Inga fegränder kvar, inget knäskrap - burkar jag för lite?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Jag skulle vilja se bilden på Ezzo när han skrapat fingrarna i asfalten. Vart hittar man den? :)

Ingen risk att du är "sämst" på en SMC-körning. Det finns gott om återfallsknuttar i 50-årsåldern som kommer och rostar av sig i touringtempo.

... för att inte tala om oss som e 50 och nYBöRjaRE... Där kan du snacka om promenadseger...
:rofl:fakta:rofl

DSC_3132.jpg

DSC_3106.jpg

BÄTTRE NUDÅ?

Last edited:
jag vill fortf se bilden på fingrarna i asfalten! :D

Bättre, svårt att se hur du sitter på den första bilden. Titta på dina bilder och tänk dig att ditt huvud ska fram till sidan om backspegeln. I början känns det som man hänger som en apa och så får man se det på bild så är det knappt nånting alls.

När underarmen vilar mot tanken kanske du börjar närma dig.

Last edited:
009.jpg

Du menar sådär, och den kurvan var inte ens skarp så jag lutar inte så mycket... Vad tyck... Rätt teknik nudå?

Du menar sådär, och den kurvan var inte ens skarp så jag lutar inte så mycket... Vad tyck... Rätt teknik nudå?

Armen mer på tanken så får du bättre utgångsläge... Huvudet kan du säkert trycka fram lite mer och utåt.

009.jpg

Du sitter för nära tanken. Bak med rumpan mot kutsen, så långt det går. Lägg överkroppen mot tanken, flytta ut ena skinkan utanför sadeln och häng ut med överkroppen, rejält. Det skall kännas som att huvudet är i höjd med och utanför backspegeln och då får du även armen i naturligt vilande mot tanken. Sen vinklar du bara ut knät så är du hemma, plättlätt:tummenupp

Eller så bokar du in en dag på go-kart banan i Tuvängen/Rörken :) med tanke på att din teknik ser helt OK ut så kan jag bannemig garantera knäskrap där! Flytta ut häcken lite till bara :)

Fick en CrashCourse av 2 st Alphabeast tjejer igår som klagade på precis ALLT med min sittställning och tro det eller ej, Det kändes MYCKET bättre det dom sa vilket ni också påpekar nu, Sitt längre bak, och luta ut mer med bröstet utanför hojen :P

Hoppas på knäskrap snart! :) Tack tjejer! Kul hetskörning där mot slutet :)

Hahahhaaa... det är ju DU! Skulle ALDRIG ta råd från nån med 9 liv! :P Att dra fingrarna längst marken i en kurva för mig är HELT SJUKT vågat! Har dig som bakgrundsbild på bärbara! :P :yoparty

Vi får ta o styra nån slags lektion! :)

Var på BKK Kemora och Ezzo "Tvingade" oss att känna på asfalten.. Vi körde ett helt pass med en hand på styret med knäskrap och i vänstersvängarna drog jag fingrarna i asfalten, trodde aldrig heller att jag skulle knäskrapa med en hand på styret ! :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Ezzo är ju helt väck den karln :) Riktigt kul däremot att han får till det gång på gång, snacka om kontroll!

Om du bromsar alldeles försent in i en kurva, så tvingas du bromsa hårt, och hänga ut och lägga ner som bara bomben för att hålla idealspår. Sätter du ut knät då, så har du garanterat knäskrap.:banana
Det funkar för mig iaf. :brinnerup
Handen borde inte vara så svårt att sätta ner i backen, iomed att det är en linjalslängd från styret. Armar och ben kan man ju lyfta på hursom helst i princip. däremot armbågen känns grymt hårigt!!:Bugar

Last edited:
Det bästa sättet att lära sig är att deltaga i någon av SMCs kurser, som sagts tidigare så gäller din försäkring, i vilken omfattning bör du kolla med ditt försäkringsbolag.

Nu vet jag inte var du bor men 1 mil öster om Uppsala ligger Go-kartbanan Rörken, en teknisk bana med många möjligheter att slipa på körkunskaperna under uppseende av duktiga instruktörer som ger dig tips och återkoppling på ditt körsätt

Min personliga åsikt är att det är bäst att börja på Go-kartbana innan man ger sig ut på stor bana.
För det första så skiljer priser ganska mycket, vi tar 100-200 kr för totalt en timmes körning (4 pass*15 minuter) under en måndagskväll eller söndagsförmiddag.

För det andra är hastigheten ganska moderat på Go-kartbana vilket har ganska stor betydelse för kroppens överlevnadsreaktioner samt gör du fel så gör det inte lika ont som i högre hastigheter...

För det tredje hinner du fler kurvor, alltså fler möjligheter att öva, på Go-kartbana än på stor bana.
Rörken är 880 meter lång och har 13 kurvor (har jag för mig), du hinner 12 -13varv per pass, det blir många kurvor för pengarna.

Hur du gör är självklart upp till dig själv, men jag kan varmt rekomendera att börja på Go-kartbana och få grunderna för att sen ge dig ut på stor bana.
Tekniken att köra hoj är samma oavsett hastighet.

(Ja jag vet att gör flera fel på bilden, behöver inte kommenteras...)

//@nderz, en av instruktörerna på Rörken

Visst är det lite kewlt med knäskrap, men jag fattar inte hetsen.

Jag sniffar folk i röva som kör med knät i backen, men jag får fan inte ner det.

Alla tips om att hänga ut överkroppen bidrar dessutom till att hojen lutar mindre, vilket gör att knät kommer ännu längre från asfalten. Vill du bara skrapa, så ut med röven, ner med knät och håll kroppen rak.. tadaa..

Däremot är det fel, fult och långsamt!

Får du inget skrap: vänd ta kurvan / sektionen igen, mer uthäng mer fart! repetera tills du lyckas!

Visst är det lite kewlt med knäskrap, men jag fattar inte hetsen.

Jag sniffar folk i röva som kör med knät i backen, men jag får fan inte ner det.

Alla tips om att hänga ut överkroppen bidrar dessutom till att hojen lutar mindre, vilket gör att knät kommer ännu längre från asfalten. Vill du bara skrapa, så ut med röven, ner med knät och håll kroppen rak.. tadaa..

Däremot är det fel, fult och långsamt!

Snabbare kanske det inte går men knäet funkar som ett känselspröt. Man vet hur mycket man lägger ner i varje kurva och får en säkrare körning.

Jag hade samma "problem" tills det plötsligt släppte. I mitt fall berodde det på hastighet samt min placering på hojen. Tack alla duktiga instruktörer på licenskursen! :tummenupp

Sen kan det säkert påverka hur man är byggd med. Har man chimpanskropp (långa armar + korta ben) blir det säkert svårare då knäna kommer längre från marken när man sitter på hojen. En teori! :D

// Johan

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...