Idag är jag förbannad därför att...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det som kräver energi är som jag redovisat fasomvandligen. Vilket betyder tid i mikron.
Exakt. Tycker det är "lättare" att förstå via ett t-s-diagram med isobarer.

För oss som behöver damma av vår termodynamik. Om man följer en isobar från vänster(fast form) så ser man att temperaturen är konstant i vatten/ångfasen(då fasomvandling sker) dvs man kan tillföra värme utan att temperaturen förändras typ som att man kokar vatten på spisen. Vattnet, när det kokar är inte varmare för att du har vredet på 12 istf 8.

Annars tror jag iofs ni pratar om olika saker. Molekylerna i is är ordnade på annat sätt än när vattnet befinner sig i flytande form. Därav har vatten i fast form också annan densitet än i flytande tex.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag borde inte bry mig om denna skitfrågan men jag är jäkligt sugen på att göra lite hobbyresearch hemma nu.

Jag har inte klockat men jag vet ju att en tallrik mat från kylen värmer jag 2:00-2:30 och från frysen 6-8 minuter. Egentligen skulle man väl mäta temperaturen före och efter också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har inte klockat men jag vet ju att en tallrik mat från kylen värmer jag 2:00-2:30 och från frysen 6-8 minuter. Egentligen skulle man väl mäta temperaturen före och efter också.
Om jag tar två soppskålar, fyller med vatten, fryser ena, den andra kan jag ställa i kylen. Sen tar jag tempen på kyl och frys. Kör på full kräm i micron i fem minuter och sedan mäta.

borde ge ett rättvist resultat?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Från GuWs inlägg 27520.

Wikipedia säger "I fruset vatten är däremot dipolerna fixerade och det är därför is är svårt att få varmt i mikrovågsugnen: mikrovågorna går i princip rakt igenom."

Så effekten mikron köttar på med blir inte tillförd till vattnet pss om det är i fast som i flytande form(?). Det har alltså inte bara med fasövergång att göra.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Från GuWs inlägg 27520.

Wikipedia säger "I fruset vatten är däremot dipolerna fixerade och det är därför is är svårt att få varmt i mikrovågsugnen: mikrovågorna går i princip rakt igenom."

Så effekten mikron köttar på med blir inte tillförd energi till vattnet pss om det är i fast som i flytande form(?). Det har alltså inte bara med fasövergång att göra.

Enda gången som molekyler är 100% fix, orörliga är väl ändå vid den absoluta nollpunkten. Och det betyder inte ens då att dom skulle vara svårare att sätta i rörelse.

För övrigt hittar jag inte ett enda ord "dipol" i den länken.

Resonemanget verkar ju väldigt frekvent förekommande så det finns säkert någon form av sanning i påståendet om is men i relation till energikapacitansen måste det ha väldigt försumbar betydelse för annars skulle man få helt andra tider när man värmer frusen mat. Istället för som nu väldigt proportionellt mot värmekapacitansen.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag tar två soppskålar, fyller med vatten, fryser ena, den andra kan jag ställa i kylen. Sen tar jag tempen på kyl och frys. Kör på full kräm i micron i fem minuter och sedan mäta.

borde ge ett rättvist resultat?

Soppskålen med vatten kommer väl koka efter max 3 minuter och inte bli varmare.

Du kan ju börja med vattenskålen, ta tid och stoppa när det börjar koka, då är det ju 100 grader.
Tallriken med is skulle teoretiskt behöva 2.7 gånger så lång tid, innan vattnet kokar och lägger vi till teorin om att det är svårare att värma isen ska det alltså ta betydligt längre än så också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Soppskålen med vatten kommer väl koka efter max 3 minuter och inte bli varmare.

Du kan ju börja med vattenskålen, ta tid och stoppa när det börjar koka, då är det ju 100 grader.
Tallriken med is skulle teoretiskt behöva 2.7 gånger så lång tid, innan vattnet kokar och lägger vi till teorin om att det är svårare att värma isen ska det alltså ta betydligt längre än så också.
Nu har jag lagt in två skålar i kyl/frys.

Kylen står inställd på +2 och frysen -24. Kommer kontrollmäta tempen med en termometer sen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu har jag lagt in två skålar i kyl/frys.

Kylen står inställd på +2 och frysen -24. Kommer kontrollmäta tempen med en termometer sen.
Blir nog test imorgon. Har lagt gladpack över skålarna för att förhindra avdunstning. Den enda termometern jag har är en grilltermometer och den visar inte minusgrader.
Så vi får anta att inställda temperaturerna i kyl/frys ligger inom ett par grader från inställd temp.

Jag tänkte köra skålen från kylen(+2) i två minuter på full effekt och sedan mäta. Borde väl nå 70-90 grader på den tiden.
Hur många minuter bör jag köra den frysta(-24) för att kompensera för temperaturskillnaden om 26 grader?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tyvärr tror jag inte ditt experiment kommer att spela så stor roll. Det är väl känt att fryst lasagne utgör det enda kända undantaget till termodynamikens lagar. Väntar fortfarande på att kvantfysiken skall komma med en förklaring.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu är jag förbannad över att ingen annan är förbannad i förbannad tråden.

Tja Greta tyckte om när fan själv spräckte rektalen på henne. Det snöar ikväll med ??
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir nog test imorgon. Har lagt gladpack över skålarna för att förhindra avdunstning. Den enda termometern jag har är en grilltermometer och den visar inte minusgrader.
Så vi får anta att inställda temperaturerna i kyl/frys ligger inom ett par grader från inställd temp.

Jag tänkte köra skålen från kylen(+2) i två minuter på full effekt och sedan mäta. Borde väl nå 70-90 grader på den tiden.
Hur många minuter bör jag köra den frysta(-24) för att kompensera för temperaturskillnaden om 26 grader?

Nu vet jag inte hur stor skål du har men en djup tallrik med vatten kräver nog 3 minuter i min mikro för att nå 70-90 grader.

Kör 3 minuter och mät temperaturen, sedan räknar du fram tiden för isen utgående ifrån den temperaturen. Du kan ju i princip räkna fram effekten på ugnen ifall du vet hur mycket vatten det är.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu vet jag inte hur stor skål du har men en djup tallrik med vatten kräver nog 3 minuter i min mikro för att nå 70-90 grader.

Kör 3 minuter och mät temperaturen, sedan räknar du fram tiden för isen utgående ifrån den temperaturen. Du kan ju i princip räkna fram effekten på ugnen ifall du vet hur mycket vatten det är.
Då kör jag testet 3 minuter med den från kylen ikväll. Borde vara kall nog nu. Sen får du gärna räkna fram hur lång tid det borde ta för den frysta att nå samma temperatur så kör jag det testet imorgon.

Det är exakt 3dl i varje skål. Uppmätt med kalibrerat decilitermått från översta lådan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag sätter en tia på att gravitoner och Higgs-partikel är inblandade.
Tror mer på Bechamelpartikeln eller Schrödingers katt Gustav. Återstår att se när någon lyckas bygga en tillräckligt stor muskotnötsaccelerator för att kunna testa de teorierna i praktiken.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu har jag kört skålen från kylen i 3 minuter på full effekt. Mätte med grilltermometern som visade 61-62 grader under den minuten jag mätte.

Twostroke, hur länge bör jag mikra den frysta för att få samma temp?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har jag kört skålen från kylen i 3 minuter på full effekt. Mätte med grilltermometern som visade 61-62 grader under den minuten jag mätte.

Twostroke, hur länge bör jag mikra den frysta för att få samma temp?

Tar det imorgon.
Om du hinner kyla en till skål i kylskåpet så testa vad du får för temp efter 4 minuter.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har du en klen mikro? Vad är den på för effekt när du kört?

Du har tillfört ca 75 kJ. 0,3*4,18(62-2)=75 kJ.
(Alltså 0,02 kWh villket innebär att du tillfört med effekten 400 W under dessa tre minuter, därav första frågan - det känns klent, eller vilka förluster har man i en mikro?)

Räknat på massan 0,3 kg iom att du har 3 dl vatten.

För isen gäller då.
1. Från -24 grader till noll grader fast form. 0,3*2,2(0-(-24))=16 kJ
2. Från noll grader fast form till noll grader flytande form. 0,3*334=100 kJ.
3. Från noll grader flytande form till 62 grader flytande form. 0,3*4,18(62-0)=78 kJ
Summa: 16+100+78=194 kJ.

Tid nödvändig i mikron 194/75=2,6. Dvs ca 2,6 ggr längre dvs 3*2,6=7,8 minuter.

Skillnaden i tid är generell/allmängiltig enligt fysikens lagar precis som tvåtaktarn skrev i inlägg 27514. Enda skillnaden jag gjort ovan(om jag inte knappat fel) är att ta hänsyn till den specifika massan i ditt fall.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju bra att ni laborerar med att värma vatten.

Sen kan ni ju laborera med att smälta is.

Typ välta ur isklumpen ur skålen, lägga den på något så att smältvattnet rinner av och se hur lång tid det tar att smälta is.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top