Hur väljer du trafik/hel/halv-försäkring?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hur tänker du när du väljer försäkring?

Hur skrotig ska något vara för att bara ha trafik. Hur bra för halv och när blir det hel?!

Nämn gärna hur ni tänker ang. bilar också. Antar att det är på ett ungefär samma sätt.

Sitter idag med en KTM 660 från 04 som är värd ca 40k. med hel/hel för 4500kr. Det är väldigt billigt för att vara mig (30 år).

På bilsidan har jag en gammal Volvo 740 som kostar 3180 kr i trafik men funderar på en BMW 5-serie från 00-01, den kommer då kosta strax under 10k hel/hel.

Funderar på om man ska gå ner på halv på både bil och hoj, men det skulle ju kännas väldigt snålt om man krockar och allt blir skrot :gnissla

PÅ både bil och sporthoj så får jag betala ungefär 1/4 av fordonets värde i årspremie för helförsäkring (6000 självrisk på hoj och 5000 på bil, 35+ på hoj). Om man skrotar eller allvarligt skadar fordonet var 4e år eller oftare så borde hel vara bra.

I halv så får man ju med glasförsäkringen och det är det enda jag utnyttjat hittills.
Premieskillnaden mellan halv och trafik brukar vara väldigt liten.

Med det sagt så tycker jag att halv räcker för min 13 år gamla CBR och min 12 år gamla BMW e39.

Men inte fan är jag så smart utan jag har helförsäkrat båda...

Jag har kört halv på SuperDuken sen den var ny, men motivering i följande ekvation:

Vagnskadepremie * x år + självrisk = Y kraschbudget

I mitt fall gav det att jag skulle behöva krascha mer än var tredje år för mer än 22 000, något jag efter (då) 8 skadefria år ansåg orealistiskt.

Beror mycket på självrisken också. Endel har ju hutlösa självrisker. Så då ska man totalkvadda om det ens ska löna sig att använda försäkringen.
Man kan repa mycket för 10k i självrisk och 4k högre premie jämfört med en halv.

En olycka händer lätt. Jag kommer i fortsättningen själv ha helförsäkrat då det har kostat mig mycket mer att vara trafik- eller halvförsäkrad om det händer nått.
Hellre äger jag då en hoj jag har råd att helförsäkra i fortsättningen.

Hel går bort av den enkla anledning till att den kostar halva köpeskillingen av hojen jag nu äger... Trots detta "bara" en Kawa z750 dvs ingen vurstingräser! (25 år)

Bilen: Saab -90 trafik, finns inget värde i bilen, bara köpa ny ifall någon mot förmodan skulle sno den.
Hoj: zx10r -04 Halv, för mycket pengar om den skulle bli stulen när den står parkerad någonstans. Om jag hade haft råd hade jag självklart haft Helförsäkring.

Värde över 20 000 skulle jag nog halvförsäkra i allafall, men allt handlar ju om det lönar sig i slutändan.

Dels beror det ju på värdet av fordonet kontra hur mycket försäkringen kostar.
Hojen kostar mig under 4000 hel/hel så jag sparar för lite på att ta halv istället för hel så den får ha helförsäkring trots att den bara är värd 35000-40000.
Bilen är jag i princip beroende av för jobbet så den har jag hel på trots att premien egentligen är lite för hög i förhållande till bilens värde (8000 i premie för 40000 kr bil). Dock får jag då också hyrbil i samband med ersättningsbar skada vilket jag värderar ganska högt. Den har jag faktiskt använt någon gång i samband med inbrottsförsök i bilen och någon parkeringsskada.
På bilen är det ju så att parkeringsskador samt om man råkar backa på något så blir det ganska fort väldigt dyrt och för att få ersättning så måste man ha helförsäkring.

bilen blev påbackad på en parkering utanför ett köpcentrum för något år sedan och det syntes först nästan ingenting men efter två dagar så började all lack på stötfångaren ramla av till följd av sprickbildningar i glasfiberplasten. Det hade kostat mig 12000 att fixa det själv men nu behövde jag bara betala 1800 i självrisk och fick dessutom en hyrbil under den dryga veckan som bilen var inlämnad för att få ny stötfångare och lack.

Nr 1 har man lån helförsäkring! Finns inget surare än att betala på nåt man inte äger längre.

Nr 2 trafik om jag på 3 år betalat värde på hojen i premier.

Nr 3 halv dvs. längre än 3 år samt att jag kommer lämna hojen ute mycket och det är en hoj med hög stöld risk. T ex. en R1:a som ska stå utanför jobbet skulle jag köra halv på. Men en TL1000 nä där är stöld risken inte lika stor.

Tycker man ska ta det lite försiktigt med krasch budget. Funkar ju finfint om man kör 3 år utan att nåt händer. men går man omkull efter en månad så.

När det gäller bil är skillnaden inte så stor hel och halv så där kör jag oftast hel. Men har ju inte kollat på kärror över 250 hk där skiljer det väl mer. Skillnaden på min bil var under 3000:-/år för hel istället för halv.

i princip alltid halv, för hoj skiljer det oftast väldigt lite (och jag bor i Skåne, hojstöldernas Mecka), för bil skiljer det procentuellt lite mer men å andra sidan är det skönt med glas.

Hel har jag bara haft på bil värd 100 papp eller mer. Helförsäkring på hoj hade jag nog inte ens haft om den var ny, för många idioters kraschar som jag får vara med och betala, för min hoj värd strax över 40' tar det inte särskilt många år att spara in hela hojens värde på att skippa hel.

Trafik hade jag på en då nästan 20 år gammal gsx400e värde < 8000 (men precis för ny för att köra klassikerförsäkring)

Tänk på att Hel är bra om man kör utomlands. I min försäkring var det iallafall så att i Hel ingick det mer godis om man mot förmodan skulle bli skadad, få hojen snodd, motorproblem långt från sverige.

Får se om det är dags att skita i Hel än en gång när SMCförsäkringen är borta...

Ville ha trafik på min gamla 20åriga hoj !! och av länsförsäkringar ville de ha 14k för trafik. jag bara skratta åt dem.
Tänker lite så att har jag inget lån på grejerna så kör jag trafik/halv om jag kan köpa något nytt roligt för pengarna jag sparade på att inte helförsäkra.
Exempel: cbr 900 =20 000kr
Hel försäkring =20 000kr
En trafik f =5000
Totalt= Kostar mig 5k om året att hel skrota bågen.
Och eftersom jag inte skrotat de senaste tre åren ligger jag 45k plus så jag kan snart köpa mig en fin hoj:D

:va vet inte om detta låter vettigt för någon annan en mig:gnissla

Cbr600 sprojtans plus de e första hojjen så jag tror på marksyning de närmsta 2 åren så jag tog hel/hel 60tkr avställningsbar (25år stockholmo)

Bilen en 3cyl Aygo 07 har jag hel/hel för 5tkr vägskatt 498kr! å drar mindre än hojjen.:va

K6, halvförsäkring. Bidrar också till att jag kör lugnare med vetskapen att det är mycket pengar som åker i skön om jag parkerar den i diket.

Kör med enbart trafikförsäkring, då kanske man tänker lite längre innan man gasar för mycket!
Sen finns ju stöldrisken men de är väll ingen som snor en gammal 04:A

Med helförsäkring på en hoj som inte är värd så mycket så betyder nästan minsta marksyning inlösen med dagens plastpriser.

Bra om man ändå ska byta hoj.

Mindre bra om försäkringsbolaget värderar din hoj lägre än vad du gör.

Dåligt om du gillar din hoj och den är i gott skick.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8