Idétorka vid bilval

Det är nog lite där det ligger.

Jag hade en 200sx som va hel i motorn.
Lämnade in den på service efter att jag hade köpt den.

Gick skit bra o allt samt va skitkul o köra.

Sen efter ca 7 månader började skiten.

1: lagerna rasade och gjorde så att jaf fick byta vevaxel, vevstakar, lager såklart samt mått munstycke som hade någon funktion att kyla kolvarna.

Kostnad: 20000 kr

2: ca 600 mil efter att motorna va lagad så rasar turbon.
Fick skaffa en inbytesburbo från turboservice i Gbg (mycket bra, trevliga o hjälpsamma.)

Kostnad ca 6000 kr

ställde av bilen under vintern och tog ut den igen i början på våren. hann köra ca 2 månader sen rasar motorhelvetet igen. samma skit som förr (lagerras).

sålde skiten.

Men som sagt så är det en kul bil o det är en bra motor i den och allt det. Men... se till att det finns eller montera dit en oljekyl för annars kommer motorn att rasa.

Det där låter ju som ren o skär otur alternativt nån mekaniker med tummen mitt i röven= oxo otur..
Jag hade min 2(?.. Ska kolla upp det där med mitt minne så fort jag kommer ihåg det) år och hade aldrig några problem med den.
Småbusade o gjorde några jeteheftiga burnisar men pressade ju aldrig direkt bilen särskillt länge i sträck men den höll för det jag gjorde.

Tro mig, den saken jobbar jag på med. Men eftersom min mamma är i samma kaliber som stalin, så får motorcykel vänta ett tag, och eftersom jag älskar er o inga andra, så fick frågan hamna här.

blablabla.. tjenförsäkring... blablbla

AWE!! :kär

Men jag måste fortsätta göra reklam för 200sx.
Mer bus för pengarna är svårhittat och det finns ju en rätt bred beundrarbas både innanför och utanför Sverjets gränser..
Dessutom är det till skillnad från skajlajnsorna och gammelsuprorna bara 4 cyllar som är en bra bit billigare(antar jag) att renovera än 6 om det nu skulle komma till det..
Utbytesmotorer finns på skroten så du behöver således inga "overnight parts from japan".. :rolleyes:
Dessutom finns det skitbilliga på blocket juh så du har råd att krocka!.. Inget jag rekomenderar dock då jag vet av erfarenhet hur mjuka det är.. :gnissla

Jag skiter i att jag förmodligen samlar ihop några till poäng i tävlingen "tråkigast på SH"

En bra chaufför kör ifrån dig i vilken liten skitbil med hyfsad motor som helst ändå, en Pegga 205 eller Golf II GTI räcker långt med en kompetent förare.

En nybörjare i en Skajlajn med ett helt pingisbord som bakvinge kan möjligtvis göra spektakulära avåkningar och åka fort mellan rödljusen (men inte ens det brukar dom vara duktiga på)

En bil med 150hk räcker långt.

Vaddå, lika bra att det inte går att svänga, de kan ju ändå inte, eller vad menar du? :confused:

Det är ju ingen SLUMP att 90% av alla bilar som tillverkas för privatmarknaden är framhjulsdrivna.
En framhjulsdriven bil tenderar att stabilisera sig, och har dessutom betydligt tryggare vägegenskaper samt framkomlighet i halka.
Detta är inget vi ens behöver diskutera. Det bara ÄR så. (av olika fysiska anledningar)
Eller vill du säga emot hela bilindustrins egna slutsatser? Läser du aldrig motorpress? Om du saknar teknisk förståelse, rekommenderar jag dig att läsa en del grundläggande chassieteknink, fysik och säkert nåt mer.
I all välmening alltså.
Jag har själv harvat runt i bakhjulsdrivna bilar och känt mig "sportig" :)
(drömmen för alla DÅ, var en 142:a från -73, helst tvådörrars såklart, och 4 växlat med overdrive, gärna en B20b med dubbla SU-förgasare och ett Simons sportsystem och D-kam oxå...) Och det var vad jag hade.

Tänk såhär: En framhjulsdriven bil DRAR sig fram, dvs allt bakom framhjulen "hänger med" och iom detta fungerar som "roder" med andra ord stabiliserande för karossen.
En bakhjulsdriven bil blir som stt skjuta en liggande hammare framför sig genom att trycka med pekfingret på kortänden av själva skaftet. Dvs själva hammaruvudet längst fram (motsvarar motorn)
Detta blir instabilt som själve fan och hammarhuvudet vill hela tiden avvika antingen åt höger eller vänster.
(det här kompenserar man ju omedvetet med mikroskopiska rattrörelser, samt framvagnsinställning med toe-in osv, men grundproblemet kvarstår, bilen är instabil)

Släpper man ratten på en framhjulsdriven bil så stabiliserar den sig själv.
Gör du det på en bakhjulsdriven bil ligger du inom ett antal sekunder i diket.

En framhjulsdriven bil hjälper således icke aktiva förare (vilket de felsta medelsvensson-zombies är) genom ett förlåtande och överslätande beteende.
4wd lämnar vi därhän, det är ännu en marginalföreteelse för den breda massan, och det jag pratar om är alltså gejer för "gemene man"
Inte för er som behärskar allt redan...

Ungdomar som TROR att de kan köra bil tenderar att vilja ha både bakhjulsdrivet, ingen antispinn, och helst ingen antisladd heller.
Det går vitt och brett och jo, det är ju KUL!
Men effektivt?
Nix.

Jag skiter i att jag förmodligen samlar ihop några till poäng i tävlingen "tråkigast på SH"

En bra chaufför kör ifrån dig i vilken liten skitbil med hyfsad motor som helst ändå, en Pegga 205 eller Golf II GTI räcker långt med en kompetent förare.

En nybörjare i en Skajlajn med ett helt pingisbord som bakvinge kan möjligtvis göra spektakulära avåkningar och åka fort mellan rödljusen (men inte ens det brukar dom vara duktiga på)

En bil med 150hk räcker långt.

Håller med helt! :tummenupp

Last edited:
Om du vill ha 4x4 och billigt ska du leta efter
Ford Sierra XR4x4, den har samma drivlina som cossin men med human prislapp. V6 dock,....

Subaru Legacy turbo är skitrolig, går som ett spjut med chipp.
Bra fyrhjulsdrift också.

Vet du, jag tror du har helt rätt.. tyvärr, era försäkringspremier kommer att höjas..... dumma mig :mad:

Men jag har goda nyheter också!!

http://www.blocket.se/vi/17138961.htm?ca=9_s

grabbar, vi behöver inte leta mer (L)(L)(L)(L)

Snygg, men ganska moddad och obesiktigad...
Den skulle jag inte köpa förän jag låtit besiktiningen säga sitt om den.
Å andra sidan så känner jag ju folk som byter ut i princip allt utom karossplåten varje år före och efter besiktningen, men jag tycker att det låter jobbigt...

Sen att det brukar vara billigare för biltillverkaren att bygga en framhjulsdriven bil istället för bakhjulsdriven kan ju ha en viss betydelse också. :fakta

Jepp - det har det såklart. Sen lindar de in säljsnacket som om de vore mänsklighetens räddare i nöden... ;)

fantastiska mängder text...

Mjo, jag är fullt medveten om detta, och var väl som vanligt inte helt döds-seriös heller, faktum kvarstår att de gärna går rakt fram om man pressar lite mycket på halt underlag...

Att en framhjulsdriven bil har bättre framkommlighet på vintern är väl inte alltid helt sant då bakhjulsdrina bilar överför vikten mot drivhjulen vid acceleration, inte bort från dem som en framhjulsdriven bil, dock har de ju motorn (vikten) på drivhjulen istället, så det är mest i hala uppförsbackar som det gäller. Även med släp är det en fördel med RWD.

I min mening är ändå understyrning (framhjulsdriven bil som vägrar svänga när man gasar för mycket) bra mycket jobbigare än att baken åker ut lite.

I verkligheten gäller väl ändå att man kör på rätt sätt för bilen man kör, kör man som man ska köra bakhjulsdrivet med en framhjulare går det ju käpprätt åt helvede, och vice versa. :näsblod

Det tillverkas dock nog mest framhjulsdrivna bilar av den anledninged att det är billigare, och att en snedställd motor gör att du har mer utrymme i passagerar utrymmet än i ett bakhjulsdrivet dito med växellåda och kardan rakt igenom bilen. Även lättare vilket är helt ok vid macken.

Och jag vet mycket väl att jag inte kan tjöra bil, men med tanke på hur lite jag kört hade det väl varit ruggigt konstigt annars. :D

Mjo, jag är fullt medveten om detta, och var väl som vanligt inte helt döds-seriös heller, faktum kvarstår att de gärna går rakt fram om man pressar lite mycket på halt underlag...

Att en framhjulsdriven bil har bättre framkommlighet på vintern är väl inte alltid helt sant då bakhjulsdrina bilar överför vikten mot drivhjulen vid acceleration, inte bort från dem som en framhjulsdriven bil, dock har de ju motorn (vikten) på drivhjulen istället, så det är mest i hala uppförsbackar som det gäller. Även med släp är det en fördel med RWD.

I min mening är ändå understyrning (framhjulsdriven bil som vägrar svänga när man gasar för mycket) bra mycket jobbigare än att baken åker ut lite.

I verkligheten gäller väl ändå att man kör på rätt sätt för bilen man kör, kör man som man ska köra bakhjulsdrivet med en framhjulare går det ju käpprätt åt helvede, och vice versa. :näsblod

Det tillverkas dock nog mest framhjulsdrivna bilar av den anledninged att det är billigare, och att en snedställd motor gör att du har mer utrymme i passagerar utrymmet än i ett bakhjulsdrivet dito med växellåda och kardan rakt igenom bilen. Även lättare vilket är helt ok vid macken.

Och jag vet mycket väl att jag inte kan tjöra bil, men med tanke på hur lite jag kört hade det väl varit ruggigt konstigt annars. :D

Jepp jepp och jepp! :D
Kan bara hålla med.
Hur din körförmåga är vet jag dock inget om.

Jepp - det har det såklart. Sen lindar de in säljsnacket som om de vore mänsklighetens räddare i nöden... ;)

Håller med dig om snacket om att en framhjulsdriven bil anses "hjälpa" inaktiva förare. Det gör den säkert också. Min kära mor totalvägrar att sätta sig i min BMW när det är halt, men pappsens framhjulsdrivna kärra duger gott, tycker hon. Trots att det finns likvärdiga "hjälpmedel" som antispinn och och sånt i båda.
Men lilla mammsen är en inaktiv förare, som nästan tuppar av om bilen börjar släppa där bak.

Både BMW och Mercedes är ju bakhjulsdrivna (jag vet att merca har släppt några dumma exemplar med framhjulsdrift), och både BMW och merca anses ju dyra. Men du får vad du betalar för, och en bakhjulsdriven BMW och en framhjulsdriven Opel går ju inte ens att jämföra. :rolleyes:
Och jag står fast vid att jag tycker att det är läskigt med framhjulsdrivet när det är halt. Min lilla Beemer är sjukt stabil om jag har DSC:n inkopplad. Borde inte Svensson också kunna hantera det? :va

Håller med dig om snacket om att en framhjulsdriven bil anses "hjälpa" inaktiva förare. Det gör den säkert också. Min kära mor totalvägrar att sätta sig i min BMW när det är halt, men pappsens framhjulsdrivna kärra duger gott, tycker hon. Trots att det finns likvärdiga "hjälpmedel" som antispinn och och sånt i båda.
Men lilla mammsen är en inaktiv förare, som nästan tuppar av om bilen börjar släppa där bak.

Både BMW och Mercedes är ju bakhjulsdrivna (jag vet att merca har släppt några dumma exemplar med framhjulsdrift), och både BMW och merca anses ju dyra. Men du får vad du betalar för, och en bakhjulsdriven BMW och en framhjulsdriven Opel går ju inte ens att jämföra. :rolleyes:
Och jag står fast vid att jag tycker att det är läskigt med framhjulsdrivet när det är halt. Min lilla Beemer är sjukt stabil om jag har DSC:n inkopplad. Borde inte Svensson också kunna hantera det? :va

Jodå det kan de nog.
Säger nog, eftersom oväntade lastväxelreaktioner i kombination med gaspådrag alltid utlöser värre karosskrängningar och efterföljande sladdar i en bakhjulsdriven bil. (det är ju det vi vill!)
Sånt vi som kör/t mycket bakhjulsdrivet tycker är kul, och följdaktligen kan hantera.
Men sånt som gör din mor (och många med henne) stela av skräck - vilket oftare leder till en olycka, än om de hade suttit i en "förlåtande" framhjulskrafsare.
En framhjulsdriven bil är sävligare, och börjar mycket riktigt ploga om man inte vet hur man vänsterbromsar upp den och sen skickar plattan i mattan...
Men denna plogning är "snäll" och är en tidig varning, som om bara den som kör, släpper gasen, så återfås fästet och situationen reder ut sig själv.

Du ser ju att din Bimmer måste ha ESD, ASP och hela alfabetet för att hålla sig på vägen! :lol Nuff said!
Det talar s.a.s för sig självt.
Och jag minns mina tidiga 3-seriebimmers (323i bl.a ahhh vilka tider...)
De var lätta i arselet och hade gott om effekt.
Utan full tank och en 50Kg sandsäck därbak samt vrålfräscha dubbdäck kunde man lika gärna haft slicks på nyspolad is när det var vinter :fakta

;)

Släpp rattjäkeln och be!!!

är väl rätt nära...

Haha! Då börjar det närma sig det klassiska uttrycket: Se Gud - sedan bromsa...

Last edited:
Har inte läst mer än delar av tråden, men vill flika in att en 205GTI inte alls är särskilt förlåtande i halka - bli rädd och inte gasa nog => bilen snurrar, få sladd och gasa utan att tvärställa ratten åt rätt håll => tvärställ och sen snurr osv.

Har inte läst mer än delar av tråden, men vill flika in att en 205GTI inte alls är särskilt förlåtande i halka - bli rädd och inte gasa nog => bilen snurrar, få sladd och gasa utan att tvärställa ratten åt rätt håll => tvärställ och sen snurr osv.

Men Zilog, det beror ju på att du är snål och alltid åker med tom tank och blankslitna däck! ;)
MIN 205:a beter sig INTE så iaf.

Med attityden på vilken bil du vill ha så kan du lika gärna lägga pengarna på mckort istället. Du kommer ha roligare och ha samma odds på att klara dig helskinnad.

Om du vill ha 4x4 och billigt ska du leta efter
Ford Sierra XR4x4, den har samma drivlina som cossin men med human prislapp. V6 dock,....

Subaru Legacy turbo är skitrolig, går som ett spjut med chipp.
Bra fyrhjulsdrift också.

AMEN!, Subaru Legacy Turbo är en oerhört rolig bil, även utan turbo är den grymt skoj :)
men vill man busa lite mer så behövs den extra effekten en turbo ger :)

off topic, vet du var man kan köpa ett chip till ovan nämnda bil STOFFE?

ojojoj,,, Jag verkar bli lynchad bara för att jag vill ha en RWD bil med törbo å är snart 18 ;), ni ska bara veta hur zkillad jag är på NfS Underground 2 "Nuff said":tummenupp

Men just nu, ändrat mig lite, Så verkar det luta mot en 206 GTI, alternativt en Kawasaki er-6n, om nu min mamma fick en total personlighetsomställning.

Känns som att det inte är värt att ha en 250 hk+ bil när man har ett körtkort som knappt har kallnat, sedan så har nog peggan lite humanare försäkring och soppaförbrukning (2 l motor till trots) men ni får såklart fortsätta driva disskutionen framåt om förstabil, nu gällar följande :)

*115 hk MINST
*senast en ´96a
*manuell och bensindriven
*mellan 30-55 tusen,
*pålitlig

Love yah snyggs :D :tuttar

hehe då ska du inte ha franska bilar :hihi
fan cittror samt peggar har pajjat stup i ett i min familj

Måste måste den ju inte! Jag kan köra den utan den. Pappsen framhjulsdrivna skit har ju exakt samma "hjälpmedel", så det är minsann inte bara min beemer som "behöver" det! :tungan

Återigen kära lilla vän: Det är inte DIG vi talar om utan kreti och pleti.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT