Index SGB 9,20?

Dom åker i bägge klasserna

Okej, tack för det svaret :tummenupp
Nu till nästa fråga, vad gör en Turbobike i SGB :va, vill mena att man åkte låga 9or för över 10 år sedan, tiderna har ju knappast blivit sämmre eller :confused:.
En standard cyckel typ FZR el GSXR med annat avg gjorder låga 10or, enstaka höga 9or i mitten av 90talet, dom torde väll göra mitten 9or som sämst idag om man kollar hk/kg. På 90 talet var ju dessa maskiner rätt vassa org men vikten har ju reducerats rätt rejält i dagens hojar.
Berätta!!! varför åker man med en maskin som utvecklar, om vi säger 250hk, i SGB?
Börjar likna lite typ trottelstop klasserna som bilarna kör, skulle vara riktigt synd för MC sporten om det skulle utvecklas åt det hållet.

Bara mitt tycke :rolleyes:
Kör så det ryker i sommar :D:yoparty

Väger man 120 kg räcker inte 170 hästar, knappt 250 om man inte har gjort speciellt mycket åt chassit. Kör man 9.50 sand-bäggat med 30 km/h i slutfart - so be it. Vinner gör iaf den som är bäst på att köra och få hojen att gå jämt.

Väger man 120 kg räcker inte 170 hästar, knappt 250 om man inte har gjort speciellt mycket åt chassit. Kör man 9.50 sand-bäggat med 30 km/h i slutfart - so be it. Vinner gör iaf den som är bäst på att köra och få hojen att gå jämt.
Ok, förstår ditt tänk, kanske :D.
Det jag bara tycker är lustigt är: man lägger ner stora pengar för att plocka ur det sista ur motorn, optimerar, byggerom chasit, kollar, fixar å trixar, å sen använder man inte sakerna fullt ut.
Varför huvudtaget inte bara köra bracket istället?, är ju precis samma sak om vi ska resonera som du skriver.
Mitt inlägg är absolut inte nått påhopp på sporten på något sätt, utan jag är bara lite nyfiken på hur ni i denna sport tänker idag.

Tjusning med SGB 9.50 är att båda alltid startar samtidigt men att den som kommer först i mål inte alltid vinner. Vill man pressa plånboken och maskineriet till max så kör man PSB. Det finns inte urval stort nog att enbart köra heads-up Pro. Bracket kör ju med fullt träd medans SGB kör med Pro-träd, helt olika starttekniker som väl är den egentliga skillnaden. SGB tar det bästa från båda "klasserna".

Tjusning med SGB 9.50 är att båda alltid startar samtidigt men att den som kommer först i mål inte alltid vinner. Vill man pressa plånboken och maskineriet till max så kör man PSB. Det finns inte urval stort nog att enbart köra heads-up Pro. Bracket kör ju med fullt träd medans SGB kör med Pro-träd, helt olika starttekniker som väl är den egentliga skillnaden. SGB tar det bästa från båda "klasserna".

Okej :tummenupp.

Om jag mot förmodan tänker starta igen och köra, har en Turboknarkare som lätt gör låga 9or till höga 8or (Bara på låtsas :D), vill köra Pro-träd, och först i mål vinner, vilken klass kör jag då ?

Om jag mot förmodan tänker starta igen och köra, har en Turboknarkare som lätt gör låga 9or till höga 8or (Bara på låtsas :D), vill köra Pro-träd, och först i mål vinner, vilken klass kör jag då ?

Skulle rekomendera Prostreetbike,justera in chassi , laddtryckstyrning och koppling för att åka mitten åttor sen är du med i matchen,klart ballaste klassen./wachen:)

Ingen.... Det finns ju bara en klass att välja på (PSB) och där hinner du inte med. Så vida din hoj inte är en Twin (coolast), då kör du PTB

Han frågade efter "först i mål"-klass. Men SCB är ju givet om han vill köra mot index
Helt rätt, först i mål för min del, annars tror jag det får ligga kvar på hyllan. har redan legat där snart i 15år, men suget har vuxit med åren igen :yoparty.

Som sagt, kör som fan i sommar, hade jag gjort med rätt cyckel :D

Super Comp Bike då! 8,80

Helt rätt, först i mål för min del, annars tror jag det får ligga kvar på hyllan. har redan legat där snart i 15år, men suget har vuxit med åren igen :yoparty.

Som sagt, kör som fan i sommar, hade jag gjort med rätt cyckel :D

Bygg på en TL1000 och kör i Pro Twin Bike, kör du 9.0 i den klassen så är du med och slåss i täten. Mitt pb i klassen är 5.89 på 1/8 med en 904cc Triumph motor. Tror rekordet ligger på 5.70 nått, det blir 8.80 på 1/4

Bygg på en TL1000 och kör i Pro Twin Bike, kör du 9.0 i den klassen så är du med och slåss i täten. Mitt pb i klassen är 5.89 på 1/8 med en 904cc Triumph motor. Tror rekordet ligger på 5.70 nått, det blir 8.80 på 1/4

Skulle kunna vara spännande :tummenupp.
Ska börja med att läsa reglementet för dom olika klasserna, tänker mest på chasi konfegiration, minhöjd, maxlängd, motorvolym, etc etc.

Skulle kunna vara spännande :tummenupp.
Ska börja med att läsa reglementet för dom olika klasserna, tänker mest på chasi konfegiration, minhöjd, maxlängd, motorvolym, etc etc.

PTB reglerna är kluriga, men jag tolkade dom lite annorlunda, så min hoj är startsnabb med sitt 2400mm axelavstånd :D

scooter6.jpg

Finns det någon lättöverskådlig "specifikation" på de olika klasserna, fall i fall man nu får för sig att åka 2010. (Nizze har dåligt inflytande...) Vad som kommer att gälla dvs.. Om det nu är så att det blir ändringar. Eller blir det till att "hoppas" att det är som det varit?

PTB reglerna är kluriga, men jag tolkade dom lite annorlunda, så min hoj är startsnabb med sitt 2400mm axelavstånd :D

Har du svetsat den på rätt sätt :D :7peta

Last edited:
Har du svetsat den på rätt sätt :D :7peta

Hehe, dom ändrade reglerna efter jag MIG:at min ram, från och med i somras så måste man TIG:a. Men min är laglig, det har jag papper på:tummenupp

Du får läsa reglerna, eller ring och prata med nån som kör i den klass du är intresserad av, oftast är det rätt enkelt förklarat när man är inne i det

Hehe, dom ändrade reglerna efter jag MIG:at min ram, från och med i somras så måste man TIG:a. Men min är laglig, det har jag papper på:tummenupp

Du får läsa reglerna, eller ring och prata med nån som kör i den klass du är intresserad av, oftast är det rätt enkelt förklarat när man är inne i det
Du menar att dom ändrade efter dom såg dina svetsar med Migen :D, ha ha ha, skoja bara med dig :tungan.

Tigen funkar aldeless utmärkt för mig, anv det när jag gjorde i ordning mitt förra bygge, och så anv jag det i mitt yrke, så känner mig rätt hemma med den sorts av svets :tummenupp

Du menar att dom ändrade efter dom såg dina svetsar med Migen :D, ha ha ha, skoja bara med dig :tungan.

Tigen funkar aldeless utmärkt för mig, anv det när jag gjorde i ordning mitt förra bygge, och så anv jag det i mitt yrke, så känner mig rätt hemma med den sorts av svets :tummenupp

Hehe, men jag TIGar likadant som jag MIGar;)
Problemet är att det är en utbred missuppfattning inom racingvärlden att man inte kan MIG:a chromemoly. Det kan man visst, funkar bra till u-båtar:yoparty
Har inget emot TIG, men MIG är snabbare när man bygger en hoj som man inte ens vet om man ska få tävla med, och den är ju hel än

Finns det någon lättöverskådlig "specifikation" på de olika klasserna, fall i fall man nu får för sig att åka 2010. (Nizze har dåligt inflytande...) Vad som kommer att gälla dvs.. Om det nu är så att det blir ändringar. Eller blir det till att "hoppas" att det är som det varit?

Dra igång ett team kanske? :) Blev ju lite sugen på att gasa 2010 efter gårdagens besök.

Hehe, men jag TIGar likadant som jag MIGar;)
Problemet är att det är en utbred missuppfattning inom racingvärlden att man inte kan MIG:a chromemoly. Det kan man visst, funkar bra till u-båtar:yoparty
Har inget emot TIG, men MIG är snabbare när man bygger en hoj som man inte ens vet om man ska få tävla med, och den är ju hel än
Tror säkert att det blev bra, blev ju godkänt.
Precis, Tigen är rätt tidsödande om man gemför med Migen oxå.
Dock byggde jag i stålrör sist och inte chromemoly, tror även att det går med dagens cert, men har inte kollat reglerna på material spec för nutidens byggen.
Hmm, blir mer och mer sugen på det här :D

Back