Inga fegränder kvar, inget knäskrap - burkar jag för lite?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Ääääöööhh.... vad är "fegränder...?" :rodna

Kanten som blir på sidan av däcket om man inte lägger ner helt, det som är oslitet...

Bilden gäller vaxlagret på nytt däck men "fegranden" syns...

Bifogat

• trafik_dack.jpg
    trafik_dack.jpg
    57.2 KB · Visningar: 250
Last edited:
Vad tror ni jag gör för fel...

IMG_6468.jpg

Nummer 1 är ju att jag måste luta ner hojen mer så långt är jag med :P

Sen då?

Tja, till att börja med köpte du en hoj du uppenbarligen inte kan hantera...

Tja, till att börja med köpte du en hoj du uppenbarligen inte kan hantera...

Ja för det är ju fullkomligt rimligt att knäskrapa med en hoj man bara kört ca 5-6ggr i ca 2 månader och är nybörjare på MC :krama

visabild.php

Jag tycker han sitter identiskt med mig på den bilden och han är bra nära knäskrap men det måste ju va för att han vågar luta mer right?
Nicotin här på SH ifall ni undrar

Last edited:
Ja för det är ju fullkomligt rimligt att knäskrapa med en hoj man bara kört ca 5-6ggr i ca 2 månader och är nybörjare på MC :krama

visabild.php

Jag tycker han sitter identiskt med mig på den bilden och han är bra nära knäskrap men det måste ju va för att han vågar luta mer right?
Nicotin här på SH ifall ni undrar

Varför försöker du så tidigt om du inte har vanan inne då?

Ja han lutar bra mycket mer... Ett hett tips är att ge dig iväg och köra på bana. Du bor väl i tjockholm? Åk till Rörken och öva öva öva öva öva öva... Enda sättet :)

På bana är det oftast snällare avåkningszoner än på allmän väg. Dessutom finns det hjälpsamma instruktörer som kan ge dig ett och annat tips! Plus att du slipper oroa dig för griniga gubbar som slänger ut grus i kurvorna...

Ska man inte sitta så nära tanken som möjligt?

Känns som att min kropp är ute rätt så bra men jag kan ju ha fel :S
Tycker det börjar kännas lite i benen och i låren när jag kört sådär en kort sträcka då man lyfter sig själv från sitsen och kastar sig själv från sida till sida! känns som huklyft :S

Har aldrig tyckt det var skönt att sätta på tanken.
Som du sitter på hojen så vrider du dig runt tanken.
Detta medför att känt du vill ha ner i backen trycker du in mot hojen.
Leta rätt på mig så lovar jag att jag kan visa dig hur du bör sitta....

Det finns två skolor. Dels den gamla modellen där man flyttar fram känt, ut med röven och håll överkroppen ovanför tanken. Det vill säga precis fel enligt den metod man lär ut nu...

Men Mick Doohan vann GP500VM ett antal gånger och han var fullständigt överlägsen i flera år så körstilen funkar nog?:) En sjuk vinkel på hojen dock.

Den "nya" modellen är där man behåller röven på sadeln och hänger ut överkroppen iställt. John Hopkins får illustrera detta...:)

Huvudsaken är inte hur man gör utan att man vet varför man gör på ett visst sätt. Tanken är ju att flytta/fördela vikt någonstans...:tummenupp

Tänkte bjuda på en bild från förra året som visar samma som dina bilder. Old school vs 2000-talet. Den främre är jag själv som är född sent 70-tal medan gubben i bakgrunden är född tidigt samma decennium.

Bifogat

• GP-ThomasS.JPG
    GP-ThomasS.JPG
    221.7 KB · Visningar: 327
Ja , man kan undra varför det kommer så syrliga kommentarer från vissa personer ...
Onödigt kan man tycka !

Har aldrig tyckt det var skönt att sätta på tanken.
Som du sitter på hojen så vrider du dig runt tanken.
Detta medför att känt du vill ha ner i backen trycker du in mot hojen.
Leta rätt på mig så lovar jag att jag kan visa dig hur du bör sitta....

Hahahhaaa... det är ju DU! Skulle ALDRIG ta råd från nån med 9 liv! :P Att dra fingrarna längst marken i en kurva för mig är HELT SJUKT vågat! Har dig som bakgrundsbild på bärbara! :P :yoparty

Vi får ta o styra nån slags lektion! :)

Nash - På fullaste allvar, gå en kurs med SMC, gokartbana, BKK eller SHK - skit i vilket, men lämna egot hemma och ta en kurs. :) Det är inte bara det roligaste du kommer ha gjort på bågen, det är något som ger DIG möjlighet att bli en bättre och säkrare förare.

...det vore lite ovärt att läsa om att du gått omkull på en avfart i tshirt och jeans. :(

Nash - På fullaste allvar, gå en kurs med SMC, gokartbana, BKK eller SHK - skit i vilket, men lämna egot hemma och ta en kurs. :) Det är inte bara det roligaste du kommer ha gjort på bågen, det är något som ger DIG möjlighet att bli en bättre och säkrare förare.

...det vore lite ovärt att läsa om att du gått omkull på en avfart i tshirt och jeans. :(

Jag har funderat på det absolut! Ett grymt tips, har läst hur kul du tyckte att det va men vad händer om jag pushar liiite för hårt och hojen går omkull... JIPPIE då får jag kvadda min NYA hoj för inte fan gäller försäkringar där och visst det är ett billigt pris att betala jämnfört med mitt liv i fotokurvan men det är just därför jag inte fått ner knät, kör aldrig över förmågan vilket man gör på bana för att utvecklas så jag har stannar i utvecklingen :P missförstå mig rätt! :P

Jag har funderat på det absolut! Ett grymt tips, har läst hur kul du tyckte att det va men vad händer om jag pushar liiite för hårt och hojen går omkull... JIPPIE då får jag kvadda min NYA hoj för inte fan gäller försäkringar där och visst det är ett billigt pris att betala jämnfört med mitt liv i fotokurvan men det är just därför jag inte fått ner knät, kör aldrig över förmågan vilket man gör på bana för att utvecklas så jag har stannar i utvecklingen :P missförstå mig rätt! :P

Nash, på SMC´s kurser så gäller de flesta försäkringar:tummenupp

Nash, på SMC´s kurser så gäller de flesta försäkringar:tummenupp

...och det viktiga är att man får tips om vad man gör lite fel, man får verktygen helt enkelt, och tempot väljer man själv (mao, lämna egot hemma, gå in med inställningen att du vill ta till dig lite info, inte brassafortsomfan, det blir bara fel).

SMC is the shit. :fakta

De flesta försäkringar gäller på smcs kurser men investera i rampuckar så kanske det stannar vid lite repor och man kan fortsätta dagen på bana.

Om du pushar lite för hårt i trafiken så är oddsen klart emot dig.

Henrik

.... och skulle man klota så är alla där otroliga på att snabbt hjälpa en. :rolleyes: (SMC)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph