Raderad medlem 51742
Guest
Haha, jag missförstod uppenbarligen uttrycket ”det mest nödvändiga” och tänkte väl mer på näshårstrimmer, playstation och julgransbelysning snarare än cementblandare, smältugn och svets ?Vi har luft/vatten, med en extern vedpanna som går att koppla in vid kris. De kan dock inte köras parallellt.
Det jag överväger är att skaffa ett riktigt rejält elverk + ordentliga lagringsbatterier för att eventuellt kunna gå off-grid och bli helt självförsörjande. Då jag använder en del tyngre verkstadsmaskiner så vill jag ju att anläggningen åtminstone ska kunna driva saker som kräver 400v 16a trefas, men jag vet inte hur hysteriskt mycket batterier eller hur stora elverk som skulle krävas för att det ska funka över huvud taget... Kanske inte ens är görbart för en rimlig summa? Jag räknar å andra sidan inte med att den rådande elkrisen ska vara löst inom de närmsta tio åren så bara investeringen lönar sig sett till de kommande tio årens elräkningar såm kan det ju vara värt det...
Det där låter ju snarare som att det krävs en ev fast installerad anläggning i sexsiffriga prisklassen med bl.a kraftigare dieselelverk och stora batterier. I mitt fall har jag som en lite större investering gått i tankebanorna att investera i solceller plus batterilagring för att kunna köra även i off-gridläge, men det är ju något helt annat än ett litet portabelt elverk från biltema för att klara sig hjälpligt ett par dagar vid en kris. Ibland har jag tänkt tanken att det vore nice även med ett elverk för att kunna ladda ett batterilager när solcellerna inte går.
Förklara nu för oss okunniga hur det är Putins fel att bensinpriset gått upp med sisådär 100% och elpriserna med över 1000% under de senaste åtta åren av rödgrönt bajs