hur svänga i högfartskurvor?

Lasker skrev:
motstyr gör man man väl ändå bara i ingången på kurvan sen medstyr man , annars åker man på sladd .

Har för mig att det konstaterades i motstyrnings tråden.

sen medstyr man kraftigt om man vill flippa hojen i typ en s kurva

Samt att man motstyr om man vill ändra kurs under kurvans gång eller medstyr om man ska åt andra hållet så att säga.

Men men jag kan ha fel......

Om jag fattar rätt menar valmers att ovan citerat är fel.

Jag tyckte det lät väldigt rätt. Rakt fram så motstyr man hela tiden. Väldigt lite i o f s eftersom man svänger väldigt lite när man kör "rakt fram". Inför en kraftig vänster, vrides styret till höger. Hojen svänger till höger motsvarande storleken på utslaget.

P g a gyroscopic precession(alla krafter på hjulen verkar ur fas o efter 90 grader först) samt hojens tröghet o TP ligger inte rakt ovanför däckens anläggningsyta bla bla. (förmodligen 40 andra grejer också) - så rollar hojen till vänster i samband med motstyrningen. För att hojen inta ska falla innåt i kurvan måste man medstyra och balansera upp lutet. När så sker, ligger man i etablerad v-sväng(med medstyrning såklart o som en Volvo)

När man från vänstersväng vill återgå till rakt fram - måste man styra ännu mer vänster för att den skall rolla höger. Ordvalen blir kanske olyckliga. Ska man kalla denna input med eller mot? Den blir ju "med" svängen som man ligger i. Men "mot" svängen man komma skall...

Lasker menade nog rätt. Men det blir ett helsike att beskriva.

Badkarma skrev:
Inte som din, 10år nyare såg jag precis. Lycka till

Jag menade med duccen inte med min gamla gixxer, del är den så lågt drevad att den inte gör 260 sen är sådana farter nog inte att rekomendeta med en kåplös streetfighter vars bromsar och fjädringskomponenter har sett bättre dagar. :D

bmwjohan skrev:

................blabla...............bla.........

ps. john holmes... nu har jag fått upp "bettan" i 260 på mätaren och det finns mer att hämta :squid

Åfan, du ser. Dom går bra dom där gamla hojjarna...

Hur går det med idoltröjorna? :D

Han hadde även testat att hänga upp en hoj i luften i linor. Fart sattes på båda hjulen. När man vred på styret lutar hojen åt andra hållet :) (Men det är väl inget nytt för wheelie fantomerna)

Jahapp då kan vi konstatera att en diskusion om motsyrning alltid leder till en intensiv debatt :D med missförstånd och ord fibbleri.

Ni som bara motstyr hur kommer ni ur en kurva? :D
Är det så att medstyrning inte existerar? :confused:

JAg tycker att dom länkar som postats här förklarar ganska bra hur det funkar :tummenupp

Nu drar ja ut o övar lite motstyrning :squid

nu har jag varit ute och mätt lite.

jag tog hjälp av min farsa och vi mätte returen.

vi höll en tumstock bredvid hojen och sen lyfte jag hojen tills man kunde dra bort ett papper vi lagt under bakdäcket.
jag behövde lyfta hojen ganska exakt 1cm för att man skulle kunna dra bort pappret under bakdäcket.

är detta en lagom retur?

dämparen bak är gängad och på gängorna sitter det två stora smala muttrar. dessa muttrar styr hur mycket bakfjädern är komprimerad. jag antar att det är dessa jag ska skruva på för att ändra returen, eller finns det något mer där som jag kan skruva på?

Nja, med muttrarna justerar du "hänget", fjäderns förspänning.
Retur och komp justerar du med inställningsrattarna på dämparen.
Nu ska jag inte säga så mycket för jag har bara skruvat med dessa grejor på min fd crosshoj, har inte ens tittat på Ur-R:ens fjädring...

Tror din orginal(?)dämpare har ganska begränsade justeringsmöjligheter iaf.

bmwjohan skrev:
nu har jag varit ute och mätt lite.

jag tog hjälp av min farsa och vi mätte returen.

vi höll en tumstock bredvid hojen och sen lyfte jag hojen tills man kunde dra bort ett papper vi lagt under bakdäcket.
jag behövde lyfta hojen ganska exakt 1cm för att man skulle kunna dra bort pappret under bakdäcket.

är detta en lagom retur?

dämparen bak är gängad och på gängorna sitter det två stora smala muttrar. dessa muttrar styr hur mycket bakfjädern är komprimerad. jag antar att det är dessa jag ska skruva på för att ändra returen, eller finns det något mer där som jag kan skruva på?

Nu mätte du häng utan förare eller "statiskt häng" om man vill låta lite snajdigare. Enl Öhlins doks ska det vara mellan 5-10mm.

Sätt dig på'n. Skall sjunka typ 20-30mm ytterligare.

mitt statiska mått utan förare borde alltså vara rätt ok eller?

mitt nästa uppdrag blir då att kolla på tumstocken när hojen står själv och sedan kolla hur mycket den sjunker när jag sätter mig på den? det ska jag kolla idag.

på min gamla cross satt det en öhlindämpare bak. den hade en ratt med en skala. man vred bara på den för att ställa in dämparens hårdhet. jag har inte hittat någon sådan på min hoj. jag vet inte ifall den kan sitta gömd bakom något grej, för jag har inte lyckats hitta någon.
känns som att det skulle sitta som en smäck med en öhlindämpare bak på min hoj. på crossen gjorde det en enorm skillnad jämfört mot orginaldämpare. grejen är bara det att en öhlinare kostar så jäkla mycket att jag hellre säljer hojen och köper en dyrare nyare snabbare annan hoj.

skriver igen när jag mätt igen.

triple skrev:
Vad skall man svara på det?

kanske för att det behövs... liksom...
Det är ju ganska lätt att den börjar skaka på huvudet, och om man nu inte gillar det så... Oftast klarar det sig, MEN det räcker med EN gång för att man skall ligga i skogen...

Jodå visst har den slått lite ibland men ännu aldrig så att jag har förlorat kontrollen. Jag kanske bara har haft tur men just nu har jag inte råd så det är bra med det.

håkanolsson skrev:
Nu mätte du häng utan förare eller "statiskt häng" om man vill låta lite snajdigare. Enl Öhlins doks ska det vara mellan 5-10mm.

Sätt dig på'n. Skall sjunka typ 20-30mm ytterligare.

intressant, har du några mer uppgifter på vad öhlins tycker om vissa andra mått också? skulle vilja ha den informationen ja me...

Jag motstyr, hänger av med röven och när det ska svängas mycket i "hög" fart så "luftbromsar" jag med innerknät, har funkat bra hittills och knäskrap upp på Södertäljebron i 250 (innan ombyggnaden började) är inget problem... :D
Men ta det lite vackert, det låter som om dämpningen behöver justeras lite.... :tummenupp

Fredrik :notme

Speedy skrev:
Jag motstyr, hänger av med röven och när det ska svängas mycket i "hög" fart så "luftbromsar" jag med innerknät, har funkat bra hittills och knäskrap upp på Södertäljebron i 250 (innan ombyggnaden började) är inget problem... :D
Men ta det lite vackert, det låter som om dämpningen behöver justeras lite.... :tummenupp

Fredrik :notme

Där ser ni. Det går om man vill. Kom igen nu grabbar! Upp på Södertäljebron o knäskrapa i runt 250! Fixar ni inte det - är ni inga riktiga män. På't ba ! Jag lovar det går om ni tar i lite. Om det saknas lite power, välj ett sämre spår bara. Men först, kolla dämpningen och tänk på att bryta de mentala spärrarna. Dessa måste övervinnas.

Lycka till

nu har jag varit och mätt igen.

jag mätte höjdskillnaden i mm på passagerarfotpinnen när jag sitter på hojen och när den är obelastad.
detta mått blev ungefär 28mm. är det ok?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti