Idétorka vid bilval

Återigen kära lilla vän: Det är inte DIG vi talar om utan kreti och pleti.

Nej, men jag är väl knappast den enda i hela världen som reder ut det?
Till på köpet är jag ju tjej, tjejer kan ju absolut inte köra, varken bil eller hoj, har jag fått höra från många håll. Så klarar jag det måste väl alla Svennsson-killar klara det? :va

Trådstartaren: Köp för i helvete ingen er-6.... :näsblod

Känns som att det inte är värt att ha en 250 hk+ bil när man har ett körtkort som knappt har kallnat, sedan så har nog peggan lite humanare försäkring och soppaförbrukning (2 l motor till trots) men ni får såklart fortsätta driva disskutionen framåt om förstabil, nu gällar följande :)

*115 hk MINST
*senast en ´96a
*manuell och bensindriven
*mellan 30-55 tusen,
*pålitlig

Love yah snyggs :D :tuttar

Se där, lite förnuft har vi tydligen fått i dig. :)

Btw, dina nya krav passar mitt första förslag från inlägg 3: valfri BMW 3-serie. (318 el 320).

Swish: tror det är dags för dig att inse att du faktiskt är lite smått unik om du kan köra som du säger (nej, jag betvivlar det inte). Men majoriteten kan _inte_ reda upp en sladd med varken framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Det är bara en liiiiten klick motorintresserade som kan detta.

Det var lite annat för 20år sedan, då kunde de flesta det för man var tvungen, det fanns inte antispinn, antisladd, ABS och dylikt. Bara en sån sak som ABS har förövat folk incentiv att lära sig, för de får lära sig att bara stå på bromsen och styra... du vet nog själv vad som händer om man gör så med en bil utan ABS (eller med i vissa fall).

Swish: tror det är dags för dig att inse att du faktiskt är lite smått unik om du kan köra som du säger (nej, jag betvivlar det inte). Men majoriteten kan _inte_ reda upp en sladd med varken framhjulsdrift eller bakhjulsdrift. Det är bara en liiiiten klick motorintresserade som kan detta.

Det var lite annat för 20år sedan, då kunde de flesta det för man var tvungen, det fanns inte antispinn, antisladd, ABS och dylikt. Bara en sån sak som ABS har förövat folk incentiv att lära sig, för de får lära sig att bara stå på bromsen och styra... du vet nog själv vad som händer om man gör så med en bil utan ABS (eller med i vissa fall).

Att majoriteten inte klarar det kan jag väl kanske hålla med om, men jag tror ju sällan att jag är långt ifrån ensam som sagt. Har ingen tjejkompis som gör det, men många killkompisar. Är väl kanske vanligare bland oss "landetbor" än hos stadsbor?

jo, bland stadsbor är det vanligast att skaffa körkort för det är så krångligt med barnvagnen på bussen/tunnelbanan.
Visst, lite väl generaliserande men det är en stor skillnad på inställningen till körkort och bilkörande i t.ex. stockholm kontra "landet".

Själv är jag uppväxt med bilkörande, morsan lärde mig köra bil så snart jag nådde ned till pedalerna (12år) och hur man gör handbromsvändningar och dylikt, nu kan hon inte göra något sådant själv längre för hon har blivit bekväm med en automat och glömt bort hur man kör bil, hon åker Golf... själv KÖR jag Honda.

jo, bland stadsbor är det vanligast att skaffa körkort för det är så krångligt med barnvagnen på bussen/tunnelbanan.
Visst, lite väl generaliserande men det är en stor skillnad på inställningen till körkort och bilkörande i t.ex. stockholm kontra "landet".

Själv är jag uppväxt med bilkörande, morsan lärde mig köra bil så snart jag nådde ned till pedalerna (12år) och hur man gör handbromsvändningar och dylikt, nu kan hon inte göra något sådant själv längre för hon har blivit bekväm med en automat och glömt bort hur man kör bil, hon åker Golf... själv KÖR jag Honda.

Jo, pappsen gjorde likadant med mig. Det är inte många av de jag känner från stan som har körtkort öht, och d esom har kör ju som krattor. Kanske de är dåliga exempel, men det har ju gett mig en klar bild över stadsbor med bil.

Kan jag förstå, det är tyvärr så det ser ut för majoriteten.
Själv fick jag starten av mitt mc-kort i present från mor min... lite annan uppväxt trots att jag är från Stockholm. :)

Till TS, snälla, ta körkort först och köp sen en billig bil du kan sladda in i snöhögar och dylikt. Du måste lära dig gå innan du kan springa.

Nej, men jag är väl knappast den enda i hela världen som reder ut det?
Till på köpet är jag ju tjej, tjejer kan ju absolut inte köra, varken bil eller hoj, har jag fått höra från många håll. Så klarar jag det måste väl alla Svennsson-killar klara det? :va

Trådstartaren: Köp för i helvete ingen er-6.... :näsblod

Skriv inte ner ditt eget marknadsvärde!
Många tjejer jag känner kör bättre än höns!
;)
(sorry kunde inte låta bli)
Men allvarligt: Svar JA, såklart har du rätt, det finns många som reder ut det där med sladdar osv osv, men....
Alla har de ETT gemensamt (nej inte att de är killar) utan att de alla är INTRESSERADE av bilkörning och gillar att leka/testa och att köra aktivt.

Dessvärre (dessbättre? ;)) är dessa förare INTE i majoritet, varför den stora gråa massan totalt sett har allt att vinna på att välja en framhjulsdriven bil! :)

Din vän Elwe bodde över hos mig igår till idag, han hade varit upp och köpt sig en flott bil.
Bakhjulsdriven.
Såklart.
Han har ännu inte gett upp hoppet om "sportighet" :rofl
Tack och lov hade jag iaf lyckats få honom att förstå att man numera inte längre behöver röra om i tanken när man kör, utan han hade skaffat en ajtomojtlåda.

Hursomhelst, det var en urflådig Bimmer, och jag fick köra den.
Imponerande säger jag bara. 500 (feeeeem hundraaaa) newtonmeter i vrid!
Djävlar i min lilla låda!
Men designen på inredningen var densamma som den var 1981 i 3-serien!
Eller rättare sagt: Designgrunden var "still the same" och man kände igen sig.

Snyggt.

Last edited:
Se där, lite förnuft har vi tydligen fått i dig. :)

Btw, dina nya krav passar mitt första förslag från inlägg 3: valfri BMW 3-serie. (318 el 320).

BMW har ju en liten stämpel över sig, ni kan säkert alla grejer vad just B-M-W står för å liknande, men absolut, ska ju bara ha bilen i en vecka så ni slutar tjata så jag kan köpa en S14 :), närrå

Men hur är bmw i kvalitén, Enligt TV så är bmw sjukt dyra om något går sönder..

Swish, du har ju en biiimer till salu :) är den ngt att ha?:tummenupp

Elwe har smak =)
Man kanske känner igen sig, aldrig suttit i en så gammal beemer, men delarna passar, där är inga konstia knak och halvlösa plastdetaljer som i nån annan skitbil. Beemer is tha shit :)

Ja - de når nästan upp till Mercedes klass ;)

Saken är den, eller rättare: Saken är två...

1. Jag kan inte ha en bimmer. Den gör mig till en "dålig förare" ;)

2. Jag anser att bil = transport. (även s.k prestandabilar är ju rätt kassa t.o.m om man jämför med en medioker hoj)
Vill jag ha prestanda kör jag hoj. Inte bil.
Följdaktligen ska fyrfota transporter vara cozy och najs. Det handlar om transport. (det gör naturligtvis inget om det finns lite klös i dem!) Och jag transporterar mig iofs alltid +29 om man säger så, men det är ändå iaf sömnigt jämfört med hoj.
SÅ återigen: Bil = komfortabel transport.
Därför är jag och förblir en Mercedes-man, inte bimmer.
Eller var... har ingen Stern auf dem allen Strassen just nu. Snyft.
Transport med komfort är kort sagt det en bil står för i min värld.
KAN vara en Audi oxå, men aldrig en bimmer för DÅ kör jag som en tjuv direkt!
:)

Du låter som "köper jag en motorcykel kör jag ihjäl mig direkt!!1"

Jo ;) Kanske det låter så, men såklart är det inte min egna risk jag är rädd för.
Det jag VET däremot är att jag kör rätt framfusigt i en Bimmer... vilket kanske inte är "farligt" för mig, jag kan nog hantera det hela s.a.s
Men jag tycker att jag beter mig som ett svin i klartext mot andra, så att det är EN anledning till att det inte är socialt acceptabelt ur min egna synvinkel.
Jag vet med mig alltså, att om jag har resurserna, så kommer jag att köra därefter.

Jag kan alltså inte ha en bil "som kan så mycket mer" som jag sen bara ska fisa omkring i...
Det KRYPER i kroppen på mig när jag ser t.ex Porschar och Ferrarris som fiser omkring på tomgång 99,9% av sina liv...
Nä tacka vet jag arabprinsarna i Bahrein när jag var där sist, som kom på fullvarv runt slottet med sina supersportbilar och praktiserade drifting på riktigt! :D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...