Info Till Mc Sverige

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Hej MC SVERIGE

Fick följande svar från Gabriella Noren...

-------------------------------------------------------------

På SMC:s hearing den 25 april uttalade jag att vissa farliga förare på farliga fordon kommer att få så höga försäkringspremier att de antagligen inte har lust att betala försäkringen och köra ute på vägarna, och att det är önskvärt. Jag har däremot aldrig sagt att ”regeringen vill förbjuda farliga motorcyklar” som det påstås på smc:s hemsida eller att – ”Vi vill straffa förare av farliga fordon och tycker att motorcyklisterna skall bort från vägarna” som det påstås på bike:s hemsida.

Syftet med förslaget att överföra ersättning av inkomstbortfall vid trafikolyckor från staten till trafikförsäkringen är att: öka trafiksäkerheten genom höja kostnaden för farliga förare och fordon, snabba på rehabiliteringen av de som skadats i trafiken och att minska kostnaderna för försäkringen genom att ha skadereglering och administration på ett ställe.

För den som arbetar och kör motorcykel kommer skattesänkningen att vara betydligt större än höjningen av trafikpremien och a-kassan sammantaget.

Med vänlig hälsning

Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

---------------------------------------------------------------

Jag lämnar själva tolkningen av svaret till er.. ....

Jag ställer mig mest frågande till hennes formulering "farliga förare på farliga fordon"...
Jag känner mig mer som en snäll förare på farligt fordon.
Slipper jag premiehöjningen då ?

För den som arbetar och kör motorcykel kommer skattesänkningen att vara betydligt större än höjningen av trafikpremien och a-kassan sammantaget.

Om detta skulle vara sant så är det helt ok för mig men har mycket svårt att tro att det stämmer. Om vi tar ett räkneexempel, Kalle har fått 250:-/mån mer i akasseavgift och 850:-/mån mer i lön. Det motsvarar en ökning av hans inkomster med 600:-/mån Om då skillnaden skulle vara betydligt större så skulle det innebära en premiehöjning på några hundralappar/mån...eller hur :rolleyes:

...
...

Tror hon verkligen själv på det där? I första andetaget så säger hon att det är önskvärt att premierna blir så höga så att vi slutar köra och i nästa detta?

Eller har hon blandat ihop morfars elcykel med motorcyklar?

Och kan inte någon ställa frågan vem "vissa farliga förare på farliga fordon" egentligen är? Snobbkärringar i suvar?

Det sorgligaste är att media uppmärksammar det hela för lite. Först nu har jag börjat inse hur få det faktiskt är som medvetna om vad som komma ska.

Last edited:
Vad hon egentligen säger, åtminstone när hon var på mässan, finns dokumenterat på film hos www.svmc.se.

Sen kan hon svara vad hon vill i epost :rolleyes:

Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

Inte för att jag tror att du befinner dig med båda fötterna på jorden, och än mindre på detta forum - MEN!!

Det enda som detta urdumma förslag kommer att leda till är att samhället i slutändan kommer att ha ett ex antal fordon i trafiken som INTE har en enda försäkring, fordon som vid en olycka kommer att skapa än mer problem & svårigheter än vad vi har i dag - enligt dig!!

Nä du "kära" socialförsäkrings"expert", gräv i stället ett stort hål nog att rymma HELA den befintliga regeringen som vi har i dag lååååångt ut i ur skogen så kan jag LOVA att tillräckligt många kommer att hjälpa till att täcka över hålet när ni väl sitter i det!!

Mvh,
/Fürstenhoff.

:Bugar :bow
Håller fullständigt med!
Jag radar upp spadarna så länge.

Med vänlig hälsning

Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

Jag jobbar och kör motorcykel och A-kassan åt upp hela min skattesänkning. Då måste ju min försäkringspremie sänkas, eller hur? :va

Hej MC SVERIGE

Fick följande svar från Gabriella Noren...

-------------------------------------------------------------

På SMC:s hearing den 25 april uttalade jag att vissa farliga förare på farliga fordon kommer att få så höga försäkringspremier att de antagligen inte har lust att betala försäkringen och köra ute på vägarna, och att det är önskvärt. Jag har däremot aldrig sagt att ”regeringen vill förbjuda farliga motorcyklar” som det påstås på smc:s hemsida eller att – ”Vi vill straffa förare av farliga fordon och tycker att motorcyklisterna skall bort från vägarna” som det påstås på bike:s hemsida.

Syftet med förslaget att överföra ersättning av inkomstbortfall vid trafikolyckor från staten till trafikförsäkringen är att: öka trafiksäkerheten genom höja kostnaden för farliga förare och fordon, snabba på rehabiliteringen av de som skadats i trafiken och att minska kostnaderna för försäkringen genom att ha skadereglering och administration på ett ställe.

Med vänlig hälsning

Gabriella Norén
Socialförsäkringsexpert

---------------------------------------------------------------

Jag lämnar själva tolkningen av svaret till er.. ....

Tror nog du ska maila henne igen och ställa henne mot väggen. Dels ang. hennes uttalande (som kan höras på filmen) och dels få henne att förklara sitt uttalande i mailet. För hon är nog inte den vassaste kniven i lådan om hon kan med rak rygg sitta (ja, hon kanske stog upp, vad vet jag) och påstå att skattesänkningen inte äts upp av alla höjningar som M genomfört!?!

Nä, hets mot folkgrupp, det är vad det är! Det finns en straffskala för sådant uppsåt. Fan dax o traska ner till länsman och lämna in en anmälan. ;)

Sen är det nog inte fel att dra en kopia till media......:rolleyes:

Jag räknar med att min premie kommer att öka runt 12K om jag har hojen påställd 3 månader jämt. Hur räknar jag ut min skattesänkning?

Vilket bragdpucko:dummer

Är det bara jag som oroar mig för att hon säger "NÄR ändringen har genomförts" och inte OM..? Trodde ärendet var ute på remiss fortfarande?

Va F*N är farliga förare och farliga fordon då, gamlingar som ligger i 50 på motorvägarna? halvblinda gamlingar som som bara svänger ut?
tanter som tar bilen en gång i månaden?
äldre som fick med A-kortet med B-kortet och inte kört en meter när dom köper sin första hoj men kommer ändå bara betala nån tusing hel/hel för sina slädar?
alla damer som sitter och sminkar och pratar i mobil medans dom kör pappas suv?

Eller en själv som jobbar och sparar bara få att kunna få åka hoj i ca 6 månader

Sen hur ofta orsaker en mc skador på andra än sig själv om man skulle gå i backen, mot en bil ?

förbannat :huvet

Hjälper gärna till med gropen

Last edited:
Jag jobbar och kör motorcykel och A-kassan åt upp hela min skattesänkning. Då måste ju min försäkringspremie sänkas, eller hur? :va

Då måste du ha antingen dyr akassa eller tjäna jävligt dåligt...

Tjänar du 18000 så är skattesänkningen ca 7-800kr inte är höjningen av akassan i närheten av så hög??

Då måste du ha antingen dyr akassa eller tjäna jävligt dåligt...

Tjänar du 18000 så är skattesänkningen ca 7-800kr inte är höjningen av akassan i närheten av så hög??

De har sänkt inkomstskatten men höjt a-kassan och lagt skatt på en försäkring jag har genom jobbet som innan var gratis. De säger att de ska sänka skatten men då hittar de på nya ställen att ta pengarna, mer pengar dessutom... :tummenupp

Jag kommer att gå en jäkla massa plus då jag varken är med i a-kassan eller kommer trafikförsäkra någon hoj i år :)

Dessutom e´ ju inte fackavgiften avdragsgill längre, vilket innebär ett par tusen mindre i plånboken på ett år...
Nä tacka vet jag dom kloka förslagen att sänka avgiften på hushålsnära tjänster, och införa golf som en del av friskvården. För det har ju alla nytta av... :fatta!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show