Mera quickshifter-problem... Hilfe

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Ok here we go

Jag har en gsxr 1000 K7 med yoshimura EM-PRO box. När jag köpte hojen satt det även en quickshift sensor på den och qs funktionen i EM-PRO boxen var aktiverad. Allt funkade kalas!

Efter en lite marksyning slets kablarna till sensorn ur. Jag blev alltså tvungen att köpa en ny sensor. Den förra sensorn var inget märke på, så det blev svårt att köpa en likadan.

Efter en del sökande hittade jag en sensor hos danos performance i USA. Den ska fungera till de flesta eftermarknads ecu:er. Jag beställde en för raceväxlat.

Den har två kablar, en röd och en svart, precis som den gamla sensorn. Jag installerade den exakt som den gamla sensorn satt. EM-PRO:s Qs sätts på brytarkontakten för stödet under sadeln, en blå/vit kabel och den svarta till jord ( batteriet ).

Jag satte upp hojen på garagestödet och testade min installation innan jag lödde och körde med krympslang. Allt funkade perfekt, både på låga varv och höga varv vid acceleration.

Nu testade jag hojen på gatan och det funkade inte..... alls! Växelpinnen är stenhård och ger inte med sig en mm. Fungerar självklart att växla som vanligt med kopplingen eller genom att anlägga lite tryck på växelföraren och blippa med gasen. Nån gång ibland funkar det efter ett RIKTIGT hårt tryck.

Sen är det som att sensorn/Qs bryter tändningen vid hård acceleration runt 10-12000 rpm. Tar jag bort sensorn försvinner detta fenomen?!

Då själva qs funktionen sitter i boxen har jag inte rört inställningarna alls, alltså allt samma som med gamla sensorn.

Jag vet att min hoj har 8 spridare och till dynojets qs behövs en extra box för att styra de 4 "högre" eller vad man nu säger. Allt funkade ju med den förra sensorn!

Har kollar att sensorn fungerar, dock är det riktigt trög att dra. Det var dock inga problem på garagestödet.

"EM-PRO är bara skit, köp Bazzaz eller PC istället" kommentarerna är jag gärna utan men har ni några ideer/tankar om vad som kan vara fel, tar jag tacksamt emot dem!

Vore trevligt som den fungerade när det är dags för Gelleråsen 6-7/6 ;)
 
Vet du om den gamla är slutande eller brytande? Det måste vara samma, om man inte kan ställa om detta i programmet.
 
När sensorn är fri (du trycker inte på den) om den sluter kretsen eller om den är bruten, går att mäta med en multimeter om du har kontakt mellan de två kablarna eller inte.
 
När jag testade sensorn, satte jag i en skruv i den, satte skruven i ett skruvstäd och drog. Samtidigt mätte en polare på kablarna och när skruven rörde sig gav det utslag på multimetern. Nån ledtråd där:va:confused:
Den ger alltså inte utslag om den ej dras ut...

Som sagt helt okunnig....
 
Kan du göra samma sak med den gamla sensorn eller är den helt paj?

Edit: Läste första inlägget igen...Du får nog koppla upp dig mot ECUn och kolla om man kan ändra lägena. Står oftast "normally open" eller normally closed".
 
Ok, får försöka få tag i en pc och cd:n då... Den gamla har inga kablar kvar, så ja, helt paj.
Stort tack aelm:Bugar
 
Kan du göra samma sak med den gamla sensorn eller är den helt paj?

Edit: Läste första inlägget igen...Du får nog koppla upp dig mot ECUn och kolla om man kan ändra lägena. Står oftast "normally open" eller normally closed".


En grej bara som jag verkligen inte förstår, varför fungerar det klockrent på depåstödet?
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top