Idag är jag förbannad därför att...

Detta är också "Förbannad"-tråden, inte "Fråga"-tråden.

Det var aldrig någon undran över hur den fungerar, utan en förbannelse över att fysikens lagar fungerar så in i helvete dåligt.

Nu blev jag förbannad igen. :mad:

Jag är förbannad över att fysikens lagar inte accepteras av dilettanter på internet som lärt sig allt från bondepraktikan.

Jag ser bilder på både vattenmolekyler och ismolekyler i din länk, och vet du vad? Det är ingen skillnad på dom.

Vad är skillnaden mellan molekylerna i is som är tex -50 grader respektive molekylerna i is som är -1 grad?

Vad bra att du klarar att titta på bilderna, prova nu att läsa texten också, be om hjälp av någon om det blir för svårt!

Vad bra att du klarar att titta på bilderna, prova nu att läsa texten också, be om hjälp av någon om det blir för svårt!

Men min mikrovågsugn värmer is i exakt samma hastighet som förväntas enligt tidigare skolboksfysik som jag redovisat.

Så jag har lite svårt att ta till mig förklaringar som säger att den skolfysiken inte längre gäller i en mikrovågsugn.

Värme i ett ämne handlar alltid om molekylernas rörelse mer rörelse mer värme vare sig vi pratar om fast flytande eller gasform.
Molekyler rör sig alltså alltid i alla temperaturer över den absoluta nollpunkten det är bara en fråga om hur mycket.
Molekyler sitter alltså inte orörliga bara för att dom befinner sig i fast tillstånd(is).

Faktum är tvärtom att det krävs mindre energi för att värma is 1 grad än för att värma vatten 1 grad, faktiskt nära halva energin.
Det som kräver energi är som jag redovisat fasomvandligen. Vilket betyder tid i mikron.

Värme i ett ämne handlar alltid om molekylernas rörelse mer rörelse mer värme vare sig vi pratar om fast flytande eller gasform.
Molekyler rör sig alltså alltid i alla temperaturer över den absoluta nollpunkten det är bara en fråga om hur mycket.
Molekyler sitter alltså inte orörliga bara för att dom befinner sig i fast tillstånd(is).

Faktum är tvärtom att det krävs mindre energi för att värma is 1 grad än för att värma vatten 1 grad, faktiskt nära halva energin.
Det som kräver energi är som jag redovisat fasomvandligen. Vilket betyder tid i mikron.
Konsensus när man googlar är att mikrovågor inte ˋbiter nämnvärt på is. jag har inte facit men det måste vara en väldigt välspridd skröna om det inte stämmer.

Exakt. Tycker det är "lättare" att förstå via ett t-s-diagram med isobarer.

För oss som behöver damma av vår termodynamik. Om man följer en isobar från vänster(fast form) så ser man att temperaturen är konstant i vatten/ångfasen(då fasomvandling sker) dvs man kan tillföra värme utan att temperaturen förändras typ som att man kokar vatten på spisen. Vattnet, när det kokar är inte varmare för att du har vredet på 12 istf 8.

Annars tror jag iofs ni pratar om olika saker. Molekylerna i is är ordnade på annat sätt än när vattnet befinner sig i flytande form. Därav har vatten i fast form också annan densitet än i flytande tex.

Last edited:
Jag borde inte bry mig om denna skitfrågan men jag är jäkligt sugen på att göra lite hobbyresearch hemma nu.

Jag har inte klockat men jag vet ju att en tallrik mat från kylen värmer jag 2:00-2:30 och från frysen 6-8 minuter. Egentligen skulle man väl mäta temperaturen före och efter också.

Jag har inte klockat men jag vet ju att en tallrik mat från kylen värmer jag 2:00-2:30 och från frysen 6-8 minuter. Egentligen skulle man väl mäta temperaturen före och efter också.
Om jag tar två soppskålar, fyller med vatten, fryser ena, den andra kan jag ställa i kylen. Sen tar jag tempen på kyl och frys. Kör på full kräm i micron i fem minuter och sedan mäta.

borde ge ett rättvist resultat?

Från GuWs inlägg 27520.

Wikipedia säger "I fruset vatten är däremot dipolerna fixerade och det är därför is är svårt att få varmt i mikrovågsugnen: mikrovågorna går i princip rakt igenom."

Så effekten mikron köttar på med blir inte tillförd till vattnet pss om det är i fast som i flytande form(?). Det har alltså inte bara med fasövergång att göra.

Last edited:
Från GuWs inlägg 27520.

Wikipedia säger "I fruset vatten är däremot dipolerna fixerade och det är därför is är svårt att få varmt i mikrovågsugnen: mikrovågorna går i princip rakt igenom."

Så effekten mikron köttar på med blir inte tillförd energi till vattnet pss om det är i fast som i flytande form(?). Det har alltså inte bara med fasövergång att göra.

Enda gången som molekyler är 100% fix, orörliga är väl ändå vid den absoluta nollpunkten. Och det betyder inte ens då att dom skulle vara svårare att sätta i rörelse.

För övrigt hittar jag inte ett enda ord "dipol" i den länken.

Resonemanget verkar ju väldigt frekvent förekommande så det finns säkert någon form av sanning i påståendet om is men i relation till energikapacitansen måste det ha väldigt försumbar betydelse för annars skulle man få helt andra tider när man värmer frusen mat. Istället för som nu väldigt proportionellt mot värmekapacitansen.

Last edited:
Om jag tar två soppskålar, fyller med vatten, fryser ena, den andra kan jag ställa i kylen. Sen tar jag tempen på kyl och frys. Kör på full kräm i micron i fem minuter och sedan mäta.

borde ge ett rättvist resultat?

Soppskålen med vatten kommer väl koka efter max 3 minuter och inte bli varmare.

Du kan ju börja med vattenskålen, ta tid och stoppa när det börjar koka, då är det ju 100 grader.
Tallriken med is skulle teoretiskt behöva 2.7 gånger så lång tid, innan vattnet kokar och lägger vi till teorin om att det är svårare att värma isen ska det alltså ta betydligt längre än så också.

Soppskålen med vatten kommer väl koka efter max 3 minuter och inte bli varmare.

Du kan ju börja med vattenskålen, ta tid och stoppa när det börjar koka, då är det ju 100 grader.
Tallriken med is skulle teoretiskt behöva 2.7 gånger så lång tid, innan vattnet kokar och lägger vi till teorin om att det är svårare att värma isen ska det alltså ta betydligt längre än så också.
Nu har jag lagt in två skålar i kyl/frys.

Kylen står inställd på +2 och frysen -24. Kommer kontrollmäta tempen med en termometer sen.

Nu har jag lagt in två skålar i kyl/frys.

Kylen står inställd på +2 och frysen -24. Kommer kontrollmäta tempen med en termometer sen.
Blir nog test imorgon. Har lagt gladpack över skålarna för att förhindra avdunstning. Den enda termometern jag har är en grilltermometer och den visar inte minusgrader.
Så vi får anta att inställda temperaturerna i kyl/frys ligger inom ett par grader från inställd temp.

Jag tänkte köra skålen från kylen(+2) i två minuter på full effekt och sedan mäta. Borde väl nå 70-90 grader på den tiden.
Hur många minuter bör jag köra den frysta(-24) för att kompensera för temperaturskillnaden om 26 grader?

Tyvärr tror jag inte ditt experiment kommer att spela så stor roll. Det är väl känt att fryst lasagne utgör det enda kända undantaget till termodynamikens lagar. Väntar fortfarande på att kvantfysiken skall komma med en förklaring.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D