Hypermotard 821 inkörning och garanti

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag har köpt en ny Hypermotard 821 och enligt manualen ska man hålla sig under 6000 varv under de första 100 milen och sen mellan 100-250 mil ska man varva max 7000 varv.

Om jag skulle skita i detta så står det i manualen att Ducati ger ingen garanti vid motorfel, då undrar jag om de finns någon möjlighet att det verkligen är så i verkligheten? Om man nu skulle få motorfel, finns de någon möjlighet för dem att kolla upp hur mycket man varvat under inkörning osv?

Åtminstone på S-modellen loggas ju din körning så att du själv kan läsa ut den med en dator, så ja.

Nja, om det är som på min SFS-09 så loggar den inget om man inte har "USB-minnet" monterat och aktivt har valt att logga körningen. Sen kan den ju givetvis ha någon sorts flagga i ECU:n som visar om den nånsin varit över 6/7k och i så fall när, men att kontinuerligt logga 250 mil med ca 1-5 Hz sampling? Don't think so...

Sen hur du ska göra med inkörningen är nog mest upp till ditt samvete. Vissa förespråkar ju en mer "aktiv" inkörning.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025