog PC5an ett tag till (nerpackad) om ingen nödvändigtvis vill köpa den, blev lite kluven av Xyrons inlägg så vi får se. Jag hade ju även quickshifter när jag körde sugmotor med den och det saknar jag,
för det är ju vidrigt att släppa handtaget och koppla när man har turbo.

En fråga till: Hur fungerar det att använda PC5
ans quickshifter när man har turbo? (inte optimalt med fuel-cut då väl?)

Att det INTE fungerar när man har externa spridare och mcx-box det anar jag.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Då tycker väl jag att det är dags att smälla igång den här tråden igen nu när säsongen är slut och hojen är påväg isär. Hojen har rullat lite över 600 mil nu och har fungerat i princip felfritt sen jag fick ordning på backventilerna till original-mapsensorn.

Fick också byta till en Boschdump i plast då den i alu från KL-racing blev utsliten på ett par hundra mil. Insåg att membran är bättre än en kolv med o-ringar om man vill ha lite livslängd på det.

Dålig dump
DSC_0764.JPG

Planen nu var att bara byta kolvar men jag kunde inte hålla mig och beställde vevstakar från Crower också så får se när de behagar dyka upp. Lite osäker på hur länge ringlanden håller med originalkolvar så jag tänkte göra bottendelen bombsäker för den effekt jag plockar ut.

Passade på att besiktiga hojen innan jag rev ur motorn så jag drog till med årets snyggaste luftfilterlösning. :)
DSC_0902.JPG

Min tätningsidé med en deformerbar ring av samma typ som till grenröret mot toppen i innerkant på turbon visade sig ha fungerat alldeles utmärkt och det har inte läckt alls, mycket trevligt att ha sluppit fiberpackning och annat värdelöst.
DSC_0897.JPG

Maskin ur.
DSC_0995.JPG

Toppackningarna visar inga tendenser på något läckage eller att det krupit och loctitelimmet satt hårt när jag släppt på skruvarna vilket var trevligt. Dock så undrar jag varför varannan avgasventil är vit och varannan sotig. Detta trots att spelen är mycket bra och nära varandra och att tätningsytorna ser fina ut. Fulrenoverade ju toppen och slipade ventilerna fast man inte ska men de har inte gått ner sig något alls när jag tog loss och kikade på några.
DSC_1009.JPGDSC_1011.JPG

Fina kolvar att vila ögonen på tills vidare.
DSC_0949.JPG

Nästa år laddar vi alltså på lite till :banana
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
De ser ut att ha gått lite varma.
ventiler får sin kylning av att vila en microsekund i sätet. Du kanske behöver en halv till en tiondel större spel för att få det att funka
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Hmm ok, för jag ligger nära maxspel på nästan alla, men ska se om de som är lite vita har tightare spel än de andra. Har det pappret i garaget så får kolla imorrn. Men det kanske går bra att öka på lite till då, enligt Honda är 0,25 max men på en R1 t.ex har jag för mig att 0,40 är max..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hmm ok, för jag ligger nära maxspel på nästan alla, men ska se om de som är lite vita har tightare spel än de andra.

Se även till så att avgasarna helst har 1,5 mm (eller mer) anliggning. Det finns portare som kör med 1,0 på avgas och 0,75 på insug - lämpar sig enbart för 402 meter.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Var och mätte lite och kontaktytan är ca 1,4mm och de som var vita har några hundradelar tightare spel. Får väl öka på lite och hoppas att det är bra så..

Har råkat på lite andra bryderier med vevstakarna då det slog mig att originalstakarna har inbyggda oljehål för att duscha lite upp under kolven men crowerstakarna jag har beställt har inte det så då har man plötsligt ingen oljekylning av kolvarna. Kan man strunta i detta eller kanske man kan borra sådana hål i de nya stakarna. Känns lite jobbigt att sätta borren i de stakarna och man tappar ju lite oljetryck så ett annat alternativ skulle vara egna nozzlar men det blir komplicerat. Kanske oroar mig för mycket jag vet inte riktigt..

DSC_1024.JPGDSC_1025.JPG
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är väl för smörjning av lilländen på staken?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top