Idioter bakom ratten i räddningfordon Fbg

Pillis skrev:
Japp, "idioter" var att ta i lite smått tycker jag...*aja baja*
Själv gjorde jag en "dum" grej när vi skulle hämta en person i första böjen idag...var ju tvungen att byta spår och det kom hojar HELA tiden så när läkarbilen bytte sida gjorde jag oxå det...trodde det va fritt....hmm...hade kunnat få en extra 250 bak i ambulansen då när han kom i fullt blås genom kurvan utan att ha saktat ner det minsta. Men va sjutton gör man...vi måste ju prioritera den skadade lixom...och vi utsätter oss själva för extrema risker när vi är ute och "jobbar" på banan under pågående rejs...ibland undrar man varför egentligen!? :va

Först och främst gör ni ett kanonjobb.
Efter såhär mycket tjat om omkörning på gulflagg borde alla vara medvetna om det. Problemet är att det knappt rapporteras in något om omkörningar på gulflagg. Under tidsträningen såg jag och Andreas en kille som körde om två andra förare på gulflagg. När vi sen frågade tävlingsledningen om det inträffade hade de inte fått något inrapporterat från det två posteringarna fast att det inte hade någon personal vid det inträffade utan bara behövde hålla flaggan.
Jag tror det måste dömmas ut bestraffningar först innan en del förare en skulle tänka på att bry sig.
Det är inte roligt att i efterhand höra att topp trion från racet i Linköping körde om varvningar på gulflagg hoppas inte det är sant. När man själv blev kvar bakom förare som man skulle varva för första och andra gången. Men men

Det är förstås surt att komma ifatt en varvning vid gulflagg, men regler är regler.

Angående 250 loppet
Jag måste erkänna att jag först trodde det var SC:bilen som kom ut men jag hade inte en chans att lägga mig bakom, den stannade. Kurvan efterrakan är väldigt smal och när en bil behöver byta sida blir det ont om plats.
Jag anser att tävlingsledningen gjorde fel, det hade varit bättre att rödflagga än att skicka ut två fordon på banan när det ändå bara vara ett varv kvar. Nu förändrade det inte resultatet för mig.

Martinus skrev:
Under 600 standard kraschar en kille i snabbhögern på baksidan. Amb. och räddningsbil parkerar vid bankanten på utsidan mitt i apex. Kanske inte det värsta, killen som krascha klättrar in själv i amb. ingen större fara som tur var. Då kör bilarna ut samtidigt i BREDD under pågående race och lägger sig på var sin sida på banan. Ett under att ingen körde in i dom.

Jävligt puckat uttalande! Killar och tjejer ställer upp som funktionärer för att vi förare ska kunna träna och tävla.. Du borde f-n knipa igen brödintaget och respektera gul och vitflagg.

/Jörgen

Känns skönt att veta att Ni tycker att vi gör ett bra arbete på banan! Vi gör ju vårt bästa för Er skull!:)

Tycker att det ska rödflaggas vid avåkning och jag meddelade detta till tävlingsledningen...personligen sa jag att jag vägrar vara med i räddningen om förarna inte börjar respektera gul flagg el att tävlingsledningen beordrar röd flagg...den här tävlingen var ju värre än någonsin och jag har varit med i 4 år än så länge! Jag trivs med mitt jobb i räddningen men vill inte dö på banan pga att "någon" inte respekterar de regler som finns! Det är obehagligt som f*n i vanliga fall att ge sig ut m ambulansen under pågående rejs men i helgen vart man ju LIVRÄDD...

Kan hålla med om att det var lite väl mycket "cowboyfasoner" under helgen.
Mycket som kan förbättras och särskilt från förarna, jag tappade två placeringar för att jag tog det lugnt förbi gulflaggor/ambulans(dock ej omkörd under gulflagg under rejset).
En miss från funkisarna under 250-rejset var att det aldrig kom någon grönflagg efter gulflaggen när Fransson vurpat, men det skapade väl inte alltför stora problem ändå.
Dock hade jag gärna hört att Safety-caren inte skulle köra uppsamling som det sades dagen innan, då jag bromsade ner rejält eftersom jag trodde den gått ut när Frasse låg ner..

Nordgren skrev:
Det är inte roligt att i efterhand höra att topp trion från racet i Linköping körde om varvningar på gulflagg hoppas inte det är sant. När man själv blev kvar bakom förare som man skulle varva för första och andra gången. Men men
QUOTE]

Eftersom jag har minne som en brustablett kommer jag inte ihåg i vilken klass det var men i slutet av långa rakan på Sviestad var det några som gjorde omkörningar under gulflagg. Från läktarplats var det helt uppenbart vad som hände så funktionärerna som stog precis brevid borde ha sett det tycker jag.

Jo men det är därför regler finns. jag satt i ambulansen och det är inte roligt när ni drar förbi i 190 knutar. lär er flaggorna och slå av gasen nästa gång kan det va ni som ligger där och vill ha hjälp. men vi får väll vänta tills ni kört klart nästa gång

Martinus skrev:
Under 600 standard kraschar en kille i snabbhögern på baksidan. Amb. och räddningsbil parkerar vid bankanten på utsidan mitt i apex. Kanske inte det värsta, killen som krascha klättrar in själv i amb. ingen större fara som tur var. Då kör bilarna ut samtidigt i BREDD under pågående race och lägger sig på var sin sida på banan. Ett under att ingen körde in i dom.

Jag tror inte han som låg där klagade på att han fick en försäkring om att inte få en hoj in i sig..

Det var väl en flagga ute som varna om detta....?

flaggorna betyder samma i 50 som i 200... och det av en anledning........
har jag fel så säg gärna det..(var inte där själv...)

...Från läktarplats var det helt uppenbart vad som hände så funktionärerna som stog precis brevid borde ha sett det tycker jag.

Jag vet, självklart inte hur situationen var. Men efter att ha delatgit (visserligen för en härrans massa år sedan) som tävlande och på senare år delatgit vid flera evenemang som funktionär VET jag hur svårt det kan vara att uppfatta allting.

Inte så sällan är man nämligen underbemannade på posteringarna och var och en har sin uppgift (Brandman, Flaggvakt, Blåflagg, Posteringschef mm.). Och man försöker hålla koll på ALLA som är på väg till posteringen (från posteringen innan), de som passerar posteringen, de som HAR passerat posteringen (eftersom det är banpartiet EFTER posteringen man skall flagga för om det har hänt något.

Mitt i allt detta skall man hålla koll på varvningar. Om man då har en hel hög med oerfarna men hjälpsamma individer som aldrig tidigare stått på en postering, samtidigt som man är underbemannade, är det inte konstigt om man som posteringschef tar på sig de uppgifter som är svårast (varvningar). De som har stått på bana och försökt hålla koll på varvningar VET vad det innebär. Nämligen näst intill 100% koncentration på de 3-5 första förarna i racet. Detta stjäl mycket koncentration från vad som händer VID ens egna postering.

Detta är inget försvar för att man inte ser allt och jag tycker att man borde se det mesta som händer åt minstånde i direkt anslutning till sin postering, för att inte säga allt som sker direkt efter posteringen. Men som sagt var oerfaren personal och undebemanning är den största förklaringen till att det missas.

Man kan aldrig jämföra allt du ser från en läktarplats med posteringsuppgifterna. För en publik behöver inte fokusera på NÅGOT och kan flacka runt med blicken på vad som helst. dessutom har man, som publik, ofta en helt annan överblick iom. läktarens ofta högre placering.

Nåväl, drömscenariot är ju att ha 5 funktionärer samt posteringschef på varje postering. Det är dock en utopi idag, tyvärr!

// Niklas

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...