Index SGB 9,20?

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Vadå köra samma tävlingar? Om Twin Bike slås ihop med Street Bike till en gemensam klass så körs ju den ihop med alla andra kvarvarande klasser då är ju alla twinåkare på samma ställe o kan fortsätta med sitt umgänge o goda råd till varann. Förstår inte va du menade? Fortsätter gärna denna diskutionen på en annan tråd då Bellon la upp den om SGBs eventuella indexsänkning o nu handlar om helt annat;-)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Med det sagt så bör man givetvis ställa samma fråga avseende Super Comp Bike - Vad har SCB att göra på en tävling där det körs Pro Street Bike?

Där har du givetvis en poäng, men som jag ser det så är det inte riktigt samma sak, tar du bort SCB från en tävling så går dom flesta inte upp i PSB utan ner i SGB, dels för att dom inte hinner med i PSB men också för att många inte klassar in (för långa eller stödhjul). Tar man bort TB och bara kör SB så klassar alla in (efter lite regel justering) och eftersom det är bracket så kan ju alla vinna. Jag tycker för övrigt att SB borde gå tillbaka till fast index, men det är ju en annan diskussion:brinnerup
 

Bellon

Fast i accelerations träsket SGB 81
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Kungsör
Hoj
Zx-12r 00:a och en SV 1000n
Motivering till sänkning 9,2?

Hej ingen!
Jag hade hoppats på att dom som lämmnat in förslag på 9,2
eller någon annan som vet vad dom motiverar sänkningen med
skulle kunna framföra det här på forumet,
Jag har nu mailat NDRS (Svensk Dragracing [info@dragracing.se])
i hopp om att få reda på vad dom som lämnat förslaget har för en motiveringen till sänkningningen.
Björn
 

Kajsa

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX1100R,xt600
Eftersom det mest verkar vara "gathojar" som inte är så modifierade som reagerar på förslaget, så kanske en annan väg att gå kan vara att SB har 9,50 som break out och SGB har 9,20?
 

Nils Svensson

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Falkenberg
Hoj
Äntligen ny sporthoj Electra Glide
Tanken är god Kajsa men det finns ett säkerhets break out vid 10,0 som gör att Street Bike inte kan köra 9,5 utan modifikation. Precis som Bellon tycker jag att det e synd att inte fler skriver va dom tycker o tänker eller det kanske e så enkelt att dom inte läser på den här sidan.
 

Bellon

Fast i accelerations träsket SGB 81
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Kungsör
Hoj
Zx-12r 00:a och en SV 1000n
Eftersom det mest verkar vara "gathojar" som inte är så modifierade som reagerar på förslaget, så kanske en annan väg att gå kan vara att SB har 9,50 som break out och SGB har 9,20?

Den iden var väl inte helt fel.det kanske kan vara något för framtiden kanske.

Eftersom det mest verkar vara "gathojar" som inte är så modifierade som reagerar på förslaget,

Men hitils så är det väl bara jag som åker "gathoj" av dom som reagerat på förslaget. eller förs det några diskutioner på fler ställen?
(okej! man kan lura sig på jojje1963 avatar,men det var flera år sen han tävlade med den hojen)
Björn
SGB81
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Den iden var väl inte helt fel.det kanske kan vara något för framtiden kanske.







Men hitils så är det väl bara jag som åker "gathoj" av dom som reagerat på förslaget. eller förs det några diskutioner på fler ställen?
(okej! man kan lura sig på jojje1963 avatar,men det var flera år sen han tävlade med den hojen)
Björn
SGB81

Eftersom det ändå är en indexklass så har ju 9,20 eller 9,50 ingen betydelse eller ?

Iofs så kommer det att ta tre år innan (eller mer) ínnnan PB eller någon annan har trimmat in den sjukliga precisionen :D
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Som jag ser det så är en index sänkning en helt rätt väg att gå. Hur det än må vara med index eller inte så måste det justaras i takt med att hojar och förare blir snabbare och snabbare. SGB ska inte vara en klass där man kan ta en std hoj från hyllan och kunna ligga och pressa på index. Det är SB klassen till för. SGB ser jag som steg 2 i kariären,,dvs man måste specialicera sig lite mera för att kunna vara med i toppen och slåss.Det fins inte en enda motorsport där man åker lika fort år från år. Det ska inte vara så att en standard hoj med pacväskor och blinkers skall ligga sida vid sida med en maxad turbo hoj...... det är lixom fel från båda håll..

Tyvärr är ju indexkörning så att indexet har blivit en nivå istället för ett maximal tak, som egentligen inte skall uppnås av allt och alla.
Personligen tycker jag att indexet ska fungera som en gräns för när det är dax att gå vidare upp i klasser. Egentligen borde det vara som headsup racing i varje indexklass,,, kan man köra fortare än idexet så ska man automatiskt klassas upp till en högre klass..
Jag vet det är näst intill omöjligt att lösa, men tycker ändå att det är så det borde fungera.
Det skulle driva på utveklingen av material och förare.. kör man snabbare än indexet... upp till nästa klass och börja från botten och kämpa dig upp mot toppen.... Det skulle driva på fegisar som mig ,som stannar kvar i en klass bara för att jag inte vill bli sist i en snabbare klass.... men blir man tvingad så........har man ju inget val än att bli snabbare eller fortsätta vara sist....:D

Jag kanske är ute och:fyllisar men det är iallafall lite hur jag tänker...

mvh
 

Berglunds ABM

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSXR
Håller med Mats till 100%, tycker att du har helt rätt! Det är SB som ska vara instegsklassen med standardhoj.
Berglund
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Som jag ser det så är en index sänkning en helt rätt väg att gå. Hur det än må vara med index eller inte så måste det justaras i takt med att hojar och förare blir snabbare och snabbare. SGB ska inte vara en klass där man kan ta en std hoj från hyllan och kunna ligga och pressa på index. Det är SB klassen till för. SGB ser jag som steg 2 i kariären,,dvs man måste specialicera sig lite mera för att kunna vara med i toppen och slåss.Det fins inte en enda motorsport där man åker lika fort år från år. Det ska inte vara så att en standard hoj med pacväskor och blinkers skall ligga sida vid sida med en maxad turbo hoj...... det är lixom fel från båda håll..

Tyvärr är ju indexkörning så att indexet har blivit en nivå istället för ett maximal tak, som egentligen inte skall uppnås av allt och alla.
Personligen tycker jag att indexet ska fungera som en gräns för när det är dax att gå vidare upp i klasser. Egentligen borde det vara som headsup racing i varje indexklass,,, kan man köra fortare än idexet så ska man automatiskt klassas upp till en högre klass..
Jag vet det är näst intill omöjligt att lösa, men tycker ändå att det är så det borde fungera.
Det skulle driva på utveklingen av material och förare.. kör man snabbare än indexet... upp till nästa klass och börja från botten och kämpa dig upp mot toppen.... Det skulle driva på fegisar som mig ,som stannar kvar i en klass bara för att jag inte vill bli sist i en snabbare klass.... men blir man tvingad så........har man ju inget val än att bli snabbare eller fortsätta vara sist....:D

Jag kanske är ute och:fyllisar men det är iallafall lite hur jag tänker...

mvh

Om det ska funka med uppklassning vid BO så måste det finnas fler klasser, du kan ju inte slänga in en sgb i spb, där finns det ju regler som gör att du inte kan köra och det är en ganska stor skillnad på ET.
om man tittar på bilsidan så funkar det skitbra med uppklassning, men dom har gatbil index A-E och då bil det ju inte enklare med uppklassning.
(gatbil index A 9-10 sek och index E 13-14 sek har jag för mig)

Pesonligen så tycker jag att du är ute och cyklar lite när du säger att du inte vill vara sist i en sabbare klass, jag vill köra så fort jag kan.. det är väl det som är idéen med dragracing, trimma hojen kan man göra lite vare vinter=) till slut vinner du och då är det dax för ny klass igen!!:yoparty
men då är vi tillbaka till frågan, ska vi sänka eller ta in en till klass (SCB) då måste det vara bätre att ta in en till klass så steget inte blir för stort mellan SB och SGB.
 

mrblue9r

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Kawasaki 1199cc ZX-9/12 Clone Turbo. 1st Marauder. 1st Honda Z50J
Pesonligen så tycker jag att du är ute och cyklar lite när du säger att du inte vill vara sist i en sabbare klass, jag vill köra så fort jag kan.. det är väl det som är idéen med dragracing, trimma hojen kan man göra lite vare vinter=) till slut vinner du och då är det dax för ny klass igen!!:yoparty
men då är vi tillbaka till frågan, ska vi sänka eller ta in en till klass (SCB) då måste det vara bätre att ta in en till klass så steget inte blir för stort mellan SB och SGB.
Jo jag vet. Men jag talar om min egen erfarenhet, både hur jag själv tänkt och hur jag vet många andra tänker.

Angående klasser så är väl SB död som det är idag. Personligen har jag lite svårt att förstå det, bracket racing är ju en ganska vettig form av index racing.
Jag tycker dock som tidigare sagt att SB ska återgå till fast index. Tex hålla .5 sek mellan klasserna SB 9.80 SGB 9.30 oCh SCB 8.80. Förbjud stödhjul i SCB och du har 3 klasser som är en naturlig väg att vandra inom indexracingen. Har du kommit till nivån i SCB så borde du ha en uppfattning om vad du vill köra för racing i framtiden,,

mvh
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jo jag vet. Men jag talar om min egen erfarenhet, både hur jag själv tänkt och hur jag vet många andra tänker.

Angående klasser så är väl SB död som det är idag. Personligen har jag lite svårt att förstå det, bracket racing är ju en ganska vettig form av index racing.
Jag tycker dock som tidigare sagt att SB ska återgå till fast index. Tex hålla .5 sek mellan klasserna SB 9.80 SGB 9.30 oCh SCB 8.80. Förbjud stödhjul i SCB och du har 3 klasser som är en naturlig väg att vandra inom indexracingen. Har du kommit till nivån i SCB så borde du ha en uppfattning om vad du vill köra för racing i framtiden,,

mvh

ja, en sådan stegning låter bra, och man får en lagom utgift varje vinter=)
 

PeterFZR1000

Åka fort...
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
TSW Eagle 45
Idag är det perfekt med dom indextider som finns, för börjar man ta ner tiderna så är det inte många som kan vara med. Ta t.ex en som vill börja köra och startar i SB, ja 9.80 gör du nog med en 1000cc hoj från 08-09. Tror ni att en nybörjare ha "Råd " med det?
jag har hållit på med/varit aktiv inom dragracing sedan tidigt 80 tal. Många klasser har förstörts av dessa krympande index.

Har man en hoj som kommer emellan klasserna så får man väl hålla igen eller trimma vidare, för det är ju roligt att köra så nära tiden som möjlig och själv se hur pass duktigt du känner dig själv och din hoj, eller hur?

Vill man vinna först över mål och inte ha index, så är ju dessa klasser inget att åka och då får man trimma....
Själv ska jag jaga 8.0 i TEB/EB 2010 och det blir ju en utmaning på dom tävlingaarna som jag kör, för jag kommer att jobba som tekniker/besiktare och Tävlingsledare för MC 2010 och det är oxå en utmaning!

men framför allt så ska man ha roligt på racen och det lyckas man med om sammanhållningen är god och alla hjälps åt!

Men vad jag vet så står index kvar 2010 så det är ju bara att gilla läget!!

Det är ju perfekt med SB 10.0/SGB 9.50/SCB 8.80/EB 8.0.
 

PeterFZR1000

Åka fort...
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
TSW Eagle 45
-Bellon
Hört nåt mer i denna fråga?



Jag kan göra ett litet inlägg:
SCB kommer tillbaka i TSDS 2010 som Nisse har en tråd på, och sedan så håller jag med Pippi och Blownharley i frågan. Vad jag också hört så sker ingen ändring 2010 ialla fall!!!:tummenupp
Så det är bara att gilla läget eller trimma och bygga om för den klass man vill åka, eller??:banana
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jag kan göra ett litet inlägg:
SCB kommer tillbaka i TSDS 2010 som Nisse har en tråd på, och sedan så håller jag med Pippi och Blownharley i frågan. Vad jag också hört så sker ingen ändring 2010 ialla fall!!!:tummenupp
Så det är bara att gilla läget eller trimma och bygga om för den klass man vill åka, eller??:banana

Jag gillar läget det är bara att vrida på lite mer eller mindre på trycket... :)
Var mest nyfiken om man har hört nåt mer var det kommer ifrån, hörde ryktas om det här långt innan jag läste om det på harleydrags.com
 

Bellon

Fast i accelerations träsket SGB 81
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Kungsör
Hoj
Zx-12r 00:a och en SV 1000n
9.20

-Bellon
Hört nåt mer i denna fråga?
Hej!
Inte mycket mer än det som skrivs här i tråden.
NDRS svarade bara att dom inte tänker ändra.
Tittar man i svemos: Motorkalender/ regler.09.10
så finns regler för SGB med där.(men inte SCB, som vad jag kan förstå är en ren NDRS klass)
i så fall tolkar jag det som att det är en svemoklass!
och det kan ju förklara varför NDRS inte ändrar index.

Björn
SGB81
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Idag är det perfekt med dom indextider som finns, för börjar man ta ner tiderna så är det inte många som kan vara med. Ta t.ex en som vill börja köra och startar i SB, ja 9.80 gör du nog med en 1000cc hoj från 08-09. Tror ni att en nybörjare ha "Råd " med det?
jag har hållit på med/varit aktiv inom dragracing sedan tidigt 80 tal. Många klasser har förstörts av dessa krympande index.

Har man en hoj som kommer emellan klasserna så får man väl hålla igen eller trimma vidare, för det är ju roligt att köra så nära tiden som möjlig och själv se hur pass duktigt du känner dig själv och din hoj, eller hur?

Vill man vinna först över mål och inte ha index, så är ju dessa klasser inget att åka och då får man trimma....
Själv ska jag jaga 8.0 i TEB/EB 2010 och det blir ju en utmaning på dom tävlingaarna som jag kör, för jag kommer att jobba som tekniker/besiktare och Tävlingsledare för MC 2010 och det är oxå en utmaning!

men framför allt så ska man ha roligt på racen och det lyckas man med om sammanhållningen är god och alla hjälps åt!

Men vad jag vet så står index kvar 2010 så det är ju bara att gilla läget!!

Det är ju perfekt med SB 10.0/SGB 9.50/SCB 8.80/EB 8.0.
Bara en inflik till dig där,
Om du har hållit på med dragracing sen 80talet, vet du att det inte fanns några Index tider i SB, SSB, i alla fall inte på 90 talet(som idag är SGB förmodar jag)
Körde själv SSB mellan 90-95.
Även en fråga, kör Turbobikarna i SGB eller är det SCB?:va. Har blivit så konstiga benämningar på klasserna nu förtiden :D
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Bara en inflik till dig där,
Om du har hållit på med dragracing sen 80talet, vet du att det inte fanns några Index tider i SB, SSB, i alla fall inte på 90 talet(som idag är SGB förmodar jag)
Körde själv SSB mellan 90-95.
Även en fråga, kör Turbobikarna i SGB eller är det SCB?:va. Har blivit så konstiga benämningar på klasserna nu förtiden :D

Dom åker i bägge klasserna
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top