Som jag ser det så är en index sänkning en helt rätt väg att gå. Hur det än må vara med index eller inte så måste det justaras i takt med att hojar och förare blir snabbare och snabbare. SGB ska inte vara en klass där man kan ta en std hoj från hyllan och kunna ligga och pressa på index. Det är SB klassen till för. SGB ser jag som steg 2 i kariären,,dvs man måste specialicera sig lite mera för att kunna vara med i toppen och slåss.Det fins inte en enda motorsport där man åker lika fort år från år. Det ska inte vara så att en standard hoj med pacväskor och blinkers skall ligga sida vid sida med en maxad turbo hoj...... det är lixom fel från båda håll..
Tyvärr är ju indexkörning så att indexet har blivit en nivå istället för ett maximal tak, som egentligen inte skall uppnås av allt och alla.
Personligen tycker jag att indexet ska fungera som en gräns för när det är dax att gå vidare upp i klasser. Egentligen borde det vara som headsup racing i varje indexklass,,, kan man köra fortare än idexet så ska man automatiskt klassas upp till en högre klass..
Jag vet det är näst intill omöjligt att lösa, men tycker ändå att det är så det borde fungera.
Det skulle driva på utveklingen av material och förare.. kör man snabbare än indexet... upp till nästa klass och börja från botten och kämpa dig upp mot toppen.... Det skulle driva på fegisar som mig ,som stannar kvar i en klass bara för att jag inte vill bli sist i en snabbare klass.... men blir man tvingad så........har man ju inget val än att bli snabbare eller fortsätta vara sist....
Jag kanske är ute och
men det är iallafall lite hur jag tänker...
mvh