Raderad medlem 51742
Guest
Nästan. ”Being You” av Anil Seth, en av världens mest framstående forskare inom neurovetenskap.Jenna jamessons skälv biografi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nästan. ”Being You” av Anil Seth, en av världens mest framstående forskare inom neurovetenskap.Jenna jamessons skälv biografi?
Anil Seth är väl ett anagram för Senil Anal?Nästan. ”Being You” av Anil Seth, en av världens mest framstående forskare inom neurovetenskap.

Hans tes är ju att vi inte uppfattar omgivningen direkt utifrån våra sensoriska intryck, utan genom den hallucination som hjärnan skapar bl.a. baserat på tidigare erfarenheter, så jag kan absolut ha en viss empati för att det går att göra den associationen. ?Anil Seth är väl ett anagram för Senil Anal?![]()
Ja har man lyssnat på jenna så har man helt klart hallisar ett tag efter.Hans tes är ju att vi inte uppfattar omgivningen direkt utifrån våra sensoriska intryck, utan genom den hallucination som hjärnan skapar bl.a. baserat på tidigare erfarenheter, så jag kan absolut ha en viss empati för att det går att göra den associationen. ?
Om jag förstått rätt så är det förenklat både och. Hjärnan skapar hela tiden en modell (hallucinationen) av både sig själv och omgivningen, den "gissar" hur saker är. Det vi upplever är alltså hela tiden hallucinationen och inte den direkta sensoriska inputen (det vi hör, ser osv). När det sedan kommer in ny sensorisk input som inte stämmer med modellen så ändrar den antingen modellen eller skaffar sig mer/bättre sensorisk input, t ex genom att agera. I fallet där du slår dig på tummen skulle jag då tro att den uppdateringen sker blixtsnabbt så att den uppdaterade modellen påverkar nästa hammarslag, men utan att du har hunnit bli medveten om det.Ja har man lyssnat på jenna så har man helt klart hallisar ett tag efter.
Så det är pga hallisar man inte slår sig på tummen två gånger på direkten, jag har alltid trott man försöker undvika den explosiva smärtan..
Ja ämnet är oerhört fascinerande. Folk i allmänhet är oftast ovetande om hur många av de föreställningar som i högsta grad påverkar deras liv som bygger på gammal kunskap om hur våra hjärnor fungerar och där det hänt enormt mycket inom bl.a. neurovetenskapen bara det senaste decenniet.Men absolut ett intressant ämne ungefär som frågan om vi har en fri vilja eller om det redan är bestämt intärnt i synapserna att vi skall tro att vi har bestämt oss för något.
Både mitt numera ex och min dotter har ju studerar psykologi och har ganska rejäla utbildningar bakom sig och det är intressanta teser helt klart,Om jag förstått rätt så är det förenklat både och. Hjärnan skapar hela tiden en modell (hallucinationen) av både sig själv och omgivningen, den "gissar" hur saker är. Det vi upplever är alltså hela tiden hallucinationen och inte den direkta sensoriska inputen (det vi hör, ser osv). När det sedan kommer in ny sensorisk input som inte stämmer med modellen så ändrar den antingen modellen eller skaffar sig mer/bättre sensorisk input, t ex genom att agera. I fallet där du slår dig på tummen skulle jag då tro att den uppdateringen sker blixtsnabbt så att den uppdaterade modellen påverkar nästa hammarslag, men utan att du har hunnit bli medveten om det.
Ja ämnet är oerhört fascinerande. Folk i allmänhet är oftast ovetande om hur många av de föreställningar som i högsta grad påverkar deras liv som bygger på gammal kunskap om hur våra hjärnor fungerar och där det hänt enormt mycket inom bl.a. neurovetenskapen bara det senaste decenniet.
Anil Seth relaterar detta till fri vilja också och menar att just de motsatta idéer du tar upp egentligen båda är felaktiga. Kortversionen: Iden om den fria viljan ofta är förknippad med den felaktiga tanken att människor har något unikt/magiskt som är frikopplat från den vanliga fysikens lagar (en tanke som bl.a. kan härledas till Descartes uppdelning av kroppen och sinnet och som haft en enorm påverkan på samhället, inte minst religiöst). Den motsatta idén att allt istället skulle vara förutbestämt är lika felaktig. Anil Seth utgår istället från naturvetenskapen för att förklara hur vi hela tiden gör fria val utifrån bl.a. mekanismerna jag beskrev i första stycket, däremot går det inte välja vad vi kommer att vilja.
Ja, kan starkt rekommendera den om man är intresserad av ämnet. Man måste inte vara hjärnforskare för att hänga med i resonemangen i boken även om det underlättar med viss orientering i ämnet.Både mitt numera ex och min dotter har ju studerar psykologi och har ganska rejäla utbildningar bakom sig och det är intressanta teser helt klart,
Sedan att när min kropp villhöver kaffe o skapar huvudvärk pga detta, då får kropphelvetet saft eller The, man måste tygla sitt sinne? eller iallafall skapa en tanke att man gör det..
Kanske en bok att läsa.
Jag blev fotad med åländsk plåt. Iofs tio år sedan. Gick bra. (Inte kommit något ännu iaf)Jag hade bråttom hem från Tyskland för någon månad sedan. Ett jobb som drog ut på tiden och jag behövde hämta på dagis. Blev fotad två gånger på autobahn. Hade en hyrbil från Volvo On Demand.
Någon annan som blivit fotad i tredje riket med hyrbil? Fick ni några böter eller klarade ni er?
Tyvärr får du nog räkna med att få hem böterna.Jag hade bråttom hem från Tyskland för någon månad sedan. Ett jobb som drog ut på tiden och jag behövde hämta på dagis. Blev fotad två gånger på autobahn. Hade en hyrbil från Volvo On Demand.
Någon annan som blivit fotad i tredje riket med hyrbil? Fick ni några böter eller klarade ni er?
Blev fotad under omkörning för ett par veckor sedan, men har inte hört nåt. Jag har fått för mig att om det är två bilar på bilden (dvs du håller på med omkörningen) så kommer bilden inte rendera i någon bot. Finns även fall där man beslutat att viss fortkörning vid omkörning är ok, för man vill ju inte segdra en omkörning så man riskerar att stöta på mötande trafik efter en minut i fel fil.Inte så förbannad men kändes tarvligt.
På väg hem efter 23 dagen övertid, nåja men lite sliten iaf och på samma sträcka har jag hamnat i kö 2 dagar på raken bakom a-moppetraktorbil. Inget jag hetsar upp mig över men idag när jag utan kö hamnar bakom en övningskörare tänkte jag åtminstone köra om. Håller avstånd, fri sikt utan möte även om vi närmar oss en fartkamera. Går ut i vänsterfilen tidigt för att inte sniffa stötfångare o kasta mig förbi, lugnt gaspådrag för att passera fartk *BLIXT* ..så det gick ju bra. Fullföljde omkörningen i moderat tempo.
Några km senare håller jag på att bli baksmälld av en Landrange-någonting.
Toppenafton men helt klart nyfiken om jag kommer få något beundrarbrev, återkommer med det.
För ett par år sedan blev jag fotad med egen bil i Tyskland, en gång på motorväg och en gång på landsväg. Fick aldrig några böter.Jag hade bråttom hem från Tyskland för någon månad sedan. Ett jobb som drog ut på tiden och jag behövde hämta på dagis. Blev fotad två gånger på autobahn. Hade en hyrbil från Volvo On Demand.
I Tyskland ses väll fortkörning boten som att du betalat för att få köra fort..En ytterligare aspekt är leasingbil som det är så i fordonsägarinfo är inte jag nämnd men räknar inte kallt på det, dock. Som antytt tidigare är jag inte till tusen på att komma undan, mest nyfiken![]()
Hmmmm, om jag har två påställda fordon och nyttjar det ena så måste jag ju få köra dubbla hastigheten!I Tyskland ses väll fortkörning boten som att du betalat för att få köra fort..
Skälv ser jag det som så i alla fall, jag får ju ett kvitto på att jag betalat för att få köra fortare än dom andra lössen på vägen.

|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
|
|