hur svänga i högfartskurvor?

Re: kurvtagning

TroLiS skrev:
Men det du gör nör du svänger är att bryta ner hojen men våld, enligt mig är det helt fel. Samt ingen gör det heller igentligen.
Det är en kombination av att trycka på inner fotpinne samt att bryta en aning i styret, samt i dom farterna knipa om tanken.
Det har gott en sjuka i detta forum att man ska bryta i styret men det är helt fel, man ska inte tvinga hojen att göra saker den inte vill, nåra har säkert märkt vad som händer.

Prova att trycka hårt med foten på nån sida så ska du se hur mycke du kan svänga bara genom det, sen ska du flytta ut rumpam en aning, går hur smidigt som fan eller hur ??

Men det finns säkert många som tycker att jag har fel, men det funkar för mig så det bara att prova. Och även prova andras råd, alla kör inte lika.
Precis. Testa också att släppa ena handen på en kurvig väg - du tvingas använda kropen/benen lika mycket som man ska då man har båda händerna på styret...

;) (Och för er som rider dressyr - samma princip där - det är sätet och benen som ska jobba, man ska inte slita med händerna...)

Re: Re: kurvtagning

Ace Niki skrev:
Precis. Testa också att släppa ena handen på en kurvig väg - du tvingas använda kropen/benen lika mycket som man ska då man har båda händerna på styret...

;) (Och för er som rider dressyr - samma princip där - det är sätet och benen som ska jobba, man ska inte slita med händerna...)

Dressyr? Nä. Det är också en viss skilnad i konstruktion mellan en häst och en MC. En MC är begåvad med en led som gör att framhjulet kan vridas. Oavsett hur MC'n har etablerats i en sväng så är det p g a att framhjulet har vridits åt något håll. Nämn ett skäl till att inte göra denna rörelse med styret/armarna.

Jo, det går att styra på en massa sätt. Vem har inte släppt händerna o svängt? Men MC är ju redan farlig p g a styrfasfel. Varför öka det ytterligare? Snabbaste o kraftigaste manövrar görs lättast med att vrida på styret. Det är en direkt länk till den lutningsvinkel du vill ha. De andra metoderna är bara långsamma omvägar.

Nu börjar motstyrningens vara eller icke vara-diskussioner blossa upp igen, så jag tycker det är läge att citera Keith Code, legendarisk superbike-förare.

Another recognizable error, resulting in excess effort used to steer the motorcycle, is the attempt to turn the bike by bulldogging the bars. An interesting combination of pulling up on one and pushing down on the other rodeo style, like bull wrestling. No, repeat No, steering results from this. None, zero, nadda, niente. Riders who think they can twist the bike into a turn in this fashion simply have another false idea and get tired. The Bottom Line.

Steering a motorcycle results from the process of pushing the inside bar forward, the same angle and direction the forks rotate in the steering head bearings. You can also pull on the outside bar. You can do both push and pull. That is what turns it, that is all that turns it with any degree of accuracy, efficiency, quickness or smoothness. That and only that, No B.S.

Förstår ni nu?

eftersom jag inte hittade nått på öhlins hemsida....

kan inte någon lägga ut rekommendationer för häng, med och utan förare och lite liknande siffror??

och så något helt annat: skillnaden mellan att svänga i hög och låg hastighet är just bara det, hastighet. inget annat, är man rädd så gör man fel. det är bara så. kör inte över dina begränsningar johan, det gör jag inte jag...

McB skrev:
Nu börjar motstyrningens vara eller icke vara-diskussioner blossa upp igen, så jag tycker det är läge att citera Keith Code, legendarisk superbike-förare...
...Förstår ni nu?

Nä det där fattade inte jag :rodnar Vad menar han att man ska göra med kroppen då?

Jag tycker iaf att man, SÄRSKILT i höga farter, ska arbeta med kroppen/vikten och ge fan i att dra i styret. Det går skitbra.

Det är klart, svänger det mycket får man hjälpa till med armarna. I extremfall (när man glidit ur idealspår pga att man inte lagt ner ordentligt) får man "dra" ner hojen med armkraft (kroppen hänger inte med då) men för min del blir det bara när jag redan gjort fel från början av svängen...

Men som sagt, utrikiska Keith är lite svår för mig...

Ace_Niki, det är skillnad mellan att använda styret som ett handtag för att flytta kroppstyngden mellan olika sidor av hojjen (som jag bruka göra) och att styra hojjen genom motstyrning.

Ja, vi hamnade i regnet i söndags... men ingen fara.
//Bandit

Bandit600 skrev:
Ace_Niki, det är skillnad mellan att använda styret som ett handtag för att flytta kroppstyngden mellan olika sidor av hojjen (som jag bruka göra) och att styra hojjen genom motstyrning.

//Bandit

JAG som har en gammal gjutjärnshäst måste dock göra båda
sakerna samtidigt, annars blir det hårdpenetrering av diverse
objekt som finns offroad!!!

Kolla ditt bak däck, det är nog "4 kantigt" å då börjar det vobbla... annars har du helt enkelt för klen ram. Men du bör nog inte köra fortare än du klarar av, för du kommer se skit fånig ut när du sitter i räcket.

bmwjohan skrev:

jag försöker att öka farten gradvis ut ur böjarna men det känns lite jobbigt att hålla på och bromsa innan hela tiden. helst skulle jag vilja att jag kommer in i böjen i säg 200 och kommer ut i 205 så att det blir som högfartstouring ungefär.

HAHA fan jag hade inte läst den här tråden förut men jisses,
klockren mening bmwjohan :D

Ja, det får jag oxo göra på min eu-moppe - men det är trots allt två skilda handlingar med olika mening och resultat... nu när vi ändå bryter sönder verkligheten i sina teoretiska beståndsdelar.

//B(ajsjobbit på jobbet)

gasolis skrev:
JAG som har en gammal gjutjärnshäst måste dock göra båda
sakerna samtidigt, annars blir det hårdpenetrering av diverse
objekt som finns offroad!!!

Justering!!

Det sitter en ratt under dämparen. Där justerar du returen. Pilla bort lite skit så borde du hitta den.(det gjorde jag)
Jag har det på min hoj å jag tror inte det är någon skillnad.

Inte för att jag tokkör hojen,men jag har aldrig märkt att den vobblar.
Inte ovanligt att dämparen är slut på en så gammal hoj.
Min är slut så jag märker ingen skillnad vare sig jag justerar returen eller kompen.
Blir å fixa i vinter.

triple skrev:
Har du R1 SKALL du ha styrdämpare :fakta

Säger vem då?? BIKE???? :rolleyes:
Jag å min polare Krattan körde som svin med våra R1'or (98'or) när det begav sig och vi behövde inga styrdämpare! :fakta Kan man bara köra hoj och vet vad som händer när man vrider på rullen så kan man förutse när det blir nervöst i fram. Sen att det är bekvämt med styrdämpare är en annan sak...

Last edited:
Re: Justering!!

Nostromo skrev:
Det sitter en ratt under dämparen. Där justerar du returen. Pilla bort lite skit så borde du hitta den.(det gjorde jag)
Jag har det på min hoj å jag tror inte det är någon skillnad.

Inte för att jag tokkör hojen,men jag har aldrig märkt att den vobblar.
Inte ovanligt att dämparen är slut på en så gammal hoj.
Min är slut så jag märker ingen skillnad vare sig jag justerar returen eller kompen.
Blir å fixa i vinter.

jag har köpte en rejäl jälka meckarbok om min hoj nu och jag kollade i den. på årsmodell 88-89 så sitter det en bakdämare som ser ut som en helt vanlig bildämpare. en dämpare och inget mer.
men på årsmodell 90 och frammåt går det ut en slang från dämparen till en liten behållare med en ratt på.

fast du kanske menar den ratten som sitter på dämparen och håller fjädern i ett visst läge? denna har jag hittat men jag behöver inte skruva på den för returen är uppmätt och verkar stämma bra.

jag köpte min meckarbok av brink här på forumet. han verkar kunna hur mycket hojmecka som helst. han trodde inte att det var bakdämparen det var fel på utan han trodde att det var större chans att det var något hjullager, styrlager eller glidlager som spökade.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP