Idioter bakom ratten i räddningfordon Fbg

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Tveksamheter bakom ratten i räddningfordon Fbg?

Under 600 standard kraschar en kille i snabbhögern på baksidan. Amb. och räddningsbil parkerar vid bankanten på utsidan mitt i apex. Kanske inte det värsta, killen som krascha klättrar in själv i amb. ingen större fara som tur var. Då kör bilarna ut samtidigt i BREDD under pågående race och lägger sig på var sin sida på banan. Ett under att ingen körde in i dom.

Last edited:
Martinus skrev:
Under 600 standard kraschar en kille i snabbhögern på baksidan. Amb. och räddningsbil parkerar vid bankanten på utsidan mitt i apex. Kanske inte det värsta, killen som krascha klättrar in själv i amb. ingen större fara som tur var. Då kör bilarna ut samtidigt i BREDD under pågående race och lägger sig på var sin sida på banan. Ett under att ingen körde in i dom.

En bökig situation, visst, men vad tycker du hade varit en bättre lösning? Vitflagg var ju faktiskt ute, då får man ge fasen i att köra på ambulanser var de än står. Dessutom syntes bilarna ju i stort sett redan från startlinjen, eller åtminstone från banutfarten. Det hade väl inte varit bättre att de ställt bilarna på insidan och blivit tvungna att springa tvärs över banan flera gånger, kanske t.o.m. med bår + skadad...?

Martinus skrev:

Eftersom jag själv är med i räddningsteamet måste jag få säga några ord här! För det första SKALL FÖRARNA RESPEKTERA GUL FLAGG och sänka hastigheten vilket de INTE gör...höll själv på att bli nerkörd under räddningarna i helgen! Vi i ambulans och räddning SKALL ställa oss så att vi täcker den skadade...alltså parkerar vi utmed bankanten!
För det andra så skulle ambulansen in till sjukstugan och läkarbilen skulle in i depån...därav spårvalen. Man ska lägga sig på inner/ytter så fort som möjligt för att slippa onödig bök m att ta sig över banan när det kommer hojar! Tycker att det är trist att höra "skit" om hur vi hanterar våra räddningar och att vi är "idioter" när vi bara gör som vi har blivit utbildade!

Last edited:
Nu va ju inte jag där, men förstår båda parter.
Pillis du har hel rätt att ni ska göra som ni gjorde, eftersom ni gjorde som ni har blivigt instruerade.
Men förarna läser ju (förhoppningsvis) i tillägsreglerna att tjänstefordon framförs på en sida av banan, så att se en på vardera sida kan jag förstå uppfattas som felaktigt.

Har inget att säga om den aktuella händelsen, men håller med om att det slarvas alldeles åt helvete av oss förare vid gulflagg, alternativet, om vi inte skärper oss är rödflagg vid vurpa.

Chris Ash skrev:
Har inget att säga om den aktuella händelsen, men håller med om att det slarvas alldeles åt helvete av oss förare vid gulflagg, alternativet, om vi inte skärper oss är rödflagg vid vurpa.

Jag håller med dig ang. röd flagg. Hoppas att tävlingsledningen tänker till efter dagens rejs.
Fast jag tycker inte att det är för mycket begärt av förarna att respektera gul flagg...för ALLAS säkerhet på banan!

R2 skrev:
Nu va ju inte jag där, men förstår båda parter.
Pillis du har hel rätt att ni ska göra som ni gjorde, eftersom ni gjorde som ni har blivigt instruerade.
Men förarna läser ju (förhoppningsvis) i tillägsreglerna att tjänstefordon framförs på en sida av banan, så att se en på vardera sida kan jag förstå uppfattas som felaktigt.

Ja, jag vet ju inte vad som står i reglerna (men NU vet jag...tack) och nu var jag inte heller med just vid denna händelse men jag måste få försvara mina "kollegor" eftersom jag säkert hade gjort likadant själv! :tummenupp

Pillis skrev:
...Tycker att det är trist att höra "skit" om hur vi hanterar våra räddningar och att vi är "idioter" när vi bara gör som vi har blivit utbildade!

WORD!! :fakta :tummenupp

Tycker att det klagas alldeles för mycket på funktionärer, flaggvakter, banpersonal och arrangörer över lag.
Fan, vi ska vara glada att folk ställer upp helt ideellt en hel helg (en del lägger ner ännu mer) bara för att vi ska få köra...
Och ang. gulflaggssituationer så tycker jag att vi förare överlag är alldeles för oförsiktiga när vi passerar gulflagg.

Jag är i alla fall grymt tacksam för att folk orkar ställa upp så att jag får göra det jag tycker är roligast i hela världen.... :tummenupp

Macke skrev:
WORD!! :fakta :tummenupp

Tycker att det klagas alldeles för mycket på funktionärer, flaggvakter, banpersonal och arrangörer över lag.
Fan, vi ska vara glada att folk ställer upp helt ideellt en hel helg (en del lägger ner ännu mer) bara för att vi ska få köra...
Och ang. gulflaggssituationer så tycker jag att vi förare överlag är alldeles för oförsiktiga när vi passerar gulflagg.

Jag är i alla fall grymt tacksam för att folk orkar ställa upp så att jag får göra det jag tycker är roligast i hela världen.... :tummenupp

TACK, TACK, TACK! :Bugar :)

Pillis skrev:
Ja, jag vet ju inte vad som står i reglerna och nu var jag inte heller med just vid denna händelse men jag måste få försvara mina "kollegor" eftersom jag säkert hade gjort likadant själv! :tummenupp

Ni gör ett kanonjobb :tummenupp Tips är dock att ambulanspersonalen kanske skulle behöva mera info/kurs av tävlingsledningen om reglerna så att alla vet exakt vad som gäller.

Ni är alltid snabbt på plats när det behövs :tummenupp

Chris Ash skrev:

Under tävlingarna på Sviestad satt jag på kullen efter rakan och noterade att det p.g.a lecakulor (eller vad det nu är) tog det ganska lång tid att få bort vurpade fordon så det blev ganska många varv med gulflagg i flera av klasserna.

Bland b-förarna sänktes hastigheten mycket mer än hos a-förarna under gulflagg. Om det beror på att b-förare inte har samma koll på vart gränserna går och väljer att ta det extra lugnt eller om de har större respekt för gulflagg vet jag inte.

GSXR1100R skrev:
Ni gör ett kanonjobb :tummenupp Tips är dock att ambulanspersonalen kanske skulle behöva mera info/kurs av tävlingsledningen om reglerna så att alla vet exakt vad som gäller.

Ni är alltid snabbt på plats när det behövs :tummenupp

Eftersom vi har tagit funktionärslicens allihopa så har vi fått information om alla regler men när man inte kör själv så är det inte så lätt att komma ihåg ALLT!:) Men som du sa...vi är ju snabbt på plats när det behövs iaf...det är en bra början! :tummenupp
Vi får väl läsa på helt enkelt!

tycker inte ni behöver ursäkta er alls gällande detta, ni gör ert jobb.
ni finns till för oss, inte vi för er.
(till skillnad mot klubbarna som tror att dom finns till för oss när det i själva verket är så att dom finns till tack vare oss aktiva)
Ni gör ett superjobb, sen går det säkert att förbättra ytterliggare, detta är ju en situation som lyckligtvis inte uppstår så ofta, men när det nu har gjort det så är det kanske dags för eftertanke och genomgång, från/på båda sidor, att spy galla har aldrig hjälpt.

jag instämmer, ni gör ett superjobb och vi är ytterst tacksamma.

R2 skrev:
tycker inte ni behöver ursäkta er alls gällande detta, ni gör ert jobb.
ni finns till för oss, inte vi för er.
(till skillnad mot klubbarna som tror att dom finns till för oss när det i själva verket är så att dom finns till tack vare oss aktiva)
Ni gör ett superjobb, sen går det säkert att förbättra ytterliggare, detta är ju en situation som lyckligtvis inte uppstår så ofta, men när det nu har gjort det så är det kanske dags för eftertanke och genomgång, från/på båda sidor, att spy galla har aldrig hjälpt.

jag instämmer, ni gör ett superjobb och vi är ytterst tacksamma.

Allting går att göra bättre och vi lär oss hela tiden!:) Men vi gör ju vårt bästa för att ha nöjda, glada förare på vår bana! :banana

Pillis skrev:
Eftersom vi har tagit funktionärslicens allihopa så har vi fått information om alla regler men när man inte kör själv så är det inte så lätt att komma ihåg ALLT!:) Men som du sa...vi är ju snabbt på plats när det behövs iaf...det är en bra början! :tummenupp
Vi får väl läsa på helt enkelt!
Det största problemet är iof inte funkisar/ambulanspersonal, vi förare måste lära oss att respektera flaggorna annars slutar det med rödflagg vid mista lilla incident, vissa ser dock inte ens rödflaggen :gnissla

Martinus skrev:

tja!
det va jag som krascha och jag slet axeln ur led och det fanns bara en person på banan som visste hur dom skulle få den på plats igen, det va killen i räddnings bilen.
får man inte den på plats inom 5 min så låser sej musklen och då är det sjukan som gäller, så jag är jävligt tacksam att falkenbergs räddnings personal va på plats så snabbt och hjälpte mej.
sen var bilarna ställer sig kan kvitta för när gul flaggen är ute får folk fan respektera det, det kan ju kvitta om man får sakta ner för man lär ju inte bli omkörd eller hur.
jag tittade ur ambulansen när vi körde ut på banan och det va gott mått att köra i mellan bilarna.

så ett stort tack till falkenbergs räddnings personal! :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...