Ang nödvändig försäkring!

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Hoj
ingen
Tjena har läst runt en del på forumet och på nätet min inte hittat riktigt det svar jag vill ha.

Är idag 20 år inget mc kort men ska ta det så fort jag fyller 24. Hann tyvärr inte ta mellan innan lagen ändrades kom lite saker i min väg tyvärr!

Men åter till frågan, då jag bor i en mindre stad och ute på landet fick jag en vad jag kan tycka ok försäkring på en i min ålder, på en Yamaha r6 2010års modell. Jag hade förväntat mig mycket högre, jag fick 35 000 helförsäkring året. Då jag har billig bostads kostnad och bra lön så är det inga problem.

Men min fråga är om det verkligen är lönt att ha helförsäkring? Jag menar oftast om du smäller är hojjen skrot, små repor osv om man lägger sig lite lätt fixar jag gärna själv då jag gillar att fixa. Men det som får mig att tveka på att bara ta en halv eller trafikförsäkring är om jag själv skadar mig? Täcker en halv/trafik skador på mig själv? eller är det bara Hel som gör det? Eller har man någon form av personlig försäkring upptill mc försäkringen?

Och ni som tänker ännu en ung kille som vill åka fort på en sporthoj behöver ej påpeka något om det. Jag är lugn och kör inte över vad jag klarar, och har mitt liv väldigt kärt! Har även stor vana av 2 hjuliga fordon sen innan samt att resten av familjen och släkt osv kär hoj. Vet att crossåkning ej går att jämföra med en sport hoj, men man har samma mentalitet med att köra med hjärnan!

Cashad hoj? Då kan du ju köra halv med gott samvete. Personskadorna går på trafikförsäkringen, men du bör ändå ha halv. Det kostar inte många kronor extra och rätt som det är så har nån baxat iväg med din hoj.

Lån på hojen? Kör helförsäkrat.
Inte roligt att ha lån på en hög med skrot som ligger i garaget.

Tackar för svaret! Yes det kommer bli kontant och så inga lån! :)

Nej helt rätt har man lån vill man nog gärna ha tbx pengarna så man kan betala av. Så då hade jag absolut tagit hel!

Alltså... Försäkringen hinner nog gå ner en hel del tills du har fyllt 24/får övningsköra för obegränsat? :va

Typ tre tusen i månaden, går den att ställa av är det ju inte lönt att snåla.

Jag resonerar som du så här är det halv som gäller.
Går man omkull på gata slår man sig antingen halvt fördärvad eller så är man oskadd och hojen också, på bana gäller inte försäkringen ändå.
Trygg hansa har en olycksfallsförsäkring jag tog, den verkar vettig.

Jag tycker du tänker rätt. Det är onödigt att köpa hojen flera gånger.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Nu vet jag ej om det va så man kan ställa av den, fyllde bara i formuläret på Trygg hansa. Men är det som man kan ställa av blir det ju absolut hel men som sagt gjorde bara deras kalkyl på internet.

Sen om försäkringen går ner eller upp vet jag ej det återstår att se! Synd att man inte får börja övningsköra med obegränsad förens man är 23år!

Tackar för vettig svar med! Och verkar inte va helt ensam om att resonera som jag gör.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...