Inga fegränder kvar, inget knäskrap - burkar jag för lite?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Intressant tråd !

Är själv i liknande sits och kännerigen en del ni skriver som att däcken är körda ända ut och att stället stramar i knäna osv så jag läser vidare i denna tråden :) ..En tanke jag får är det inte svårare att "hänga med skrap" på en streetfighter hoj iom längre avstånd mellan sadel forpinnar ...

Men som sagt Smc körskola på gokartbana är nyttigt ..

Det spelar ingen roll. Det är däremot svårare att hänga ut mycket med överkroppen då styret är bredare.

\Masonit

Bifogat

• IMG_5236-2.JPG
    IMG_5236-2.JPG
    112.2 KB · Visningar: 102
Hör o häpna... Min Daytona är försäkrad på SMC kurser... Så vad tror ni man ska välja? Är det Sporthojskursen man ska ta då? Jag menar jag är ju inte HELT hjärndöd på hoj jag har varit bra nära knäskrap och jag har hängt på Mick1 i 10 sek vilket borde visa HUR snabb jag kan vara! Hahahhahaaa! :D

Hör o häpna... Min Daytona är försäkrad på SMC kurser... Så vad tror ni man ska välja? Är det Sporthojskursen man ska ta då? Jag menar jag är ju inte HELT hjärndöd på hoj jag har varit bra nära knäskrap och jag har hängt på Mick1 i 10 sek vilket borde visa HUR snabb jag kan vara! Hahahhahaaa! :D

SHK och BKK är "samma" kurs, men man försöker rikta sig till olika typer av förare. Du kan anmäla dig till vilket som och du får samma utbildning.

Det finns bl.a. kurser på Kinnekulle 7/8 och 21-22/8 med SMC väst.

Du kommer garanterat att bli en bättre förare efter en kurs, så länge du tar till dig vad instruktörerna säger:tummenupp

Nash, läs min signatur :tummenupp

Är du allvarlig?

SHK och BKK är "samma" kurs, men man försöker rikta sig till olika typer av förare. Du kan anmäla dig till vilket som och du får samma utbildning.

Det finns bl.a. kurser på Kinnekulle 7/8 och 21-22/8 med SMC väst.

Du kommer garanterat att bli en bättre förare efter en kurs, så länge du tar till dig vad instruktörerna säger:tummenupp

Jo jag läste nånstans att det är typ samma kurs! MÅNGA rekommenderar kurserna och vad jag vet så är dom inte så dyra eller hur!?

Last edited:
Tänkte bjuda på en bild från förra året som visar samma som dina bilder. Old school vs 2000-talet. Den främre är jag själv som är född sent 70-tal medan gubben i bakgrunden är född tidigt samma decennium.

Gubben som ligger bakom är nog stressad då "GP talangen" framför ligger och bromsar upp honom då han är på väg att mata duvor i någon park eller så?

Viker du bara ut knät lite till så har du ett knäskrap ska du se:tummenupp

Ja för det är ju fullkomligt rimligt att knäskrapa med en hoj man bara kört ca 5-6ggr i ca 2 månader och är nybörjare på MC :krama

http://www.sporthoj.com/galleri/visabild.php?id=94629&header=1

Jag tycker han sitter identiskt med mig på den bilden och han är bra nära knäskrap men det måste ju va för att han vågar luta mer right?
Nicotin här på SH ifall ni undrar

Vill man bara att knät ska ta i kan man sitta upprätt med kroppen....
vill man köra fortare lutar man in och ner överkroppen, då kan du säkert köra snabbare än Nicotin med arslet kvar på sadeln. Lutar du in/ner överkroppen måste du köra fortare innan saker börjar ta i eller köra i en tajtare böj.

Snuskigt kul att köra på rörken + att försäkringen gäller. Längtar som faan tills jag får tillbaka hojen och kan sticka ut till rörken och köra igen!

Last edited:
Vill man bara att knät ska ta i kan man sitta upprätt med kroppen....
vill man köra fortare lutar man in och ner överkroppen, då kan du säkert köra snabbare än Nicotin med arslet kvar på sadeln. Lutar du in/ner överkroppen måste du köra fortare innan saker börjar ta i eller köra i en tajtare böj.

Du har helt rätt, prövade mig ner och ut med överkroppen och jävlar va hojen vill sig inåt i kurvan, testade det lite överdrivet i en rondell och trodde inte det va sant hur FORT hojen drog sig in i kurvan! SJUKT kul! :) Nu gäller det bara att nöta den här nya tekniken så den sitter i ryggmärgen, inte direkt brottom med knäskrap men kul att kunna skryta!

SMC Västs kurser ligger på 1450:- i år. Mycket valuta för pengarna med tanke på vad en "vanlig" bandag kostar.

Du o Malin har verkligen fått mig att få upp ögonen för SMC kurser! Va lite skraj och fundersam, jag menar bana med folk som säkert är en BRA bit bättre än mig skulle känna mig dum men låter som att dom flesta dyker upp för att lära sig nya grejer och träffa nytt folk! Synd bara att allt ligger så jävla långt bort! :(

Last edited:
Klart du ska hänga på till Gelleråsen 6 september Nashman! Gå in o boka DireCkt :tummenupp

Last edited:
... inte direkt brottom med knäskrap men kul att kunna skryta!

Hehe, ja det ser ju lite löjligt ut med oanvända puckar :rolleyes:.
Jag vet dessvärre inte om min (ena sidan) är slipad pga vurpan, eller om jag fick ner knät innan. Pucken är slipad i två vinklar så det är svårt att avgöra :va.

Synd bara att allt ligger så jävla långt bort! :(

Åk till rörken/tuvängen till att börja med... kul det också.
Jag kommer flytta till sthlm nu i mitten på augusti och tänker definitivt se till åka på någon bandag/sporthojskurs nästa år, så fort jag bytt upp mig till tung hoj (tungt kort 4 juni). Måste lyckas lägga undan lite pengar bara, inte min starka sida :rolleyes:

Last edited:
...det är ju det som blir så fel Nash, alla tror att man måste vara en fena på banan för att våga dyka upp, det är ju för oss nybörjare de jobbar. :)

Hellre åk på en kurs som rookie, än att köra av för att man gör fel saker.. :fakta

...det är ju det som blir så fel Nash, alla tror att man måste vara en fena på banan för att våga dyka upp, det är ju för oss nybörjare de jobbar. :)

Hellre åk på en kurs som rookie, än att köra av för att man gör fel saker.. :fakta

Exakt man kör dit för att det är kul och för att lära sig!!
Inte för att visa hur bra man är och visa titta på mig vad fort jag kör....

Du o Malin har verkligen fått mig att få upp ögonen för SMC kurser! Va lite skraj och fundersam, jag menar bana med folk som säkert är en BRA bit bättre än mig skulle känna mig dum men låter som att dom flesta dyker upp för att lära sig nya grejer och träffa nytt folk! Synd bara att allt ligger så jävla långt bort! :(

Ingen risk att du är "sämst" på en SMC-körning. Det finns gott om återfallsknuttar i 50-årsåldern som kommer och rostar av sig i touringtempo.

Kul!

Dessutom så kostar det inte skjortan att hyra/låna ett släp tillsammans med en polare. Då kan du dessutom köra två dagar i sträck om du kommer 21-22/8! Finns billiga stugor att hyra i närheten:tummenupp

Jag rekommenderar alla att börja med en SMC kurs innan man ger sig ut på bandagar. Då har man iallafall lite koll på hur det ser ut på en bana, regler och dessutom är du garanterat en bättre förare inför du ger dig ut i "hetluften"!

Skippa två utekvällar så är anmälningsavgiften klar :yoparty

Lycka till!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka