Racerapport från sidan av... [lång]

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Alla andra skriver racerapporter så varför skulle inte jag kunna göra det...

Racerapport från sidan av banan

Torsdag
Sticker ut huvudet ur det prickiga militärtältet och konstaterar att det ser ut att bli en bra dag. Skippar långkallingarna och stövlarna och packar solkrämen istället. Fyra dagars allmänhetens åkning är över och äntligen börjar det riktiga racet. Under natten har depåområdet fyllts till bredden och den enda större fria ytan som går att hitta är den som är reserverad för MCS. Har aldrig sett en bepå där det har tryckts in så mycket folk tidigare. Minin står på gräset bara några meter från vårt tält.

Käkar frukost och Bettan kastar in mig på Postering 9, nya posteringen mitt för gamla bandepån. Bara fri träning hela dagen idag så det mesta går lungt till. Inte så fanatiskt mycket att göra och de flesta verkar ta det lungt och känna på grejerna men ändå ett par avåkningar i depåkurvan. Alla gamla godingarna är där och det har kommit fint besök i form av Stigge och Harms. Dessa två leker runt under SS600-träningen och framför allt den senare tränar flitigt på målgest genom att dra hela rakan på bakmackan.

Det blir lite stökigt i NSB när #20 Sara Dolks bromsar får något fel och hon stannar mitt för posteringen.

Testar Mikes fältdusch under kvällen och konstaterar att vi inte kommer att sakna varmvatten i år.

Fredag
Vädret är tillbaka till det normala. Så är också gummistövlarna och långkallingarna. Har blivit flyttad till Postering 4, ingången till Esset, för att bevaka utgången ur Tröset och Esset. Det brukar vara en lugn postering men asfalten har blivit lite våfflig i ingången till Esset så det hoppar och studsar som fan om hojarna. Det märks att det är tidsträning och kval för fokuset är skärpt och nerläggen hårdare.

Står och följer en Rookie 600-förare (har jag för mig) med blicken upp i Esset när jag av någon anledning sträcker mig efter röd-flaggen. Ser i ögonvrån hur den Rödakorsare som står och spanar mot esset vänder sig om och jag följer hennes blick för att se vad som fångat hennes uppmärksamhet. Ser inget men 100-delen senare kommer en hoj flygandes genom luften med en förare strax före. Följer förarens luftfärd och har redan klivit ut från armco-räcket och väntar på order från Race controll. Ser hur hojen fortfarande kanar och hur Rödakorsarna redan nästan är framme. Tänker "Ben Johnsson, släng dig i väggen... här kommer L och H". Kvalet stoppas mycket riktigt ett par sekunder senare.

Kommer ut till posteringen igen efter lunch och allt känns bara fel. Står på helspänn hela STD600. De två grabbarna jag har med mig på posteringen står också på helspänn och känslan i luften är bara så fel. Försöker få en Röda korsare till min postering men de stannar kvar nere i Tröset. STD600 klarar sig utan större incidenter och ut kommer NSB. Ser hur det studsar och far både här och där och ett antal förare är ute i sanden och dammar efter curbsen i Trösetkurvan.

Ser Sorin (#30) komma ur Tröset och känner att något är fel med hans hoj. Den sätter sig inte som den borde. Bromsproblem? Grabbarna har också sett det och när han rätar upp hojen och det är uppenbart att han inte kommer att gå in i Esset utan dra rakt ut så har de redan börjat springa. Ut med gulflaggen när han går över kanten och ut i gräset. Följer honom med blicken och ser hur det studsar och far och hur han gör en klockrent superman och landar hårt på sitsen igen. Tänker "tur att han har knoddar redan". Ser hur Soran stannar och tippar ikull och ligger kvar. Begär att RC ska stoppa heatet och skicka ut en ambulans.

Heatet återstartas ganska snabbt men redan efter ett par varv är känslan av att något är galet tillbaka. Står och följer #81 (Swedie) och ser hur det studsar och släpper i ingången till Esset ett par gånger. Försöker med telepati få honom att inte gå på gasen så hårt in i kurvan men misslyckas och får i slutet av heatet hur det släpper för honom och han smackar i asfalten igen. Ser ut som om foten hamnar ikläm eller fastnar på något sätt men han lyckas ta sig bort från hojen och i säkerhet ut på gräsmattan. Heatet avbryts av RC.

Resten av eftermiddagen har samma känsla och vi har ett par avåkningar till på vår postering. Känslan släpper inte förns 125 Junior kommer ut.

Dagen avslutas med att sidovagnarna kommer ut på sin fria träning. En ganska avslagen sak där inte många var kvar på banan full tid.

Efter racet så går många av banfunktionärerna och hälsar på hos Johan Reuterholt och Mika Ikonen och får en lektion i hur man får ur en förare ur en sidovagn. Burkslaven brukar ju sällan vara några problem men det är inte helt trivialt att få ur en förare. Johan visar också de specialsaker som han har för att kunna köra. Får provsitta både förarplats och "torrbryta" på plattformen. Fattar inte hur de vågar...

Kvartar in ganska tidigt. Helt slut i mentalt.

Lördag

Något bättre känsla idag. Pissväder. Står kvar på Postering 4. Idag har vi inte några större incidenter på vår postering och inte ens Rookie 600 B-finalen blir direkt upphetsande. Flera av förarna kom inte ens till start. Har ett par oljesaneringar och några tvåtaktare som stannar hos oss men i övrigt inte så mycket mer.

Ägnar kvällen åt att mingla runt och prata skit med folk och lyssna på Da Nada i stora tältet. Noterar att Soran fortfarande går lite ansträngt... ;)

Knoppar in redan strax efter 12, det är ju ändå racedag imorgon.

Söndag - race
Regnet pissar ner när vi kliver ut ur tältet. Det är full mundering som gäller. Gummistövlar, långfillingar och hela köret. Laddar hårt inför dagen med mackor och gröt och kaffe. Stämningen inne bland funkisarna i stora tältet är dämpad, koncentrerad. Alla har redan börjat fokusera på dagens race.

Blir äntligen flyttad till "min" postering, Postering 7, Ejes (go-kartbanan, buss-stop, cp-kurvan... kärt barn har många namn). Det är en jobbig postering eftersom man måste hålla reda på 3 olika sektorer som sträcker sig över 270 grader (inbromsningen och apex, utgången och svackan/snabbvänstern). Regnet pissar ner och det är snorhalt på banan på vissa partier. Vi jobbar hårt för att få bort en vattenpöl som ligger mitt i inbromsningen men vädret slår oss med hästlängder. Tänker att "det är ändå bara Warm up nu på förmiddagen så de borde bli lungt."

Bullshit!!!

Startar "lungt" med NSB. SMACK!! SMACK!! Dubbelkrasch. Ganska lindriga men ack så jobbiga. Plockpersonalen sliter som djur. Knappt har de fått undan de två första när det kommer två till... SMACK!! SMACK!! Skamkärran går varm och det är trångt som tusan på den efter varje heat.

I Rookie 1000 följer jag Talpai (#77) och Ingvarsson (#7) och tänker "för helvete grabbar... det är warmup, racet är inte före 11.45."

Hör på radion att det är en dubbelkrash i Tröset efter avflaggning och blir inte förvånad över att se både #77 och #7 på kärran. Talpai såg inte glad ut...

Det flyger hojar kors och tvärs under hela förmiddagen och bland annat #104 i Rookie 600 (Anders Lindfors) går av nere i svackan och tar med sig 100-metersmarkeringen.

Efter sidovagnarna kommer juniorerna ut för att köra sitt race. Det har slutat regna och banan är på vissa ställen torr efter att sidovagnarna kört upp spåret. Bland annat är det torrt i stigningen upp mot Ejes men vått när man kommer över krönet. Säger till min posteringskollega att jag kommer att hålla extra koll på juniorernas inbromsningar.

Och mycket riktigt tappar Andreas Bjönness-Jacobsen (#21) hojen i inbromsningen på varv 2 och kommer kanande över banan. I farten tar han med sig Jerry som inte har en sportmössa att komma undan utan hamnar på banan även han. Vi hinner få ytterligare besök under racet och utsidan ser ut som en mindre Apriliashop. Ryktet säger att plockpersonalen öppnade godispåsen ungefär halvvägs igenom recet och att den var slut lagom till målgång...

Ett race till innan lunch, Rookie 1000. Talpai verkar ha tokmekat och kommer till start men flera andra saknas i startfältet. Även här bara smäller det och jag inser att det kommer att bli ett jobbigt race. På varv 5 eller 6 ser jag #8, Niklas Berggren komma upp i inbromsningen och få totalfladder och gå ikull. Niklas åt ena hållet och hojen följer bankanten. Nästan ute på escapen så gräver ett handtag ner sig i det regnsjuka gräset och allt börjar volta. Det känns som om hojen är 4-5 meter upp i luften innan den kommer ner igen och jag söker febrilt efter Niklas för att se om hojen kommer att landa på honom eller inte men han glider snyggt och prydligt på puckeln in mot grusfällan och hojen fortsätter sin kängurufärd längst bankanten och gör stora gropar i gräset. Allt flyger åt alla håll, kåpor, kåpglas, fotpinnar, tank... En enda jäkla röra. Knappt ett varv senare tar vi in gulflaggen efter att fått bort allt skräp från banan.

Eski (#130) går av banan i ledning på sista varvet... surt.

Om det var trångt på kärran när juniorerna körde så var tokfullt när R1000 var klara.

Förmiddagen summeras till 17 krascher i Ejes eller svackan.

Efter lunch fortsätter cirkusen. NSB-hojarna drar av till höger och vänster, #69 i 250 får problem på Sighting och står och läcker bensin på posteringen och vägrar ta hojen av banan. Soppa i hela innerkurvan och ner i svackan. Vi sanerar som gnuer för att få det klart till racet. Han går senare av i depåkurvan har jag för mig.

På 125-racet så gör Ullis världens omkörning i Ejes på näst sista varvet bara för att få motorproblem nere i svackan och parkera vid gamla depån. Jag tror att hela stadion led med henne i det ögonblicket. :(

Lagom till STD600 bryter solen fram och banan torkar upp lite. Det hindrar iofs inte att det går av hojar både här och där och även vi får gäster. Dock inte lika celebra gäster som Postering 4 där Stiggy går av.

Rookie 600-racet blir en intressant resa på nästan torr bana. Regndäck och torr asfalt går inte bra ihop och det släpper rejält för vissa.

När dagen summeras ihop har upp mot 60 hojar gått i backen och ett antal "endurokörningar". 32 hojar har lagt sig i Ejes. jag hoppas att det är ett rekord som kommer att hålla sig väldigt länge...

Packar ihop posteringen och går och käkar. Det känns skönt när flera av er förare kommer in och tackar för en bra dag i Pit Stop.

Packar ihop vårt läger sedan 10 dagar och somnar strax efter Bofors. Vaknar när bilen stannar i Stockholm igen. Bike Week är slut för i år... 9-10 september är vi tillbaka på finalen. Bara att börja räkna dagar...

Stort tack till alla förare som racear, alla trevliga personer i depån, Mike, Lena, Ewa och hela Karlskogagänget, Harald, Bettan... och alla andra funktionärer.

Jag har ont i hela kroppen efter alla lyft, allt flaggviftande och allt skrattande på kvällarna... Ett år kvar till Bike Week 2006.

/Ove "Lime" Lindström

Lime skrev:
#69 i 250 får problem på Sighting och står och läcker bensin på posteringen och vägrar ta hojen av banan. Soppa i hela innerkurvan och ner i svackan. Vi sanerar som gnuer för att få det klart till racet. Han går senare av i depåkurvan har jag för mig.

Jaha vad hände här då #69?

Roligt med en rapport från en annaorlunda vinkel. Ni gör ett toppenjobb och jag tackar artigast för applåderna efter målgång.

Pålle skrev:
Var det i Ejes blir jag angry. Oscar förlorade oförklarligt fästet fram...

/Joakim

Jag stod på läktaren (det är fett med racing) och undrade över det. Fast jag tror inte att han stod ute på banan med hela hojen. Det såg ut som han stod på knä precis på innerkanten med hojen vid bankanten. Sen är det ju lite doserat där så något spill borde inte kommit i själva spåret.
Fast vad vet jag, jag satt 300m därifrån.

Trevlig rapport förresten Lime.

Ja, det var schysst! Intressant att få en annan synvinkel på det hela. Och alla funktionärer ska, som sagt, ha fetingcred.

Chris Ash skrev:
Jaha vad hände här då #69?
Tyckte det såg ut som om #69 stod i innerspår uppe på platån innan kurvan och ute vid gräskanten till höger. Inte i ett spår som används således men jag körde ju bara snabbt förbi.

Helgnöje...

Bra berättat :)

Var oxå på Åsen och såg det hela liva sas......från postering 8.
Rena kraschkavalkader hade vi ner i svackan ,mot där vi stod.

Men det var riktigt kul denna helg, vi är ett bra funkisgäng.....och det är alltid lika roligt att träffa er....(blir lite sällan dock :( ....

Vi ses i September igen, ha det gott tills dess.

Pålle skrev:
Var det i Ejes blir jag angry. Oscar förlorade oförklarligt fästet fram...

/Joakim

Nä, det berodde inte på soppaspillet. Dels var Oscar inte ens i närheten av stället där det hade runnit soppa och dels fanns det inget kvar när racet väl gick igång. Ibland har vi vädergudarna med oss.

Vi suger åt oss av allt beröm vi får.

Varför jag ville ha in #69 in på gräset var för att få tömma ur den bensin som runnit ut i kåpan på gräset istället som det nu blev, i innerkant av banan. Det är inte så jäkla roligt att ha en hoj som har en varm motor och ett par liter soppa i underkåpan ett par meter ifrån posteringen...

Men det gick ju bra till slut... även om det ett tag såg mer ut som en curlingtävling än roadracing uppe i Ejes.

Ha ha, kul läsning!

Tack till DIG och ALLA ANDRA FUNKISAR!!! :tummenupp

Kristoffer #76 R600

Tack Lime och alla andra funkisar. :Bugar
Kul läsnig var de åxå.
Säg till om Ni vill ha ett varv på burkplattan!!! :tummenupp

MVH
#27 Johan Reuterholt

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul