Inget tryck i bakbroms gsxr 1000

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Har precis köpt en ny hoj där bakbromsen inte fungerar. Han jag köpte den av sa att det troligtvis e bromscylindern som behöver renoveras eftersom bromsvätskan kommer fram till själva oket men det byggs aldrig upp något tryck. Jag kände lite själv och det var verkligen inget som hände. Jag läste lite själv här igår och fick känslan av att när folk själva trodde att det var bromscylindern som behövdes renoveras, tyckte alla andra som svarade att de var säkra på att det endast var luft. Då killen var bilmeck så kanske han missat det då det inte kanske fungerar likadant på bilar, har verkligen ingen koll på detta fenomen...

Modellen är en gsxr 1000 -01. Låter även detta som att det endast är en luftning som behövs? Om det nu är bromcylindern som behöver renoveras (hittade en sats på 24mx för liten peng), hur svårt är detta att göra själv? Den sitter dock väldigt trevligt på sidan vilket är skönt. Enda mecket jag har gjort är byte av cylinder på moppe, byte av drivpaketet och kamkedjesträckaren på förra hojen och gick i hastigheten av en pensionär som ska springa milen :tungan Bilmecken erbjöd sig att hjälpa till gratis dock :yoparty Känner dock att det kanske är lite jobbigt för då måste man tajma tider och hålla på, så är det relativt enkelt gör jag nog det själv.

Folk brukar oftast tro att byte av bromsvätska är samma som fram, men oftast brukar de inte få nå tryck i just bakbromsen.

Därför byter jag alltid genom att trycka bromsväskan baklänges från oket istället för att fylla på i behållaren och pumpa ut det vid oket.

Vet inte om tillverkarna har en under dimensionerad pump just för att det inte ska vara allt för aggressiv bromsverkan bak, och då är den mer luftkänslig.

Att rengöra och motionera cylindern är inte heller fel. Att montera loss bakbromsen från hojen för att enklare få bort luftfickor är inte heller fel. Men lossa inget i själva systemet utan plocka bort den komplett.

Last edited:
Tack för svar! Får kolla på hur man fyller det baklängesi, är man garanterad att inte behöva lufta då eller?
Vad menar du med att inte lossa något i själva systemet? Menar du att jag ska plocka bort både oket och cylindern samtidigt?

Tack för svar! Får kolla på hur man fyller det baklängesi, är man garanterad att inte behöva lufta då eller?
Vad menar du med att inte lossa något i själva systemet? Menar du att jag ska plocka bort både oket och cylindern samtidigt?

Varianten finns att lossa hela bromsystemet komplett så man får annan vinkel, hade problem på detta på en cross, sluta med att jag plocka bort allt & hängde upp bromspumpen med oket så långt ner som möjligt, satte i en genomskinlig slang i bromsnippeln, öppna nippeln & fyllde på i koppen tills det kom en jämn stråle ur slangen, sen stängde jag nippeln, testa trycka lite på bromspedalen, gjorde om samma prsedur, sen gjorde jag på det vanliga viset att trycka ner pedalen medans jag öppna nippeln, stängde nippeln innan all tryck försvan så den inte kunde suga in luft genom nippeln, gjorde detta några gånger, sen fungera den kanon.

Ska du köra varianten att trycka systemet baklänges, sätt slang på bromsnippeln & ta en gammal oljekanna, på med slangen i nippeln, öppna broms påfyllnings locket & börja tryck på kannan, glöm inte fylla oljekannan med bromsvätska innan du börjar, det är bra att montera bort broms på fyllnings behållaren så den lutar lite så du inte får bromsvätska på delar på hojen, speciellt kåpor för då försvinner färgen om du inte tvättar bort det väldigt kort efteråt.

Last edited:

1:Ta en sprayflaska
968_48_Sprayflaska1_mediumplus.jpg

2:Skruva av munstycket (måste vara en med runt munstycke som på bilden)
3:Trä på en slang som passar runt mynningen och dra fast den med en slangklämma
4:Ta en mindre slang som passar på nippeln på bromsoket och skarva ihop den med den andra slangen (dra fast allt med slangklämmor)
5:Fyll sprayflaskan med bromsvätska och pumpa några gånger så att luften försvinner
6:Öppna påfyllningslocket till bromsvätskebehållaren
7:Öppna nippeln på bromsoket och pumpa in vätskan "baklänges"

Sedan är det bara att lufta som vanligt... Så brukar jag göra när jag byter bromsvätska, har hittils funkat utmärkt varje gång :tummenupp

Eller så går du den dyra vägen och köper ett "riktigt" luftningsverktyg....

Vad menar du med att inte lossa något i själva systemet?

Han menar att du ska ta bort hela bromssystemet i ett stycke... Dvs inte lossa på bromsslangen.

Hej. Jag har bromspump med slang och ok ligger ifall du behöver.... för en vettig peng... mvh micke

Vad alla verkar vara morgonpigga nu i vinterkylan! Själv satsar jag på att sova så länge så det snabbare blir vår :yoparty Kollade lite på biltema och hittade en bromsluftare för 169kr http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/ Kan en sån fungera bra och då antar jag att man inte behöver köra bakvägen?

Lotusomega: Vad vill du ha för det isf? Försökte hitta nypris på dessa men hittade bara bromspump för frambromsen... Varför skulle jag köpa det istället för bara köpa en renoveringssats? Finns det chans att renoveringssatsen inte hjälper?

Denna renoveringssats har jag hittat:
http://www.24mx.se/mc/p|4460/repara...-2001/15216/bromsbelagg-och-bromsskivor/k262/

Får nog hem hojen på lördag så kan börja testa då!

Du kan även testa innan något annat att pumpa en tre-fyra snabba pump, håll ner pedalen och öppna luftnippeln på oket ett minst ett halvvarv eller åtminståne vad som går utan att behöva ta omtag och snabbt så du inte smygöppnar, sen stänger du nippeln igen innan du släpper pedalen.

Gör om detta en 4-5 gånger utan att vänta mellan försöken och håll koll på behållaren så den aldrig blir tom, hjälper inte det så kan du gå på andra metoder eller renovera.

Jag har aldrig behövt använda någon annan metod.

Nu har jag äntligen fått tid att mecka lite. Det jag märkte var att bakbromsen inte ens märks när jag rullar däcket med handen och drar i full broms. Sen märkte jag att det ena hålet (det riktat ut från hojen) hade mycket bättre flöde än den som är riktad in mot fälgen. På den hände det inte alls så mycket... Jag höll på och pumpa som en galning. Pumpade 20-40ggr innan jag öppnade ventilen varje gång(gjorde detta i runda svängar en 10ggr på varje sida). Så jag antar att det är cylindern som måste renoveras... Självklart kan jag ha misslyckats en del men även om det finns lite luft så borde jag väl märka att bromsen faktiskt rör sig mot bromsskivan?

Köpte du den möjligtvis på en bilfirma i Tumba?

Har du en låsringstång? En sån kan behövas för att få ut kolven i bromscylindern när du ska renovera. Jag bytte precis O-ringarna i bromspumpen fram på 500'an och det var en baggis. Doppa de nya ringarna i bromsvätska innan du försiktigt lyfter in dem på kolven bara :tummenupp

Köpte du den möjligtvis på en bilfirma i Tumba?
Ja exakt, de stod inget i annonsen om bakbromsen men dom var väldigt tydliga med det problemet och gick ner några tusen i pris pga det. Killen erbjöd sig till och med att hjälpa till men sen så såg manualen så enkel ut så tänkte satsa på att köra själv. Kollade även på den gråa 750n (den för 29k) som finns där vid biltema men vilket uruselt skick den var i, eltejpad, sprucken sadel, MASSA repor på plasten så då vart det ett enkelt val. Bara hoppas att den jag köpte kör bra. Lite svårt att testköra i detta roliga väder men jag har ju garanti så förhoppningsvis är det inga problem :tungan
Har du en låsringstång? En sån kan behövas för att få ut kolven i bromscylindern när du ska renovera. Jag bytte precis O-ringarna i bromspumpen fram på 500'an och det var en baggis. Doppa de nya ringarna i bromsvätska innan du försiktigt lyfter in dem på kolven bara :tummenupp
Det får jag ta och inhandla! Hur lång tid tog det för dig att genomföra bytet?

Kolla på en sprängskiss om det är så den är låst först. Kanske är annan konstruktion. Själva O-ringsbytet går ju på en kvart men allt runtikring, demontering o rengöring, tar ju lite mer tid.

På min K5'a är det en låsring som ska dras ihop för att få ut kolven iaf så sannolikt är det det på din med. Kan vara lite svårt att komma åt om den sitter djupt men jag lyckades med en simpel Biltematång

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Lasringstang-sats-12170/

60 kr

Ja exakt, de stod inget i annonsen om bakbromsen men dom var väldigt tydliga med det problemet och gick ner några tusen i pris pga det. Killen erbjöd sig till och med att hjälpa till men sen så såg manualen så enkel ut så tänkte satsa på att köra själv. Kollade även på den gråa 750n (den för 29k) som finns där vid biltema men vilket uruselt skick den var i, eltejpad, sprucken sadel, MASSA repor på plasten så då vart det ett enkelt val. Bara hoppas att den jag köpte kör bra. Lite svårt att testköra i detta roliga väder men jag har ju garanti så förhoppningsvis är det inga problem :tungan

Jag kollade på den själv och var lite sugen på att slå till. Det var när jag var där och "klämde och kände" på den som jag upptäckte att bakbromsen inte tog överhuvudtaget. Vi provade att lufta flera gånger men det verkar vara cylindern som har gett upp, vi fick inte upp något tryck överhuvudtaget.

Jag var också och kollade på 750n men vände i dörren med lite kräks i munnen, vilket vrak :död

Lycka till med hojen :)

Har varit på 2 st hojar nyligen som inte gick att lufta, och då prövade jag verkligen allt! Och har alltid lyckats innan!
Men sedan hade polarn en bromsluftare från Biltema och det löste sig, tryckluftsdriven, lite segt med liten tank på kompressorn bara!
Men det funkade klockers :)

Förmodligen problemet! Kanske åka till en bilverkstad som har en!?

Last edited:
Hade samma problem på en R1:a för en massa år sedan. Jag testade allt, höll på i en evighet med oändligt tålamod...
...tills jag upptäckte den ANDRA nippeln på baksidan av oket...

Nej, har inget med gixxern att göra, tyckte bara att det var lite roligt så här i efterhand...:)

Hahahahaha jag är för duktig! Jag försökte fixa med en renoveringssats, det tråkiga är att gummina såg bra ut men det var en del smuts som kanske kan skapa problem. Det som är värre är att när jag gjort bytet så tryckte jag in cylindern och vad händer? Den sitter fast så nu går den inte att ta ut :rofl Antar att det bara är att leta efter ny eller lämna in skiten. Aja Jag fick ett gott skratt i alla fall. Synd att det kostar så mycket bara ;)

Så nu har jag försökt lite mer, kom på iden att fästa en skruv upp och ner mot kolven med superlim och sen försöka dra upp den. Väldigt irriterande att det inte står på förpackningen hur lång tid det tar att härda, stod något om att "vänta några sekunder". Hittade tillslut att de tar 12-24h på deras hemsida och 48h senare så var kolven ur cylindern! :fyllisar

Tog direkt och köpte en ny reservdelssats som jag fick idag pga 24mx som har leveransproblem iom lagerlokalsbyte. Fick den nya på plats utan problem men den var fortfarande helt död. Jaja tänkte jag och började lufta ena ventilen utan att något händer. Då det slutar komma luftbubblor så får jag en liten tanke om att det kanske är nån procent trögare än när jag börjar, men jag avfärdar det rätt snabbt då jag inser att jag suttit i 15min och tryckt på bromsen så det måste vara att jag börjar bli trött bara. Är nära på att ge upp men jag tvingar mig själv att fortsätta då jag ändå har gjort det mesta arbetet redan. Så jag fortsätter på andra ventilen och efter andra rundan så BANG! Det var nu tryck i bakbromsen! Fortsätter tills det inte kommer mer luft under tre rundor och bromsen verkar fungera som den ska, får dock återkomma med det om några veckor då man kan testa på riktigt! :banana Då packningarna såg bra ut så tvivlar jag på att det var värt att lägga 1000kr på satserna men jag fick den rengjord vilket annars aldrig hade gjorts och jag ligger ändå 3000 under annonspriset och fick lära mig lite om bromsar så jag är nöjd!

Tack alla för hjälpen!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...