Inga fegränder kvar, inget knäskrap - burkar jag för lite?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Jag har också problem med att få ner knät...
Gick omkull sist jag körde på rörken när jag försökte komma ner så långt som möjligt (gick väldigt tajt i kurvan då jag fastnat bakom en annan). Slutade med att fotpinnen/ljuddämparen tog i och jag gled omkull...
Känns som att mitt ställ är lite för stumt (kan inte vika ut knät så mycket) samt att jag kanske borde prova att vrida mig mer runt tanken, skulle inte flytta mer på röven enligt instruktören eftersom att man då tappar kontaktyta med tanken. Dessutom sitter fotpinnarna och ljuddämparen onödigt lågt :huvet
Skulle vara jäkligt bra om knät var det som tog i först så man vet när man inte kan luta mer :gnissla. Skulle aldrig drömma om att lägga ner så mycket på gata, om jag inte är helt tvärsäker på underlaget...

Jag har också problem med att få ner knät...
Gick omkull sist jag körde på rörken när jag försökte komma ner så långt som möjligt (gick väldigt tajt i kurvan då jag fastnat bakom en annan). Slutade med att fotpinnen/ljuddämparen tog i och jag gled omkull...
Känns som att mitt ställ är lite för stumt (kan inte vika ut knät så mycket) samt att jag kanske borde prova att vrida mig mer runt tanken, skulle inte flytta mer på röven enligt instruktören eftersom att man då tappar kontaktyta med tanken. Dessutom sitter fotpinnarna och ljuddämparen onödigt lågt :huvet
Skulle vara jäkligt bra om knät var det som tog i först så man vet när man inte kan luta mer :gnissla. Skulle aldrig drömma om att lägga ner så mycket på gata, om jag inte är helt tvärsäker på underlaget...

Håller med om det där med skinnstället... samma här. Kan inte riktigt burka som folk gör för att få ner knät, men inte är man slö för det. Man ska ju egentligen inte behöva burka så mycket. Man kanske behöver burka mer när man kör din hoj som har väldigt lågt monterade fotpinnar. Såg att du tog i fotpinnen och samtidigt hade en fegrand på bakdäcket som var lika brett som på mitt framdäck:

5970_1118124345999_1013703223_30311992_7345860_n.jpg

Mitt tipps är att ge fan i att försöka vinkla knäet utåt.
Häng istället ena knävecket i sadlen och försök vinkla andra knäet ner mot backen. :tummenupp

En sak jag aldrig förstått med många som jagar knäskrap är varför i helvete dom sticker ut arslet i vädret så mycket men ändå ska ha överkroppen kvar i "normalposition"? :va

Vill man in i en kurva och kunna bryta ner så mycket som det bara går måste man ju ha ordentligt med fäste (tyngd på framhjulet, speciellt vid acceleration ut ur kurva), och det får du garanterat inte när du sitter mer eller mindre upprätt och bara sticker ut ena höften från sadeln och pekar med knät. :confused:

Då tappar du ju fäste och vill ju snarare åka mer upprätt (rakt fram) än vinklad (fortsätta svänga) åt sidan. Nu är jag ju ingen expert eller någon fartfantast på något sätt men nog försöker man ju på något sätt dyka in med skallen först, halvliggandes över tanken, när man tar en härlig kurva i god hastighet, något så när herrarna på R1:an och Duccen på sida #2 i tråden gör (fast givetvis mindre extremt när man gör det själv).

Sen tycker jag att hojen man kör spelar stor roll. Lätta och flexibla motardhojar inbjuder till betydligt mer advancerad (inspirerad) körning än vad en all-round hoj (som en Hornet) gör. Samma sak gäller en sporthoj.

Nog går det att köra med mycket nedlägg (och knäskrap) med en vanlig arbetsmaskin, men du kommer ändå se ut mer som en 80-tals superbike förare än en MotoGP förare pga. hur maskinen är konstruerad.

Last edited:
Är inte krukset att hänga ut så mycket det går, enl bild??:tummenupp

Bifogat

• Burk.jpg
    Burk.jpg
    59.4 KB · Visningar: 245
Vad tror ni jag gör för fel...

Nummer 1 är ju att jag måste luta ner hojen mer så långt är jag med :P

Sen då?

Flytta bak minst en dm, häng mer med överkroppen, avslappnade armar, till backspegeln blir i vägen ungefär. Kör fortare.

Jag kan inte rekommendera knäskrap som körstil på allmän väg. Det finns väldigt lite utrymme för att ändra sig när man bestämt sig och har fullt nerlägg. Det finns väldigt lite utrymme för oförutsett överhuvudtaget med knät i backen, detta bör man särskilt tänka på om man är oerfaren på hoj.

Gå en sporthojskurs kanske?

Vill man in i en kurva och kunna bryta ner så mycket som det bara går måste man ju ha ordentligt med fäste (tyngd på framhjulet, speciellt vid acceleration ut ur kurva)

Njae, mycket vikt på framhjul i kurva leder ut i diket. Därför ska man gå på gas tidigt, då förflyttas tyngdpunkten bakåt, där mera fäste finns än fram.

Last edited:
Intressant tråd !

Är själv i liknande sits och kännerigen en del ni skriver som att däcken är körda ända ut och att stället stramar i knäna osv så jag läser vidare i denna tråden :) ..En tanke jag får är det inte svårare att "hänga med skrap" på en streetfighter hoj iom längre avstånd mellan sadel forpinnar ...

Men som sagt Smc körskola på gokartbana är nyttigt ..

Fokusera inte på knäskrapet, det kommer när du gör rätt. Fick själv ner knät för första gången på Gotland härom veckan, och det var just när jag koncentrerade mig på att slappna av i armarna och flytta ut överkroppen som det kom.

Innan tyckte jag också att stället stramade osv, men glöm allt sånt.

Sträva efter att få rätt körställning så kommer knät ner av bara farten. :tummenupp

• Gilla
Reaktioner: SGM
Det finns två skolor. Dels den gamla modellen där man flyttar fram känt, ut med röven och håll överkroppen ovanför tanken. Det vill säga precis fel enligt den metod man lär ut nu...

Men Mick Doohan vann GP500VM ett antal gånger och han var fullständigt överlägsen i flera år så körstilen funkar nog?:) En sjuk vinkel på hojen dock.

Den "nya" modellen är där man behåller röven på sadeln och hänger ut överkroppen iställt. John Hopkins får illustrera detta...:)

Huvudsaken är inte hur man gör utan att man vet varför man gör på ett visst sätt. Tanken är ju att flytta/fördela vikt någonstans...:tummenupp

Bifogat

• curvare-doohan.jpg
    curvare-doohan.jpg
    46.7 KB · Visningar: 145
  • John_Hopkins_Suzuki_France_stpz.jpg
    John_Hopkins_Suzuki_France_stpz.jpg
    48.8 KB · Visningar: 159
Jääävlar vad han får ner överkroppen....jag lär jobba på att få bort lite kagge... :hihi

Fegisrand ??? :va
- Kolla profilen på olika däck så inser man att detta inte är någon måttstock på vare sig lutningsvinkel eller fart.

Det är nästan som att säga att jag körde på 6800rpm... :D

För mig kom skrapet "av sig själv" när det började gå lite fortare i samband med RR-kurs - som någon redan skrivit - GÖR DETTA PÅ BANA !!!
Då slipper man riskera många situationer som leder till mer än knäskrap... :näsblod
...nåja, när man ligger där och det skrapar av bara f***n (på både hoj och ställ) så slipper man i alla fall bekymra sig om mötande trafik :tummenupp:hihi:3freak

Last edited:
Hur lång är du? Jag har samma problem, jag har ca 1cm på varje sida men jag är inte heller så lång så mitt knä åker inte i backen lika lätt som dom lite längre tror jag... :gnissla

du e la fan inte kortare än Biaggi ? :hihi

Nu har jag varit ute o kört i 3½ timme!!!!!! Och jag kan glatt säga att det känns SJUKT bra att göra som ni säger, hjärnan säger ifrån till en början men fortsätter man o pusha så känns det nästan som att jag "drar" hojen genom kurvan, JÄVLAR va fort man kunde åka då men inget knäskrap än... Försökte iförsig inte idag men jäklar va man lärt sig! Tack för alla råd!

Nu har jag varit ute o kört i 3½ timme!!!!!! Och jag kan glatt säga att det känns SJUKT bra att göra som ni säger, hjärnan säger ifrån till en början men fortsätter man o pusha så känns det nästan som att jag "drar" hojen genom kurvan, JÄVLAR va fort man kunde åka då men inget knäskrap än... Försökte iförsig inte idag men jäklar va man lärt sig! Tack för alla råd!

Snart så kommer marken närmare dina knän. jag har illustrerat en bild i photoshop, så här kommer det att se ut

:yoparty

Bifogat

• YEssa.jpg
    YEssa.jpg
    61.4 KB · Visningar: 180
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...