Tankar runt hel vs halv försäkring

Shai Hulud

Kalabalik
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT660R
Jag står inför valet med försäkringen, förutsättningarna är inte bra men det är bara att välja pest eller kolera.

Hojen jag är ute efter är en hoj med maxpris på 40.000:-
Jag är 24 år, haft kort i nästan 1 år, bor i centrala Malmö och har garage.
Har redan kört och kraschat med min förra hoj, singelolycka, var helförsäkrad vid det tillfället.
Hojen då gav jag 36.000:-. (sen säkert 15.000:- på bara reparationer)
Försäkringsbolaget köpte in hojen istället för att laga den, så för hjälmen och motorcykeln så fick jag 35.000:- minus 8.000:- i självrisken = 27.000:-

Hittat en Honda cbr900, årsmodell 1998, och ringde runt bland försäkringsbolagen för att kolla upp försäkring.
Fick oftast kommentaren "Oj, sitter du ner?".
Då visste man ju direkt att man hade vunnit högsta vinsten!!!! :yoparty

Fick allt ifrån 60.000 för hel/hel, 40.000 för halv/hel till att vissa bara ville ge mig trafikförsäkring. :död
Jag bara skrattade dom i ansiktet och la på, finns inget annat att göra när man får såna svar. :glömdet

Dock så fick jag via insplanet betydligt bättre svar.
Antingen Hel/Hel för 16.636:- eller för Halv/Hel 7.278:-

Och då kommer dilemmat.
Ska jag välja hel/hel och vara så in i helvete försäkrad och äta grus resten av året.
Eller ska jag välja halv/hel och ha råd med bensin, men inte vara så försäkrad?

Hur tänkte ni när valde era försäkringar, eller ska välja.?
Någon som har någon bra tankegång över sina val eller tips att tänka på när jag ska välja?

Jag tänker som följande:

Tänker inte betala min hon i försäkringspengar på ca två år (16.600x2). Som du redan vet är hojen du tänker köpa en gammal hoj, med andra ord har den en värdeminskning hos bolagen. Plus att självrisken tillkommer. Detta har du ju redan råkat ut för, du förlorade ju mer än 9000:- på din förra "inlösning" + att du har betalat försäkringen en viss tid.

Gör som jag, jag kör endast trafik, ger fan i att köra som en dåre och tar skiten den dagen det kommer att jag går i backen. Tack vare detta har jag råd att leva ett drägligt liv med mycket hojkörning både på gata och bana.

Betalar ca 650kr/månad i ca 5 månader och sen ställer jag av den.

Har du eller har du inte råd..det är frågan i allt. Sen om det är värt den differensen för just DIG, för hel halv kontra halv beroende på värdet på hojen om du tokklotar den, det är alltid en kalkylerad risk med halvförsäkring.

Jag har kört mest med halvförsäkring, den förra var så billig så den blev det hel hel. Min nuvarande som jag snart skall ställa på och försäkra så kommer jag ta hel, differensen för mig är 1500 kr per helår, dumt att chansa att kunna förlora så mycket för så lite resonerar jag:)

Själv är man så gammal i gamet så börjar de erbjuda mig helårsförsäkringar på 12 000 kr tycker jag det är skandalartat och ringer annat bolag...

Tror inte 5500 kr helår helförsäkrat för en R1 är så dåligt iaf.

Fundera på vad hojen är värd crashad. En CBR 900RR -98 borde man väl få runt 20´000 för så länge den fortfarande är rak i ramen (crashar man hårdare så kanske det kvittar ändå)...
Helförsäkring ett är och sedan är hojen nere i 20´000!
Jag skulle absolut köra halvförsäkring! Sedan kanske man tänker efter en extra gång innan man tar en massa risker och det behöver ju inte direkt vara fel heller.
Mitt tips är halvförsäkring och sedan boka upp banåkningar och däck för att lära sig hantera hojen i stället.

Satsa på halvförsäkring och sätt undan några hundringar varje månad till ev krash?
Alt halvförsäkring och sätt undan så det blir vad en helfösälring hade kostat, då har du iaf hand om pengarna själv och är inte helt medellös vid en krash.

Nyss tecknat en försäkring på en 954 :03 Hel/Helår 6210kr helt ok :tummenupp

Har du lån på hojen? I så fall så ta hel... annars är det bara dina pengar det handlar om och ditt val, men är det "bankens pengar" du "investerat" så skulle jag ha helförsäkrat.

Känns som att det lutar åt halv.
Är inne på det resonemanget med värdeminskningen och självrisken osv.
Blir att investera i någon SMC kurs och några krashpuckar kanske?

Inget lån på hojen, Har svårt för att ta lån och bli bunden till ränta och allt vad det nu innebär.

Nu kanske jag kommer med en dum fråga. Men vad innebär det i praktiken mellan en hel- och halvförsäkring vid olycka?

Nu kanske jag kommer med en dum fråga. Men vad innebär det i praktiken mellan en hel- och halvförsäkring vid olycka?

Taget från http://www.mcforsakring.se/

"Hel- och halvförsäkring
Förutom obligatorisk trafikförsäkring så ingår även Brand, Glad, Stöld, Räddning, och rättsskyddsförsäkring i halvförsäkringen och om du väljer att ha Hel försäkring ingår allt ovanstående inklusive vagnskador."

Så de är vagnskadeskydd du får vid helförsäkring.

När hojen är värd så lite pengar och premien är så hög så verkar det onödigt med mer än trafik. Det blir lite som att köpa det man redan äger av f-bolaget var annat år.

Kan du skruva, och tycker att en hoj kan få se använd ut, så kör på halv. Är du petig med utseendet eller tummen mitt i handen blir nog hel ett bättre val.

Antingen Hel/Hel för 16.636:- eller för Halv/Hel 7.278:-

Driver du eller? 7 lax för halvförsäkring, jag skulle betala 10 lax för att få en halvförsäkring för 7 lax!

Du säger att du kan försäkra en 900cc för 7 278:-

TAGET!!! (om du drev om den låga premien skriv gärna det)

Själv kör jag trafik på alla mina fordon o har alltid gjort det (Och nu säger jag emot mig själv. har faktiskt hel på bilen just nu då jag övningskör med min kusin) Men jag har resonerat såhär. är det värt o lägga mer i försäkring på 2-4 år än vad hojen, Bilen kostade i inköp? Bättre o låsa sina saker så man slipper få dem stulna.sätt en GPS tracker på hojen den kostar 2000 kr och du kan åka o hämta hojen om den blir stulen. och lägger du hojen ner ja då blir det dyrt. men varför lägga hojen ner när man skall ha den till att köra med.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla