Idioter bakom ratten i räddningfordon Fbg

Inga "idioter! såklart!

Ursäkta, tog väl i lite ang "idioter". Vet att ni har ett mycket ansvarsfullt arbete. Om jag kör omkull vill jag ju självklart ha ett snabbt omhändertagande jag oxå. Men när man står och tittar på och ser två bilar köra ut på banan samtidigt och lägger sig på var sin sida om banan. Detta nästan samtidigt som en stor klunga kommer farande i racetempo. Detta såg rätt otäckt ut. Falkenbergsbanan är inte den bredaste. Kanske kunde de kört ut en i taget.Största problemet är kanske att ingen vill pruta på gasen, speciellt bland A-förare.

Martinus skrev:
Ursäkta, tog väl i lite ang "idioter". Vet att ni har ett mycket ansvarsfullt arbete. Om jag kör omkull vill jag ju självklart ha ett snabbt omhändertagande jag oxå. Men när man står och tittar på och ser två bilar köra ut på banan samtidigt och lägger sig på var sin sida om banan. Detta nästan samtidigt som en stor klunga kommer farande i racetempo. Detta såg rätt otäckt ut. Falkenbergsbanan är inte den bredaste. Kanske kunde de kört ut en i taget.Största problemet är kanske att ingen vill pruta på gasen, speciellt bland A-förare.

Japp, "idioter" var att ta i lite smått tycker jag...*aja baja*
Själv gjorde jag en "dum" grej när vi skulle hämta en person i första böjen idag...var ju tvungen att byta spår och det kom hojar HELA tiden så när läkarbilen bytte sida gjorde jag oxå det...trodde det va fritt....hmm...hade kunnat få en extra 250 bak i ambulansen då när han kom i fullt blås genom kurvan utan att ha saktat ner det minsta. Men va sjutton gör man...vi måste ju prioritera den skadade lixom...och vi utsätter oss själva för extrema risker när vi är ute och "jobbar" på banan under pågående rejs...ibland undrar man varför egentligen!? :va

Macke skrev:
WORD!! :fakta :tummenupp

Tycker att det klagas alldeles för mycket på funktionärer, flaggvakter, banpersonal och arrangörer över lag.
Fan, vi ska vara glada att folk ställer upp helt ideellt en hel helg (en del lägger ner ännu mer) bara för att vi ska få köra...
Och ang. gulflaggssituationer så tycker jag att vi förare överlag är alldeles för oförsiktiga när vi passerar gulflagg.

Jag är i alla fall grymt tacksam för att folk orkar ställa upp så att jag får göra det jag tycker är roligast i hela världen.... :tummenupp

Dagen bästa text! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Tycker Pillis räddade mig o var glad o munter medan jag var skitsur :hihi Äsch! Utan ambulans skulle det vara ännu värre. Sluta klaga nu.

Respekten för gulflagg under helgen var patetisk och jag undrar om man borde börja samla videoklipp för att sedan dra in licenser. Under R1000 rejset när dom bärgade Swedie var det ett par killar som jag inte hade skämts för att namnge som idioter om jag visste vilka de var.

Heder åt Oscar som slog av ordentligt trots att han visste att den ledning han hade ryckt fram skulle gå förlorad.

Chrille skrev:
Respekten för gulflagg under helgen var patetisk och jag undrar om man borde börja samla videoklipp för att sedan dra in licenser. Under R1000 rejset när dom bärgade Swedie var det ett par killar som jag inte hade skämts för att namnge som idioter om jag visste vilka de var.

Heder åt Oscar som slog av ordentligt trots att han visste att den ledning han hade ryckt fram skulle gå förlorad.
När man ser hur folk jag kört ifatt i inbromsningen efter rakan drar ifrån förbi bärgningen av Swedie är jag beredd att hålla med! Med fullt knäskrap förbi ambulansen kändes det allt annat än säkert av dessa förare....

Ännu ett inlägg...

För det 1:a så tycker jag (och fm de flesta som har något i huvudet!) att vi förare ska vara överlyckliga över att det faktiskt finns människor som vill offra sina helger för att stå ute i regn & blåst bara för att vi ska få göra det vi tycker är roligast!
Alla funktionärer borde få all den uppskattning, respekt & heder som de är värda - utan dem skulle vi inte kunna köra några race alls...
TUSEN TACK till alla er som ställer upp för oss, ni gör en ovärderlig insats.

För det 2:a så är vi förare åt he... för dåliga på att respektera flaggsignaler, särskilt gul eller röd.
Jag har nog aldrig varit med om att vi saktat ner så mkt som vi borde i en situation där ambulans, räddningspersonal, kraschade förare mm finns på banan - det går alldeles för fort förbi ambulanser och personal och jag är lika mkt skurk i det fallet som många andra.
Problemet är bristande respekt från vår sida, samt det faktum att man vet att de som är bakom kommer att satsa lite mer "än mig" för att ta chansen att komma ikapp.
Jag tror att många känner igen sig - även om det bär emot att erkänna.

Hoppas vi alla kan visa varandra den respekt vi är värda - vi är ju ändå som en stor lycklig familj när vi gör det vi gillar bäst...

Ha det bra allihop - vi ses snart igen,
Joakim

icemanjoakim skrev:
Problemet är bristande respekt från vår sida, samt det faktum att man vet att de som är bakom kommer att satsa lite mer "än mig" för att ta chansen att komma ikapp.
Jag tror att många känner igen sig - även om det bär emot att erkänna.

Joakim
På ERF använder man oftast pace car när olyckan är framme, men dessa lopp är iof 4-6 timmar.

GSXR1100R skrev:
På ERF använder man oftast pace car när olyckan är framme, men dessa lopp är iof 4-6 timmar.
Dessutom är det Le Mans-start, ingen risk att man blir påkörd bakifrån om man får motorstopp i starten :tummenupp

GSXR1100R skrev:

Pace car skulle användas MEN domarna från SVEMO sa att Pace car endast skulle användas vid avåkning efter start och målrakan, så då tog vi i klubben beslutet att inte använda den alls!! Det hade ju blivit ännu mer förvirrande för er tävlande!

Och Martinus!
E du den jag tror du e så e du välkommen å prakticera en racehelg hos oss så lovar jag att du har en annan uppfattning om hur vi har det när vi ska hämta en av "er"!

Mathias Hellsten
FMK Rescue

Nr:18 skrev:
Dessutom är det Le Mans-start, ingen risk att man blir påkörd bakifrån om man får motorstopp i starten :tummenupp

Nä, men man kan fjollvurpa för att sen sätta sig i gräset vid sidan om o tjura... :D

Pillis och hennes gäng gör ett bra jobb. :yoparty
Sluta gnälla grabbar....
Att köra om ambulans under gulflagg är korkat i alla fall.

Pillis skrev:
Japp, "idioter" var att ta i lite smått tycker jag...*aja baja*
Själv gjorde jag en "dum" grej när vi skulle hämta en person i första böjen idag...

Ni gör kanonjobb!!!!!!!

Hur gick det för R 600 killarna gällande startincident???

/E

Jag fick åka blåljustaxin redan på fredagen, tyckte saker och ting funkade utmärkt då iaf, förutom att sjukvårdspersonalen i stugan var lite väl snabba att slita av mig skinnstället :rolleyes:
"nej, jag har inte ont i foten, ni behöver inte klämma där" :3freak :lol

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...