Index SGB 9,20?

Tror säkert att det blev bra, blev ju godkänt.
Precis, Tigen är rätt tidsödande om man gemför med Migen oxå.
Dock byggde jag i stålrör sist och inte chromemoly, tror även att det går med dagens cert, men har inte kollat reglerna på material spec för nutidens byggen.
Hmm, blir mer och mer sugen på det här :D

Klart du ska bygga:tummenupp SVEMOs regler säger nu: Stål eller chromemoly, båda ska TIG:as. Lite märkligt eftersom SBF tillåter MIG på stål. Vi behöver inte får våra ramar godkända (taggade) eller ha licens för att svetsa, besiktningsmannen på varje tävling säger om du får köra eller inte (är hojen redan körd på andra tävlingar så brukar dom inte klaga på hur den är byggd)

Plockar du ut över 220hk ur en TL1000 så är du bra med, även med vikttilläggen som gäller, över 250hk och du bör va med i toppen (med övning). Jag har nog nästan 200hk, men min total vikt är bara 285kg eftersom min motor är lite mindre. Ska försöka få ner den från 904cc till 899cc, då blir minivikten 275kg

PTB reglerna är kluriga, men jag tolkade dom lite annorlunda, så min hoj är startsnabb med sitt 2400mm axelavstånd :D

scooter6.jpg

Jadu Jojje..den är ju annorlunda :va, inget man väntar sig att se på en dragracingbana direkt.
Men den verkar ju gå bra :tummenupp

Klart du ska bygga:tummenupp SVEMOs regler säger nu: Stål eller chromemoly, båda ska TIG:as. Lite märkligt eftersom SBF tillåter MIG på stål. Vi behöver inte får våra ramar godkända (taggade) eller ha licens för att svetsa, besiktningsmannen på varje tävling säger om du får köra eller inte (är hojen redan körd på andra tävlingar så brukar dom inte klaga på hur den är byggd)

Plockar du ut över 220hk ur en TL1000 så är du bra med, även med vikttilläggen som gäller, över 250hk och du bör va med i toppen (med övning). Jag har nog nästan 200hk, men min total vikt är bara 285kg eftersom min motor är lite mindre. Ska försöka få ner den från 904cc till 899cc, då blir minivikten 275kg
Ok, låter som besiktningen går till som förr i tiden, dock kan jag inte minns att någon under mina år kollade svetsningen, förm kastade dom ett öga och såg att det var seriöst gjort :D, ja vad vet jag :confused:.
Reagerade lite på vikten, är det 285kg med förare?, inte bara hojen väll?

Bara en liten fråga från en novis på drag bike...

Varför är (värkar det som om man läser den här tråden i alla fall) dom flästa klasser index klasser?Om det finns tex. 5 olika klasser att köra i beroende på trimningsgrad, från standardsycklar till top fuel, kan inte i princip alla klasser vara heads up klasser?Alla får ju trimma lika mycket i dom olika klasserna, och hänger man inte med så har man ju trimmat för dåligt eller kör för dåligt!?!

Bara en liten fråga från en novis på drag bike...

Varför är (värkar det som om man läser den här tråden i alla fall) dom flästa klasser index klasser?Om det finns tex. 5 olika klasser att köra i beroende på trimningsgrad, från standardsycklar till top fuel, kan inte i princip alla klasser vara heads up klasser?Alla får ju trimma lika mycket i dom olika klasserna, och hänger man inte med så har man ju trimmat för dåligt eller kör för dåligt!?!

Om man säger som så att du ska börja köra och kommer till SGB som har BO på 9,5, som första hoj köper du en buse för 70k och sen lite sänkning och trim så landar du snart på 100k, då har du en hoj med ca 200hk som kan gå bra i SGB..

Men om det inte skulle finnas Index så finns det säkert någon som har kört i den klassen i flera år och under dom åren så har han/hon plöjt ner 150k i bara trim och har xxx hk och kör 402 på 8 sek, då tävlar nu inte på samma vilkor och det finns ingen anledning att klassa upp sig och du har ett startfält på 400 hojar på varje tävling i en klass..
Med indexklasser kan du bygga en hoj som går precis på BO och sedan året därpå bygga vidare och klassa upp dig allt efter som du och din hoj blir bättre.
Det är ju en matrealsport och då kan det ju vara trevligt om det inte blir en lyxsport, det blir nog tillräckligt dyrt när man kommer upp i högre klasser..

Sen finns det ochså säkerhetsindex, < 10sek & > 10sek på 402m, sen står det något annat ochså men det kommer jag inte i håg så det får du forska själv i www.svemo.se och www.sbf.se

Det finns en variant på det hela, handikapkörning, dvs om du har en hoj som går402 på 10 sek, och du kör mot en som kan köra på 8 sek så får du 2 sek försprång i starten och först över mål vinner, dock ej fortare än vad ditt index är. (används flitigt i bildragracing)

sen finns det väl fler Headsup klasser än index som det ser ut i dag?

Index: JDB, SB, SGB, TB (SCB i vissa serier)

Headup: PTB, PSB, STTG, PS, STTF, FB, TF. (EB/TEB i vissa serier)
(Rätta mig om jag har fel..)

PTB reglerna är kluriga, men jag tolkade dom lite annorlunda, så min hoj är startsnabb med sitt 2400mm axelavstånd :D

scooter6.jpg
Tack för all infon.
Vetefablan om jag ens skulle nå till styret på denna skapelsen :D, men den ser allt rolig å lite sportig ut :banana.
Om det blir nått nybygge, ska jag försöka få tag i nått påbörjat, orkar inte börja om från början, och defenetivt blir det inget till 2010. Har redan en bil som går hyffsat fort som ska i hopp, samt hojen som är på lack nu.

Men vem vet, kanske är man tillbaks i åkafort träsket till 2011 :tungan.

Ha det gott, och önskar er alla ett GOTT NYTT ÅR :tummenupp

Tack för all infon.
Vetefablan om jag ens skulle nå till styret på denna skapelsen :D, men den ser allt rolig å lite sportig ut :banana........ GOTT NYTT ÅR :tummenupp

hehe, jag sitter inte på sadeln. Skoterkarossen kom till i efterhand när jag såg att den skulle passa bra på mitt chassi, och den kan ge visste psykologiskt övertag, ingen vill få rast av en skoter
scooter7.jpg

Hehe, det här är en riktigt bra dragbike-tråd :tummenupp

God helg, ser fram emot ett bra race-år 2010!

hehe, jag sitter inte på sadeln. Skoterkarossen kom till i efterhand när jag såg att den skulle passa bra på mitt chassi, och den kan ge visste psykologiskt övertag, ingen vill få rast av en skoter
scooter7.jpg

Är väl bara en skåning som kan komma på dyrligt :crash
Jävlig kul grej=)

Back