importhojsförsäkring?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag undrar om nån känner till om det kan bli som på bilsidan att en importerad hoj får högre försäkringspremie?
Ni som känner till det hela kan ju berätta hur det ligger till.

Fick ingen skillnad i ZX-6R:en som jag importerade -96.
Men det var ju på det gamla goda 90-talet, då man kunde regga en sporthoj med 34 hk å få in den i f.k. 2 :D

/F.

min hoj är imp 03, får betala 8789;-halv/halv (står på mig, hart kk i ca 2 år, är 21 år, bor utanför "storstad". om det är dyrare än en sv såld kan jag inte svara på men nu har du lite mer info.

jag tänker inet importera själv men vissa hojar man glor på är ju redan importerade, man vil ju veta om det är nån skillnad eller om det bara är att strunta i.

Det är ingen skillnad på svensksåld eller imp hoj
bara på bilar som det är så

Jag ringde och kollade premie på en svensksåld hoj hos IF och fick priset X. Då sa jag att jag kanske ska importera en exakt likadan hoj och undrade om premien skulle bli densamma? Då svarade tanten jag pratade med att den INTE skulle bli det utan lite dyrare. Hon kunde inte få fram exakt hur mycket men hon trodde att det kanske kunde röra sig om ett par tusen...

ok, nu har jag 2 olika alternativ ja och nej:-)
På bilsidan är det ett faktum men jag har aldrig läst här om att det gällde hojar, men eftersom jag ska skaffa hoj snart har jag sett att en och annan är importerad, men jag vill inte betala några tusen mindre för en sån för att sen betala några tusen mer på försäkringen i all framtid.

Det enklaste är väl att du helt enkelt ringer till några försäkringsbolag och kollar upp detta eftersom det är lite olika kommentarer här. Kan ju skilja mellan de olika bolagen oxå..

Jag har en importerad hoj, en 96:a, jag jämförde med en svensksåld 97:a. Det skilde 2000:-/år helförsäkring. Men det kan juh ha att göra med årsmodellen oxå.

/Jocke

Japp, 96:an var 2000:-/år dyrare än 97:an. Nu tog jag 96:an ändå, pga andra skäl. Så importhojen var dyrare...

/Jocke

Jag har min på IF, importerade själv i våras och det är ingen skillnad mot svensksåld. :fakta

varför skulle det vara skillnad. Jag har inte märkt någon iallafall. Jag trodde det var enbart årsmodell och vikt/effekt förhållande som gällde.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back