Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ja inte vet jag var det sprayar exakt men hålet går ju ut där man ser, inte upp genom vevstaken.. Sprayar väl antagligen på cylindervägg och undersida av kolv och lillända.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du har rätt, jag kollade för slarvigt
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Original flexar för mycket så att packningarna går, särskilt med dubbelpackning. Kommer inte ihåg vad jag drar mina med nu men jag kan kolla. jag har gjort pinnskruvar med mutter på ovan sidan istället och det funkar bra. har en kompis som kört BB turbo sedan -00 och han fick byta packning en gång om året tills han fixade riktiga skruvar med mutter. jag åker lågkompkolvar och original packning, funkar kanon. åker ju bara DR och inte gata i och för sig.

Halloj jag har själv en Blackbird Turbo som jag misstänker börjat läcka i topplockspackningen, än så länge går den perfekt men om jag laddar lite högre runt 0,8-0,9 så trycker jag ut kylvatten i expansions kärlet vilket tyder på det.

Tänkte åtgärda det i vinter och min kompressions sänkning är 3 st topp packningar.
Finns det någon som säljer pinnbult och mutter som passar till Blackbird ? jag har letat runt att kan inte hitta någon som säljer Typ APE eller liknande. har du något tips på något jag kan använda ? vore guld värt isåfall.
/Med vänlig hälsning Björn:tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Vet inte om det fortfarande är aktuellt men jag var tvungen (på gsxr 1000) att koppla map-sensorn till en speciell sensorjordkabel på PC 5an för att det inte signalen skulle fladdra. Tydligen har PC5 lagt både sensorjord och vanliga jordkabeln i samma hölje till batteriets minuspol. Den svartvita skulle kopplas till sensorernas jord.
Problemen yttrade sig genom att ge stabila värden med tändningen på men när jag satte igång nån förbrukare: Lyse gav TPS signal +6% Bränslepump ca +15%, startmotor TPS+20%. Jag kunde se detta i PC 5 commandcenter när jag kopplat PCVn till datorn.
Efter att ha dragit den svartvita kabeln till tps och mapsensor så var värdena stabila och allt var ok.

Jag försökte använda Powercommandern, med autotunern med lambdan + mcx-boxen (extraspridare i plenum)
Men har bara haft problem med dem från första början efter turbomonteringen.

Fungerande fint med sugmotor, men mcx boxen och pc5an går inte ihop.
Verkar störa varandra, nu kanske jag haft helt fel grundmapp men jag följde rådet i en
gammal tråd här på SH och gick back to basic, dvs tog bort all dynga inkl TRE-mod och nu verkar den gå rent.

Förmodligen har jag monterat dem för nära varandra, men orkar inte flytta om mer grejer nu å pillra.

Men jag hade för avsikt att göra precis som du, att använda lcd som afr koll och det.
Har tagit bort grejerna och lagt ut dem till försäljning och siktat in mig på mcx-lcd'n alt direkt en optimering i Piteå.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag tillverkade mina av 12.9 skruv och köpte muttrar på Dahlhems. Gjorde likadant med dragskruvarna till blocket.
Med vänlig hälsning
Peter
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Halloj jag har själv en Blackbird Turbo som jag misstänker börjat läcka i topplockspackningen, än så länge går den perfekt men om jag laddar lite högre runt 0,8-0,9 så trycker jag ut kylvatten i expansions kärlet vilket tyder på det.

Tänkte åtgärda det i vinter och min kompressions sänkning är 3 st topp packningar.
Finns det någon som säljer pinnbult och mutter som passar till Blackbird ? jag har letat runt att kan inte hitta någon som säljer Typ APE eller liknande. har du något tips på något jag kan använda ? vore guld värt isåfall.
/Med vänlig hälsning Björn:tummenupp

Letade själv utan att hitta när jag sökte .
Intenses bult är gjorda av ARP på order av kund .
Går alltid att ställa frågan till dom .

M
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så jävla custom alltså, det sa du inte :) Men då fick jag ett bra pris om de är måttbeställda!
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vet inte om det fortfarande är aktuellt men jag var tvungen (på gsxr 1000) att koppla map-sensorn till en speciell sensorjordkabel på PC 5an för att det inte signalen skulle fladdra. Tydligen har PC5 lagt både sensorjord och vanliga jordkabeln i samma hölje till batteriets minuspol. Den svartvita skulle kopplas till sensorernas jord.
Problemen yttrade sig genom att ge stabila värden med tändningen på men när jag satte igång nån förbrukare: Lyse gav TPS signal +6% Bränslepump ca +15%, startmotor TPS+20%. Jag kunde se detta i PC 5 commandcenter när jag kopplat PCVn till datorn.
Efter att ha dragit den svartvita kabeln till tps och mapsensor så var värdena stabila och allt var ok.

Tack för informationen, intressant! :Bugar
Mina problem jag hade, var störningar som yttrade sig ungefär som ett varvstopp direkt laddtrycket kom. Hade PC5ans minus direkt till batteriet och även mcx:ens minus på batteriet och ett dåligt batteri dessutom som ren info så här i efterhand. Kopplade aldrig upp den mot datorn tyvärr.

Mappen jag hade i PC5an var inte alls anpassad för turbo eller så, och jag hade Autotunern ställd på max 5% korrigering tror jag men det borde väl inte ha skapat kaos tycker jag. Mina kunskaper tog dock
slut där. Fungerar fint nu med Original ecu+mcx, så jag är nöjd nu. Nästa steg nu blir att ändra hjulbas,mm och helst en Healtech QS (sån som bryter tändningen) så att den spottar eld när man växlar PÅ bakhjulet PÅ Faluväg...förlåt flygfält :tummenupp
 
Last edited:

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Tycker inte jag är speciellt dyr :fakta

Även kolvarna är lite custom och kostade beställaren 1100$ om jag kommer håg rätt .
Stabilare än hyllkolvar :tummenupp

Prisvärd uppdatering :tuttar

M
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Kolvarna finns på hyllan och går att beställa både här i Sverige och USA. Kör med sånna själv.
Med vänlig hälsning
Peter

Tycker inte jag är speciellt dyr :fakta

Även kolvarna är lite custom och kostade beställaren 1100$ om jag kommer håg rätt .
Stabilare än hyllkolvar :tummenupp

Prisvärd uppdatering :tuttar

M
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Dessa är som sagt custom , lovar att dom inte finns som du tror :fakta

Vad är det som skiljer sig, för det lasergraverade artikelnumret under kolvarna är ju samma? De lär knappast ha gjort ett annat smitt ämne för dem utan det skulle isåfall vara bearbetningen som skiljer.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Vad är det som skiljer sig, för det lasergraverade artikelnumret under kolvarna är ju samma? De lär knappast ha gjort ett annat smitt ämne för dem utan det skulle isåfall vara bearbetningen som skiljer.

Enligt killen jag bytt delar med är kolvtoppen tjockare , det ska vara 1mm mer gods till första ringen som jag kommer ihåg .
Det jag fann nu av vår korrespondens var :

Mine has a thicker crown and has h13 .140 wall hd wrest pins
I can check how much is shipping is but I'm sticking with my turms
As I paid 1200 $ and remember from oriant u still have to pay shipping and what not

Borde stämma då allt han påstått tidigare stämt :tummenupp.
Hur sen JE hanterar märkning / emballage etc har jag ingen aning om ...
Tror förresten kolvarn låg i en 80mm:s kartong .

M
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Har inte sett dom här kolvarna i verkligheten men dom set likadana ut som mina, men det går ju att jämföra. Men det är bra kolvar utan tvekan. Jag körde med 2.5 bar vid något tillfälle som det inte riktigt var meningen.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jaha vad gör man när man väntar på delar med 6-8 veckors leveranstid, jo man kan ju alltid bättre på grejerna man har så jag passade på att snygga till tratten till turbon och bygga lite specialverktyg.
DSC_1069.JPG

Demonterade toppen och alla ventiler ser jättefina ut, inget har gått ner sig trots att man enligt Honda absolut inte får slipa. Passade på att putsa av ytorna med lite slippasta bara och beställa ventiltätningar som började se lite trötta ut.
DSC_1071.JPG

Upptäckte att de flesta tillverkare av eftermarknadsvevstakar anger sträckning av skruvar och moment så jag tänkte att det går väl lika bra att snida ihop ett verktyg som att köpa ett från Us..
DSC_1073.JPGDSC_1075.JPG

Tada! :banana
DSC_1082.JPG

Nu är det bara att vänta vidare på vevstakarna och pyssla med övriga delar sålänge, lite blueprinting skadar ju aldrig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Upptäckte att de flesta tillverkare av eftermarknadsvevstakar anger sträckning av skruvar och moment så jag tänkte att det går väl lika bra att snida ihop ett verktyg som att köpa ett från Us..

Vet man med sig att man inte kommer att kunna ha 100 koll på sträckningen, kör hellre med kalibrerat åtdragningsmoment. Typ för Carillos SPS (inte DNE), 48 Nm förstagångsmontering och 38 Nm efter en demontering om du vågar återanvända bultarna. Smörjmedel enligt instruktioner, ingen hitte-på-egen-blanding. Falicons ARP-bultar "körs in" enligt ett lite omständligt förfarande @ http://www.faliconcranks.com/tech.html
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Fast vad menar du med hittepå? alla köpeverktyg ser ut exakt så och rekommenderad försträckning finns angiven av crower och är en rekommendation från dem att använda. 13-17 hundradelar som de anger är ingen konst att mäta upp med det verktyget. Hur vet du egentligen att du har bättre koll på sträckningen med deras metod, det vet du ju egentligen inte mer än att du ligger i närheten för att friktionen fortfarande kommer variera trots deras inkörningsmetod.

Rekommenderad metod av dem är ju att mäta skruven före och efter när man testdrar vevstaken för att se om det inställda momentet överensstämmer med sträckningen. Tycker det låter som ett bra sätt att veta hur hårt förspänd skruven är.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vänta jag missuppfattade nog dig, du menar förstås hittepå-smörjmedel blandning. Men hursomhelst, tänker dra med angivet moment enligt instruktion och kontrollmäta med verktyget före och efter. Dubbhål finns ju på skruvarna redan.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top