Bara en liten fråga från en novis på drag bike...
Varför är (värkar det som om man läser den här tråden i alla fall) dom flästa klasser index klasser?Om det finns tex. 5 olika klasser att köra i beroende på trimningsgrad, från standardsycklar till top fuel, kan inte i princip alla klasser vara heads up klasser?Alla får ju trimma lika mycket i dom olika klasserna, och hänger man inte med så har man ju trimmat för dåligt eller kör för dåligt!?!
Om man säger som så att du ska börja köra och kommer till SGB som har BO på 9,5, som första hoj köper du en buse för 70k och sen lite sänkning och trim så landar du snart på 100k, då har du en hoj med ca 200hk som kan gå bra i SGB..
Men om det inte skulle finnas Index så finns det säkert någon som har kört i den klassen i flera år och under dom åren så har han/hon plöjt ner 150k i bara trim och har xxx hk och kör 402 på 8 sek, då tävlar nu inte på samma vilkor och det finns ingen anledning att klassa upp sig och du har ett startfält på 400 hojar på varje tävling i en klass..
Med indexklasser kan du bygga en hoj som går precis på BO och sedan året därpå bygga vidare och klassa upp dig allt efter som du och din hoj blir bättre.
Det är ju en matrealsport och då kan det ju vara trevligt om det inte blir en lyxsport, det blir nog tillräckligt dyrt när man kommer upp i högre klasser..
Sen finns det ochså säkerhetsindex, < 10sek & > 10sek på 402m, sen står det något annat ochså men det kommer jag inte i håg så det får du forska själv i
www.svemo.se och
www.sbf.se
Det finns en variant på det hela, handikapkörning, dvs om du har en hoj som går402 på 10 sek, och du kör mot en som kan köra på 8 sek så får du 2 sek försprång i starten och först över mål vinner, dock ej fortare än vad ditt index är. (används flitigt i bildragracing)
sen finns det väl fler Headsup klasser än index som det ser ut i dag?
Index: JDB, SB, SGB, TB (SCB i vissa serier)
Headup: PTB, PSB, STTG, PS, STTF, FB, TF. (EB/TEB i vissa serier)
(Rätta mig om jag har fel..)