Idag är jag förbannad därför att...

Ahh, så mikrovågorna ser inte isen och missar den då?

Radiovågorna kan inte excitera väte och syre atomerna i is lika bra... grovt förenklat.

Det finns säkert någon vetenskapsman på youtube som kan förklara det bättre

Om man tar isbiten från frysen så är den väl runt -20 grader.

Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg för att värma isen till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 100x4.18 = 418 kJ/kg för att värma vattnet till 100 grader
SUMMA: 796 kJ/kg

Tar man vatten ur kranen så är det gissningsvis runt 15 grader
det krävs alltså (100-15)x4.18 = 355 kJ/kg

796/355 = 2.24

Bara energimängden som krävs betyder alltså drygt dubbelt så lång tid att värma is ur frysen som vatten ur kranen. Någon annan får testa...

Mat ur frysen värmer man väl inte till 100 grader utan snarare 60-70 grader gissar jag då blir samma kalkyl:
Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg vatten för att värma till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg vatten för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 65x4.18 = 272 kJ/kg vatten för att värma till 65 grader
SUMMA: 650 kJ/kg

Tar man maten ur kylskåpet +8 grader
det krävs alltså (65-8)x4.18 = 238 kJ/kg

650/238 = 2.73

Alltså nästan 3 gånger så mycket energi, eller 3 gånger så lång tid.

Mattallriken ur kylskåpet som man värmer 2:30 ska alltså ta nästan 7 minuter om man tar den ur frysen.

Det stämmer ganska väl överens med mina erfarenheter av att värma mat.

Att is inte skulle ta emot energi är alltså bara trams.

Om man tar isbiten från frysen så är den väl runt -20 grader.

Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg för att värma isen till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 100x4.18 = 418 kJ/kg för att värma vattnet till 100 grader
SUMMA: 796 kJ/kg

Tar man vatten ur kranen så är det gissningsvis runt 15 grader
det krävs alltså (100-15)x4.18 = 355 kJ/kg

796/355 = 2.24

Bara energimängden som krävs betyder alltså drygt dubbelt så lång tid att värma is ur frysen som vatten ur kranen. Någon annan får testa...

Mat ur frysen värmer man väl inte till 100 grader utan snarare 60-70 grader gissar jag då blir samma kalkyl:
Det går åt 20x2.2 = 44 kJ/kg vatten för att värma till 0 grader
Fasomvandlingen kräver 334 kJ/kg vatten för att fasomvandla is till vatten
Sedan krävs det 65x4.18 = 272 kJ/kg vatten för att värma till 65 grader
SUMMA: 650 kJ/kg

Tar man maten ur kylskåpet +8 grader
det krävs alltså (65-8)x4.18 = 238 kJ/kg

650/238 = 2.73

Alltså nästan 3 gånger så mycket energi, eller 3 gånger så lång tid.

Mattallriken ur kylskåpet som man värmer 2:30 ska alltså ta nästan 7 minuter om man tar den ur frysen.

Det stämmer ganska väl överens med mina erfarenheter av att värma mat.

Att is inte skulle ta emot energi är alltså bara trams.
Nej

Vatten

Du har fel

Nuf said

Is är vatten och (vatten)ånga är vatten. Det är bara olika sk aggregationstillstånd, flytande, gas och fast.
H2O alltihop.

Från Wikipedia:

Mikrovågsugnen fungerar genom att ett högfrekvent elektromagnetisk fält (RF) alstras i ugnen med hjälp av en magnetron. Mikrovågorna i moderna ugnar använder frekvensen 2,45 GHz vilket motsvarar en våglängd av omkring 12 centimeter. Alla material som antingen leder ström eller som har någon form av fria dipoler i sig kommer att värmas upp.

Vattenmolekylen blir på grund av sin uppbyggnad av väte- och syreatomer en elektrisk dipol med en positiv och en negativ ände. Dipolens negativa ände kommer att söka en positiv ände och därmed radar vattenmolekyler upp sig i kedjor med något tiotal vattenmolekyler.

En elektrisk dipol i ett elektriskt fält försöker alltid ställa in sig i fältets riktning. Eftersom dipolerna skall rätta in sig längs med fältet kommer kedjorna med vattenmolekyler att vridas sönder. Detta motsvarar ett tillskott av energi, när molekylerna åter försöker rada upp sig i kedjor kommer överskottsenergin i form av vattenmolekylernas slumpvisa rörelse, motsvarande en snabb temperaturhöjning. Om materialet även leder ström via elektroner, till exempel saltvatten, kommer även detta att leda till uppvärmning.

I fruset vatten är däremot dipolerna fixerade och det är därför is är svårt att få varmt i mikrovågsugnen: mikrovågorna går i princip rakt igenom. En isbit smälter dock så småningom ändå, eftersom den tunna vattenhinnan på ytan absorberar mikrovågen, blir varm och i sin tur smälter loss mer vatten ur isbiten. Det går alltså att koka vatten i en grop på en isbit (ända tills vattnet smälter isen). Ett gott råd är därför att hälla på en gnutta vatten, särskilt på stora isblock, för att snabbare tina fryst mat.

Kärringen som inte förstår sig på normalt hyfs och begär tjänster av halva byn utan att ha något att erbjuda i gentjänst. :mad:

O idag är jag rent otrevligt grinig 20cm slask o 1,45 Tim till jobbet på en oplogad rix 45 med start 04,45, o dessutom skall det snöa mera i natt o i morgon.

Måtte djävulen ta den lilla Greta rätt upp i rektalen, Föresten kan den fan ta alla andra miljöpartister i rektalen osso,.

Jag kräver fanimej värme nu den värme som dessa avarter till kreatur som identifierar sig som miljöpartister har lovat skall finnas.

Januari o februari körde jag hoj men i mars o nu början av aprill, då sätter vi kökdrekord som stått sig i dessennier.

Vad fan är det frågan om ljuger dom små avskyvärda miljöpartisterna???

O idag är jag rent otrevligt grinig 20cm slask o 1,45 Tim till jobbet på en oplogad rix 45 med start 04,45, o dessutom skall det snöa mera i natt o i morgon.

Måtte djävulen ta den lilla Greta rätt upp i rektalen, Föresten kan den fan ta alla andra miljöpartister i rektalen osso,.

Jag kräver fanimej värme nu den värme som dessa avarter till kreatur som identifierar sig som miljöpartister har lovat skall finnas.

Januari o februari körde jag hoj men i mars o nu början av aprill, då sätter vi kökdrekord som stått sig i dessennier.

Vad fan är det frågan om ljuger dom små avskyvärda miljöpartisterna???
MEd tanke på att de första artiklarna om att världens kulle gå under av klimatförändringar om 10 år dök upp på åttiotalet, om inte tidigare, och texterna i dem ser exakt likadana ut som FNs senaste fjanterier så kan vi nog ganska säkert säga att det är en stor hög med tjurbajs vid det här laget. Klimatvetenskapen har absolut ingen som helst jävla koll.

MEd tanke på att de första artiklarna om att världens kulle gå under av klimatförändringar om 10 år dök upp på åttiotalet, om inte tidigare, och texterna i dem ser exakt likadana ut som FNs senaste fjanterier så kan vi nog ganska säkert säga att det är en stor hög med tjurbajs vid det här laget. Klimatvetenskapen har absolut ingen som helst jävla koll.
60-talet till och med. ”8 år på oss” har ekat i över 50 år.

60-talet till och med. ”8 år på oss” har ekat i över 50 år.

Det lustiga är att då byggde vi kärnkraft och kom ifrån fossilberoendet och halverade våra utsläpp på så vis.

Nu ska vi lägga ner kärnkraften som räddade oss, och absolut inte bygga ny, fast behovet finns...

Om det fortfarande är någon som funderar på Microvågsugnen så dök den här videon upp nu på YouTube:

Exakt vid vilken tidpunkt i filmen redovisas skillnaden mellan en vattenmolekyl och en ismolekyl?

Jag hr faktiskt inte tittat på filmen, jag tänkte närmast om någon var intresserad rent tekniskt av hur det fungerar.

Skillnaden på vatten och is redogjordes i mitt förra inlägg med citat från Wikipedia

Om det fortfarande är någon som funderar på Microvågsugnen så dök den här videon upp nu på YouTube:

Exakt vid vilken tidpunkt i filmen redovisas skillnaden mellan en vattenmolekyl och en ismolekyl?
Detta är också "Förbannad"-tråden, inte "Fråga"-tråden.

Det var aldrig någon undran över hur den fungerar, utan en förbannelse över att fysikens lagar fungerar så in i helvete dåligt.

Nu blev jag förbannad igen. :mad:

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...