Info Till Mc Sverige

Då måste du ha antingen dyr akassa eller tjäna jävligt dåligt...

Tjänar du 18000 så är skattesänkningen ca 7-800kr inte är höjningen av akassan i närheten av så hög??

Knappast va? En skattesänkning på 7-800kr får du med en inkomst ~27000.

Knappast va? En skattesänkning på 7-800kr får du med en inkomst ~27000.

Jag har exakt 187 kr mer i månaden nu efter skattesänkning och agvigterna till A-Kassa..
Men det fattas 813 kr till den där tusenlappen de lovade!

Att beräkna är ju att dessa 187 skall räcka till höjningen för

1st R1:a
1st S60

Tror nog jag kommer gå minus i slutändan, fast jag kanske anses som en ofarlig föreare :) så jag kanske får en premiesäkning från Reinfjärt. :arsele

Hojar är väl gratis fortfarande?

Jag var imot införandet av biltullarna, men när jag såg hur jävla smidigt det blev med mindre bilar i stan så kunde jag inte neka att det guld för mig som körde hoj till jobbet. Och åker man kommunalt som jag (iofs blev vi ju knullade i röven även där med höjda kostnader för enkelbiljetten) på vintern så har jag ingenting att klaga på!

Jag förstår dock om folket som måste använda bilen i jobbet tycker att det är ett helvete, men å andra sidan får man en fördel med att det går fortare att komma till sin slutdestination. Men men!
Vad jag förstår så kommer hojarna INTE åka gratis längre, det är ju inte fråga om trängsel längre, utan man kan ju tydligen vrida och vända på det som man vill... Ena dagen trängsel, andra dan miljö :va
För vissa är väl tullarna bra, då det på en del ställen blir mindre trafik, men ta tex Lidingö, där kommer man inte från ön överhuvudtaget utan att passera tullen. Och trafikflödet var knappt skillnad med tull eller utan.

Kan ingen ta upp detta med media? Det får alldeles för lite uppmärksamhet.
Som många skrivit - vad är det som gör ett fordon farligt?
Som yrkeschaufför ser jag väldigt mycket dumheter ute på vägarna. Inte är det motorcyklar som är värst....
Få förare som är så alerta och uppmärksamma som oss! Sen kanske det går för fort emellanåt, men sånt är livet.... :)

Får väl hoppas att de inte tankar ner några filmer från Sh bara... :rolleyes:

:Bugar :bow
Håller fullständigt med!
Jag radar upp spadarna så länge.

Ja för fan! Skriv upp mig också! :tummenupp

Man blir ju så trött på deras skitsnack, men vi får hoppas på att de får ångra det om 4 år.
Det där med trängselskatt/miljöavgift eller va fan de vill kalla det är ju så sjukt.
Jag är faktiskt glad att jag inte bor kvar där uppe. Men det är väl bara en tidsfråga innan det kommer till andra städer också.
Tror väl iofs inte att Motala blir drabbat...

/Anders, förmodligen utan regskylt och försäkring i framtiden...

Vad jag förstår så kommer hojarna INTE åka gratis längre, det är ju inte fråga om trängsel längre, utan man kan ju tydligen vrida och vända på det som man vill... Ena dagen trängsel, andra dan miljö :va

Kan lova att vi aldrig blir av med tullarna efter det här i varje fall. Även om en vänsterregering får makten om 4 år så kommer dom knappast ta bort dom. Är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet och acceptera det som hänt, och om möjligt försöka hitta alternativ till att köra bil.

Blir nog många som monterar av skylten om det är så att avgiften även ska tas ut på motorcyklar. Man borde väl kunna slanga genom tullarna så att inte kameran ser skylten ? ;) :yoparty

Kan lova att vi aldrig blir av med tullarna efter det här i varje fall. Även om en vänsterregering får makten om 4 år så kommer dom knappast ta bort dom. Är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet och acceptera det som hänt, och om möjligt försöka hitta alternativ till att köra bil.

Blir nog många som monterar av skylten om det är så att avgiften även ska tas ut på motorcyklar. Man borde väl kunna slanga genom tullarna så att inte kameran ser skylten ? ;) :yoparty

Jo jag vet, nu spelar det inte någon roll vem fan det än är som styr längre, tullarna kommer vara kvar! Tycker bara att det känns som ett slag under bältet från M´s sida, att gå ut i en valkampanj och lova bort tullarna och sen direkt införa dom...??!!

Haha ja det kommer nog bli snyggt, folk som kopplar upp hojen och försöker slanga mellan bilarna i 150 blås i köerna genom tullarna... :yoparty

....
Det bästa med allt är att det bara blir 4 år om ens det.. för denna regering och sedan tar det återigen 10 år att bygga upp allt som de lyckats förstöra.
Grattis Sverige, SMART!
Förstöra?
I Katrineholm, home town of Göran P, har vänstern haft makten i över 80år. Oavbrutet! Är det bättre i den stan än i nån annan. Inte alls. Inget funkar där och framför allt, gå inte och bli inte åldring i den staden.
Det finns dessutom en princip som är svår att komma förbi.
Om TVÅ personer ska dela på en hundring så får de en femtiolapp var..Om 20st ska göra sammaledes blir det bara en blank femkrona åt var och en.
Den tolala ekonomien i ett land beror på hur många som bidrar till den. Antalet skattebetalare alltså.
I (S)verige har vi stadigt ökat på de som INTE bidrar utan istället kostar! Både genom att förtidspensionera på "arbetsmarknadsskäl" dvs "det finns inga jobb där du bor så du får leva på andras arbetsinsatser i stället" och genom att importera arbetskraft utifrån. På 60-talet var det både bra och möjligt när man kom till Sverige på fredag och kunde börja jobba på måndag. (Jag har en sån hemma..)
Idag är Sverige världens socialkontor nr1, sånt kostar flis, resultatet av det såg vi här lokalt förra veckan när en 8-åring hackades till döds av ett psykfall som inte fick vård.
Hur många vet att Sverige tar emot nära hälften av alla irakier som lämnar landet?
9000 libaneser, f'låt "svenskar på semester" i Libanon. Que?
Om det ska gnällas så ska det gnällas på riktiga grunder och om vem som har ansvaret.
Till sist, det ÄR väl bättre att folk sätts i arbete än att de går hemma och parasiterar på andra? Vad har Kejsaren gjort under sina 12år mer än att skaffa en sig herrgård och en fet pension (och mage..)
Inte ens fanns det tid att ordna en vettig efterträdare , utan man blev tvungen att skaffa en ur begåvningsreserven.. SMART!
(strök resten av inlägget vill kunna gå på gatorna i fred..)

Man borde väl kunna slanga genom tullarna så att inte kameran ser skylten ? ;) :yoparty

Det ger dessutom ÄNNU mer OUTLAWPOÄNG :yoparty

skämt åsido...

Jag säger att folk kan moralisera bäst de vill ,jag kommer slanga förbi kamerorna alt. lägga mig raklång o lägga fötterna över skylten, för där är gränsen nådd, vi betalar faktiskt en jävla massa skatt både i form av inkomstskatt,moms,fordonsskatt och nu kommer ju även den där 34% skatten på försäkringen.

För miljön är det dessutom bra mkt mer positivt att frakta ett eller två arslen på en motorcykel än i en tung bil, oavsett hur vass hojen är så dricker den mindre än de flesta bilarna, har bara 2 däck och avsevärt lägre vikt(mindre gummipartiklar, mindre slit på asfalt) plus en massa andra argument som går att hitta FÖR motorcyklar, och dessutom så tror jag att det skulle behövas en jävlans massa hojar i stan för att de skulle bli snack om trängsel!

NÅN måtta får det tamejfan vara :mad:

ps. trodde moderaterna var emot skatter och påtvingade avgifter ty t.ex. a-kassan skall bli obligatoriskt snackas det om, är inte det då samma sak som skatt? Att man väljer att påtvinga oss en skatt på vår försäkring öppnar ju knappast för en marknad med fri konkurrens som faktist skulle kunna gynna oss "trafikanter" vad gäller försäkringar...

trodde jag var moderat, men tydligen inte längre.:FU

Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

Inte för att jag tror att du befinner dig med båda fötterna på jorden, och än mindre på detta forum - MEN!!

Det enda som detta urdumma förslag kommer att leda till är att samhället i slutändan kommer att ha ett ex antal fordon i trafiken som INTE har en enda försäkring, fordon som vid en olycka kommer att skapa än mer problem & svårigheter än vad vi har i dag - enligt dig!!

Nä du "kära" socialförsäkrings"expert", gräv i stället ett stort hål nog att rymma HELA den befintliga regeringen som vi har i dag lååååångt ut i ur skogen så kan jag LOVA att tillräckligt många kommer att hjälpa till att täcka över hålet när ni väl sitter i det!!

Mvh,
/Fürstenhoff.

håller med... hon verkar ha ett jäkligt fult förslag som kommer kommer bidra till att unga människor(endast i arbetarklassen) kan glömma att köra motorcykel... visst många unga är faktist med i olyckor, men att dra alla över en kant....hmmm mycket tveksam till detta....

Last edited:
Nu dillar idioterna här i GBG med om trängselavgifter o skit. Gissa vem som kommer att fixa "indragningsbar nummerplåt"?

det som är en rätt sjuk aspekt är också att en sporthoj är väääääldigt billig i inköp troligtvis P.G.A. de redan SKYHÖGA premierna, kommer då inte dessa hojar att bli ännu billigare och ännu mer tillgängliga för bus som skiter i o försäkra?!!

bara en liten tanke som kan vara värd o ha med när man funderar på frågan...

Jag tycker det luktar stadskupp lång väg!.
Hade ju tänkt beställa den nya Z750 -07 men det verkar ju som det skiter sig =(

Vad gör säljarna, måste bli torrt för dom när försäkringarna höjs?

Last edited:
Förstöra?
I Katrineholm, home town of Göran P, har vänstern haft makten i över 80år. Oavbrutet! Är det bättre i den stan än i nån annan. Inte alls. Inget funkar där och framför allt, gå inte och bli inte åldring i den staden.
Det finns dessutom en princip som är svår att komma förbi.
Om TVÅ personer ska dela på en hundring så får de en femtiolapp var..Om 20st ska göra sammaledes blir det bara en blank femkrona åt var och en.
Den tolala ekonomien i ett land beror på hur många som bidrar till den. Antalet skattebetalare alltså.
I (S)verige har vi stadigt ökat på de som INTE bidrar utan istället kostar! Både genom att förtidspensionera på "arbetsmarknadsskäl" dvs "det finns inga jobb där du bor så du får leva på andras arbetsinsatser i stället" och genom att importera arbetskraft utifrån. På 60-talet var det både bra och möjligt när man kom till Sverige på fredag och kunde börja jobba på måndag. (Jag har en sån hemma..)
Idag är Sverige världens socialkontor nr1, sånt kostar flis, resultatet av det såg vi här lokalt förra veckan när en 8-åring hackades till döds av ett psykfall som inte fick vård.
Hur många vet att Sverige tar emot nära hälften av alla irakier som lämnar landet?
9000 libaneser, f'låt "svenskar på semester" i Libanon. Que?
Om det ska gnällas så ska det gnällas på riktiga grunder och om vem som har ansvaret.
Till sist, det ÄR väl bättre att folk sätts i arbete än att de går hemma och parasiterar på andra? Vad har Kejsaren gjort under sina 12år mer än att skaffa en sig herrgård och en fet pension (och mage..)
Inte ens fanns det tid att ordna en vettig efterträdare , utan man blev tvungen att skaffa en ur begåvningsreserven.. SMART!
(strök resten av inlägget vill kunna gå på gatorna i fred..)

Jag tycker bara det är så typiskt att det alltid är de rika som skall ha mer.. se på skattesänkningen, 700 kr om du tjänar 20.000 kr men har du 40.000 kr jag inte fan får du 700 bara.. Räcker inte 40.000 kan man undra ?
Varför öka klyftan hela tiden i samhället... snart blir ju en vanlig arbetare tvungen att göra ett rån för att få råd med ett vanligt svenssonliv.

Vad gäller försäkringar och skydd.. säg att du tjänar 25.000 kr du får sparken, då får du 6000 / mån.. klarar du dig på det ? och 12 månader, sedan är det soc.... Att få sparken händer titt som tätt och inget man kan skylla sig själv för ibland. Man känner inte sig säker och jag vill i varje fall ha ett skydd med riktig inkomst!
Det skall vara skillnad däremot om man jobbat hela sitt liv och får sparken eller om man nyss tagit studenten men inte vill ha jobb... en skillnad på olika A-Kassor och skydd för att få bort de som utnyttjar.
Jag skulle aldrig vilja leva på A-Kassa, mot att arbeta, men får jag sparken skall jag ju inte behöva sälja allt och gå till soc eller hur ?

mm mm... måste jobba nu lite så jag inte får sparken och kostar samhället massa pengar :D

Jag tycker bara det är så typiskt att det alltid är de rika som skall ha mer.. se på skattesänkningen,
mm mm... måste jobba nu lite så jag inte får sparken och kostar samhället massa pengar :D
Jag är så gammal att jag borde inte ens ha ett KK om en del här fick bestämma. Jag tvingas leva på 65% av min lön också, vilket tycks vara helt omöjligt enligt många.
Det räcker till tre bilar (gamla men i skick) några hojar, ett 180kvm hus , husbil, en liten båt... mmm
Allt är en fråga om prioriteringar..
Stryker man krogen/borsten/rökat så..
Välkommen till världen Eureka. Med ditt nick så borde jag inte behövt göra det här inlägget, men du kanske finner sanningen till slut ändå och den stavas INTE (S)anningen..

Hittade en intressant artikel i Expressen som jag tyckte skulle passa in i debatten. Det finns en del bra synpunkter, jag klistrade in texten
Hade

Jan-Erik Berggren: "Skrota mc-döden"
Större, starkare, bredare, tuffare - och fler, många fler.
Motorcykelbranschen i Sverige är glödhet.
Bara en sak gör mig iskall: mc-döden.

Närmare 450 personer omkom i trafiken under 2006. Det den lägsta siffran sedan 1940-talet.
56 av de förolyckade körde motorcykel.
Det är alla överens om.
Sen börjar bråket.
Vägverket tycker att 450 dödsolyckor i trafiken är 450 för många. Och att 56 hojåkare som fått sätta livet till är 56 för många.¨

Så långt allt väl. Men när Vägverkets analys sedan är att det vore bäst att låsa in alla motorcyklar i garaget börjar det spåra ur på allvar.
Trafiken är komplex
Trafiken är en komplex miljö. När 34 av de 56 hojåkarna som dödats gjort det i kollision med ett annat fordon blir det svårt med orsak och verkan.
Vems fel var det?
Och de andra 21, körde de av vägen på grund av för hög fart eller för att Vägverkets ansvar, vägen, hade uppenbara brister?

De är få grupper i trafiken som tar ett så stort ansvar i alla lägen som hojåkarna. Under 2007 väntas hojåkarna slå nytt svenskt rekord i antal timmar i skolbänken och på övningsbanan.
Ingen annan grupp i trafiken kan visa på något liknande. Ingen annan grupp är så intresserade av trafik som hojåkarna.
Men hojåkarna kör också fulla, för fort, vårdslöst och de chanser lika mycket som andra grupper i trafiken.

Siffror och statistik ljuger inte.
Men de säger väldigt ofta olika sidor av sanningen.
Det är hög tid att skrota mc-döden som begrepp och i stället samlas för att diskutera trafikdöden - och hur vi ska bygga en komplex, förlåtande och human trafikmiljö.

Av JAN-ERIK BERGGREN

Fast varför whina om de som tjänar över 30,000:-... Ja, de får en högre skattesänkning. Varför? FÖR ATT BETALAR MER I SKATT!!!!!!! Även efter skattesänkningen. Dessutom betalar de marginalskatt på sisådär 54% över en viss summa.

Och tro inte att det blivit någon skillnad med (s). Förslaget om höjda försäkringspremier hade kommit förr eller senare. Nej, de hade inte sänkt a-kassan eller höjt fackavgiften, men de hade heller inte sänkt skatten. Så, i slutänden blir det en nollsummespel, där de som inte kör bil eller mc får mer över, och vi går lite back.

Annars kan man ju välja att inte vara med i facket, det har jag gjort. För varför ska jag vara med i en organisation som överlever tack vare maffiafasoner och så fort någon säger att facket uttjänat sin roll börjar någon vänsterfanatiker ropa "SKOTTEN I ÅDALEN"...

Nä, vi kan bitcha allt vi vill, jag gillar INTE förslaget med trafikförsäkringen. Men å andra sidan får jag en ökad kostnad per ÅR på en tusenlapp med den hoj jag tänkte köpa, vilket är avsevärt mycket mindre än jag tjänar på skattesänkningen. Visst, det är ingen R1:a, men jag kan inte låta bli att ställa mig frågan varför man behöver en hoj som enligt Bikes senaste test var "onödig under 150 km/h" (sist jag kollade var det en generell hastighetsbegränsning på 110, och även om jag inte följer den slaviskt kanske man kan köpa en hoj som är kul att använda även i lagliga hstigheter).

Last edited:
Glöm inte bort att vi som bor och jobbar i Stockholm måste betala våran kära trängselskatt också som grädde på moset! Vilket innan valet var ett svek för svenska folket enligt Moderaterna.. efter valet så tog det max 3 veckor så ändrade de sig fort och plötsligt så ska det införas igen, vilket kommer drabba mig med mellan 800kr-1200kr mindre i plånboken varje månad.. Absolut sista gången jag gav moderaterna förtroende och min röst

Ursäkta...men har du varit så j...kla korkad att du röstade på moderaterna...då måste du tjäna oerhört mycket pengar så att du kan betala din trängselskatt själv...för det är moderaternas politik i ett nötskal...mer till de rika och mindre till de fattiga...

Är det någon "arbetare" som kan ställa sig upp och säga att de har fått det bättre med moderaternas poilitik?
Visst ser det fint ut i lönekuvertet...1100 mer i kuvertet...men när året är slut och vi har summerat höjda a-kasseavgifter...-.slopat avdrag för a-kassan..sämre milersättning för de som är tvungan att köra egen bil mm...

Så kan ni som har röstat på moderaterna berätta om ni har fått det bättre...

Vi andra får väl hoppas att det "bara" blir fyra år....

Jag är så gammal att jag borde inte ens ha ett KK om en del här fick bestämma. Jag tvingas leva på 65% av min lön också, vilket tycks vara helt omöjligt enligt många.
Det räcker till tre bilar (gamla men i skick) några hojar, ett 180kvm hus , husbil, en liten båt... mmm
Allt är en fråga om prioriteringar..
Stryker man krogen/borsten/rökat så..
Välkommen till världen Eureka. Med ditt nick så borde jag inte behövt göra det här inlägget, men du kanske finner sanningen till slut ändå och den stavas INTE (S)anningen..

Vad har mitt Nick med saken att göra :felämne Eller du kanske vill disskutera om personangrepp istället ?? jag är gärna på.. älskar feta gamla gubbar att bråka med :näsblod

Till ämnet då.
Många har inte råd med en nyare bil att casha upp 200.000 utan man tar lån.
Till detta kommer en fösäkring på 500 kr månad, sedan så är det bensin som jag åker 12 mil / dag.. en bensinnota på 2000 kr minst för att ta sig till jobb.
En lägenhet ganska centralt.. 5.000 kr för en 2:a som skall räcka till 2 personer och en hund.
Men visst avskaffa hunden och släng ut sambon..
Mat, El, Internet, mm mm mm det finns inte mkt kvar att leva på.
Har du då en A-Kassa så kanske man inte behöver bilen men ett busskort är ju inte billigt heller.
Allt kostar kära farbror, att du lyckats spara ihop till allt och vid din 65 års ålder fått ihop till en sketen hoj, båt osv är ditt problem!
Vi andra kanske inte ens kommer upp i dessa dagar och vill man leva nu så kostar det.

Tror många drömmer om att äga en hoj och bil... inte många lönetagare "normala" som kan det, det kan jag lova.

Jo jag vet, nu spelar det inte någon roll vem fan det än är som styr längre, tullarna kommer vara kvar! Tycker bara att det känns som ett slag under bältet från M´s sida, att gå ut i en valkampanj och lova bort tullarna och sen direkt införa dom...??!!

M lovade inte bort biltullarna. Tvärt om ville M vänta tills folkomröstningarna var klara. Däremot var M emot biltullarna... men de har aldrig lovat att ta bort dem oavsett hur folkomröstningarna utföll.

Men när man själv brister är det ju skönt att kunna kasta skit på politiker runt fikabordet.

Ursäkta...men har du varit så j...kla korkad att du röstade på moderaterna...då måste du tjäna oerhört mycket pengar så att du kan betala din trängselskatt själv...för det är moderaternas politik i ett nötskal...mer till de rika och mindre till de fattiga...

Du är kanske inte medveten om att trängselskatterna infördes av sossarna, vänsterpartiet och miljöpartiet? Har de partierna börjat driva en moderat politik?

Vad gäller om någon är korkad eller inte bör du kanske lugna dig? Du framstår inte som den mest bildade personen själv.

Är det någon "arbetare" som kan ställa sig upp och säga att de har fått det bättre med moderaternas poilitik?
Visst ser det fint ut i lönekuvertet...1100 mer i kuvertet...men när året är slut och vi har summerat höjda a-kasseavgifter...-.slopat avdrag för a-kassan..sämre milersättning för de som är tvungan att köra egen bil mm...

Så kan ni som har röstat på moderaterna berätta om ni har fått det bättre...

Vi andra får väl hoppas att det "bara" blir fyra år....

Nu verkar du bara bry dig om hur många kronor du har i plånboken som en sann ärkekapitalist. Inget fel med det. Men Moderaternas politik inför det här valet handlade till stösta delen om att få fler i arbete. Eftersom att du bara tittar på din egen plånbok är det inte direkt intressant för dig. Men om du någon gång blir arbetslös kan det ju vara skönt att det erbjuds fler jobb så att du slipper gå långtidsarbetslös.

Dessutom - och detta verkar av någon underlig anledning vara svårt att förstå för många - har alliansen bara haft makten i några månader. Om någon fått det bättre bör man kanske mäta 2009?

Man får också titta på sådant som alliansen lyckas stoppa. Nerläggning av fler kärnkraftverk, kvotering överallt, skatteväxling osv.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...