håkanolsson
Ny medlem
Lasker skrev:motstyr gör man man väl ändå bara i ingången på kurvan sen medstyr man , annars åker man på sladd .
Har för mig att det konstaterades i motstyrnings tråden.
sen medstyr man kraftigt om man vill flippa hojen i typ en s kurva
Samt att man motstyr om man vill ändra kurs under kurvans gång eller medstyr om man ska åt andra hållet så att säga.
Men men jag kan ha fel......
Om jag fattar rätt menar valmers att ovan citerat är fel.
Jag tyckte det lät väldigt rätt. Rakt fram så motstyr man hela tiden. Väldigt lite i o f s eftersom man svänger väldigt lite när man kör "rakt fram". Inför en kraftig vänster, vrides styret till höger. Hojen svänger till höger motsvarande storleken på utslaget.
P g a gyroscopic precession(alla krafter på hjulen verkar ur fas o efter 90 grader först) samt hojens tröghet o TP ligger inte rakt ovanför däckens anläggningsyta bla bla. (förmodligen 40 andra grejer också) - så rollar hojen till vänster i samband med motstyrningen. För att hojen inta ska falla innåt i kurvan måste man medstyra och balansera upp lutet. När så sker, ligger man i etablerad v-sväng(med medstyrning såklart o som en Volvo)
När man från vänstersväng vill återgå till rakt fram - måste man styra ännu mer vänster för att den skall rolla höger. Ordvalen blir kanske olyckliga. Ska man kalla denna input med eller mot? Den blir ju "med" svängen som man ligger i. Men "mot" svängen man komma skall...
Lasker menade nog rätt. Men det blir ett helsike att beskriva.